Jump to content

Under 21 - erverv av håndvåpen?


JoeHugin

Recommended Posts

Har en i klubben som er veldig ivrig på skytingen, og ønsker nå naturlig nok å gå fra klubbpistoler til eget våpen. Vedkommende er 16, oppfører seg veldig bra på banen og skyter veldig godt. Jeg har ingen betenkeligheter med å betro han med eget våpen, og han ønsker å starte med dynamisk skyting sammen med oss som er aktive stevnedeltagere i klubben.

 

Han har skutt med oss aktivt litt over ett år, har vårt "vanlige" sikkerhetskurs (ikke dyn.kurs enda)

 

Hvordan er mulighetene her? Hans mor og far har ingen interesse av å ta eget kurs og være aktive for å ha våpen som vedkommende kan bruke, men de er fullt inneforstått med aktiviteten, og de tillater å oppbevare våpen i hjemmet.

 

Er det noen muligheter som dere vet om? Har tenkt å ringe våpenkontoret og høre hva de sier, men tenkte det kan være greit å høre hva andre gjør.

 

I værste fall kan han bruke klubbvåpen, men en 1911 i 9mm er vel ikke det beste å starte med i dynamisk skyting og kan fort drepe interessen. Har vært inne på tanken å kjøpe ett klubbvåpen som er mer egnet, men da vil man alltid ha det problemet at våpenet KAN være defekt, og man ikke har oversikt over hvor mye våpenet faktisk har skutt. Da vil man jo også drepe interessen, om man stadig har våpenproblemer.

 

Jeg har ingen problemer med å være hans verge på stevner, om det er dette som skal til.

 

Joakim.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg noen ekspert, men Våpenlovens paragraf 7 er vel rimelig klar på at minstealder for pistol og revolver er 21 år uten unntak ?

Paragraf 11 er omtrent like klar på at slikt våpen ikke kan overlates til noen som ikke oppfyller aldersvilkåret i paragraf 7.

 

Slik jeg forstår det skulle vel da vedkommende egentlig ikke ha lov til å skyte med klubbvåpen heller, eller låne håndvåpen kjøpt av verge (som selvfølgelig selv måtte oppfylle kravene for erverv) ?

 

Så er det jo noen unntak for personer over 16 år, men under 18 år, hvor politimesteren kan gi særskilt tillatelse osv. men jeg har alltid trodd det ikke gjaldt håndvåpen, men det er mulig jeg tar feil, det kan sannsynligvis politiet svare bedre på ?

Link to comment
Share on other sites

Ervev av revolver og pistol for personer under 21 år er forbudt etter våpenloven §7, ingen untak kan gis, så å låne er eneste mulighet.

 

§11 gjeder hvis vedkommende skal låne våpenet uten tilsyn av eier, det betyr ikke at ingen andre enn deg kan røre eller avfyre ditt våpen mens du er tilstede.

Link to comment
Share on other sites

§11 gjeder hvis vedkommende skal låne våpenet uten tilsyn av eier, det betyr ikke at ingen andre enn deg kan røre eller avfyre ditt våpen mens du er tilstede.

 

Det stemmer nok, fant følgende rett etter jeg skrev det innlegget

 

Ved utlån av pistol eller revolver er reglene langt strengere.

Et skytterlag kan bare låne ut pistol eller revolver til sine medlemmer på skytebanen til bruk den aktuelle dag.

Det er en forutsetning for utlånet at vedkommende har fylt 18 år. Dersom utlånet skjer til kortvarig bruk under forsvarlig tilsyn og foreldrene har samtykket til det, vil skytterlaget også kunne låne ut pistol eller revolver til person under 18 år, jfr. våpenloven § 29 annet ledd.

 

Til bruk for andre enn skytterlagets medlemmer kan utlån bare foretas til person over 21 år og i forbindelse med handel, reparasjon eller annen virksomhet.

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok ... ?id=301674

 

Slik at verge må oppfylle kravene og kjøpe våpenet, og så være til stede under bruk, blir det ikke slik ?

Link to comment
Share on other sites

I klar tekst...

Den unge aktive betaler et våpen klubben kjøper, og kjøper det ut fra klubben når gammel nok...

Når det er sagt... en singlestack 1911 i 9mm er da slettes ikke et dårlig utgangspunkt for dynamisk. Omtrent det beste nesten... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Vi har vært inne på at han kjøper et våpen som ligger på banen og står på klubben - men da er man tilbake til problemstillingen at da er det jo i bunn og grunn fritt frem for "alle" så skyte våpenet.

Hvis vi da låser inn det våpenet i en eske el.lign, vil jo dette bli forskjellsbehandling for dette medlemmet. Hvis da noen andre ønsker å gjøre det samme, så kan vi liksom ikke "nekte".

 

Mener det var noe dispensasjon fra NSF angående erverv av .22 pistol under 21 år, men nå er det hverken .22 eller NSF som er aktuelt i denne sammenhengen.

 

Takker for svar :)

 

 

Hassel:

Jeg er enig i at det er morsomt å delta i NM magskift, men det kan være god trening å slippe 3 magskift på en litt kinkig stage som kunne blitt løst med 1 i en production-pang. Hehe.

Men igjen, da vil han jo få en ekstremt god erfaring på både rene og raske magskift, og pekevinkler.

Link to comment
Share on other sites

Det var denne det var snakket om, ikke spesifikt NSF:

 

§ 15.Erverv av skytevåpen som skal benyttes av andre

Tillatelse til å erverve skytevåpen kan gis der våpenet skal benyttes av tredjeperson som ikke selv kan erverve våpen på grunn av alder.

Både erverver og den som skal benytte våpenet, skal tilfredsstille de krav som er nevnt i § 10, hvis ikke annet følger av paragrafen her. Erverver trenger ikke oppfylle kravet til behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen.

Den som skal benytte våpenet, skal være under 16 år og skal

a) fremlegge dokumentasjon fra godkjent skytterorganisasjon på at vedkommende deltar aktivt i konkurranser innen skytterorganisasjonen, og har behov for eget våpen for å kunne delta aktivt i konkurranser, eller

b) fremlegge dokumentasjon på at vedkommende er registrert i Jegerregisteret, og skal delta i opplæringsjakt i henhold til viltlovens bestemmelser.

For erverv av pistol eller revolver skal i tillegg den som skal benytte våpenet være mellom 12 og 21 år. I de tilfeller hvor den som skal benytte våpenet ikke er over 18 år, kan det kun erverves våpen i kaliber .22 long rifle.

Tillatelsen gis som midlertidig ervervstillatelse for to år av gangen. Ved søknad om forlengelse av tillatelsen skal det dokumenteres at vilkårene for erverv fortsatt er tilstede.

 

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift ... erverv%20våpen

 

Da må han bli 18 først.

Link to comment
Share on other sites

Vi har vært inne på at han kjøper et våpen som ligger på banen og står på klubben - men da er man tilbake til problemstillingen at da er det jo i bunn og grunn fritt frem for "alle" så skyte våpenet.

Hvis vi da låser inn det våpenet i en eske el.lign, vil jo dette bli forskjellsbehandling for dette medlemmet. Hvis da noen andre ønsker å gjøre det samme, så kan vi liksom ikke "nekte".

Umm... jeg feiler fullstendig å se noen som helt problem eller utfordring her...???

Klubbvåpen og tilgang på slikt er et gode og et privilegium, ikke et krav. Om noen mener de har rett til å bruke et våpen som adnre har betalt er det kansje på tide å veilede vedkommende ut av klubbben (og sporten...) og om det er blir et problem for andre at "de ikek får lov" så lag kriterier som er litt strenge.

Link to comment
Share on other sites

Det er et godt poeng Hassel.

Skal ta dette videre med de andre styremedlemmene også. Jeg ønsker jo selvsagt å få stevneaktiviteten opp i klubben, og syntes det er synd når noen få som er aktive kanskje ikke får deltatt pga slikt.

 

Selvsagt er lover og regler, nettopp lover og regler. Og glad for at de er der forsåvidt. Men når jeg ser unge utøvere med potensiale, som faktisk ØNSKER å være aktive, og ikke bare våpensamlere, så blir jeg litt ekstra gira på å få de med.

 

Andre som er gamle nok til å erverve våpen får jo erverve våpen på eget initiativ, etter 6 mnd.

Link to comment
Share on other sites

Nå har du jo fått svaret alt, men jeg vil bare gi støtte til forslaget. Å la en yngre utøver betale klubben for å kjøpe og oppbevare et våpen for seg til vedkommende er gammel nok ser jeg på som helt problemfritt. Hvis han betaler 100% av summen så er det hans våpen og det kan låses ned i egen kasse eller lignende. Hvis noen er misunnelige på dette, så får de vise seg aktive og interesserte og spørre pent om det samme etter en tid.

Link to comment
Share on other sites

"Problemet" med at flere da ønsker å kjøpe "klubbvåpen" er vel ganske enkel, stil som krav at de trener og konkurer x antal ganger før klubben kjøper våpenet. Og hvis det nå kjøpes ett våpen som siden ikke blir brukt er de tjo bare å selge det og gi summen til sponsoren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...