Jump to content

Trenger hjelp, 22 pistol


William83

Recommended Posts

Bård William heter jeg og er 31 år. Akkurat blitt ferdig med nybegynner kurs i pistolskyting. Jeg melder meg inn her i håp om å kunne få noen gode råd og tips i forhold til mitt første kjøp av våpen.

 

Er i utgangspunktet på jakt etter et presisjonsvåpen 22 kaliber. Tenker også etter det jeg har hørt at det er helt ok å kjøpe dette brukt. Det eneste som jeg ser som viktigst er at pistolen har et bredt korn. Helst 6-7mm bredt og skur med ca 5,5-6,5 mm åpning.

Da ser jeg ikke etter et ergonomisk skjefte, men standard. Tenker kanskje det er lurest med et våpen man evt kan tilpasse skjeftet etter hvert til sin egen hånd hvis dette er mulig ? Når det gjelder pris så er jeg som sagt nybegynner så prisen bør ikke være altfor stiv. Men håper på et våpen jeg kan prøve meg litt på et stevne eller to.

 

Håper forumet kan være til hjelp med å gi meg noen anbefalninger på type eller merke og evt hvor man kan få kjøpt dette brukt ?

 

Jeg takker på forhånd for hjelp og håper på mange svar...

 

Ha en flott lørdag alle sammen...

 

Mvh

 

Bård William :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bredt korn, ikke ergo-skjefte.. Dette fjerner jo mange matchpistoler.

 

Det finnes de som mener du burde satse hardt allerede fra første kjøp, at en burde handle slik at det i alle fall ikke er jernet det står på, og så kan man trene i mange mange år uten å treffe på begrensinger. Jeg er vel delvis enig i dette. Ikke noe poeng i å kjøpe billig ræl som første forsøk. En får litt mer glede ut av sporten når man har noe ordentlig.

 

... men man trenger ikke knuse sparegrisen og handle fabrikkny GSP heller. En kan få helt greie brutke GSP'er ned mot 5000 kroner. De fleste av disse vil ha ergo-skjefter, men de er i stor grad tilpassingsvennlige. Etterhvert kan du også legge lankene og en linjal på glasset i jobbens scanner og sende resultatet sammen med en god slump penger til Karl Nill, så får du et uovertruffent custom-grep til nær hva som helst.

 

Om man er på bruktmarkedet er det faktisk en del greie saker å få kjøpt. Om du skal ha en klassisk sportpistol kommer man vel ikke unna FN-browningen. Det er stort sett en Browning Buckmark produsert av Fabrique Nationale med litt annen grepsvinkel og regnes som generelt bedre enn Buckmark'en.

Buckmark er også et helt greit førstevåpen.

Andre som kan vurderes i kategorien rimelig førstekjøp er vel Ruger MK.III, men vær obs på at om du slurver med vedlikeholdet og den blir ordentlig skitten kan den være et rent lite helsike å få fra hverandre for puss. Her må man være snill gutt og ta seg av slikt etter et par treninger.

På Youtube finnes det en .22-skytter som er helt syk. .22 Plinkster gjør ting som ikke burde være mulig med en Colt Woodsman.

 

Så.. FN-Browning, Woodsman, Ruger MK (Minimum 2, helst 3) eller Buckmark.. Det er en grei startliste for helt kurante .22lr sportspistoler så en kan komme i gang med sporten. (Vet ikke helt om Woodsman'en, men resten kommer hvertfall med bull barrel og akseptabel presisjon).

Link to comment
Share on other sites

Walther/Hammerli X-Esse er jo også et alternativ. Det er en kurant pistol som fåes med vanlig skjefte. Det bredeste kornet til den er vel i utgangspunktet 4 mm tror jeg, men det er ganske bredt. Er det lov å spørre hvorfor du vil ha et våpen med 6-7 mm korn?

 

Husk forresten også at hvordan lysåpningen i skuret blir i forhold til kornet avhenger av avstanden mellom de. En viss åpning i skuret og en viss bredde på kornet vil gi samme siktebilde på to forskjellige våpen kun hvis løpslengden også er identisk.

Link to comment
Share on other sites

Andre som kan vurderes i kategorien rimelig førstekjøp er vel Ruger MK.III, men vær obs på at om du slurver med vedlikeholdet og den blir ordentlig skitten kan den være et rent lite helsike å få fra hverandre for puss. Her må man være snill gutt og ta seg av slikt etter et par treninger.

 

Eg skyter fleire tusen skot mellom kvar gong eg plukkar min MK 1 frå kvarandre. Ingen problem med det.

 

Ruger MK (Minimum 2, helst 3)

 

Kvifor ikkje 1? Eg ville sagt 1 eller 2, men ikkje 3. Mi erfaring med MK 3 er at den har eit ubeskriveleg ræva avtrekk, min MK 1 er suverent betre på dette området. Første gong eg prøvde ein MK 3 trudde eg sikringen var på når eg skulle fyre av, avtrekket var knallhardt.

 

Forøvrig fyller ikkje sikta på MK x krava til trådstarter. Eg reknar med vedkommande ser omtrent like godt som meg, eg har iallfall problem med sikta på dei fleste pistolar når lysforholda ikkje er optimale.

Link to comment
Share on other sites

Avtrekk på MK3 er vel harde fordi dei enno ikkje har sett slitasjen som 1 og 2 har. Dei kan uansett gjerast noko med av kyndig personell.

Klubbens mk2'ar er eit helsike å vedlikehalde om dei er grumsete. Får ikkje dei frå kvarandre utan å overtale dei med gummiklubba :P

 

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tenker kanskje det er lurest med et våpen man evt kan tilpasse skjeftet etter hvert til sin egen hånd hvis dette er mulig ?

Dersom dette er et kriterium er det nettopp et våpen med anatomisk skjefte du bør satse på.

 

Jeg liker sjøl å ha et forholdsvis bredt korn, med god lysåpning i skuret. Men korn kan byttes og skur kan files, så ikke la det avgjøre valget av våpen for deg. Finn deg en god brukt matchpistol med anatomisk skjefte av riktig størrelse. Så filer du skjefte og sikter til du er fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje TS kan tenke på en GSG1911 med slide alignment cone og en tilpasset bushing til denne. Blir skampresis og koster ikke skjorta. Grep finnes det jo tusenvis av og det kan også lages anatomiske skjefter.

 

Men når det er sagt, så det TS spør om er en pistol som skjeftet kan tilpasses hans egen hånd, men det er jo akkurat det et anatomisk skjefte er :lol:

Link to comment
Share on other sites

Såg ein strøken S&W 41 av god gamal kvalitet til sals på facebook nettopp, dette er iallfall noko eg ville vurdert. Prisen var det heller ikkje noko å seie på, 4500 NOK. Eg hadde glatt kjøpt den om eg ikkje allereie hadde hatt ein.

Link to comment
Share on other sites

6-7 mm er et veldig bredt korn, derfor jeg lurte. Se på nesten hva som helst av pistoler og revolvere, du finner nok ikke mange med så brede korn.

 

Har du faktisk prøvd forskjellige bredder? Virker veldig rart å bestemme seg for 6-7 mm fordi en fyr sa det engang, uansett hvem han er. 4-4,5 mm f.eks. er ganske så bredt, og det er faktisk å få på litt forskjellige våpen.

Link to comment
Share on other sites

Såg ein strøken S&W 41 av god gamal kvalitet til sals på facebook nettopp, dette er iallfall noko eg ville vurdert. Prisen var det heller ikkje noko å seie på, 4500 NOK. Eg hadde glatt kjøpt den om eg ikkje allereie hadde hatt ein.

 

 

Heisann

Hørtes interesant ut. Kunne du videreformidlet info ?

 

Mvh

 

Bård William

Link to comment
Share on other sites

6-7 mm er et veldig bredt korn, derfor jeg lurte. Se på nesten hva som helst av pistoler og revolvere, du finner nok ikke mange med så brede korn.

 

Har du faktisk prøvd forskjellige bredder? Virker veldig rart å bestemme seg for 6-7 mm fordi en fyr sa det engang, uansett hvem han er. 4-4,5 mm f.eks. er ganske så bredt, og det er faktisk å få på litt forskjellige våpen.

 

 

 

 

 

Heisann

Jeg er som sagt nybegynner og har da lite grunn til å tvile på hva en skytterleder skriver og råder. Jeg har ikke tenkt til å kjøpe pistol usett. Så får nok prøvet litt ut hva som passer meg. Jeg skyter også med begge øyne oppe. Vet ikke om det har mye og si.

 

Jeg får bare prøve meg fram :)

 

Mvh

 

Bård William

Link to comment
Share on other sites

Jeg er som sagt nybegynner og har da lite grunn til å tvile på hva en skytterleder skriver og råder. Jeg har ikke tenkt til å kjøpe pistol usett. Så får nok prøvet litt ut hva som passer meg. Jeg skyter også med begge øyne oppe. Vet ikke om det har mye og si.

 

Jeg får bare prøve meg fram :)

 

Hvis dette er en skytterleder på nettet bør du være litt forsiktig for dem er det mange av ... det viktige med siktene er ikke bredden på kornet men at de når du strekker ut hånden så bør du ha en så definerbar lysåpning som mulig, en som kjapt lar deg finjustere siktet før du trekker av ... ikke for bred lysåpning ei heller for smal, på de fleste bedre våpen kan du justere dette på baksiktet.

 

Ser ut som du har en god plan med tanke på å prøve ut hva som passer for deg, å finne et våpen hvor både grep og grepsvinkelen passer din hånd og ditt håndledd er det viktigste ... når du har et godt grep og bare trenger småjusteringer for å finne siktepunktet så har du funnet riktig pistol.

 

Å skyte med begge øynene åpne er en klar fordel så lenge du sikter med det dominante øye, dette finner du ut av med litt testing ... fordelen med å ha begge øyne åpne er at hjernen mottar mer lys som igjen gjør at siktemidlene fremtrer som skarpere.

 

Prøv deg frem, finn ut hva som passer deg best og lykke til :-)

 

PS Det er lov å stjele fra de beste, se hva de beste i klubben gjør, hvordan står de, hvilke pusteøvelser og skyteteknikker bruker de ... Kopier hva de gjør, behold det som passer deg og kast resten ;-)

Link to comment
Share on other sites

Om jeg var i TS sine sko hadde jeg gitt litt blaffen i hva som skrives på nettet om "tips" til kompontenter på våpenet, spesielt fra statene da det litt forskjell på hva som er mainstream-formålet å bruke der kontra her. Det TS bør gjøre er å få prøvd så mye som mulig og kjøpe det som passer han best og tilpasse dette ytterlige igjen. Han nevner nettopp ferdig med nybegynnerkurs og da har han fremdeles ei god stund igjen å få prøvd på, vil jeg anta.

 

Selv etter hans første kjøp (og gjerne andre, tredje osv) så vil det garantert dukke opp noe bedre etterhvert som passer bedre.

 

For ikke å glemme: Du kan treffe like godt og ha det minst like moro med en pistol til under 5K som en pistol til 15K :winke1:

 

Som varegg også nevner, se hva de andre gjør (og ikke de som deltok på kurs sammen med deg og synes at teknikken "skyte i full-autohastighet er en fin presisjonsteknikk"). Se på gamlekara.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...