Jump to content

Arv av US-Carabin...


Haubits

Recommended Posts

Den dagen Høvdingen tar kvelden så arver jeg en US-carabin. Etter hva jeg forstår så er det ikke mulig å få tilatelse til å ha den for meg. Er dette korrekt? Rifla er registrert som jaktrifle nå.

 

Er det da enklest å få solgt den til en våpensamler med papirer i orden?

 

 

 

 

 

 

PS; enhver som prøver å få kjøpt den uten å ha papira i orden vil bli rapportert til politet.

Link to comment
Share on other sites

før så har det jo vært mulig å overta slike på arv. vet det har skjedd ved noen anledninger rundt her jeg bor iallefall. Så hvis jeg var deg Martin, så ville jeg sjekka det opp. Lade selv, med nye hylser, så går de ikke så verst med "blyspiss".. :)

Link to comment
Share on other sites

Har snakka med lensmannskontoret om saken, og han klarer ikke å finne noe sted der den kan brukes, ergo får jeg ikke lov....

Hvis noen vet om noe lovlig bruk stiller det seg annerledes tenker jeg.

 

Plombering er ikke noe tema, skal jeg ha det skal det kunne brukes,,,,,, :P

Link to comment
Share on other sites

Nå forveksler du IPSC-regler og POD-rundskriv, US M1 er lovlig i praktisk rifle uansett hva den er regget som.

 

Har snakka med lensmannskontoret om saken, og han klarer ikke å finne noe sted der den kan brukes, ergo får jeg ikke lov....

 

Som sagt, den kan brukes innen praktisk. Om det hjelper deg i praksis er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Nei, du har en dårlig sak ettersom POD har kommet med et rundskriv om 1/2-autovåpen. Du kan overta børsa med begrunnelsen "affeksjonsverdi" om ditt lokale våpenkontor er enig. Våpen som ikke står på PODs liste over godkjente kan kun selges til nøyaktig samme formål som den er registrert til fra før eller til samler.

 

http://www.politi.no/pls/idesk/docs/f15 ... 004_10.doc

Link to comment
Share on other sites

Men som samler er det ikke lovt til å bruke våpenet til skyting.

Kun test/demo skyting.

 

Det er desverre riktig, at NFPS har klart kunststykket.

Gitt uttalelse, som sier at US M1 ikke er egnet til bruk i praktisk rifle.

Dette ble brukt som grunn for å avslå min søknad om erverv av US M1.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, får heller få meg en AR-15 da...

 

Hvis noen har lyst på en US-Carabin med sivil stokk er det bare å komme med bud, jeg vet ikke hva slikt er verdt.

 

 

 

Har du ikke papira i orden så vil jeg ikke snakke med deg.

Den som evt kjøper vil bli sjekka hos politet..

Link to comment
Share on other sites

"Gitt uttalelse, som sier at US M1 ikke er egnet til bruk i praktisk rifle."

 

Ikke vet jeg - men kanskje forbundet har rett?

 

I metallsilhuett - er jo 9 mm pistol innenfor "kravet" - men om en pistol i dette kaliberet er noe særlig egnet - tja - si det!

 

Det skal jo ikke være slik at et forbund - selv om et våpen er "innenfor kravet" - skal kunne anbefale det - bare for at noen skal ha "hjemmel" for å erverve det.

Eller?

Link to comment
Share on other sites

Går våpenet innunder en av klassene i et forbund, så bør forbundet holde seg for gode til å anbefale det eller ikke..

Mange skyter for å ha det gøy, og har ikke noe imot å fylle opp den nedre delen av lista. Da bør jo våpenvalget for disse være fritt innenfor de rammene forbundet har satt. Alle kan jo ikke være verdensmestere heller..

 

Men, at en US er uegnet er jeg ikke helt enig i. Har sett flere som skyter skremmende godt med disse gamle treskeverkene..

 

Og når det gjelder den uttalelsen, så vil vel ryktene ha det til at den kom fra en som sto på baksiden av disken og pushet AR rifler til praktiskskytterene.

Link to comment
Share on other sites

Min arvede US-Carabin måtte jeg desverre plombere. Fant ikke noe praktisk bruk for den, og ville ikke risikere min lovlige beholdning av våpen på å ulovlig oppvevare et illegalt våpen.

I stedet for at onkel politi skulle lage skrapjern av den, plomberte jeg den og lar sønnen min få den etterhvert som et minne om sin oldefar. :(:(

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke skytereglementet til NROF er blitt forandret mye siden i fjor, skal det være mulig å stille med US-carabine på konkuranser.

 

 

"NROF-Mesterskap i skyting

1.1. GEVÆR

Det skytes i 3 klasser.

Kl I: Halvautomatiske armegevær, kaliber 7.62 mm

Militær selvladerifle eller sivil utgave av slik i nevnte kaliber.

Magasinkapasitet: Minst 10 skudd

Sikter: Kun ordinære ”jernsikter”, dvs. korn + aperture/skur

Rem: Type tilsvarende original, militær rem vanlig for våpentypen;

matchrem er ikke tillatt.

Avtrekk: Umodifisert, minst 2.5 kg"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...