Jump to content

.308 175 smk langhold


SirfStar

Recommended Posts

Jeg ønsker å få mest mulig ut av en .308 med 20" pipe, og til langhold velger jeg da en 175gn sierra matchking. Spørsmålet er om noen har fått denne kulen i dette kaliberet til 914 meter med Viht N550 krutt. Av de tilgjengelige kruttene mine virker dette mest egnet. Andre erfaringer med denne kulen til dette formålet mottass med stor takk.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 103
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skjønner ikke helt hva du mener med 914 meter?

 

Jeg har brukt 175 SMK med stort hell til langholdskyting opptil 1000 meter. Bruker moderat ladet N150, 42.4 grain med en COAL på 73 mm. Hastigheten jeg registrer blir omtrent 780 m/s. Dette da med 26" løp. Skal snart bruke 20" og prøve ut en ladning og se ann resultatene.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt SMK 175gr, diverse Berger 175gr og nå den siste Lapua Scenar 175gr og tenker dette er bra kuler i ei kort pipe med riktig tvist:-) forvent ca 800-820m/s med relativt hardt ladd - opp mot maks trykk med N550. Jeg fikk forsåvidt også svært høye hastigheter med Norma 11! Har ikke målt hastighet i de siste ladningene med Scenar'en men tror nok jeg får best presisjon med mer moderat hastighet rundt 780m/s. Har nå kjøpt inn N140 istedet som nok passer bedre til moderate ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Mener du .308 Win?

I så fall må 914 m/s være helt utopi innenfor forsvarlige trykknivå med 175SMK. Og definitivt med et 20" løp.

 

Tok en rask sjekk i QL med Vith 540, da lå maks på ca 780 m/s med 20" løp.

Ca 810 m/s med Viht 550, men da tror jeg hylsa blir full og vel så det.

Sjekket også for 308 Norma Mag med Viht 550 og 20" løp (tullete kombinasjon), også her

ble rødstreken nådd før 900 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Ups, leste litt raskt :o

Regner med at kula når 914 m hehe.

 

Bør være mulig å nå 1000 yds før kula når transonisk hastighet, så vidt jeg kan se trenger man Vo på drøyt 750 m/s.

Litt avhengig av trykk, temp, høyde osv.

Ikke prøvd selv.

Link to comment
Share on other sites

Transonisk er ikke ett stort problem med denne kula. Alle som har skutt med 168 SMK på lengre avstand opplever at kula forsvinner i lufta etter 5-600 meter grunnet 14% BT vinkel. Med 175 får du ikke fullt så bratt vinkel og den tåler bedre ferden gjennom den transoniske sonen. I og med at jeg ikke har fått skutt lengre enn 1000 meter med akkurat denne kula, så vet jeg ikke helt hvordan den oppfører seg lengre ut, men avstanden tilsvarer omtrent 310 m/s i min ladning.

Link to comment
Share on other sites

Bruker moderat ladet N150, 42.4 grain med en COAL på 73 mm. Hastigheten jeg registrer blir omtrent 780 m/s. Dette da med 26" løp.

Er dette en moderat ladning? Sierra tabellen min påstår at 41,8gn med N150 er max. Måler du trykk selv, eller arbeider Sierras ladebok med veldig trygge marginer?

 

Stemmer det at 340ms er ideell minimumshastighet ved målet?

Link to comment
Share on other sites

Ja sannelig... Er det ikke suspekt at det er så stor differanse mellom disse to kildene, som burde være "spot on"?

Hva kan jeg forvente av hastighet fra en 20" pipe med 43,5gn N150? Jeg forstår det slik at programmet QuickLoad kan beregne dette teoretisk? Har ikke tilgang til dette selv.

Link to comment
Share on other sites

Amerikanere er hysterikere, simple as that.

 

Som påpekt ovenfor er maks pr. Lapuas ladedata, 43,5 grain og selv det er ikke reell maksverdi.

 

Jeg tok å lada opp fire ladninger fra 43,5 og ned 0,5 grain til 42 grain og fant det som funka best på 42,5 (4 fordi den jævla Frankforden lever sitt eget liv). Jeg antar at det finnes mulighet for å prøve oppover fra 43,5, men ser ikke hva jeg skulle hente på det tatt i betraktning presisjonen jeg oppnår med 780 m/s. Hastighet er ikke ett must, samma hva flertallet mener.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så nylig magpuls video om presisjonsskyting, og ble overrasket over at de skjøt 1.609m (one mile) med .308 uten store problemer - fra en 18" OBR rifle!!?

 

Eneste måten jeg kan få dette til å henge på greip er hvis 175smk kulen klarer å fortsette stabilt under supersonisk hastighet. Kan noen bekrefte eller avkrefte dette?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem å skyte 175 SMK langt avgårde og den vil slikt jeg skjønner på de som skyter i unaiten gjøre dette forbi tusen meter. Men hva slags størrelse på blink er de skyter på?

 

Med god krutt og ladning så behøver ikke kort pipe i .308 bety mye, snarere tvert i mot, men disse som skyter med 18/16" løp er vel stort sett AR gutter. Som jeg sier og har sagt mange ganger før: ekstrem fart er ikke en absolutt nødvendighet. Jeg titter også på BC, og er fullstendig klar over sammenhengen mellom hastighet og bedre utbytte av BC, men teori og variabler som finnes i praksis gjør ikke dette til en absolutt.

 

Så snart jeg får fiksa disse ladningene mine i 20" så skal jeg få testa ut på lengre hold.

Link to comment
Share on other sites

Bedre, 175 SMK har en G1 på 0.475. Men refereringen til 168 her er til SMK. Berger ligger litt over i divisjonen. Kulene til Berger, så fremt resten av ladeprossesen er god nok, samt skutt i fra en ordentlig rifle, med en god skytter vil outclasse det meste i 308 ligaen. Jeg har fortsatt ikke prøvd de nye 175 Scenar L kulene, men har trua på de også, så fremt jeg får de til å gå. Scenar har vært notorisk vansklig å få til i riflene mine.

 

En fordel de fleste Sierra kulene har er at de er "lette" å lade, lite sensetiv til kruttvariasjon rundt sweetspots samt settedybde.

Link to comment
Share on other sites

Svarte svingende. Nå klarte jeg å lade 20 patroner med COAL 2.710" når den skulle vært 2.800". Normalt sett ville jeg ikke nølt og bare banket de ut, men jeg har pulverisert kulehammeren min, og har ikke egnet verktøy. Planen var å testskyte disse ladningene i morgen. Jeg har 41 og 42gn Viht N150 bak 175smk kuler. Har noen mulighet til å trylle med QL og se om disse er farlige å skyte? Setter stor pris på svar, og for ordens skyld- jeg skyter de ikke med mindre noen gir et kvalifisert grønt lys. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg litt data å dele med dere. Jeg har testet følgende ladninger med VV N150 krutt bak 175 SMK kule: 40, 41, 42, 43 og 43,5gn, alt fra20" pipe. COAL 2.800"

 

40gn gav beste samling, ca 11mm@100m - hastighet 2309fps (snitt av 5)

41 og 42gn utmerket seg ikke på noen måte.

43gn gav trykktegn (bilde) og dårligere samling - kanskje 30mm+@100m - hastighet 2350fps (snitt av 5)

43,5gn ble ikke testet.

 

Qjc4bldD.jpeg

 

Jeg er egentlig litt skuffet over hastigheten, særlig i lys av at det var den tregeste som produserte best samling. 700m/s er ikke noe å falle av stolen for. Håper jeg får til en kombinasjon av presisjon og hastighet ved å bytte til VV N550 krutt.

Link to comment
Share on other sites

Interessant. .308 i min erfaring favoriserer moderate ladninger, men det er langt i fra absolutt. Jeg ville forsøkt dette med kula lengre ut, enten 71 mm eller lengre. Dette bør gi en bedre indikasjon på potensialet, selv om Sierra tilkjennegis å være mindre sensetiv på settedybde enn mange andre kuler.

 

Om du opplever trykktegn på relativt "ufarlige" ladninger kan settedybden påvirke dette. Anbefaller at du tar å lader opp fem skudd fra 42.5 via 43.0 og 43.5.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet med Barnes matchburner 175gr. 42,5gr N-150 71.2mmOAL . de flyr fint i mi M86 samt min AW. Ikke noen trykk tegn der. Har ikke crona de ,men ifølge iphons ballestikk program ,så passer 780/785ms . skutt i 20" AW løp og 22" i M86`n. Samling hullihullish. :)

Link to comment
Share on other sites

M40A1: bra hastighet det der. Jeg får 780m/s fra 26" med 175 SMK 42.4 N-150 COAL 73. Er det så stor forskjell fra Matchburners?

Har som sagt ikke crona de ,men det passer som eg slår inn på balli programmet. er veldig fornøyd med matchburner kulene ! Har ikke fått prøved SMK ,då MB går så bra i mitt oppsett.

Link to comment
Share on other sites

Om du en dag får muligheten til å kronografere ladninga di, setter jeg pris på en tilbakemelding. Siden det er titt og vanskelig, for å ikke snakke om grisedyrt, å få tak i 175 SMK, hadde Matchburners kunne gå som substitutt.

 

Prøvd 10 skudd @ 500 meter?

Link to comment
Share on other sites

I skrivende stund her , så er skiver/stativer klare til å settes opp på 500m,ved banen vår. Skal gi deg en tilbakemelding når ting er på plass og utprøvd.

009_zps2e45aa97.jpg

det er 5 sk på 100m ,selvfølgelig kort,men gir enn indikator at ting stemmer au :)

Link to comment
Share on other sites

Er rimelig overbevist at 175 grains kuler er ett godt kompromiss med hensyn til tyngde og muligheten for ok fart, rundt 780-800 m/s, som gjør at den entrer den transoniske sonen mellom 950-1000 meter, men allikavell ikke mister stabilitet.

 

Nå har jeg planer om å bruke 20" Remingtonen fremover som har en 40x avtrekk, så jeg er spent på om jeg når ønsket hastighet på nyladningen. Men jeg har både N-140, N-150, N-550 samt N-11 liggende, så det må testes litt!

Link to comment
Share on other sites

Tenkte å dele noen erfaringer med den nye Scenar 175gr kula som er ett godt alternativ:

image_zpse28c699b.jpg

Fem skudd på hundre meter, ladet med ca 45gr N550 i Lapua hylse og Federal match hetter. Tegn på trykk med krater i hetta, så da burde det jo være helt perfekt :-)

 

 

Imponert over kaldskuddet og plasseringen av skudd nr. 2 :-)

image_zps16320186.jpg

 

Ikke alltid skytteren klarer jobben :-) men ellers en fin samling! fem skudd.

image_zps8b51e1bd.jpg

 

Og her er en gammel ladning med noen rester av Berger sin 175gr skutt samme dagen. Første skuddet gikk litt høyt. Dette har vært en kule som har gitt fenomenal presisjon!

image_zps04ab85b6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fin samling;)

 

Venter på å få henda på disse nye 175 Scenar..

 

Jeg skulle ha vært på banen denne uka, men den er stengt ifb med no arbeid.

 

I mellomtiden sitter 8 ladninger på fem skudd fordelt på N-140 og N-550. Førstnevnte fra 40, 40,5, 41 og 41.5 gns og 550 fra 44.5, 45, 45,5 og 46 gns. Begge ladningene tar utgangspunkt i Lapuas ladedate og jeg lader opp til maks. COAL er fortsatt på 73 mm, CCI hetter og Lapua hylser.

 

Grunnen til at N-150 ikke er med kommer av at jeg bare nok krutt til 50-70 patroner, og disse skal brukes i 26" riggen min, og at ny kruttdunk forhåpentligvis ankommer Landrø etterhvert.

 

N-140 har jeg ikke helt tro på i 20" løpet mitt, selv maksladninga vil gi sløv hastighet, men mirakler kan komme i form av gode samlinger allikavell. N-550 blir nytt for meg da jeg har svært lite erfaring med boosterkrutt.. Teorien tilsier at håpet mitt for å nå 800 m/s er mulig å innfri, men det er fortsatt samling som betyr mest for meg.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir spennende gleder meg til å se resultatene. Mitt inntrykk er at N550 funker best med litt futt og N140 gir best presisjon med moderate ladninger, men godt mulig jeg tar feil her:-)

 

N140 er vel bedre på lettere kuler vil jeg anta... Men i ladetabellen til Lapua så ser det ut til at hastigheten skiller lite mellom n140 og n550 kruttet omtrent 20m/s med 175 Scenar

Link to comment
Share on other sites

168gr Nosler Custom Competition og 45gr N140 går på 795 m/s i mitt 18" løp. Skulle ikke forbause meg om en 24-26" pipe gir ganske så bra fart med 175gr kule og en god dose N140.

 

Edit: Tabellen viser 762m/s med 41,4gr N140 bak 175gr Sierra/Berger..

Link to comment
Share on other sites

Amerikanerne har brukt en militært utviklet patron i .308 for sine skarpskyttere en stund. Denne patronen, M118LR, hevdes å bruke IMR 4064 krutt, blant annet indikert av denne ordrebekreftelsen som fant veien til internett:

dp7llt.jpg

Men en enda varmere potet skal finnes, Socom MK316, også basert på SMK175 kulen, men med noen endringer:

http://www.dtic.mil/ndia/2009infantrysm ... ii8524.pdf" target="_blank" target="_blank

 

Har noen erfaringer med disse patronene, eller eventuelt prøvd å kopiere dem?

Jeg tenker at en patron som sikkert kostet en trilliard dollar å utvikle, kan være en god plass for sivile å starte sin søken etter den perfekte patron.

 

Jeg tenker i alle fall å teste ut IMR 4064 når jeg har brukt opp det jeg har av N150.

Link to comment
Share on other sites

M118LR bruker/brukte vel noe tilsvarende IMR 4895?

Det der tror jeg er det som refereres til som MK316 Mod 0:

 

Mk316 Mod 0

Brass: Federal Match

Primer: Federal GM210M

Bullet: 175gr Hollow Point Boat Tail (Sierra Match King)

Powder. 41.745 gr IMR 4064

COAL 2.810"

Velocity = 2640 fps +/- 15 fps

Pressure =50k psi, copper

Accuracy = 1 MOA out to 1K

 

Så 805 +/- 5 m/s i 24" løp ..hadde vært interessant å prøve. Men jeg er stuck med 4kg N140 for tiden. ;)

 

mk316.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bare for å spamme min egen tråd litt; jeg fant dette diagrammet som viser forholdet mellom utgangshastighet og løpslengde.

 

3.png

 

Konklusjonen ser ut vil å være at tunge kuler gir minst defferanse mellom kort og lang pipe, og at forskjellen er mindre enn man skulle tro.

Kort pipe med tunge kuler er med andre ord et svært levedyktig konsept, noe vi allerede visste, men nå har vi også et søylediagram som er enig med oss. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...