Jump to content

Moonclips 6skudd k-ramme Smith


OlavM

Recommended Posts

Enklere å bare skaffe seg en ferdig 9mm revolver, slik som ruger security six... å nei. vent litt jeg har jo begge som finnes i landet :twisted:

 

men det som pleier å vinne er jo fortsatt en 625 med kort nok løp. Går raskere å lade om med .451 kontra .355

Link to comment
Share on other sites

Det måtte en lærd mann til for å finne fram ja, takk Hassel.

Skumle tanker er no dritt ja Sir K :winke1: Har da disse tankene selv..

Har begynt å høste litt deler, pipeemne, .22 sylinder for oppbrotching og så langt .38 short colt hylser. Men tilgang på brotch osv har fått meg til å dreie mot 9mm i stedet, hylsevolum er omtrent likt. Har definitivt vært morsommere med short colt, men mere praktisk med 9mm(og nå vet jeg jo at moonclips kan skaffes) Planen var å dreie ned lengden på tønna slik at en patron med max lengde rundt 30mm kan brukes. Hvorfor? Fordi det kunne vært interessant, og mulighet til å lade en slapp 105gr uten å sette kula milevis ned i en .38 hylse. Er det noe poeng i det(bokstavelig talt)? Nei, men morrofaktoren er tilstede. Time will show, burde være ett utgangspunkt til både en spes.rev og en 6" feltræcer, og mulig begge deler kan kombineres 8)

Link to comment
Share on other sites

Enklere å bare skaffe seg en ferdig 9mm revolver, slik som ruger security six... å nei. vent litt jeg har jo begge som finnes i landet :twisted:

 

men det som pleier å vinne er jo fortsatt en 625 med kort nok løp. Går raskere å lade om med .451 kontra .355

 

Da finnes det flere Speed Six'er. Minst 4 :-)

Link to comment
Share on other sites

OlavM

 

Hvorfor ikke bruke 38 super istedet for 9mm? Sylinderen på K-ramma blir fryktelig tynn i låsehakket med 9mm. På 547 er det brukt spesialstål i sylinderen pga dette. I 22 sylindere er det svakere stålkvalitet/herding og jeg tror du er på veldig tynn is med 9mm hylser. 38 super gir deg solide hylser og akkurat litt ekstra margin i sylinderen.

 

Ellers kan du jo kjøpe en ferdig 547 hos huntershouse og tilpasse sylinderen til klips og ta bort bindersejektorene.

 

Hassel: Gsport solgte hvertfall 4 9mm speedsix med 2,3/4" pipe.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det fullt mulig at dette høres teit ut for de av dere som kan dette skikkelig, men: Kan man ikke bare ta en vanlig .38 eller .357 tønne og kappe/frese/trimme den til en passelig lengde, og så ta .38 hylser som du gjør akkurat det samme med? Eller bare la sylinderen være original lengde (men tilpasse moonclips såklart) og korte ned lengden på en haug med .38 hylser. Vil ikke det gi mer eller mindre akkurat det samme resultatet med mindre jobb? Alt dette med forbehold om at jeg har oversett noe åpenbart, som jeg ofte gjør.

Link to comment
Share on other sites

Men Olav, vil du ikke oppnå det samme med ei kortere tønne og ev. også kortere .38 hylser? Hvorfor trenger man 9mm hylser? Forøvrig var sofateoretisk et veldig godt ord. :winke1:

 

Selv er jeg ikke så bekymret for denne sofateorien. Jeg har hørt det før, men jeg har problemer med å se at det skal ha noe særlig å si i praksis. Hovedgrunnen til det er at jeg har en 617 Target Champion, altså en .22LR revolver som er full størrelse L-ramme, og den leverer rått god presisjon med korte .22LR patroner og langt L-ramme tønne.

 

Skulle vært morsomt å teste i Ransom Rest både før og etter en slik tønneoperasjon, for å se om man faktisk kunne måle noen forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Du misser et poeng her Lindskog. En .22LR patron er en utgammel konstruksjon med såkalt utvendig smurt kule. Kula har altså samme (minst) diameter som hylsa utvendig. Du trenger dermed ikke noen overgang inne i tønna slik som .38.

Kapper man bare ned en .357 tønne så kan overgangen bli borte, og det blir svært så romslig for kula på vei frem til løpet.

 

Men det bør gå helt greit å bruke en .38 tønne til formålet. Det kan da ikke være nødvendig med .22 eller .32 som alle hyler om.

9mm patronen er faktisk tykkere i hekken enn en .38, så ei .38 tønne må få en runde med brosjen uansett.

Man får litt lengde frem til overgangen, men det er faktisk ikke værre enn å skyte .38 i ei .357 tønne. Hvor mye dette egentlig har å si tror jeg det blir svært vanskelig å bevise, men det går sikkert med sofateori. :D

Siden målet er å skyte 105 grains .38 kula vil jo både løp og overgangen stemme uten mer jobb.

Link to comment
Share on other sites

A-hah! Der var poenget jeg misset ja. Så fort det blir påpekt så er det jo så veldig, veldig åpenbart, men det hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Takk skal du ha PPC-skytter'n.

 

Hva med å sette kula langt ut, enten i ei .38 eller .357 hylse, og så bruke en liten bit dopapir e.l. for å fylle opp tomrommet mellom kule og krutt? Mener jeg leste noe om dette et sted, men har ikke prøvd det selv. Man skulle vel da bli kvitt mye tomrom i hylse slik at kruttet holder seg ved tennhetta, uten at man øker reiseveien til kula? Sikkert noe åpenbart jeg misser her også, men jeg tåler å bli rettet på noen ganger til i løpet av kvelden hvis så skulle være tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å sette kula langt ut, enten i ei .38 eller .357 hylse

Det blir gjort, ofte med wadcuttere. Noen ganger hjelper det, ande ganger ikke. Jeg har to rimelig like revolvere hvor den ene "må ha" kula satt ut, den andre liker det overhode ikke .

Det var derfor jeg nevnte det om "vanskelig å bevise".

Det er dessverre slik at sofateori ofte ender opp i sofapraksis. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skytinga mi går ofte nok i dass om jeg ikke må fylle dopapir i hylsene mine..

Som tidligere nevnt, dette er reinspikka sofateori, har tre felt/ppc revolvere som er supre, kan da ofre en til et prosjekt som sannsynligvis fører ingensteds hen(og prosessen er 100% reversibel)Men morro å tenke litt utenom boksen, og børsemakeren tennte på ideen så da så 8) Men det er naturligvis et prisspørsmål også. Men tenk hvilken ENORM fordel jeg vil ha da med ultralett tønne og en kruttlapplading bak 105gr kula i Hurtig revolverprogrammet :twisted:

Hvorfor trene seg til resultater når man kan kjøpe de :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Sant det da. Hvis ingen prøver noe nytt, så skjer det jo heller aldri noe nytt. Alltid spennende å eksperimentere litt. Det skulle som sagt vært morsom med noen før og etter resultater fra en Ransom Rest i forbindelse med en slik operasjon.

 

Problemet her er vel at du allerede skyter bra som fy, og i tillegg skal mekke våpen for å gå enda bedre. Det er jo direkte urettferdig! Å kjøpe seg til resultater skulle vært forbeholdt oss som faktisk ikke skyter så godt... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nja, før og etter Ransom Rest er vanskelig når både ny pipe, forsåvidt kaliber og ny tønne blir satt inn. Vet vel hva min gammle mod 14 med orginalpipe kan gjøre, spørsmålet er om en .38 juks&fanteri kan gjøre det samme eller bedre.

Og så får man en ladning der kula faktisk stikker ut av hylsa..

Link to comment
Share on other sites

Kan jo fortsatt sammenligne samlinger da. Ble de bedre var det verdt det, ble de dårligere var det bortkastet, ihvertfall for den revolveren. At man ikke kan konkludere bastant på om det er verdt å gjøre det på alle revolvere er jeg selvsagt enig i. Men man vil jo helst være fornøyd med noe nytt, så det er kanskje en litt kjip risiko å ta? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

...Men tenk hvilken ENORM fordel jeg vil ha da med ultralett tønne og en kruttlapplading bak 105gr kula i Hurtig revolverprogrammet :twisted:

Hvorfor trene seg til resultater når man kan kjøpe de :winke1:

En mann av mitt hjerte! Vi vet det ikke går å kjøpe seg poeng, men gir vi opp av den grunn.

 

H&N's 85 grain HBWC satt 3mm ut av ei .38 Short Colt hylse, med en dash (husker ikke hvor mye i farta) N32C bak.

Dette ga nettopp en slik kruttlappladning for hurtig. Helt ok presisjon på 25m, men totalt ubrukelig på 50m :D

Link to comment
Share on other sites

...Men tenk hvilken ENORM fordel jeg vil ha da med ultralett tønne og en kruttlapplading bak 105gr kula i Hurtig revolverprogrammet :twisted:

Hvorfor trene seg til resultater når man kan kjøpe de :winke1:

En mann av mitt hjerte! Vi vet det ikke går å kjøpe seg poeng, men gir vi opp av den grunn.

 

H&N's 85 grain HBWC satt 3mm ut av ei .38 Short Colt hylse, med en dash (husker ikke hvor mye i farta) N32C bak.

Dette ga nettopp en slik kruttlappladning for hurtig. Helt ok presisjon på 25m, men totalt ubrukelig på 50m :D

Ohoi, har du altså prøvd denne kombinasjonen i revolver kamret for .38 spes? Tøft, da må man kanskje ned i kjelleren å laborere litt, tror jaggu jeg har en liten neve av nevnte kule liggende og.

Godt å høre at det ikke bare er meg som er litt "skeiv" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jajamen! Sendt ut av ei .38 tønne i ei K-ramme med 6" av Lothar Walters rør i fronten. Noe lett våpen, som du hadde ønsker om, er det ikke. Vekta er på nær 1,7 kg, det hjelper jo på rekylen, men det er et elendig våpen til enhåndspress. Med min (totalt fraværende) muskelmasse begynner knærne å svikte etter tredjeskuddet :D

Siden jeg var så upresis med ladingen har jeg sjekket litt. Totallengden på Long Colt kreasjonen med 85 graineren er 24mm, og det var 3,5 grain med N32C krutt bak.

Her er det selvfølgelig rom å laborere en hel del.

Tenk om jeg hadde trent like mye som jeg har vært på laderommet, da hadde jeg kanskje væt god.

Link to comment
Share on other sites

Lett å lett våpen, vel, det letteste er vel et hår under 1400g for å kunne brukes i grovpistol, de to andre er på 17 og 1800g. Så lett er vel 1400g :D

Men planen er ett lett løp med to sett løpshylser, altså en løpslengde som kan gå i spes.rev med matchende løpshylse, og en løpshylse som gir en totallengde tilsvarende en 6" Da får jeg testet enda en sofateori, nemlig kortere løpstid gir mindre utslag på brukerfeil før kula slipper!

Måtte bare dette bli en realitet..

Link to comment
Share on other sites

Oooh, utbyttbare løpshylser og greier! Nå begynner det å bli skikkelig spennende, sofateori eller ei. Kombinert spesial og revolverfelt revolver høres fryktelig interessant ut. Gleder meg til å høre mer om det når (ikke "om" vel?) prosjektet blir en realitet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk Olav på Pedersen til å frese litt på min Mod 19.

 

Frest sylinderen for moon clips.

Kamret om tønne til 9x23. Skyter 9mm og 38 super om hverandre,

Kappet pipen til 79mm og nytt forsikte.

 

Tok 3&4 plassen på fjorårets NM denne. Ble litt tull med hjemmladninger p.g,a 9x23 så holder den til fabrikk 9mm slik at det går greit. Kunn åpnet den mer men da frykter jeg mye hylseutvidelse på 38 super.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...