Jump to content

ammunisjon/skogsfugl


flintastek

Recommended Posts

Dette spørsmålet er sikkert vert diskutert her før.men tar det gjerne opp igjen. Vilken type ammo og str bruker man på skogsfugl jakt?skøyt to røy på jakta i fjor.brukte eley 12,70-36 gram 4 og 5 patron.begge røyene datt men ingen fugel og finne.forferdelig frustrerenes når en vet man treffer. Før jakta har jeg ca 2500 duer på bane

Vilken patron??

Link to comment
Share on other sites

Typisk eksempel dette..Er nok mange fugler som flyr videre,selv etter gode treff..Det triste er at de pines kanskje lenge..og trist at de beste patronene er de dyreste men funker da rimelig bra..Tungsten Matrix er etter manges mening det tryggeste,Dem har en på Xxl som er brukbar,tror den heter Maximum?..Nevnte Impact er bra,og selvsagt kremen:Rottweil Ultimate!37kr stk :roll: Us nr 5-6 bør holde,da de har bedre inntrengning enn bly.

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg ble fristet av Rottweil Ultimate. Lurer på 36g 12/70 i US4. Eller holder det med US5? Får jo bedre dekning da, men må kunne felle gammeltiuren også hvis den dukker opp. Hvordan er skuddbildene på R Ultimate (trangt eller normalt)?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med deg i det.jeg kommer nok også til og investere i noen pakker av dem jeg og :D har lest litt om rottweil ultimate i dag :) eneste som er synd er jo pris.

men sånn er det jo.penga skal i hvertfall for min del brukes på noe jeg liker.

Og det er jakt :D:D

Link to comment
Share on other sites

Ultimate gir jevnt over gode skuddbilder,men ikke som de beste bly..Etter tester har hagl fra ultimate trengt like langt inn som bly som er 2nr større!Us5 er fin til Tiur,Us6 til alt kombinert!De leveres i 5pakninger!Litt trange bilder,så anbefaler åpne choker i skogen,men det bør testes i din hagle før jakta!

Link to comment
Share on other sites

Ettersøk etter skogsfugl er kjipt, men det skjer.

 

I Norge har jeg brukt Saga Maximum Tungsten i str 3, 36 G.

I Sverige går det i Winchester SuperSpeed str US 4, 50 G.

 

Begge fungerer fint og alle årets storfugl har blitt liggende i smellen.

 

Sagaen kosta vel ca 30 kr pr skudd på XXL.

 

Skjøt en tiur med Eley vismut str 3, 36 gr på bakken, 25 meter foran bikkja. Det ble 2 timer med ettersøk.

Mulig det var dårlig treff, men mener jeg traff rett over ryggen. Den satt jo i ro på bakken. Etter dette har vismuten blitt erstattet med

tungsten på skogsfugljakta, med godt resultat. På den andre sida har jeg bare gode erfaringer med vismut på rypejakta.

Link to comment
Share on other sites

ja jeg har ingen tiltro til den jeg heller.

jeg så tydelig begge de to røyene datt rett ned når det smalt.løp rett bort.men ingen fugl og se.

og når du har vert på skytebanen og skutt 2555 skudd før jakta så skyter jeg ikke så dårlig.

selvfølgelig kan det hvere dårlig treff.men hller mere

mot dårlig bismuth/vismuth ammo jeg :)

Link to comment
Share on other sites

kan informere om at jeg kun har brukt vismut fra Eley, har aldri hatt problemer med de patronene. men har sett bilder der haglene har vært igjen i plastkoppen.

 

å ja det er jo dyrt for både vismut og tungsten, men hvor mange år tar det som oftest før man har skutt opp ett patronbelte, iallefall med vismut eller tungsten

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser at flere nevner Rottweil Ultimate her, vil bare slenge meg på og skryte denne opp i skyene! Utrolig jevne og fine skuddbilder, men skyter veldig trangt. Jeg brukte denne mye på andejakt i fjor, og liker generelt litt trange skuddbilder til ender, men fant ut at 1/4 choke (improved cylinder) var mer enn trangt nok i halvautomaten min.

 

Disse er nok også ladet "fornuftig", dvs at utgangshastigheten er høy nok, men ikke altfor høy - det betyr sikkert litt for skuddbildet. Med såpass høy egenvekt på hagla trenger enn ikke den avsindige farten mange stålpatroner har.

 

Vil tro at #5 er nok til skogsfugl siden egenvekten er litt større enn bly. Da skulle du også ha rimelig bra dekning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...