Jump to content

FN Five-seven, anskaffelse.


Mbrandt

Recommended Posts

Hvis jeg derimot går ut ifra et vanlig våpen bygget for 9x19, så finner jeg at mitt våpen har en max praktisk OAL for patronen på litt over 30mm. Med spisskuler skal det gå an å lade litt lengre fra magasinet, kanskje 32,5mm, men da blir det vanskelig å tømme våpenet fordi det ikke blir pålitelig utkast av skarp patron når kula henger seg opp i utkasteråpningen. Jeg har derfor regnet med max OAL på 30mm.

 

....er at rekylen muligens blir for liten til å drive en vanlig rekyldrevet pistol, det er nok ikke uten grunn at FN bruker en blowback-variant. Jeg har forsøkt å regne på det, men uten å vite den reelle ytelsen blir det bare gjetting. Hvis man oppnår grei hastighet så skal rekylen holde- og hvis ikke, så er det ingen vits i kaliberet uansett.

 

... er at man ikke får satt tyngre kuler langt nok ut, som sagt har man noen fler millimeter å gå på men kan få problemer med tømming.

 

...såfremt rekylen er kraftig nok (eller man er tilfreds med å måtte ta ladegrep for hvert skudd) er det kun pipa som behøver å skiftes. I praksis er det nok enklest å "line" om et eksisterende løp.

 

Har man en pistol med plass til lengre patroner (1911 variant?), så blir det hele meget enklere og ytelsen kan bli imponerende. Fremgangsmåte klin lik, men med lengre hylse og mulighet for å sette kula lengre ut.

 

Kommentarer til planverket så langt?

 

Alt du sier heller mot at du trenger en 1911 for dett prosjektet!

 

1911en gir som du sier plass til lengre patroner-lengre patron gir vil jo antagelig kunne gi deg høyere hastightere innenfor fornuftig trykk, og dermed kraftigere rekylimpuls.

i 22-super artikkelen jeg skrev om tideligere i tråden brukte de en commander, som har lettere sleide enn en std 1911. denne fungerte iflg artikkeforfatteren godt, jeg an grave i bladbunken og se om jeg finner noe info om hastigheter.

 

en anen tane er at det anatgelig er mest fornuftig å bygge på en singlestack-ramme, jeg ser for meg at en doublestack kan gi mer trøbbel funksjoneringsmessig enn singlestacken.

artikkelen jeg atter en gang henviser til nevnte at de måtte sveise på gods på tilbringeren for å få pistolen til å mate tilfredstllende, originaltilbringeren tippet visstnok patronene formye ned i forkant.

Link to comment
Share on other sites

Mye fornuftig det du sier, og jeg vet om en singlestack 1911 i 9mm som antakelig er til salgs. Da er jo støtbunnen allerede riktig, så det blir minimalt med endringer som skal til.

 

Men: det spørs om "finansministeren" godtar at jeg kjøper inn enda et leketøy nå som vi skal til å flytte inn i nytt hus og alt...

Og så spørs det om "ballistisk eksperimentering bare fordi" blir godtatt som behovsgrunnlag, det resulterende våpenet kan vel knapt brukes til noe som helst :roll:

 

Jeg ser for meg at det er enklere og billigere å få kjøpe et ekstra løp til et våpen jeg allerede har, enn å få kjøpe et nytt våpen og så bygge det om slik at det ikke lenger har noe fornuftig bruksområde annet enn "gøy og flattskytende for langholds plinking".

 

Jeg har lest litt i ladedata for 5,7, og det ser for meg ut som om hylsevolumet blir omtrtent det samme (i alle fall ligger kruttvekten på omtrent samme nivå som 9mm). Min "kort-korte" versjon bør dermed kunne duplisere 5,7 ytelse eller i det minste komme ganske nært. En lengre variant bør kunne overgå 5,7, men så spørs det om det koster mer enn det smaker.

 

Hva gjelder modding av tilbringer for å få pålitelig mating, så er det en av grunnene til at jeg tenkte min 9mm (en H&K P30L) kunne være et greit utgangspunkt; den mater nemlig tomhylser fra magasinet uten å krangle, så jeg antar den også vil mate kortere patroner greit. Man kan jo ikke være sikker, og jeg vil nok teste litt med noen dummy-patroner før et eventuelt innkjøp av ny pipe, men jeg ser ingen grunn til at ikke denne skal kunne mate. Patronen treffer mye rettere fra magasinet inn mot kammeret i denne enn i en 1911, så vidt jeg husker må patronen vinkle nokså mye for å kamre i 1911'en.

 

Hvor lang patronlengde går i en ellers umodifisert 1911 uten å gi problemer?

 

Nå som jeg har tenkt litt, så undres jeg på om ikke et slikt kaliber egentlig hører hjemme i en slags jaktkarabin i stedet for pistol. Ytelsesmessig et sted mellom .22 Hornet og .222/223, format som en pistolpatron. Fantes det ikke noen hendige halvautomater i 9mm eventuelt .45 som er/var godkjent for småviltjakt, og som brukte løse magasiner av pistoltype? Dersom en slik sak har passelig maks patronlengde, så kunne det ha blitt en ypperlig småviltrifle med lite rekyl og flatere kulebane enn 9mm. En slik kreasjon ville jo dessuten hatt et reelt bruksområde...

Link to comment
Share on other sites

Fra mitt innlegg tidligere i tråden: :wink:

224 Boz som Fulmen sier, er en 10mm Auto som tar 5.56 kuler. Utviklet og patentert/Trademarka av ett firma i England som vistnok er glad i å saksøke folk og samtidig mener våpen er noe som vanlige folk ikke burde ha.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nettopp fordi det er gjort allerede, og fordi folka bak .224 BOZ blir lynings forbanna når andre "piratkopierer" patrondesignet deres uten å betale :roll:

 

Dessuten vil en nedstrupt 9mm gi større magasinkapasitet enn en nedstrupt 10mm, og patronen blir kanskje litt mindre ekstrem. Litt mere fornuftig ytelsesnivå og mindre smell/glimt fra munningen, skulle man tro. BOZ'en brenner vel halvparten av kruttet utafor pipa, når den brukes i pistol :D

Link to comment
Share on other sites

Fantes det ikke noen hendige halvautomater i 9mm eventuelt .45 som er/var godkjent for småviltjakt, og som brukte løse magasiner av pistoltype? Dersom en slik sak har passelig maks patronlengde, så kunne det ha blitt en ypperlig småviltrifle med lite rekyl og flatere kulebane enn 9mm. En slik kreasjon ville jo dessuten hatt et reelt bruksområde...

 

Ruger har vel ett par varianter som kan benyttes...

Link to comment
Share on other sites

artikkelen jeg endelig har gravd frem om 22 super sier såher:

 

patronlengde: 1.280"- altså 32,51mm, ørlite lengre enn maks for 45 acp(32,39 eller noe slikt?).

 

hastigheter med 55grs sierrakule: 1565 fps fra 4.1/4" commanderpipe, 2043 fps fra 10" contender, dette med 8,5grs H110. verdt å merke seg er at hastighetene varierete endel ved bytte av tennhetter, de hastightene jeg viser til er merket med rem. riflehetter.

 

Vargen- du nevner karabiner- den godkjente jaktkarabinen hertillands er marlin"campcarbine", som i 45 acp tar 1911 magasiner, og i 9mm bruker smith&wesson doublestackmagasiner.

 

erfaringen jeg har med marlinen er:

-vanskelig å få innvilget, selv om den står på godkjentlista har den 16" pipe, og det må litt krangling til før du får den innvilget.

-"blowback"mekanisme som åpner raskere en ønskelig, jeg og kompisen min som har en 45 prøvde å dempe den, men mekanismen åpner så fort at den bråker MYE. jeg blir derfor litt skeptisk til en 22flaskehals patron i denne, tenker at du helst bør ha en låst mekanisme med så mye støtte som mulig rundt hylsa, for å oppnå ønsket ytelse.

-hvordan oppfører forresten en flaskehalset patron seg i en blowbackmekanisme?

Link to comment
Share on other sites

artikkelen jeg endelig har gravd frem om 22 super sier såher:

 

patronlengde: 1.280"- altså 32,51mm, ørlite lengre enn maks for 45 acp(32,39 eller noe slikt?).

 

hastigheter med 55grs sierrakule: 1565 fps fra 4.1/4" commanderpipe, 2043 fps fra 10" contender, dette med 8,5grs H110.

 

Vargen- du nevner karabiner- den godkjente jaktkarabinen hertillands er marlin"campcarbine", som i 45 acp tar 1911 magasiner, og i 9mm bruker smith&wesson doublestackmagasiner.

 

-"blowback"mekanisme som åpner raskere en ønskelig, jeg og kompisen min som har en 45 prøvde å dempe den, men mekanismen åpner så fort at den bråker MYE. jeg blir derfor litt skeptisk til en 22flaskehals patron i denne, tenker at du helst bør ha en låst mekanisme med så mye støtte som mulig rundt hylsa, for å oppnå ønsket ytelse.

-hvordan oppfører forresten en flaskehalset patron seg i en blowbackmekanisme?

 

Snippet quoten littegrann.

 

Patronlengden der er altså bare et par mm lengre enn det jeg regnet med, og det er med 55 grs kule? Nå finnes det vel lettere og litt kortere kuler forholdsvis lett tilgjengelig, men en bør nok likevel basere seg på 1911 eller tilsvarende rammestørrelse.

 

Det var marlinen jeg tenkte på ja. FN bruker jo nettopp 5.7 flaskehalspatron i konvensjonell blowback mekanisme (P90 maskinpistolen), og en slags modifisert blowback (Five-seveN). Jeg regner derfor med at det går an, men FN sine 5.7 våpen har visstnok rykte på seg for å slite hard på messingen...

 

Skal tro om det finnes noen mulighet for å øke vekta på sluttstykket ved behov, eventuelt sette inn stivere fjærer? Nå skal etter mine beregninger ikke en 22/9mm variant ha spesielt mye rekyl, så det kan godt hende det funker greit uten modifikasjon av mekanismen. Vet du hva maks patronlengde er i det magasinet som brukes i 9mm varianten av camp carbine?

Link to comment
Share on other sites

hva maks patronlengde er i det magasinet som brukes i 9mm varianten av camp carbine?

 

anerikke- std smithmagasiner såvidt jeg husker.

 

du får kjøpt stivere fjær til marlinen, men amerikanere som har bygget integrertdemped marliner klager over at den stivere fjær banker ifiller pipa.

 

www.silencertalk.com legger det en tråd med et slikt prosjekt. kapping og porting av pipe, sluttstykkevekt og hard fjær. først da begynner lydnivået å bli brukbart..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...