Jump to content

erfaringer 7mm rem mag


åtejeger94

Recommended Posts

Har brukt 7mmRM over felre år til rådyr, hjort, svartbjørn

 

Ser du skriver storvilt, kan du utdype dette?

Lader du selv?

Hvor mye skyter du?

Skal du ha 7mmRM og kvitte deg med 6,5?

 

Er tanken f.eks elgjakt på 50-100m så ville jeg vurdert noe annet kaliber.

Er det ymse (storvilt) jakt, en del trening på bane, du lader selv osv... Så er min mening at 7mmRM er en gyllen middelvei. MAsse gode kuler, nok kraft utover myra, helt grei rekyl. Som sagt en fint kaliber, som er en gyllen middelvei.

Link to comment
Share on other sites

Du får ikke kjøpt billig ammo, som til 6,5èn. Ellers er den betydelig kraftigere enn 6,5èn, den regnes som et trinn opp fra 30-06, med de samme kulevektene.

Dersom du lader selv, er det mye bra kuler å få kjøpt.

 

Som første taler her sa, hvis hovedjakta di er elg fra trange poster, ville jeg valgt noe annet. Jakter du rådyr/rein/hjort og av og til elg, vil jeg ikke si den er så dum.

Evt ei strømlinjeforma 160 gr kule til det meste, og 175 gr kule i mer moderat hastighet til korthold på elg. Mye kan gjøres med litt testing og lading !

Link to comment
Share on other sites

Du har fått to veldig gode svar og spørsmål før mitt innleg, se og tenk på det. Skal du få en fornuftig mengdetrening er hjemmelading et økonomisk poeng. Jeg har selv flere år på nakken med kaliberet. Etter 3500 skudd var løpet utbrent, det er nå byttet. For trange og korte elgposter har jeg nå et altrnativt våpen og kaliber. Lykke til med et morsomt kaliber, rekylen er moderat for sin klasse. :)

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 7mmRM i 25 år nå og er svært fornøyd med kalibret til mitt bruk. Jeg bruker det til rådyr, rein, hjort og fjellelg. Beholder du 6,5 er den mye mer egnet til mengdetrening. Har nå gått over til grøvre saker til elgen, men beholdt sjuern til de andre. Bedre kaliber til rein og hjort på litt dryge hold skal du lete lenge etter. :D

Link to comment
Share on other sites

7 mm rem mag er et rått kaliber. så en pen reinsbukk bli felt med dette sist jakt. Holdet var 70 meter og det var ladd med 140 grain til ca 1000 meter.

Aldri sett et dyr ta bakken så kjapt før! (bogen på utgangssiden var dog en smule skadd :-))

 

Er du reinsjeger som inne i mellom også skal jakte elg kjøp 7RM. Er du reinsjeger som inne I mellom jakter rådyr og hjort velg 270. win.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei

Trenger hjelp til ladedata for V-MAX 120grain med N165 krutt.

Har funnet ladedata for 120 grain spitzer kule på nett, den ene er på 69 grain og den andre er på 78 grain.

Lader GMX kula på 139 grain med 69 grain. Mener jeg da kan gå noe opp på V-MAX.

Kan f.eks legge meg en plass mellom 72 til 75 grain.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...