Jump to content

.308Win, 43cm pipe og hjort/elg


Ravis

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er operert i begge knærne(nytt korsbånd, 7mm hull fra lår gjennom kne og inn i leggbein), begge skuldrene(avsagd kragebein) hvorav den ene er operert to ganger. Derfor har jeg besluttet å bytte ut min tunge Sako L579 Varmint med et lettere våpen, en Sako AII som jeg har kuttet ned til 43cm. Jeg trenger en lettere og litt hendig børse, bare så jeg ikke får pes for den korte pipa ;)

 

Har en A-tec TMM4 demper på den dog..

 

Spørsmålet er, hvordan vil dere foreslå at jeg lader for å ha en brukbar ammo til både elg og hjort? Jeg skyter aldri på hold over 200m. 120m er faktisk lengste hold til nå og 10m er nærmeste. Jeg syntes min kompis var helt vill som la ned en elgku på 240m hold litt oppe i skråningen, men jeg skjønner jo at det kanskje er min tilbakeholdenhet som er "vill". He he..

 

Kom gjerne med forslag til kule og kruttype som kan funke som godt startpunkt for å eksperimentere. Jeg har en liten forkjærlighet for 150gr kuler, men da rammes jeg jo av regelen for anslagsenergi litt hardere enn om jeg går opp til 165gr.

 

Setter pris på forslag/tanker rundt dette.

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill, begge to.

 

Har så vidt begynt myse litt i Barnes-tråden. Hovedmålet mitt er jo å være innenfor anslagsenergikravet og samtidig kunne eksperimentere meg fram til ladninger som samler brukbart i min børse.

 

Den 165 Accubond kula er vel ikke den letteste å få tak i? Det har og litt å si... man må kunne få tak i varen :D

Link to comment
Share on other sites

Accubond 165gr lagerføres vel av både jaktdepotet og hjemmelading. Husker jeg ikke helt feil har jeg kjøpt hos begge.

Du er selvfølgelig ikke garantert samme resultat som meg, men denne ladningen med de to kulene har blitt prøvd av meg, min bror og 2 kammerater i rifler av ulik fabrikat med samme resultat så det kan absolutt være verdt forsøket. Og Nosler CC er jo en rimelig kule også og det er jo ingen bakdel om man vil skyte mye.

Link to comment
Share on other sites

Accubond 165gr lagerføres vel av både jaktdepotet og hjemmelading. Husker jeg ikke helt feil har jeg kjøpt hos begge.

Du er selvfølgelig ikke garantert samme resultat som meg, men denne ladningen med de to kulene har blitt prøvd av meg, min bror og 2 kammerater i rifler av ulik fabrikat med samme resultat så det kan absolutt være verdt forsøket. Og Nosler CC er jo en rimelig kule også og det er jo ingen bakdel om man vil skyte mye.

 

165grs er ikke på lager hos de nevnte... Virker som om det er lettere å få tak i 150grsAB..Hvorfor ikke bare bunkre disse? Fungerer sikkert godt de i 308w hastighet.

 

 

Rettet:ikke

AS

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja ser dette nå. Tydeligvis for lenge siden jeg har kjøpt kuler ;) Vet ikke hvor lang bestillingstid Jaktdepotet kan ha på noe sånt. Jeg kommer nok til å gå for den samme comboen når jeg skal kjøpe mer kuler snart. Funker så bra for meg at det er verdt ventetiden :)

Link to comment
Share on other sites

165grs er ikke på lager hos de nevnte... Virker som om det er lettere å få tak i 150grsAB..Hvorfor i bare bunkre disse. Fungerer sikkert godt de i 308w hastighet.

AS

Ja. For meg har alltid 150gr og .308 = Sant

 

Hovedgrunnen for meg til å starte tråden var for å finne ut/få tips om ladninger og kombinasjoner som kan fungere. Pipa er bare 43cm og da mister jeg hastighet. Dessuten er kula under 10gram og må med det ha 2700j ute ved 100m for å være lovlig på storvilt. Hadde jeg brukt 165gr kule er vi jo over den magiske grensa som lar meg ha 2200J ute ved 100m.

 

Med min enkeltskudd Varmintbørse fikk jeg god presisjon når jeg skjøt 150gr Accubond med 45.5 grain Vihtavuori bak. Jeg fikk aldri testet ladningen på dyr, for jeg ville bruke opp min siste lot av 150gr Mega først. I ettertid fant jeg ut at ladningen var altfor svak til storvilt(39gr N140), men jeg skjøt gjennom hjort på 100m fordeom.

 

Nå som jeg også er med på elgjakt føler jeg for å få til god nok punch der også. Hvis jeg kan få til dette med 150gr Accubond, Barnes eller andre gode kuler i den vekta, så vil jeg være meget godt fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Min Kimber Montana har klar preferanse for 150 grs kuler, og det jaktes derfor med 150 grs Woodleigh PP.

Meget godt resultat både på hjort og rådyr, til elg har jeg annnen medisin :wink:

Har egentlig ikke tenkt så mye på dette med anslagsenergi på 100 m, kanskje jeg er på den gale siden med ladningen min ? (46 grs N150, kronografert til 840 mps)

Ladningen er presis, og både Hornady og Nosler PT skyter til samme treffpunkt på 100 m som Woodleigh med denne ladningen.

Link to comment
Share on other sites

Min Kimber Montana har klar preferanse for 150 grs kuler, og det jaktes derfor med 150 grs Woodleigh PP.

Meget godt resultat både på hjort og rådyr, til elg har jeg annnen medisin :wink:

Har egentlig ikke tenkt så mye på dette med anslagsenergi på 100 m, kanskje jeg er på den gale siden med ladningen min ? (46 grs N150, kronografert til 840 mps)

Ladningen er presis, og både Hornady og Nosler PT skyter til samme treffpunkt på 100 m som Woodleigh med denne ladningen.

 

Du er godt innenfor, i hvert fall teoretisk:

 

Kulevekt i gram: 9,7

Fart(m/s) ved munning 840

Energi i joule ved 100m 2808,412065

 

 

Fart(m/s) ved 100m 760,956

Energi joule ved munning 3422,16

Hastighetstap ved 100m: 0,9059

Kulevekt(Kg): 0,0097

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 42cm løp på min og bruker 180gr accubond tett opp mot maks lading med 203-b og har vel rundt 760-770ms men fungerer kjempe bra! Presisjonen er også super!

Med 760m/s => 2772J ute ved 100 meter(teoretisk)

Med 770m/s => 2846J ute ved 100 meter(teoretisk)

 

Edit:

Kravet er jo 2200J når vekta er over 10 gram :D

 

Milevis innenfor

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er lett å regne ut:

 

E=mv²/2

 

E=Energi

m=Kulevekt i Kg

V=Fart i m/s ute ved 100m

 

Fart ute ved 100m = Fart ved munning/0,9059

 

Teori dette her altså.

 

Fant dette her på kammeret en gang, så vidt jeg kan huske. Hvis noen med god peiling kan verifiserer dette for oss, så vil det være fint :D

 

Lager meg noen søkbare Tag'er:

Energi, energiberegning,lading,formel

Link to comment
Share on other sites

De svenske kravene er som følger:

Kulvikt minst 9 g och anslagsenergi vid 100 m minst 2700 J eller

Kulvikt minst 10 g och anslagsenergi vid 100 m minst 2000 J

 

Nå er dette sikkert utdebattert så det holder, men om jeg, med en kule som er 0.3 gram lettere enn den magiske 10 grams grensen, oppnår f.eks 2500J på 100m, så.... det burde holde i praksis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...