Jump to content

sabatti 98 skl vs blaser k 95


seb 45

Recommended Posts

har litt lyst på enkeltskuddsrifle men er litt usikker på om det lønner seg å bruke 28 tusen på det eller om det holder lenge nok å bruke 13 tusen har prøvd å skutt medblaser k 95 fordel er at det flere kaliber å velge mellom enn sabatti 98 skl den har ikke jeg prøvd å skutt med er det noen som har en som kansje kan annbefale den ???

Link to comment
Share on other sites

Det som er rart med enkeltskuddsrifler, da særlig kipplauf, er at kjøperene enten skal ha det billig, eller er nesten villig til å ofre både hus, og hjem for å få den lille øyenstenen :wink:

Dette er ofte våpen man sper på med når man har en garderobe som dekker de fleste andre behov. Kippen er rifla man tar med seg når man skal kose seg, og nyte jakta ( snakker for meg selv :winke1: ). Der et avgjørende skudd er nok.

Så på Sabattien selv, virker til å være en grei børse. Da jeg fikk holde i en (brukt) Krieghoff Hubertus, var jeg ikke i tvil. Spiste havregrøt, og tomatsuppe til jeg fikk råd.

Link to comment
Share on other sites

Hva ønsker du å bruke den til Seb? Hvilket/ Hvilke kalibre er aktuelle? Hjemmeladet? Jægerlås?

 

Skal det være arbeidsbørse eller kosevåpen?

 

Det er ingen tvil om att du blir fornøyd med en Merkel/Blaser/Krieghof som søndagsbørse. De vil sannsynligvis fungere til hverdags også :wink:

 

Sabatti, Haenel og div. BRNO kipper vil også fungere hele uka for de fleste. Baikal vil gjøre det samme til ingen penger, den vil aldri bli din øyesten, heller ikke reservert til helgebruk. Haenelen må få fikset skjefte før den virker da.

 

Jeg endte opp med K95, fristet veldig den Sabattien. Var også en brukt CZ i 6,5*57r som var litt magnetisk..

 

 

På generelt grunnlag mener jeg det er bedre å investere(velbruke) 28000,- enn å misbruke 14000,- Målet ved kjøp av relativt kostbar kipp er å kose seg i skogen med lett funksjonelt kosevåpen som skal gi eierglede langt over kjøpspris :)

 

Bruk tid, tenk deg om mange ganger. Jeg endte opp med Blaser med sterk lås som tåler litt fart og spenning.

 

 

Er jo relativt få som har kipp, de fleste som har, har da en Baikal eller en Blaser, om noen av de svært få som har Sabatti leser denne tråden så får vi håpe de skriver..

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom over en nesten ny i 7*65r. Er alvorlig fornøyd med den patronen. Var egentlig veldig klar for å kjøpe den Blacken i 7*57r hos Rogne.

 

Ha is i magen, tror Rogne sitt tilbud står. Om du skulle handle nytt, 7*?R er langt bedre i slike våpen enn vanlige skandinaviske 6,5ere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Sabatti som fjellbørse med en liten kikkert og demper :oops: på.

 

Skyter greit 30mm med 154 Interbond som er KULA for med i moderate 7mm patroner. I ca 790m/s har den punch nok til det meste.

 

Avtrekket er helt ok. Jeg liker også at Sabatti bruker vanlige 11mm montasjer. At den også har oppspenner er ett pluss. Kan selvfølgelig ikke sammenlignes med stykkene fra Tyskland til 3x prisen, men er samtidig 100x bedre enn treskeverkene fra Russland.

 

Sabatti lager bra piper og produserer løpsettene til nesten alle som produserer brekkbørser i Italia. Presisjonen er mer enn god nok til all norsk jakt.

Link to comment
Share on other sites

Har også ei SKL De Luxe i kal. 6,5x57R.

 

Synes det er ei velgjort børse med bra kvalitetsfølelse, og synes ikke forskjellen i kvalitetsfølelse opp til Blaser, Merkel eller Krieghoff forsvarer prisdifferansen. Den har greit treverk, oppspenner og et fint, men noe lett avtrekk.

 

Selv ville jeg nok helst hatt ei Krieghoff Hubertus, men når denne Sabattien dukka opp til en behagelig pris på bruktmarkedet, så handla jeg den på flekken.

 

Ang. kaliber så var nok 7x57R førstevalget, men lever veldig greit med 6,5x57R og hadde også gjort det med 7x65R. Børsa mi blir nok brukt hovedsaklig til rein, samt en sporadisk tur etter bukk eller bever og kanskje noen turer i reveglugga.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...