Jump to content

Har arvet en haug med Whiskey flasker - hva nå?


Varegg

Recommended Posts

Fattern skal flytte og har ikke lenger plass til barskapet og lurte i den forbindelse på om jeg ville overta samlingen hvis jeg eventuelt kunne få noe for den.

 

Siden jeg ikke er en stor Whiskey ekspert og vet at flere av dere er nettopp det har jeg et par spørsmål.

 

1. Flesteparten av flaskene ble kjøpt for mer enn 20 år siden, spørsmålet er derfor om de er like gode, bedre eller dårligere i dag?

 

2. Alle er kjøpt i utlandet, hva for pris kan en forvente å få hvis kvaliteten fortsatt er god, er halvparten av dagens polpris f.eks en indikasjon?

 

1 stk. Sir William, ​​Blended​​​ 75 cl

 

1 stk. Highland Park, ​Single malt, 18 år​ 70 cl

 

1 stk. Highland Park​​ Single malt, 12 år​ 100 cl​

 

1 stk. Glenmorangie​​ Single malt, 10 år​ 100 cl​

 

1 stk. Glenlivet​​​ Single malt, 12 år​ 100 cl​

 

1 stk. Laphroaig​​ Single malt, 10 år​ 100 cl​

 

1 stk. Dalwhinnie​​Single malt, 15 år​ 100 cl​

 

1 stk. Chivas Regal​​ Blended, 12 år​​ 20 cl​

 

1 stk. Chivas Regal​​ Blended, 12 år​​ 50 cl​

 

1 stk. Chivas Regal Royal Salute ​​Blended, ​​​ 70 cl​

 

1 stk. Queen Anne ​​Blended​​​ 30 cl

 

1 stk. Dimple​​​ Blended​​​? 30 cl​

 

1 stk. Jameson​​​​​​​ 100 cl​

Link to comment
Share on other sites

Et par av de har listepris på over 1000,- og mange av de mellom 500,- og 1000,- men det kommer vel helt ann på om 20+ års oppbevaring i et skap i stua har gjort sitt, regner med at det ikke spiller noen rolle men er greit å forhøre seg med de som kan det og har skjønt det er mange som kan Whiskey her på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Litt over 10 liter Whisky.

 

Du får fortsette samlingen og overlate den ubrukt til neste generasjon når tiden er inne...

 

En taxfree kvote per år burde gjøre susen.

 

Prøv gjerne å holde samlingen litt balansert slik at det er noe for enhver smak.

 

Halvparten Vodka blir ikke feil.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Har vært i kontakt med vinmonopolet i dag og de sa at kvaliteten på innholdet var det ingenting å si noe på etter så mange års lagring under de forhold som beskrevet over, heller tvert imot ... eneste han kommenterte var at jeg måtte sjekke volumet på Chivasen siden den mest sannsynligvis har kork.

 

Skal hente varene på søndag og har noen interessenter allerede :-)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke helt skjønt poenget med å samle på uåpnede flasker brennevin, men hver sin lyst. Personlig prøver jeg å ha et bredt utvalg whisky til enhver tid, men ingen av flaskene står så lenge uåpnet og så fyller jeg i stedet på med nye flasker med ujevne mellomrom.

Modningen av whisky opphører jo i det den forlater fatet, men det er ingen grunn til at den ikke skal være like god etter mange år. Så sant den ikke er lagret i vinduskarmen, på toppen av skapet i sollyset eller på andre dumme måter.

Du skriver ikke om noen av flaskene er spesialutgaver, limited bottlings eller lignende, og det er jo ikke nedlagte destillerier. Slike kan ha høy verdi. Men er det standardwhiskyer blir det likevel noen tusenlapper av det, selv om du neppe blir nedringt av whiskyentusiaster.

Skulle jeg gitt noe råd så ville det være å utdanne egen gane litt sammen med venner, jaktlag osv osv i stedet for å selge...

Link to comment
Share on other sites

Som sagt har jeg forsøkt meg på både Whiskey og Cognac tidligere uten hell og har dessuten en fasinasjon for Italiensk vin som krever vedlikehold ... så det blir salg

 

Tror ikke noen av de er spesialutgaver men det vet jeg mer om på Søndag når flaskene skal hentes og en skikkelig liste skal produseres for venner og bekjente som har meldt sin interesse

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 9 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...