Jump to content

Forskjell på Kvige (1.5år) og voksen ku (2.5år+)


Hayabuza

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle terpe dette skikkelig nå før jakta fordi jeg ikke har jakta på 2år.

 

fant denne artikkelen http://www.klikk.no/friluft/jakt/article290307.ece

 

men det var dårlig med bilder der så er det noen som har bilder liggende og kan legge ut noen så vi får terpa litt så hadde det vært flott

 

Ungdyr eller ku? Et ungdyr er ikke ferdig utvokst og har kortere kropp enn ei ku som er to og et halvt år eller eldre. Hodet og snutepartiet er også klart kortere hos ei kvige. Mange klarer å skille et ungdyr fra ei ku på to og et halvt år ved hjelp av manken. I de fleste tilfeller virker ungdyrets manke spissere og høyere i forhold til kroppen enn hos ei eldre ku. Ei eldre ku er rundere i formen, og har ikke det samme ungdyrspreget.

 

Det kan være lurt å ha i bakhodet at om du sitter høyt i terrenget i forhold til dyret, kan du få inntrykk av at kua er mindre enn den er.

 

Ungdyr eller kalv? Det forekommer også at ungdyr forveksles med kalv. En kalv er som regel litt rødere i fargen, noe avhengig av hvor seint på høsten det er. Ei eldre ku uten kalv kan ofte gå sammen med fjorårskalven eller et annet fjordyr. I en presset situasjon kan en forveksle ungdyr med kalv, særlig hvis fjordyret er lite og elgkua stor. Ei ku som ikke har hatt kalv ennå, er normalt ikke så stor. En kalv har i de fleste tilfeller et nærere forhold til mora, og henger normalt tett på, særlig i en fluktsituasjon. Et fjordyr holder ofte litt mer avstand, men ikke alltid. Jeg ville nølt med å skyte hvis kalven kom løpende førti–femti meter bak mora.

 

Okse eller ku? En skulle ikke tro at det gikk an å forveksle en stor okse og ei ku, men det skjer, også når de har gevir. Jegere som tildeles vinterjakt, bør være spesielt oppmerksomme. Jeg har set okser som har mistet geviret allerede i november. Å skille mellom en okse på nærmere 200 kilo og ei ku med samme vekt, er så godt som umulig hvis du ikke har dem på svært nært hold. Da kan du se under buken eller se etter eventuelle gevirsår. Men disse gror fort til, og med hårveksten rundt er de ikke lette å se. Bakfra er det lettere, ettersom kua har en hvit stripe som går helt opp i rumpa.

 

 

og http://www.heltgratis.net/skistad/elgjakt.htm, kjekk side

 

Det at det er vanskelig å se forskjell på om ett hunndyr er en elgkvige eller ei ku, blir ofte brukt som unnskyldning ved feilskytning. Dette er ingen akseptabel unnskyldning ved feilskytning, og skal være unnskyldning man gir for at man ikke skjøt! Husk at den beste skytter er den som greier å holde igjen skuddet. Er du usikker på om du har en elgku eller en elgkvige på post så er sannsynligheten større for at det er en elgku. Er du usikker på om du har en elgkalv eller en elgkvige på post, så er du på tryggere grunn.

 

En elgkvige kjennes best på dyret størrelse (lite), at nasen er relativt kort i forhold til hodets størrelse og at det ofte har en bustete nakke/manke. Synes du at bena og kroppen ser laaaang ut i forhold til størrelsen så er det en ku, og ikke en kvige.

 

Forskjell mellom okse og ku er foruten gevir at oksen er mørk mellom lårene, mens kua er lys. Oksens bakparti er bredere enn kuas, og manken er som regel også kraftigere enn kuas.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Det som den javne jeger bruker som kriterier er at kua nesten uten unntak er mye lenger i trynet og vesentlig større i kroppen. Men, og merk deg det, det finnes små kuer som nesten ikke er større enn kviger og da "kan" det bli feilskyting om viltnemda eller hvem det nåer som ser over dyra er vrange. Dette er ikke lett. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som fersk elgjeger, så har jeg lest endel bøker om elgjakt.

En ting som ikke har funnet noe særlig mye stoff om, er akkurat bedømmingen av hvilket dyr man har forran seg.

 

Er det noen som har anbefalinger om bøker eller lignende som forklarer/illustrerer dette?

 

Har skjønt hovedprinsippene, men hadde vært kjekt med litt mer utfyllende info.

Link to comment
Share on other sites

Det er umulig å ha rett i alle tilfellene. jeg har skutt ungdyr på 60-70 kg og kalv på 90 kg. samt 2,5 årige dyr på rundt 100 kg. bla ei ku som hadde kalv som veide 110 kg.

 

Poenget er at du å vudere dyret der og da. er du itvil lar du det gå så sant dere ikke kan skyte begge deler.

 

kviga har ofte bust på ryggen og er markant mindre enn ei normal 2,5 årig ku, som også gjerne er noe lengre i maska enn kviga. spesielt om holdet er litt drugt kan det være vrient å se forskjell. jeg har selv tatt feil ved et par anledninger og lært på den harde måten.

 

men vanligvis er det ganske lett og se forskjell..

Link to comment
Share on other sites

Det er det stadig tilbakevennde "problemet". Mange plasser har det nå blit satt vektgrenser på "ungdyr" feks 160 kilo. Dvs at alle dyr som går under 160 blir betegnet som ungdyr. Dette for å premiere uttak av små dyr.

 

Her nede på sørlandet pleier ikke ungdyra og veie mer enn 120 kilo og 2.5 åringen 150-160. Så her går mange 2.5 åringer under ungdyrskvota.

 

Men jeg var oppe i trøndelag i fjor og fikk meg en overraskelse. der var de mye større. dermed ble det annerledes. undyra vi fik kder veide 148-152 kilo. Og da nærmer du deg stygt grensa. Og vekt grensa var 150 kilo der i fjor.

 

Men som sagt tidligere i tråden så er det jo manken og lengden på hode. Og er du så heldig å få se de frem en i fra så vil ungdyret være en god del speere enn 2.5 åringen. Og 1.5 årig okse har jo som regel bare en tapp på hver side. ( såfremt en ikke er oppe i gullbelte hvor de kan ha både 4 og 6 tagger. Da blir ting straks mer komplisert.

 

De fleste jegere gjør så godt de kan, mne det ser ut til at mange viltlag og grunneiere gjørdet værre og værre for jegerne ved å lage vansklige avskytningsplaner. Vi fikk nå ett skriv fra vald ledelsen i går, hvor vi har blit sperret i alle bukter og ender. Det har blitt så vanskelig at vi vurderer å la være å jakte i første periode. Det det ender opp med er at det blir skutt en del kalver som ikke nødvendigvis hadde trengt å bli tatt.

Link to comment
Share on other sites

Kvige kontra ku er en interessant problemstilling.

 

Mener mye kommer med erfaring, vær mye ute å se etter elg, ikke bare når det er elgjakt. For en som kanskje ikke er så rutinert, kan ett enslig dyr midt på ett jorde være alt fra kalv til stor okse. Lettest er det selvfølgelig å ha ett dyr å sammenligne størrelse med. Godt tips må vel være å studere elgen live så fort man får sjansen. Har ihertfall funka for meg opp gjennom åra :wink:

 

Men alle kan ta feil uansett... :?

Link to comment
Share on other sites

Men jeg var oppe i trøndelag i fjor og fikk meg en overraskelse. der var de mye større. dermed ble det annerledes. undyra vi fik kder veide 148-152 kilo. Og da nærmer du deg stygt grensa. Og vekt grensa var 150 kilo der i fjor.

 

Forrige året skjøt jeg ei 1.5 års ku på 154 kg og ei 2.5 års på 152 kg... Fikk heldigvis bytta bort kvotetildeling på kua mot en fjorårsokse (nabolaget hadde tatt ei generalavgjørelse og skutt fjorårsokse istedet for tildelt voksen ku - de ville heller ha kua gående enn en fjorårsokse) så det endte godt.

 

Største kviga jeg har vært med på var 176 kg, valdansvarlig på storvaldet har tatt ei på 182... Nettopp på grunn av denne problemstillinga ble forslag om vektgrenser hos oss nedstemt (15 jaktfelt mot 2).

 

Sikkerstikket er å ta dem når de beiter på innmark. Kvigene beiter nesten utelukkende på kne. Jaktmessig? Nei, men elgjakta i flatbygda her er nesten mer jobb enn jakt...

Link to comment
Share on other sites

har tatt 3 kviger og 2 av de har jeg tratt i trav og en ting jeg har merket meg er at de løper litt med hodet nede, flere som har lagt merke til det?

 

Ser ofte kalver og 2.5åringer stå på kne også så jeg tørr ikke helst stole på det heller lenger

 

men ungdyr er jo ofte nyskjerrige og "dumme", spesielt hvis man treffer på de når man kjører bil og de går og beiter. da blir de nyskjerrige.

Link to comment
Share on other sites

Liker "ungdommelig og barnslig utseende" Se på rygglinja også, kviger er tydelig rettere i rygglinja! Du bør kunne se det forfra også, på kua er nesepartiet tydelig bredere enn resten av mulen, mens kviga er omtrent like bred! Brystet er også smalere på ihvf ei lita kvige! Legg også merke til øynene, ser liksom alder og klokskap i kuas øyne mens kviga ser barnslig ut!

 

Det jeg sier betyr egentlig at du MÅ trene på dette! Kjør turer i kveldinga da det gjerne er flere elger på jordet, da kan du terpe på forskjellene!

 

Trøst deg med at jegere med hundre elger på samvittigheten ofte må la tvilstilfellene gå!

 

... OG SKITT JAKT TIL ALLE ELGJEGERE :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...