Jump to content

Major faktor i IPSC


Mulstad

Recommended Posts

Sitter og grubler litt her, så jeg søker eksperthjelp... :D

I kveld har jeg gjort et forsøk på å teste noen ladninger, for å se hvor jeg lander i forhold til major kravet til IPSC.

Jeg benytter en SA XDm 5.25" i 45 acp.

C.O.L på 31,0 mm.

Kule H&N 200 grs HP HS.

CCI 300.

Vihtavouri N-320.

Starline hylse (nye).

 

Jeg laget 4 ladninger som jeg tok med ned på skytebanen for å skyte over kronografen.

Alle ladningene burde etter ladetabeller gi grei fart, men den gang ei...

 

1. ladning 5,0 grs: 599 - 590 - 628 - 639 - 634, snitt 618 fps.

2. ladning 5,2 grs: 626 - 628 - 624 - 640 - 667, snitt 637 fps.

3. ladning 5,3 grs: 682 - 674 - 681 - 693 - 684, snitt 683 fps.

4. ladning 5,5 grs: 699 - 734 - 754 - 778 - 770, snitt 747 fps.

 

Hva i all verden er dette?

I følge de tabeller som er oppgitt fra produsentene, burde dette gi vesentlig høyere verdier.

Jeg våger ihvertfall ikke foreløpig å lade tyngre.

 

Kan det ha noe med at kronografen blir belyst av 2 halogenlamper, som er plassert på hver side av rommet og således gi feil verdier, eller er det noen som har en annen rasjonell forklaring på dette?

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

tror nok ikke det er noe feil med kronografen din, ser ut som den jevneste ladningen din (nr 3) er grei men for lav.

Jeg ladet selv med 5,4 grn med 320 bak en 230 grn barry kobberbelagt kule da hadde jeg et snitt på ca 780 fps, det er jo faktor på ca 179 PF, så da må du nok jekke opp ladningene dine. i H&N lista er jo også kula satt ned til 30,5mm men der stod ikke 320 ladninger, kun 330 og de brukte 6,4 for å få en faktor på 181 med 200 grn HS kula. Og 4,5 grn med N310 på 200 grn kula med en faktor på 171.

 

 

Rino

Link to comment
Share on other sites

Hehehe,

 

Nei, i følge krono, så er jeg såvidt over kravet til minor open, med 5.0 ladningen... :lol:

 

Men så er det et veldig viktig poeng i det aps sier: "det burde gå mye raskere".

 

I QL gir dette oppsettet 880 fps ved 5.0 grs. noe som er greit innenfor Major.

5,5 er maksladning og burde gi ca. 940 fps.

 

Det er noe radikalt galt et sted...

 

Før jeg forsker videre på dette, skal jeg ut på bygda og låne meg en krono til, for å kvalitetssikre verdiene.

 

Ha en fin helg folkens!!

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 230 ( veier 231)grains kuler fra Frontier om dagen.

4,2 grains 310 gir 160-65 i faktor og stor hastighetsvariasjon. Litt gule perler i løpet.

4,4 gir veldig jevne hastigher og 174 i faktor. Fritt for rusk i løpet.

 

L=31,4mm

 

Skal øke bittelitt for å få litt mere margin på kravet.

Tror jeg :|

 

Nå er mine hylser velbrukte av blandet merke med sp- hetter så kuleholdet varierer men det virker som at trykket må opp for for å få jevn hastighet og full forbrenning.

0,2 grains endrer mye når man nærmer seg faktorkravet.

 

Hadde det samme med Berrýs 230 grains kuler og 320.

5 grains 320 l=31mm gav pf 175 på DWO

4.9grains 320 og 231 grains Frontier l= 30,6 gav pf 161 på MIO. Stor hastighetsvariasjon og ufullstendig forbrenning.

 

Som Hassel og jeg har erfart.

Endre bittelitt og du er langt under Major.

 

Håper dette er nyttig.

Lykke til i Classic.

Link to comment
Share on other sites

Hei, og takk for tilbakemeldingene.

Har brukt dagen i skytteltrafikk mellom laderommet og skytebanen.

Satte opp 2 kronografer for å lage enda flere variabler å miste nattesøvnen over :mrgreen:

 

Etter 80 smeller har jeg funnet den ladningen som gir nok fart til major, men den er nok ikke å finne i noen standard ladetabell, uten at den står i kursiv med uthevet font og varseltrekanter... :overrasket:

Tror det kanskje kan være en svak LOT jeg har å gjøre med her.

 

Neste gang jeg handler inn 320, skal alt blandes i en stor beholder, og kronografen opp igjen.

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser frem til noen tall, så snart du har fått kronografert Hassel.

Erlend: tilnærmet samme lurvete hastighet på samme ladning med flere forskjellige våpen og løpslengde...

Tror de har tatt dekning for den amerikanske hjemmeladeren sine hylser som lades for 84 gang, samt hans advokat når de oppgir ladeverdier fra fabrikk :mrgreen:

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

I kveld foretok vi en ny øving med kronograf.

Ladet opp 20 stk. med 5,1 grs 320, ellers samme data som tidligere nevnt.

10 stk. Ble skutt av en Para P14 og 10 stk. av undertegnede.

Snitt Para: 698 fps

Snitt XDm: 709 fps

 

Nå har vi en viss økning i fart jf. tidligere målinger på samme data... Strange!!

Kruttet er hentet fra samme kanne som tidligere...

 

Tror jeg går over til melkespannkasting istedet. Mindre faktorer å forholde seg til :mrgreen:

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Har du sjekket forholdet mellom løpsdiameter og kulediameter, dvs. slugget pipa ?

Hvilken kalibrering har kula, .451 eller.452 ?

Husk også at en hulspisskule "stjeler" hylsevolum kontra en rund- eller flatneset av samme vekt, slik at ved samme patronlengde vil ladningen med hulspisskula ha et mindre hylsevolum og kan dermed generere et høyere trykk.

Link to comment
Share on other sites

Hva med f.eks. 6.9gr med N330? får enda 50-60fps kontra 320 før trykktak på SAAMI, men resultatene er langt unna ladetabellene, og QL teorien. så.. tja.

 

Kula han bruker har vel 451 kalibrering

 

Og som hassel sier, hvordan temp er det testet med?

Link to comment
Share on other sites

Det er ved samme temperatur all kronografering og lading/oppbevaring har foregått.

Det ble ikke noe utendørsskyting da det ble overskyet og snø den dagen dette var tenkt utført.

Kronograf er plassert på samme sted hver gang, med samme lyskilde.

Kula er en .452 H&N HP HS, 200 grs.

Denne kula er overflatebehandlet med noe slags plastbelegg, som bl.a. skal redusere behovet for løpspuss.

Klubbkameraten med Para fikk i snitt ca. 800 fps. med sin egen ammo, som han testet etterpå.

Samme kule som min, 6,9 grs. N340 og lengde på 31,5.

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder selve kula, er den å se her:

http://www.hn-sport.de/en/products/bullets/pistol-bullets/45.html

 

Scroll ned til du finner HP .452 HS...

 

Jeg har en .451 powder die, som åpner hylsa før jeg setter kula.

Hver kule blir også nøyaktig sentrert i hylsa, slik at det ikke høvles av noe plast når den skal ned.

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Synd det der med trykkstandarden på hylsene siden du har et moderne våpen.

:trist:

 

Siden mine patroner går i en revolver har jeg brukt i meste laget med krymp for å få ladet om i en fei.

For mye er ikke bra for kula men hastigheten går opp med mere krymp.

Bedre kulehold vil øke starttrykket og gi mere fart mener jeg.

 

Det er jo en gammel testmetode for krymp som går ut på at man ikke skal klare å presse prosjektilet dypere i hylsa med håndmakt.

I beste fall en pekepinn.

 

Du får ikke trykk nok til å lage riktig hastighet for en gitt krutt(gass)mengde.

Da er vel trykket bak kula muligens for lavt?

 

Lykke til med videre testing.

Link to comment
Share on other sites

Hei Graakall,

Jo takk, men som tidligere nevnt, så har jeg funnet major.

Det er bare ikke i samsvar med ladetabeller, og finner ingen rasjonell forklaring...

 

Når du i fremtidige IPSC stevner ser en fyr med varselblink påmontert en hjelm, ja så er det trolig meg ;-)

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Når du i fremtidige IPSC stevner ser en fyr med varselblink påmontert en hjelm, ja så er det trolig meg ;-)

 

//Mulstad

 

 

Jfr: Ipsc 5.5.1.: "Competitor at an IPSC match are solely and personally responsible for the safety of all and any ammunition.......

 

Ergo, kommer du på stage der eg er RO får du ikkje starte om du har ein slik hjelm påmontert.....

Link to comment
Share on other sites

Oj, ja da må jeg revurdere hjelmen... det var som pokker! Tenkte den var go' å ha, når man stuper inn i en tunnel... :wink:

 

Spøk til side...

 

Med henvisning til IPSC § 5.8, hvor vanlig er det at stevner avholdes med "official match ammunition"?

Når man så benytter denne ammoen, vil man likefullt (jf. 5.8.1.5.) kunne oppleve at man blir vurdert opp mot kronograf. Hvis man så med official ammo. ikke når major, hva vil så videre skje? Blir man dyttet ned i minor, eller er ammoen suveren ettersom den er godkjent i henhold til 5.8.1.4.

Jeg antar kanskje at 5.8.1.5 benyttes, hvis det er mistanke om at annen ammo en "official" er brukt?

 

Jeg er glad amatør, så jeg maser mye :)

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Hallo

Den ofisielle ammo er godkjent selv om den ikke holder faktor i ditt våpen. Om du bruker en annen ammo en den offisielle, bør du være erlig og chronografere hvis du blir bedt om det. Forresten blir rekylen på hjemmeladet som oftest mildere en på fabrikk ammo.

Når jeg dro til EM så kjøpte jeg "ofisiell ammo" her hjemme (9mm geco 124 grn), når det var tid for chrono sa jeg at jeg hadde kjøpt den samme ammoen hjemme i Norge som den offisielle ammoen, de så på posen med patroner som de hadde fått av meg og sa at jeg slapp og chronografere.

Geco som er den offisielle IPSC ammoen, de holder i allefall faktor i 9mm!

Link to comment
Share on other sites

Hei, og takk for svaret, Rino!!

 

Når og hvor kommer opplysningene om "official" ammo. i forbindelse med stevne?

Kjedelig å dra til utlandet i den troen at man kan kjøpe ammo der, bare for å finne ut på dette stevnet så er det ingen slik ammo. til salgs...

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Som regel er det bare og kontakte arrangør for å høre om de har Match Ammo, nå til WM tror jeg det er Universal Ammo Company, der mener jeg også man kan bestille sine egne custom ladninger men det koster sikkert!

På flere av de "store" stevnene i europa er det som regel en ammo produsent som selger ammo.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret, Rino!

Nå som jeg er så godt i gang, så slenger jeg ut et nytt spørsmål...

Nå er det jo slik at hagle ikke inngår i det norske programmet.

Er det noe i veien for å dra på til naboland, eller utlandet forøvrig å delta i "shotgun" når dette arrangeres i kombinasjon med pistol og rifle?

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Nei, nei.

Vi har jo tross alt et regelverk å forholde oss til!!

På en annen side var det ingen plombering i dette våpenet når det kom fra leverandør.

Fikk derfor laget en plombe i pom materiale, som gjør den problemfri på jakt.

Kan vel alltids lage en ny plombe, på litt over en meter :mrgreen:

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Geco som er den offisielle IPSC ammoen, de holder i allefall faktor i 9mm!

På Moss Indoor Open måtte alle over chrono, offisiell ammo eller ikkje. I P226 TacOps'en min kom eg frå det med 127 i faktor med IPSC-approved Geco 124gr. Ikkje mykje margin ned til kravet der :P

Fordelen med resultatet er at då forsvann det siste argumentet for å lade 9mm sjølv.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg først er så godt i gang med å mase, så stiller jeg nok et spørsmål...

Jeg bruker et WSM II hylster, hvor jeg har en god del "unødvendig" plastikk stinkende ut under den plattformen som løpet hviler på.

Jeg har ingen planer om fremtidig bruk av dette hylsteret til annet XDm'n, så vil det da være helt feil å fjerne den delen av hylsteret som "ikke er i bruk" ?

 

image_zps8c075feb.jpg

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Joda, det ser utvilsomt mer "riktig" ut.

Mitt hylster derimot går mot utbytting...

På min XDm er avtrekksbøylen så bred, at de fra fabrikk har slipt ned plastikken på den siden som vender inn mot beltet. Dette fører til at festet "flexer" og gir etter, faktisk nesten like mye som på sikringsiden (usikret).

Fikk testet dette på en nesten litt komisk måte på onsdag.

Tok turen til Trd. for å skyte vintercup, og alt går greit helt til den fjerde stagen.

Etter å ha skutt denne en gang, så må jeg foreta en omskyting pga. feil på timeren.

Nå som jeg har gått den en gang tidligere, så har jeg (selvsagt?) funnet ut hvordan det skal gå fortere på andre forsøk :)

Hender og føtter skal ved start være plassert på markerte punkt. Deretter vrir man seg 90 grader til høyre og engasjerer 2 poppere.

På signal vender jeg og tar etter verktøyet, men der er det ingen ting... den har startet uten meg, og lander med et klask foran skotuppene... :overrasket:

Tror både jeg og RO spekulerte like mye på hva som egentlig skjedde, men uansett var det bare å pakke ned, og se de andre skyte ferdig...

Skikkelig kjedelig, men DAA får ett nytt salg iallefall... :mrgreen:

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...