Jump to content

Beslag av ulovlige håndvåpen


Trollw

Recommended Posts

Jeg ble nå nylig utsatt for ett beslag av to håndvåpen, to pistoler hvor eier ikke har våpenlisens. Samt to rifler, en hagle og ett salonggevær. som ikke var forsvarlig oppbevart i våpenskap.

 

Alle våpnene ble anskaffet for minst tyve år siden og de to pistolene er vel mer eller mindre samlerobjekter. Jeg lurer på hvilke følger dette beslaget har for en eventuell anskaffelse eller søknad om nytt våpenkort og løyve for i det minste de to riflene undertegnede har vært i besittelse av. Og hvilke bøter jeg kan vente meg.

 

Om jeg nå vil miste løyven for de to riflene som jeg hadde våpenkort for hvordan vil det stille seg i forhold til karantenetid og ny våpenløyve. ?

 

Alle svar vil bli satt stor pris på, helst litt snart da saken er til behandling hos politiet.

 

Vil alder, og vandel ha noe å si? Undertegnede har plettfri vandel og er over 50 år.

Link to comment
Share on other sites

Seriøse svar? Det får du vel helst ved å prate med politiet som behandler saken. Hvis den samtalen ikke gir deg noe, så er det vel advokathjelp du trenger. Er du medlem av NJFF, så har du vel en gratis telefonsamtale med en. Den særdeles begrensede informasjonen du gir rundt dette beslaget, gir ikke grunnlag for andre svar her inne enn dette: Du har ikke lenger en plettfri vandel.

Link to comment
Share on other sites

Dønn seriøst. Inneha ulovlige håndvåpen. Hvilken del av dette slår deg som noe som gjøres av "edruelige og pålitelige personer"? (Våpenlovens §7, tredje avsnitt).

 

Du forventet ikke en masse sympati fra de av oss som forsøker å bevare mulighet for lovlige våpen, gjorde du vel?

 

//Svein

 

p.s. "jeg kjente ikke til" er ikke et gyldig forsvarsargument etter at du har brutt loven.

Link to comment
Share on other sites

For lite info til å kunne gi et helt fornuftig svar. Grunnen til at politiet kom inn døra di er forsåvidt uinteressant i forhold til at våpnene ble inndratt- med mindre det ligger noe annet relevant bak "besøket". Når du først er tatt med både uregistrerte pistoler og uforsvarlig oppbevaring vil jeg anta at "minstetiden" på fem år ikke blir ansett som tilstrekkelig, og hvis det lå noe annet bak besøket (bekymringsmeldinger fra gjester som har sett våpen ligge strødd, historikk på fyll og ordensforstyrrelser, naboklager på gjentatt nattestøy fra alkoholpregede festligheter eller lignende) så vil jeg anta at du aldri får ha våpen mer.

 

Dette er altså bare antakelser, men jeg tror nok du må belage deg på å bli pensjonist før det er noe som helst vits i å søke på nytt. Selv da er det stor sannsynlighet for avslag, spesielt hvis du ikke har holdt deg fullstendig på matta i ventetiden; blir du for eksempel observert overstadig beruset ute på byen noen ganger kan det være nok til å bli ansett som "ikke edruelig".

 

Vær også obs på at du ikke har lov til å låne våpen når du er fratatt dine egne, vennligst ikke utsett dine kamerater for straffeansvar ved å be om å få låne deres.

Link to comment
Share on other sites

I en tid da våpen eierskap og oppbevaring har vært mye i media, holder det absolutt ikke å si «Jeg kjenner ikke så mye til regler og lovverk rundt våpen. «, å tro at dette skal ha noen formildende innvirkning i saken. Du er(var) våpeneier og skal som våpeneier VITE hvilke regler som gjelder.

Din status som våpeneier og «Undertegnede har plettfri vandel og er over 50 år. «, vil nok for lang tid være: over 50 år, IKKE plettfri vandel og IKKE våpeneier.

Link to comment
Share on other sites

Det er meningsløst å spekulere i denne saken, sålenge Trollw kun har gitt informasjon om saken, som tilsvarer et "piss i havet". Han skriver ingenting om hvilken tilstand disse håndvåpnene var i. Og enda viktigere, hvor gamle de er. Han skriver at våpnene ikke var innelåst i våpenskapet. Men han sier ingenting om han hadde et godkjent våpenskap hjemme. Og om han var hjemme da politiet gjorde beslaget. Og han skriver ingenting om hvorfor politiet kom å gjorde beslaget. Og heller ingenting om hvordan dette besøket/beslaget ble utført.

 

Disse faktorene kan faktisk skille mellom alt fra "intet straffbart forhold" til "alvorlige lovbrudd" for Trollw sin del.

 

Det eneste vi med sikkerhet kan si, er at det å legge ut en slik privat sak på et offentlig nettforum, med så latterlig lite informasjon. For så å forvente seg seriøse svar, vitner om at dette er en person som ikke alltid tar seg tid til "gjennomtenkte handlinger".

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo naturlig å anta at hvis Trollw hadde hatt klart formildende opplysninger, som at håndvåpnene ikke var funksjonsdyktige eller at han hadde våpenskap så hadde han klargjort dette, men jeg er enig med deg 32-40 Win., Trollw må komme med noen relevante opplysninger for at det skal kunne gis fornuftige svar.

f.eks hva betyr «de to pistolene er vel mer eller mindre samlerobjekter. «, er de antikke, er de plomberte eller er det skarpe registreringspliktige våpen.

Når ingen formildende opplysninger foreligger fra TS er det lett å anta at der ikke er noen slike .

Link to comment
Share on other sites

Tråden er låst frem til trådstarter evenetuellt kommer med mer utfyllende informasjon.

Han kan ta kontakt med en moderator for å få åpnet tråden igjen.

Edit 11.2.2014: Tråden er nå åpnet igjen etter ønske fra trådstarter med lovnad om mer informasjon.

Hold dere til saken!

 

-JV

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som flere påpeker så er det for lite info om saken til å si noe så veldig fornuftig eller konkret om konsekvensene i denne spesifikke saken.

 

Dog på generelt grunnlag så er det politimesteren (som myndighet) som avgjør om noen får lov til å erverve våpen. Om politimesteren finner det for godt at man ikke er edruelig og skikket til å inneha våpen. Egentlig uavhengig av årsak så får man aldri (mer) erverve eller inneha våpen. Så fremst ikke politimesterens vurdering endrer seg. Det er meg bekjent ingen lovfestet karantene eller andre tidsbegrensninger når det gjelder dette. Kun politimesterens vurdering.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...