Jump to content

Meopta Meostar R2 1-6X24 RD. Er det et godt sikte?


Buhund

Recommended Posts

  • 1 year later...

Jeg har storebroren (2,5-15x56). Siktet er bra, optisk meget bra. Men jeg er i tvil om "lyssystemet" på R2 er det som er best egnet for hurtigskytin/drivjakt (noe et 1-6 sikte er laget for). Grunnen er at prikken er følsom på hodeplasseringen for at den skal være "trillrund og knallrød". Kaster man opp børsa raskt og hodet havner litt feil er prikken litt "diffus" En svakhet ved hurtigskytin etter min mening. Problemet er ikke stort, men stort nok til at jeg ville ha sett på andre sikter til hurtigskytin/ drivjakt. Et annet problem er om lyset streiker eller at batteriet går tomt på verst tenkelig tidspunkt, tråkorset fungere veldig dårlig uten lys! Et bedre drivjaktsikte i samme prisklasse er VX6 1-6, denne har et fullt operativt tråkors uten lys og lyset fungerer som på en aimpoint. Har man ikke bruk for 6x og kan klare seg med litt dårligere optikk og synsfelt så er VXR 1.25-4 et billigere alternativ. Men det beste er vell å kjøpe seg en Z6i 1-6 først som sist. Da har man vell det beste som er å oppdrive til hurtigskytin og drivjakt. (Ikke prøvd det selv, bare hørt at det er j....... bra). Prisen er stygg.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har brukt dette siktet og eventuelt kan skrive noe om hva dere dere har erfart?

 

Jeg har 1-4*22 RD med Kdot og zeiss-skinne på doblingen min sjøl, og er meget fornøyd med. Ut i fra dagens utvalg ville jeg nå gått for R2 med 1-6 ganger forstørrelse på grunn av bedre muligheter til presisjonsskyting på bane (testing av ladninger), ellers så er vel det eneste å utsette på dette siktet at det ikke har lysautomatikk. På den annen side har jeg ikke byttet batteri på 2 år, og i løpet av den tida har jeg gjentatte ganger glemt å skru av rødpunkten etter å ha vært på banen uten antydning til at batteriet er ferd med å ta kvelden sjøl om det har stått på i dagesvis. I forkant av årets jakt bytta jeg batteri kun for å være på sikre siden... Ellers har jeg alltid et reservebatteri i sekken, og dessuten er Kdot'n fullt mulig å bruke uten lys også.

 

Optisk sett er vel dette et sikte som langt på vei kun ser seg slått av sikter i en helt annen priskategori. Se f.eks. på synsfeltet på 1x forstørrelse... Jeg vurderte Zeiss nøye, men slo det fra meg da de kun har sikter fra 1,1x.

 

@Buhund: Gratulerer med supert sikte for nærkontakt og actionfylt jakt.

 

Her er en test av R1 med flere. Tyskernes konklusjon var klar den gangen. http://www.jagderleben.de/pdfs/Drueckjagdoptik-Test.pdf

 

Edit: nok en test http://www.djz.de/r30/vc_content/bilder/firma447/Archiv_2008/080_091_zielfernrohre_0108.pdf

Link to comment
Share on other sites

Har både R2 1-6eren med 4c retikkel og R1 1-4eren med k-dot. Som drivjakt eller kombivåpensikte liker jeg helt klart R1 best, spesielt pga at selve tuben bare anes som en rund skygge og derfor dekker svært lite av synsbildet. Retikkelet er utmerket til bruken, men ikke gå tom for batteri. Selv om dotten er sort uten lys er den ikke lett å se, spesielt med vanskelig bakgrunn eller lysforhold. Det største ankepunktet på denne er etter min mening at belysningenheten ikke gir svak nok belysning til skumringsbruk. Optikken henger med lenge etter at retikkelet har begynt å blende på laveste trinn. (Mitt sikte begynner å bli noen år nå så det kan hende dette er endret på nyere sikter?) Siden jeg bruker dette i kombinasjon med en 3-12x56 kan jeg leve med det.

På R2en er det en ny belysningsenhet som tillater skumringsbruk. Har ikke rukket å bruke dette siktet mer enn på banen så langt, men på denne vises siktetuben mer som "vanlig" uten at jeg kan se at det fremkommer "dassrull" ved 1 ggr. Retikkeldotten er noe større og fremstår som transparent grå når lyset ikke er på. R2en har vel litt bedre specs hele veien og merk at øyeavstand er vesentlig lengre uten at det har gått på bekostning av synsfeltet. Noe å tenke på om det skal monteres på et våpen med noe rekyl. R2en er et bedre universalverktøy enn R1 spesielt pga belysningen.

 

Ellers kunne det vært interessant å få en nærmere forklaring på hvordan og hvorfor forstørrelse varierer med avstand til objektet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte Zeiss nøye, men slo det fra meg da de kun har sikter fra 1,1x.
Nå er det knapt noen som har eksakt 1,0x forstørrelse. Så at det står 1x betyr ikke eksakt 1,0x

 

Jeg er klar over at det antakelig forholder seg slik, men tanken var "at jo nærmere, jo bedre". Til halvparten av prisen på god dag anser jeg dette som en no-brainer.

 

@valvo: takk for god info ang. R1 og R2 og forskjellene på dem. Jeg var naiv nok til å tro at forskjellen kun var at R2 gikk til 6x. Konkluderer dermed med at R1 er det rette siktet for meg ettersom jeg 95% av tida har det på 1x.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...