Jump to content

Hvilke sikter for rifle standard semi-auto klassen?


UltimaRatio

Recommended Posts

Om det ikke skal være "nød" sikter må forsiktet sitte på løpet, finnes gas block med 1913 skinne på toppen som gjør at du kan bruke "løse" forsikter om rifla senere, eller også skal brukes i Open.

Uansett hvor mye penger du bruker på et cool forskjefte blir det ikke stivt nok for siktemontasje.

Jeg har brukt et korn med fiberoptikk, kan bruke et som er bittelitt tynnere en standard og som ikke dekker like mye som standardsiktet uten at det blir for tregt når det går kjappere på kortere avstandene.

Norges mestvinnende skytter i standard har brukt en helt standard AR15 uten noe jåleri og med den vunnet det meste

Link to comment
Share on other sites

Nei er riktig svar ja :)

 

Men skjønner hva du mener, men fortsatt nei. Har forskjefter fra Troy, DD og LaRue, ingen av dem er fri fra "flex" helt ytterst om man legger press på. For flipp up nærsikter er det greit nok, men for pimærsikte ville jeg aldri valgt det.

Om man vil vite om noe er en god ide, er det ofte fruktbart å se på hva top 10 brukte under forrige NM.

Til konkurransebruk er de "piggtrådrullene" ikke spesielt gode å holde i heller.

Behovet for å feste en masse ræl på forskjeftet er og relativt begrenset i DSS, og nær fraværende i standard div. De mest brukervennlige er JP type, har et i carbon også som jeg liker veldig godt, stivt og veldig lett.

Man kan kjøpe en ganske rimelig gassblokk med 1913 feste på toppen og montere et sikte på denne. Blokken kan man feste rett bak kompen og få en mye lenger siktelinje.

Dessverre så virker det som om HK ikke hadde penger til å kjøpe en fysisk AR når de skulle kopiere en, så jeg ville sjekket målene på pipen før du kjøper en blokk.

Link to comment
Share on other sites

Alt dette kan diskuteres. For det første finnes det alle mulige "BUIS" til 1913 på markedet, som man har litt å velge i contra vanlige GI sikter som har forblitt uendret siden Eugene Stoner først satt de på.

For det andre "piggtrådrullen" kan customiseres så inn i helvete mye mer enn vanlig forskjefte, dette inkluderer pistolgrep, tofot, alle typer "deksler" for skinnene med alle tenkelige taktile mønster, eller f.eks. "AFG" fra Magpul som jeg har tenkt å prøve ut. Til sjuende og sist finnes det frittflytende forskjefter med skinne kun på toppen. Med mindre man skal ha den bare for syns skyld, kan man plutselig oppdage at det er akkurat pga slike ting at AR er ekstremt modulær og veldig tilpasselig.

Og angående NM... Det er absolutt et område hvor blind kopiering av "hva kompisen bruker" burde ikke vært en trend, men skal ikke ses helt vekk fra heller, og personlig liker jeg å prøve ut mye forskjellig og ofte finner jeg løsninger langt bedre enn det som er generelt brukt.

 

Når dette er sagt så har jeg en A2 upper for å få litt av "old school" følelsen hvis jeg ønsker det.

Link to comment
Share on other sites

De som er på topp 10 i NM har ikke ukritisk kopiert det andre skyttere bruker, de har testet forskjellige løsninger over tid, og det er fortsatt en rundt handguard som er alment kjent som den beste løsningen, evt med hurtigfester for tofot, men for all del, test i vei.

Link to comment
Share on other sites

Du har vel gått glipp av poenget mitt at du kan lage rundt forskjefte ut av quad-1913? Og faktisk alt annet og, siden det er akkurat poenget - modularitet.

For å si det slik, jeg gir blaffen i hva folk i NM bruker. Mange bruker fortsatt Railway som sikte i open pistol, det betyr ikke at dette er det beste. Som sagt blind kopiering er ikke alltid løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Du har vel gått glipp av poenget mitt at du kan lage rundt forskjefte ut av quad-1913?

 

Nei, men det man får da er et veldig stort, rundt forskjefte, som for de fleste vil oppleves som for tykt til å få et godt grep.

Det er selvfølgelig opp til hver enkelt å velge andre løsninger enn det alle de beste skytterene bruker, jeg bare kommer med anbefalinger basert på hva de fleste har kommet frem til er det ideelle.

Det finnes vel også en rundt handguard til mr223, i alle fall var det en under utvikling for en stund siden.

Link to comment
Share on other sites

Nei, men det man får da er et veldig stort, rundt forskjefte,

Niks, finnes i alle mulige varianter med alt fra 1 til alle 4 skinner på:

Link 1 Link 2 Link 3

 

som for de fleste vil oppleves som for tykt til å få et godt grep.

Siden de fleste har forskjellig håndstørrelse, bør man ikke uttale seg på vegne av de fleste. Og akkurat derfor kan man kjøpe modulær forskjefte og tilpasse den til akkurat det skytteren synes er mest behagelig eller praktisk. Kjøper man mil-spec forskjefte så er alternativene plutselig veldig få.

Og dette gjelder grep og ergonomi... med milspec forskjefte er man i tillegg fullstendig låst ved valg av sikter, og da må man bytte gassblokk etc. Igjen et steg i feil retning, med tanke på at AR er kjent for akkurat det - å være modulær og tilpasselig.

Link to comment
Share on other sites

som for de fleste vil oppleves som for tykt til å få et godt grep.

Siden de fleste har forskjellig håndstørrelse, bør man ikke uttale seg på vegne av de fleste. Og akkurat derfor kan man kjøpe modulær forskjefte og tilpasse den til akkurat det skytteren synes er mest behagelig eller praktisk. Kjøper man mil-spec forskjefte så er alternativene plutselig veldig få.

Og dette gjelder grep og ergonomi... med milspec forskjefte er man i tillegg fullstendig låst ved valg av sikter, og da må man bytte gassblokk etc. Igjen et steg i feil retning, med tanke på at AR er kjent for akkurat det - å være modulær og tilpasselig.

 

Jeg tenkte på en typisk quadrail, ikke små runde forskjefter med en topprail. Uansett når de fleste velger små runde forskjefter så kan man jo anta at det vil være det beste alternativet for de fleste.

Trenden innen konkurranseskyting er mot små gassblokker og små forskjefter, dette gjelder både toppskyttere her og over dammen, det er egentlig ingenting å kverulere på. Det er det de fleste konkurranseskyttere velger.

Link to comment
Share on other sites

Det beste rådet man kan gi da, må være å kvitte seg med den, og få seg en ordentlig rifle.

 

Oi, oi, oi! :mrgreen: Den verbale varianten av skyting fra hoften?

 

Jeg tenkte på en typisk quadrail, ikke små runde forskjefter med en topprail. Uansett når de fleste velger små runde forskjefter så kan man jo anta at det vil være det beste alternativet for de fleste.

Trenden innen konkurranseskyting er mot små gassblokker og små forskjefter, dette gjelder både toppskyttere her og over dammen, det er egentlig ingenting å kverulere på. Det er det de fleste konkurranseskyttere velger.

 

Tror du har gått deg litt vill i din egen argumentering Slemmo. Her er det opprinnelige spørsmålet om sikter til Standard for en rifle som er alrede ytstyrt med quad rail. At mange bruker tynne, "rene" rør i stedet for quad rail er helt greit, det er ikke dette jeg "kverulerer" om. Det jeg sier er at slik forskjefte (med mindre brukeren har alle nødvendige verktøy til å utføre våpensmedarbeid) "låser" brukeren til dette forskjeftet. Ingen andre "enkle og brukervennlige" modifikasjoner er mulig bortsett fra kanskje å teipe rundt med enten vulkteip eller sandpapir, alt etter smak og behag. Med forskjefte utstyrt med skinner kan man ha grep av alle mulige typer, deriblandt Hogue sine som jeg personlig synes er ett av de beste. Tofot, 90% av alle mekaniske sikter av typen som man kan sette på uten å demontere gassblokken, etc kan man bare glemme da. Og husk - "små" (altså lave) gassblokker reduserer utvalget av sikter ENDA mer, som om det er ikke ille nok, til de som er ment for lave gassblokker. Siden du nesten kommer med nesten utelukkende eksempler på hva som er hipt og trendy nå, kan jeg minne deg på at trenden med lave gassblokker nytter stort lite til de som skyter snatdard - siden lave gassblokker er for å ha ekstra lang forskjefte for å kunne holde riflen med strak venstre hånd nesten ved rekylbremsen, og dette er kun for Open og ikke Standard. Og der har produsentene ofte syndet med å lage gassblokker i forskjellige høyder. Jeg har gitt deg 3 helt tilfeldige eksempler av "smale" forskjefter som du liker så godt, med skinner. Å ha opsjonen til å sette noe annet på om man skulle ønske det er bedre enn å ikke ha det, det kan du gjerne prøve å argumentere mot hvis du kan. Quad-rail er som sagst en relativt gammel oppfinnelse og heldigvis finnes det flere alternativer enn bare quad eller bare tynt rør.

 

General8 og UltimaRatio:

se her, her, her, her og her for forskjellige varianter av sikter som kan monteres på picatinny skinne.

Brownells har også mye godt, deriblandt mekaniske sikter med offset til høyre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke gått meg vill i noe som helst, det jeg sier gjelder for standardskyttere også, lange forskjefter er vanlige der også.

De konfigurasjonsmulighetene du snakker om er det tydeligvis ingen som ser behov for i og med at det ikke er noen som bruker quad rails, og om man har en børse med quad rails så er min anbefaling at man bytter forskjefte. Tofot er forøvrig ikke tillatt i standard, så at det er enkelt å sette på det har ikke så mye å si.

 

Å påstå at jeg argumenterer kun utfra det som er hipt og trendy blir for dumt, det er bare å ta en tur på et riflestevne så kan du se selv hva som er i bruk blant toppskytterne i std. divisjon.

 

Rundt forskjefte uten rails og forsikte® klemt rundt løpet.

Link to comment
Share on other sites

...det tydeligvis ingen som ser behov for i og med at det ikke er noen som bruker quad rails...

 

UltimaRatio som startet tråden har slik, jeg har slik på min lr-308 og snart en ny 15-upper og General8 som har MR-223 har også samme, så igjen jeg takker for at du ønsker å snakke på vegne av alle men nei takk.

 

Jeg har lagt argumentasjonen min ganske klar og trenger ikke gå mer i detaljer, du får bruke hva du vil og det får alle andre også gjøre. Jeg føler som om jeg snakker med en vegg her så jeg trekker meg fra diskusjonen.

Link to comment
Share on other sites

Vel, å anbefale sikter til nesten 3000 kroner som monteres på rail for å skyte dynamisk rifle synes jeg er ganske dumt all den tid det ikke er særlig egnet for skytegrenen, da ville jeg i det minste heller kjøpt noen billige plastsikter fra magpul, så er det ikke kastet bort så mye penger når man finner ut at det ikke er særlig brukbart. Det er nesten ingen som klarer å skyte bra med den type sikter. Opp på 300 + så er det ikke mye skive man ser lenger om man har grovt korn foran.

 

Jeg skyter forøvrig ikke std, men har testet standardbørser. Og kan til nød treffe noe på langt hold om det har tynt trådkors foran.

Link to comment
Share on other sites

Valget av stempelrifle er igrunn uinteressant, og de samme gjelder forskjefte - alle vet at det er ørlite mere rekyl i stempelrifle og picatinnyskinner er ett helvete å holde i... At man rådes til å selge HK'en og kjøpe en Racegun fra JP er godt ment, men for meg spiller det ingen som helst rolle på det nivået jeg er nå. Jeg er også en av dem som foretrekker å gå spesialfelt med lommepistol og ikke en opphora Excesse og bruker fullladet 9mm tjenestepistol i militærfelt og aner ikke faktorkravet. Jeg skyter fordi det er gøy...

 

Jeg har funnet noen innlegg til picatinnyskinna som gjør skjeftet tilnærmet rundt samtidig om det ikke bygger noe signifikant på diameteren av skjeftet og tenker det blir bra. Det jeg er opptatt av er å ha sikter som fungerer. Slik jeg har forstått det så bør man gå for en diopterløsning hvor kornet er ett fint kors for presis plassering av siktet på lengre hold - 300+ og jo lengre ut på løpet dette kan festes desto bedre.. Hvor får man tak på dette?

Link to comment
Share on other sites

Bare for å ha oppklart det, om man har stempelrifle så må man selvfølgelig bare beholde den, men jeg ser ikke noe poeng i å investere flere tusen i dyre railmonterte flipupsikter som ikke er egnet for konkurranseskyting. Hvorfor betale masse for noe som ikke er brukbart, når man heller kan kjøpe noe som er egnet.....jeg skjønner ikke logikken.

Link to comment
Share on other sites

Valg av stempelrifle eller MR223 i dette tilfellet skyldes vel heller følelser enn logikk.

Vil man delta for å ha det morro kan man bruke det man vil av rifler.

Satser man derimot på å vinne viser historien at man bør satse på en DI rifle.

En racing AR15 fra JP eller lignende gjør ting litt enklere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...