Jump to content

6,5x55 på 5mm stålplate rikosjettfare?!


ungjegern

Recommended Posts

Hei.

Holder på å lage meg ein "langholdblink" i stål som er 30x30 cm lengde og bredde og 5mm tjukk. Denne skal henge frå ett/to tau frå eit stativ. Er det noken fare for rikosjett visst eg skyter på denne blinken med 6,5x55 eller 30 06 på ca 200-500 meter? :)

 

Og ville dåke hatt ett eller to tau å henge den i? innbiller meg at det er mindre rikosjettfare ved bruk av ett tau.

Mvh Svein Gunnar

Link to comment
Share on other sites

Kommer ann på stålkvalitet, kulevalg, kaliber og hastighet. Er det "vanlig" konstruksjonstål skyter du mest sannsynlig gjennom en 5mm plate på 300m. Må opp i 10-12mm ved vanlig stål. Da holder det en stund. Alternativet er hardere stål, som slitestål. Eller Hardox, som også er et "slitestål" bare med kjent merkevarenavn.

 

Hva gjelder oppheng er det mange forskjellige måter å gjøre det på, enten borr hull i to av hjørnene eller sveis på en øre bak platen i hvert hjørne. Bøy et passelig armeringsjern til en "S" og heng opp, da tåler det mye. En annen mulighet er å bruke gummibelter, f.eks en bred strimle av en traktordekkslange, da kan man skyte gjennom uten at dritten dette ned. :P

 

Rikosjettfaren er meget liten så lenge kula kommer med vinkel noenlunde 90gr på platen.

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Bruker man Hardox eller Weldox så blir kulene pulverisert og minimal rikosjettfare.

 

""Men"" Blaut stål NV36 ST52 osv så vil kulene danne et krater og svært ofte så kommer mantel tilbake i stor kraft, Dette er farlig.

Vi har skutt på selvanvisere i hardox i mange år, stang og stuper på 80-90m og utover.. uten problemer.

Men noe som er steike farligt er å bruke den nye miljø amoen,, den rikosejettrer noe så steikje gale..

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Heisann. låner tråden litt siden dere diskuterer blinker. tilbakesprut av mantel, hvor langt går dette? jeg tenker å få satt opp en selvanviser på 100m og vil jo helst ikke at noen skal få slik dritt i trynet.

og så lurer jeg på hvordan det er å bruke kjefter fra et knuseverk som blink. de er sykt tunge og en 3-4cm tykke. har noen slike som jeg har fått hand på. er det noe galt i å bruke slikt? eller blir det kanskje for tungt rett og slett. har avstander opp til en 500m jeg kan bruke.

Link to comment
Share on other sites

Hei, eg driver med stein knusing, og for å si det rett ut, er skjeftene somregel veldigt tunge. Men har du en traktor eller lignende kan du få løftet de på plass. De klarer du ikke å skyte hull på. De har somregel mangan legeringer.

 

Eg har brukt brukte belte plater til gravemaskiner, de er og veldigt gode og vanskeligt å skyte hull på om du har noen av god kvalitet. Du får de for vrak prisen om noen bytter belter.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Tau kan du bare glømme, etter noen skudd så faller den ned, eg har vanlig stål på 15mm som eg har skudd mye på fra 50 til 150 meter, den blir gromme bulker i den etter en stund, prøv å heng opp gongen så den tilter litt nedover. Rikkosjet trenger du ikkje å være redd for.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...