Jump to content

Kulefall i kaldt vær?


Join

Recommended Posts

Var i sverige på toppjakt i helga. Har en merkel drilling i 7x57r med en zeiss 2, 5-10x50. Etter å ha gått hele lørdagen, og frem til lunsj på søndag, kom det endelig en tiur flyvende. Satte seg på over 300m. Snek meg inn på 194m, og turde ikke strekke den lenger. Skrudde 7 klikk opp, la meg ned med anlegg på sekken, spente rifleløpet og pustet. Krysset lå på den hvite flekken, og pang. Der fløy den, f..... hva skjedde. Gikk å så etter under treet, uten å finne fjær eller blod. Fulgte fluktretning i 6-700m, men ingenting. Etter å ha bannet i en times tid, la jeg meg ned for å prøve. 130m, et klikk opp, og treffpunkt 5 cm for lavt. Dette vil ju utgjøre mye mer på 200m. Regner med at skuddet gikk under. Noen som har erfaringer med hvor mye kula kan falle i kulda? Skutt inn på våren, ca 15 grader. Var 12 minus i helga. Hjemmeladd sierra hpbt 150grs, med 43 grs vithvuorri 160 bak. Målt til ca 775m/s. 5 cm i tillegg til det ene klikket opp på 130m vil etter mine beregninger være 5 klikk. Jeg skrudde jo 7 på 200....

Link to comment
Share on other sites

Her er det ikke mer kulefall pga mer luftmotstand som er feilen. På hold under 4-500m er det veldig lite forskjell.

Drilling med lodda løp og skutt inn i +15 og nå -12 så er det spenninger i løpene som er årsaken. Med mer enn 10 grader forskjell fra innskytingstemp. så sjekker jeg før jakt.

Link to comment
Share on other sites

Virker som det er innskytingen da ja :oops: Er ikke så lett å få skutt inn til rette temp., men kanskje jeg må ta 30 min første morgen neste år og kontrollskyte. Nå vet jeg jo at den går 4 klikk for lavt, og lar jeg kikkerten stå, så er den jo kontrollskutt for 10-12 minus, men må nok sjekke for å være sikker.

Spruter ikke med fugl, og jeg har ventet i 3 år på denne sjansen, så det var j... kjipt at det gikk sånn :trist:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg har ingen tro på at redusert hastighet pga kulde gir bom på tiur på 194m . Et ekempel:

Jeg har som hovedregel at farten reduseres med 1m/s pr grad (grovt overslag) I ditt tilfelle blir det da 27 m/s mindre hastighet. Men vi overdriver å setter - 40m/s

6,5x55

140grs A-max i 800m/s (+15 grader)/ kulefall på 190m = 10,4cm/ knepp opp 5

140grs A-max i 760m/s (-12 grader)/ kulefall på 190m = 12,0cm/knepp opp 6

 

Jeg mener at utfordringene med redusert hastighet på grunn av kulde er sterkt overdrevet. Det er neppe grunnen til at man bommer på toppjakt.

Det at børsa di har ett annet treffpunkt i sterk kulde skal jeg ikke krangle på, har ingen erfaring med drilling. Kan det bli andre svingninger i ei kald drillingpipe?

Link to comment
Share on other sites

Virker som du var noe lavt innskutt.Var det slik at du hadde testskutt på ca 200m og funnet at du måtte 7 knepp opp?

Grunnen til jeg spør er at min drilling (7x57r) ladd med 140 grs sierra til rundt 800m/s faller ca 20cm fra 100 til 200m.Virker som du kanskje har skrudd opp for lite også.

 

140grs A-max i 760m/s (-12 grader)/ kulefall på 190m = 12,0cm/knepp opp 6

Er dette tatt ut fra en tabell?eller har du testskutt?

I banesaueren har jeg også 12cm fall fra 100 til 200m med 139grs scenar i 860m/s.Her brukes det jo diopter og en kikkert med høyere siktelinje over pipa gjør kanskje at du får mindre fall med den A-maxen,eller er jeg på bærtur nå :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det var vel kanskje litt vel mye forandring av utgangshastighet??

 

TS sitt problem tror jeg kommer av at innskytingen har forandret seg som følge av temperatur, nullpunktet har forflyttet seg. En av riflene mine er notorisk på dette, hva det kommer av vet jeg ikke, men min teori er at lavere temperatur på ammunisjonen forårsaker lavere trykk, en annen trykk kurve og derav endring i pipesvingningene, omtrent som om ladningen skulle vært svakere som også gir et annet treffpunkt?? Om det er noe hold for denne teorien i virkeligheten vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Dette ble interessant. Jeg hadde ikke testskutt på 200. Stolte på lapua sin ballestikkalkulator. Burde også tatt et testskudd i skogen første dagen. Ville liksom ikke bryte stillheten.... Er kanskje ikke drilling egnet for toppjakt over 150m? Er ingen god følelse å ikke kunne stole på våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Nja 140 A-Max i 15 grader, hastighet 870 m/s

 

Samme kula i -15 gir en hastighet på 720 m/s

 

Dette sier min app. Det gir 4 knepp i 15 grader og 9 knepp i -15. Hvilket skulle forklare problemet?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Du må nokk ikke snakke så mye med appen din, uansett gir den deg bare resultatet av verdiene du har lagt inn.

Erfaringen er vel at det er vansklig å kalibrere hastihet/ temp i appene.

De appene jeg har sett opererer med tap av hastihet pr grad linjært, mens virkliheten ikke er like linjær.

 

Jeg tror ingenting. Det er den verdien jeg får ut i shooter, synes det hørtes mye ut jeg og.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jo her tar du feil, det er akkuratt det du gjør, du tror på appen uten og ha verifisert med virkliheten, slik blir det bommskudd av

Link to comment
Share on other sites

Jeg forteller hva appen har sagt. Jeg har aldri sagt at det er fasit eller det eneste rette. Et innlegg som balanserer de andre innleggene. Selvsagt må man verifisere. Jeg gadd bare ikke ta flyet til Spania for å skyte i 15 og bil til Røros for å skyte i -15 for å svare i denne tråden. Det har forresten ikke du heller giddet.

 

Noen har avskrevet temperatur som årsak, jeg gjør det ikke.

 

En annen ting, det kommer veldig ann på type krutt som er brukt. Noen krutt er veldig temperatur stabile og får små hastighet utslag, andre er motsatt.

 

Til slutt: "å føle seg bedre enn andre gjør deg ikke god"

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Er dette tatt ut fra en tabell?eller har du testskutt?

I banesaueren har jeg også 12cm fall fra 100 til 200m med 139grs scenar i 860m/s.Her brukes det jo diopter og en kikkert med høyere siktelinje over pipa gjør kanskje at du får mindre fall med den A-maxen,eller er jeg på bærtur nå :smile:

A-max er testskutt i hastigheter mellom 750 og 800m/s så det er testet. Men jeg skal innrømme at jeg har store problemer med å skyte så godt på 200m at jeg ser forskjell på en patron som faller 10,4cm og en som faller 12cm. Poenget var å få fram at en hastighetsreduksjon på 40m/s gjør veldig lite med treffpunktet på 200m.

Angående teorien om kulefalle ditt med scenar i 860m/s kontra A-max og kikkertsikte, så tror jeg slettes ikke du er på bærtur :D Jeg tror du har helt rett! Høy kikkertmontasje fører til "flatere"kulebane pga av siktelinjen blir hevet.

 

Hastighetstap fra 870m/s til 720m/s pga at temperaturen faller med 30 grader forekommer nok ikke. Jeg har skrudd av denne funksjonen i Strelok da dataene som kommer ut ikke stemmer med virkeligheten. Min erfaring er at 200m er et kort hold i ballistikkens verden. Man kan skyte bra samlinger selv om utgangshastigheten varierer mye. Da er det annerledes med de gutta her inne som skyter hommler og dasslokk på 1000m. Her vil en reduksjon på 40m/s synes godt. Jeg har aldri skutt så langt, men jeg antar det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forteller hva appen har sagt.

Noen har avskrevet temperatur som årsak, jeg gjør det ikke.

En annen ting, det kommer veldig ann på type krutt som er brukt. Noen krutt er veldig temperatur stabile og får små hastighet utslag, andre er motsatt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Hva har du lagt inn på "Velocity variation" xx mps/°?

 

Edit: 5 mps/° er noe i overkant. Noen har vel litt data for Vihtavuori krutt i rifle som sier 0,6-0,8 mps/° mener jeg å ha sett. Litt avhengig av hvilken del av temp skalaen en er i.

Link to comment
Share on other sites

I bunn og grunn ser det ut til at jeg d.... meg ut. Stolte på at innskyting var ok, og at tempraturfallet ikke ville utgjøre så mye forskjell at det ville ha praktisk betydning. Tenkte ikke på alle faktorene med at kanskje innskytinga ble feil i kulda :oops: Lesson learned... Jeg regner meg som en såpass habil skytter, at jeg burde treffe på 200 med anlegg. Kontrollskudd må taes neste gang. Samt at det må gjøres grundigere jobb i forhold til testing av diverse avstander i forhold til ballestikk. Er en tidkrevende jobb med drilling, men ingen vei utenom. Kan ikke komme fra faktum at kikkerten gikk rett på i våres. Den blir ikke brukt på høstjakta, da jeg bruker en 1-4×20 liggende i sekk på støkkjakt. Og nå lå den 4 klikk for lavt på 130. At temp gjør noe med hastigheten viste jeg, men at det igjen kan gå utover pipesvingningene, og derfor også presisjon på ladningen hadde jeg ikke tenkt på. F.... til vitenskap :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...