Jump to content

Ruger mini, browning bar match, molot vepr eller tilsvarende


tricky

Recommended Posts

Har etter noen år med lite jakt og skyting kommet til at jeg er interessert i å begynne å jakte mer og spesielt skyte mer.

Har litt erfaring med jakt og skyting av å vært med min far på banen å det lokale jaktlaget. Skyter for det meste 6,5x55 og synes det er et bra kjekt og brukbart kaliber.

Etter å ha sett litt rundt på nettet og prøvd litt forskjellig kom jeg frem til at jeg ville ha halvauto, grunnet at jeg kommer til å skyte mest på bane, men også jakte noe.

Fant etter litt tid ut at jeg ville ha en mini 14, men etter litt fundering har jeg kommet frem til at .223 er litt lite da jeg ikke kan jakte større enn rådyr... (går mest i hjort og elg rundt her)

Ja, du tror kanskje det er idiotisk å si at jeg vil ha en halvauto istede for bolt rifle, men det er mest for at jeg har lyst å prøve noe nytt og spesielt ha det morsomt på bane. (Får låne grovere kaliber om det måtte være nødvendig)

Har 0 erfaring med halvauto, så blir glad om noen har tips o.l!

Har mest lyst på mini 30 etter hva jeg har lest og hørt..

Etter det jeg har forstått er ikke ruger mini den mest presise rifla på markedet, men om den er god nok til bruk på vanlig jakt, både elg og hjort (maks 150m) har det ikke så mye å si for meg.. I minm situasjon er det mer å hente i skytter enn i de fleste rifler..

Kom gjerne med inspill, tips og erfaringer!

Noen spørsmål:

 

1: Mulig å oppdrive ruger mini 30 i norge, evt hvor og hvor dyrt?

2: Om nr stemmer: Ser jaktdepoet og noen andre har 762x39, men tips om priser og steder å kjøpe billig?

3: Har 762x39 nok anslagsverdi for bruk på elg, evt hjort? (ville selv sagt ja, men spør for å være sikker...)

4: Anbefallinger til andre halvautoer som kan være passende på mitt bruk? (Sett såvidt på browning bar match i 308, anbefalt?)

 

EDIT:

Fått litt tro på moltov vepr etter innlegg her i tråden, men ser ut til at det finnes veldig lite "aftermarket" deler og utstyr (noe som ikke er et must, men selvfølgelig litt kjekt..). Noen som har erfaringer og/eller har tips til dette eller andre halvautoer?

Takk på forhånd :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kona har en mini 30, og jeg er på vei til å tuske til meg en selv. Konas samler meget godt de første skudene, men når den blir varm leker den hagle. Generelt er det vist enklere å få mini 14 til å gå bedre en .30, så tilmdit bruk tror jeg du tenker riktig om du vil ha en småvilt halvauto.

Link to comment
Share on other sites

Har en Vepr Super i .308. Har ikke fått jaktet med den enda, men har skutt reinsskive sammen med folk som har tatt oppskyting. Ingen problem å få til samlinger på 10-12 cm på den skiva med utrent skytter og Barnaul ammunisjon. "Offshoremann" her på forumet sier hans Vepr Super (i .223, riktignok) samler på klistrelappen på 100m med rett ammunisjon. Tror det er litt varierende iboende presisjon fra våpen til våpen, kan også være at mitt er slitt (jeg kjøpte brukt, visstnok en av de første som kom til landet). Jeg ville ikke brukt denne på fuglejakt med Barnaul, men til storvilt burde det gå an å få brukbare samlinger ut til 150 meter om du tar deg tid og råd til å prøve litt ulik ammo (enten kjøpe eller lage selv). Jeg har bare ikke kommet så langt enda.

 

Når det gjelder vedlikehold er den meget lettvint å demontere, bare å røske innmaten rett ut bakover. Ingen skruer eller noe slikt (sjekk "AK field strip" på youtube, er samme grunnleggende mekanismen). Husk nå inderlig å ta av demperen, om du bruker teleskopisk demper (den som følger med i "full pakke") er det ikke mange centimetrene du har å kappe på om kroningen etses bort, før du kommer bak i gassblokken med demperen.

 

Pris: Kjøper du full pakke (demper, kikkert og tofot, pluss litt arbeid på stokken) nytt fra artemis må du regne med oppunder 30.000. De dukker av og til opp brukt, jeg fikk min for 18.000 (cirka samme pakken).

Uten arbeid og tilbehør er de vel 13-14 lapper.

Link to comment
Share on other sites

Noen av dere som vet om det er Molot vepr med 16" pipe å få i norge? Ikke super versonen altså.. Ja jeg er dum nok til å la det gå litt presisjon for å få ei litt mer kompakt og mindre fremtung rifle, da jeg kommer til å skyte 99% på bane og jakt nå og da... Regner med det er artemis som tar de inn så mulig jeg kan spørre de..

Edit: Som sagt før her vil våpenet være mest for "moro" og skyting på banen, men også ha muligheten til å bli tatt med på storviltjakt uten å bli ledd av :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mini 14 er ei fin rifle det :-)

 

Dersom du tenker at 223 er er litt spedt kaliber så KAN du jo kikke litt nærmere på Remington 7400. Den er også halvauto og kommer i kalibrene .270, .308 og .30-06. Ja den fins faktisk i .35 Whelen også. Snaddervåpen på storvilt den!

 

Jeg har selv en Rem 7400, 30-06 carabin, bare 18.5 tommers løp, veldig snerten og fin ei rifle. Helt utmerket presisjon også, min trives best med middels hastighet på kulene, men da sitter de til gjengjeld bedre enn jeg er i stand til å skyte ;-)

 

Mange snakker nedsettende om halvauto, og den har sine utfordringer, ingen tvil om det, men det er et område halvauto er vesentlig bedre enn bolt: og det er at halvautoen ikke slenger sluttstykket i ansiktet på deg om noe skulle gå galt, da går det ut til siden eller rett ned... Skal ikke kimse av den tryggheten heller :-9

 

Lykke til med valget!!!

- Roger

Link to comment
Share on other sites

Det finnes baufil! Usikker på,arteriesklerose har noe inne på lager, eller onde fortsatt selger vepr. Best å spørre dem selv.

 

Å få det kappet er vel forsåvidt ikke verdens største problem..

 

Nå lurer jeg på om noen vet om reciveren på vepr super ser slik ut, altså kuttet skrått bak, evt hvordan er den? (dette er en vepr ett eller annet i 762x54 med todelt stokk, i usa..): Se på ca 6:00.

Link to comment
Share on other sites

Nå tror jeg som sagt at jeg har en Vepr med noen år på baken (10, kanskje), men min ser ikke slik ut. Den har en trinnvis avslutning.

 

For øvrig: Skummel sort plast som skrues fast på halvautomatiske våpen er meeeeeeeeget uglesett her på kammeret. Og også andre steder (ifølge samme kammeret)...

Link to comment
Share on other sites

For øvrig: Skummel sort plast som skrues fast på halvautomatiske våpen er meeeeeeeeget uglesett her på kammeret. Og også andre steder (ifølge samme kammeret)...

 

Har ingen planer om å skru på "skummel sort plast" som du kaller det og jeg skjønner godt hvorfor, men heller annen trestokk da jeg personlig liker ikke utseendet av den som står på og vil hvertfall ha muligheten til å kunne bytte til en annen type i fremtiden..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...