Jump to content

22-250 med vettug pipesnurr?


AkE

Recommended Posts

Sitter å vurderer å bytte pipe i 22-250'en min, er lei av at 55 grains kuler er maks, pluss at pipa begynner vel å nærme seg slutten. Har egentlig hatt litt lyst på en 6xc, men en 22-250 med 1 til 8 snurr, eller noe i den duren, vil jo egentlig gjøre samme jobben. Noen som har gjort noe lignende, eller ikke gjort det når de har fått tenkt seg om? Erfaringer og ladedata?

Link to comment
Share on other sites

Sende 22/250n til doktoren for og bytte løp til 6xc 1:8, hadde ikke den presisjonen på 250n som jeg ville ha, i steden før og bytte nytt 250 løp så tenkte prøve med 6mm.

Vil ha litt tyngre kuler til gåse jakt på lengre hold og så tåler den litt vind også,,,

Skal også bruke 6mm til moderat LH, finnest masse gode kuler med god BC.

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen i morra 250'en min har vært helt upåklagelig, så har fortsatt litt trua på det kalibret. 20% av 14 skulle vel bli 11,2. Så da burde 1 til 10 ikke være så alt for utenfor. Alltid best å være på den trygge siden. Hvilke kuler er det du bruker Ulvster?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke 250'en lenger, men med 1-8 pipa skjøt jeg mye 60grs Vmax, men 55grs gikk like bra, skjøt også mye 69 Sierra MK og Lapua Scenar 69, gikk også utrolig bra med Hornady A-Max 75gr. 35grs VMax var ingen suksess da kula gikk i oppløsning i lufta, men det er ikke noe stort savn ;-) Kuler som f.eks Hornady SPSX eller Speer TNT prøvde jeg ikke, men det er nok ingen suksess i en AI med rask snurr uansett.

Link to comment
Share on other sites

Har 1:7 i Villkatten min, blir noe i nærheten av 22-250, skyter hullihull med alt fra 55gr v-Max i 1200m/s til 80gr A-Max i 1010m/s.. Innimellom der har jeg 70gr TSX i 1070m/s.. Denne rifla har vist seg og være utolig alsidig! Kjøp rask snurr og begrensningene ift. Kulevekt blir mindre..

 

Klikk på linken under og les om prosjekte om du er intr.

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Min og mange andres erfaring er at det er mye bedre å kunne skyte de tyngre matchkulene med god hastighet og maks presisjon - og fremdeles kunne skyte lette varmintkuler ned mot 50gr. På en 250 og spesielt en AI får du bra fres på 90grs kuler også - men ikke med 1-10.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk bytta pipe i min 22-250 i høst, for eg ville kunne skyte tyngre kuler med høy BC i min 22-250, børsisen mente 1 til 7 i tvist burde bli bra for 75 til 90 grain tunge kuler så vi gikk for det.

Har hittil bare testet 80 grain A-MAX med forskjellig mengde krutt og variert litt på friflukten uten å ha fått den helt supre presisjonen ennå.

Får prøve med forskjellige krutttyper og kuletyper utover våren, og se om samlingene blir akseptabelt tettere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...