Jump to content

Tikka m55 - et trygt kjøp?


Jml

Recommended Posts

Er på leting etter "budsjettrifle", og har kommet over ei tikka m55 som vissnok skal være i bra stand, og samlingene skal i følge selger være tett som knott i august selv etter 20 skudd på rappen. Gull og grønne skoger med andre ord? Men har tikka m55 noen kjente feil og mangler?

Har funnet ut på kammeret at de kan trøble litt med utkasting av tomhylser, men kan føye til at jeg ikke har lagt min flid i å undersøke trådene her så nøye.

Link to comment
Share on other sites

Australer'ne var fornuftige ;) Ang magasiner til 55/65 er det lettere å få kloa i disse både i sverige og finnland. Selve rifla er som regel billigere der også. Finske "finn.no" kan dog by på utfordringer, men et bilde sier som kjent 1000.. bla bla Og M55/65 heter det samme på finsk :)

Link to comment
Share on other sites

Nei, har ingen bilder enda. Skal dra på besøk til han som har børsa på søndag. Siden han som eier børsa er tidligere HV-mester i en eller annen skytegren, og derfor har/har hatt tilgang til ag3 til mengdetrening og børsa kun er brukt til elgjakt mer eller mindre, så ser jeg for meg at den verken er i dårlig stand eller er utskutt. Men feil har man jo tatt før! Men sett at børsa er stortsett strøken - hva kan jeg forvente av pris på den? Kaliber 308win forresten.

Link to comment
Share on other sites

tikka m55 er et flott åpen, men deler osv er ikke lagervare lenger så det er et problem.....heller er ikke dette våpenet lenger i bruk som skarpskyttervåpen da det ble byttet ut (Australia) for mange år siden av samme grunn. Nydelig våpen men......er preget av alder og der er faktisk mange bedre alternativ når det gjelder service og deler...men uansett..... et meget bra konsept og meget god kvalitet på disse, og sjelden feil på mekanikk samt meget bra løp.

Link to comment
Share on other sites

Glemmer aldri min første rifle. M55 i 308. Har solg borti 30 våpen siden da, dette er den eneste jeg ville kjøpt tilbake.

Samlet på 40mm med Nato på 200m, bedre med andre. Er du en strukturert herre fra ett møblert hjem er den herved anbefalt.

Er du en fjomp som strør om deg med eiendeler langs løypa bør du velge noe med bedre deletilgang.

 

Børsa var i eliten i sin tid, vi vet så alt for godt at økonomi har hatt mye høyere fokus enn kvalitet etter det.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en m65 lux i mange år og har et råd til deg, kjøp! Forutsetter at du liker våpenet og at det er i god stand. Når det gjelder reservedelsproblematikken trenger du ikke bekymre deg, tikka m55 og m65 er svært enkle og solide våpen og det vil forundre meg mye om du etter mange års bruk vil ha behov for noen som helst reservedeler. Skulle det oppså noen problemer så ville det kanskje være en slakk fjær og liknende som lett lar seg ordne.

Våpenet har en stiv låskasse og gode piper som borger for presisjon, min rifle gikk uhyre godt med det meste av ammo.

Det er ikke noe juks med denne riflen, ingen løse rekylklakker, ingen integrert rekylklakk i skjeftet, plastdeler osv. kun stål og tre.

Lux versjonen har et meget godt skjefte, særlig pistolgrepet med handsvellen.

Link to comment
Share on other sites

Høres jo ut som et varp av et våpen hvis den er pent stellt med! Håper den ser bra ut, og at eieren vil kvitte seg med den da. Faktisk han som kjøpte den ny og har hatt den hele tiden. Tåler dem varmskyting eller blir det bare tull etter 8-10 skudd?

Link to comment
Share on other sites

Min bror har en M65 lux i 6,5x55.Den har jeg prøvd med stort sett alle mulige kuler i 6.5 med mange forskjellige kruttyper ,men har aldri fått den helt store presisjonen med.Nå er løpet så og si utskutt og og den vil få et nytt Lothar Walther løp.Mest trolig i 6,5x55.Har også vært borti en M55 som ikke samla.Der satt hylsa på fabrikk ammo fast i kammret etter avfyring.Den rifla lada jeg til med å helpresse hylsene i en small base die for halvauto rifler.Når jeg lada med 150mk og 180 Gameking fungerte den ok.Ellers har jeg flere Tikka rifler som har super presisjon.Dette er en M595 i 308 og 2 tikka T3 rifler.Jeg ser at han du kjøper av har god tilgang på Nato ammo.Sjekk at den ikke er utskutt før du handler.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan sjekker jeg det sånn rent visuelt? Finnes det noen metoder for det (digitalt skyvelær i munningen, sånne ting?) eller er testskyting beste metode? Er for tiden ca 25-30 minusgrader her i området for tiden så det kan jo bli en utfordring i seg selv å få skutt litt!

Link to comment
Share on other sites

Du får sjekke at samlingene er tett som knott i august etter 20 skudd som selger sier.

Hviss den begynner å åpne samlingene etter 10-15 skudd ville jeg vært skeptisk.Nytt løp på disse kommer på ca 5-6 tusen kr.Ser i en Tikka katalog at pipene skal holde jakt presisjon i 10000 skudd da de er kaldhamra.

Vil tro at de fleste piper er oppbrukt lenge før det hviss man varmskyter løpet og det er snakk om magnum kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner:-)

 

Skal dra å se på børsa i ettermiddag, skal samtidig knipse noen bilder av den! Får høre om jeg får låne den ei uke eller to for litt testskyting, grubling og hodekløing - så får vi se om jeg melder meg inn i m55/m65 klubben!

Link to comment
Share on other sites

Samboer kjøpte en brukt en for 6-7 år siden,plukket den fra hverandre og pusset den opp og rengjorde løpet skikkelig,litt slitt blånering her og der,men stort sett fått fiksa det og..Er gammel,men er utrolig presis,gamlingan på banen gjør store øyne når hu skyter tettere samlinger uten støtte enn noen annen der!Er redd for at hu skal miste magasinet i skogen da,eneste minus..Stokken har jeg shina opp og ser ut som den var ny :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært å sett på børsa, og siden den ferdig godkjente søknaden ble med i lomma... Så ble børsa med hjem!

 

1piw.jpg

 

Sånn ser den ut. Det som ikke vises på bildet er et gammelt tasco kikkertsikte med en eller annen form for montasjer. Ingen av delene var dugende til noe så derfor demontert. Hadde for øyeblikket demontert baksiktet, forsiktet fikk jeg ikke av. Men det tar jeg ikke så tungt siden pipa plutselig blir 8-10 cm kortere... Pepperkakepoksen er full av ammo, det er eskene også. Så, hva tror folket at jeg måtte betale for dette da?

Link to comment
Share on other sites

"Problemet" med prisnivået på brukte våpen er at det skilles lite mellom velholdte våpen og type "slengt inn i våpenskapet uten puss eller olje etter jakta og tatt fram til oppskyting neste år våpen".

 

Har både Tikka M 55 og T3 selv. Begge er vel fungerende våpen, men M55en er et par klasser over når det gjelder bade materialvalg og finish. Hadde M55en vært produsert i dag med samme standard som på 80 tallet ville den i alle fall vært priset på høyde med Sako.

 

Regn med at pipa holder minst 10000 skudd ved normal bruk og vedlikehold så til jaktbruk burde den holde i generasjoner.

 

Sett i det perspektiv burde en velholdt og ikke utskutt M 55 ha høyere verdi enn en ny T3.

Gratuler deg selv med et kupp og et varp!

Link to comment
Share on other sites

ingening å utsette på vedlikeholdet på denne. eneste som er å sette fingeren på er noen hakk i kolben og litt gammel lagringsolje/fett rundtomkring. trodde først det var rust på pipa på den, men når jeg skrapte med fingernegl på det så virket det som et vokslag rundt pipa. under var det blank og fin blånering! forrige eier anslår at den er gått max 500 skudd (selv vil jeg si kanskje 1000?). kun brukt til oppskyting og elgjakt visstnok. jeg er iallefall knakende fornøyd med kjøpet!

 

men vet noen om leoupold har std baser/skinne som passer denne? har kikkert og leuopold ringer liggende.. hadde vært supert om det var bare å montere baser og ferdig med det!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
On 1/17/2014 at 6:33 PM, Jml said:

Er på leting etter "budsjettrifle", og har kommet over ei tikka m55 som vissnok skal være i bra stand, og samlingene skal i følge selger være tett som knott i august selv etter 20 skudd på rappen. Gull og grønne skoger med andre ord? Men har tikka m55 noen kjente feil og mangler?

Har funnet ut på kammeret at de kan trøble litt med utkasting av tomhylser, men kan føye til at jeg ikke har lagt min flid i å undersøke trådene her så nøye.

Hei!

Ny jeger jeg, april i år(2019). Har prøvd, og hører pent om Tikka rifle. Er en Tikka m55 308, ok for ei dame, som meg? 163 høy. Og litt ekstra lange armer.. :) 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Nina T said:

Og litt ekstra lange armer.. :)


Litt sjimpansestuk tåles nok fint på ei normal jaktbørse ettersom du ikke er 2 meter i tillegg.
Forøvrig så kan jeg si at Tikka M55 er et meget godt våpen. Det er solid laget med alle deler i stål, god tilpasning mellom sluttstykke og låskasse, godt avtrekk og som regel god presisjon.
Anbefales på det sterkeste.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M55en kaster ut hylsene noe på skrått oppover, så sikter med stort sidejusteringstårn (targetratt) kan skape trøbbel for utkastet, er min erfaring. Ellers fungerer både mating og utkast upåklagelig, så langt jeg har observert. Man kan også være obs på at tidlige utgaver (fra 70tallet svjv) er beheftet med en alvorlig sikkerhetsfeil, da det er mulig å kamre patron med nedspent sluttstykke. På senere utgaver er dette forhindret ved at det er satt en liten tapp ("vorte") på sluttstykkemuffa. Denne butter mot kassa før sluttstykket er helt fremme om det ikke er spent opp. Jeg har ennå til gode å se et slikt våpen, så det finnes sannsynligvis ikke mange av de rundt, men likevel. Uansett en enkel sak å få fiksa hos børsemaker.

Om det følger med reservemagasin, er det en ubetinget fordel, da magasiner til disse begynner å bli "hard to find parts".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, jmosbakk said:


Litt sjimpansestuk tåles nok fint på ei normal jaktbørse ettersom du ikke er 2 meter i tillegg.
Forøvrig så kan jeg si at Tikka M55 er et meget godt våpen. Det er solid laget med alle deler i stål, god tilpasning mellom sluttstykke og låskasse, godt avtrekk og som regel god presisjon.
Anbefales på det sterkeste.

Ha ha, artig kommentar 😅👍Og takk for svar. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...