Jump to content

Lapuahylser vil ikke ut av kammeret


Rognebæret

Recommended Posts

Hei, ladde opp noen ladninger til sauer 200'en min her en dag. Lada opp noen NP hylser og noen Lapua hylser. Alle hylsene ble helpresset og fikk lik mengde krutt.

 

Begynnte å skyte NP hylsene og dette gikk helt fint, men så kom jeg til lapua hylsene og disse ville plutslig ikke bli med sluddstykket ut igjen. Fant ut at dette gjald sånn ca 50 % av lapua hylsene og jeg måtte bruke pussestsokk for å få de ut igjen.

 

Er det noen som har vert borti lignende. FInner ingen synlige forskjeller på hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Første gangen jeg fikk dette problemet på min 200 var når den var ny ut av eska. Ca hvert 3 skudd ville ikke ut(lapua), dette førte til mye god nord-norsk bannskap.

Det viste seg at det var grader i hullet til utstøtere som var vendt ut mot hylse bunn, dette gjorde at for hvert ladegrep tok disse gradene med seg litt messing fra hylsa som satte seg i hullet til utstøtere slik at den ikke spratt ut når den skulle kaste hylsa. Rart forklart kanske, men håper du skjønner hva jeg mener :forvirra: Dette måtte løses med dremmel for å få bra.

Vet ikke om din sauer er ny eller brukt..? men er nå et tips. Mulig at lapua hylsene er mykere en NP hylsene slik at problemet ikke oppstår på disse. Et skudd i blinde, men men.

 

Har 2 stykk 308W løp til min sauer der det ene er nytt,det andre er gått maaange tusen skudd. Det er veldig stor forskjell på kammer lengde på disse 2. Det som har gått mest av disse to er lunefullt med tanke på utkast av hylser, der det veldig ofte er lapua hylser som ikke vil ut etter hel pressing.

 

Det siste du skal være obs på som tidligere nevt er at samme mengde krutt i 2 typer hylse merker kan gi forskjeller på trykk. Jeg hadde en tid litt farts feber der det ble testet opp mot og forbi max ladning. Fikk over trykk i en del av disse som igjen gjorde at tennhetta kom noen hundredeler ut av hylse bunne(flate hetter)

På alle disse ville ikke hylsa ut med annet en pussestokk :roll:

Link to comment
Share on other sites

Fikk opplyst av Sauer servicestasjon børsemaker at enkel modifisering av ekstraktor (slipe litt av tappen slik at ekstraktoren kommer lengre fram) gjør at og svakt ladde rekrutt hylser kommer ut. Etter modefiseringen har alle hylser blitt med ut. Raufoss hylser

Link to comment
Share on other sites

Det ser altså ut som om avstanden fra støtbunnen til undersiden av utdragerleppa er på et minimum.

Det forutsetter mao. at hylsa passer godt i kammeret, noe som alle hjemme ladninger bør gjøre.

Det har ikke noe med svakt/hardt ladd å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Flate tennhetter er ikke nødvendigvis synonymt med overtrykk, det får du ofte med hylsefikslengde kortere enn kammerfikslengde.

Det tyder på at du har hatt for liten h.fikslende/for stort patronspill som sammen med trange dimensjoner som nevnt ikke tvinger rilla på hylsa under utdrageren.

Ev. slipper utdrageren hylsa lett, men tviler på det.

Link to comment
Share on other sites

Pedersen nevnte flate hetter, de står neppe mye ut etter avfyring tror jeg. Har vært borti lignenede toleransespørsmål tidligere på forskjellige våpen.

Det BAB nevnte og spesielt at det er et for stort patronspill tror jeg er feilen i denne kombinasjonen.

Mitt forslag til permanent løsning er å sjekke at alle hylse riller smetter lett på plass, og å justere kal. dien korrekt på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Flate tennhetter er ikke nødvendigvis synonymt med overtrykk, det får du ofte med hylsefikslengde kortere enn kammerfikslengde.

Det tyder på at du har hatt for liten h.fikslende/for stort patronspill som sammen med trange dimensjoner som nevnt ikke tvinger rilla på hylsa under utdrageren.

Ev. slipper utdrageren hylsa lett, men tviler på det.

 

Det er ikke synonymt med over trykk nei, men når man forsker på ladninger over anbefalt max så er det jo tilregnelig å tro at det er snakk om overtrykk, vil jeg tro. Jeg bakket av på krutt og problem borte.

Link to comment
Share on other sites

Var plukket på skytebanen så ikke skutt i mitt våpen nei, men trodde dette skulle gå greitt om man helpresset?

 

Problemet er at Sauer kammeret er produsert med snevrere toleranser enn Krag og Mauser, dessuten er Lapua rause med godstykkelsen i enkelte av sine hylser, så det er ingen garanti for at du klarer å presse hylsene ned i Sauer.standard om de har blitt blåst ut i et Krag kammer f.eks.

Elastisiteten i hylsa gjør at den ikke holder seg på det kaldpressende nivået den har inni sizerdien.

 

Skal du være sikker på funksjonering med en Sauer, eller et moderne jaktvåpen i 6,5x55, må du bruke hylser som er skutt i ditt våpen.

Alternativt kan du ta den kjedelige jobben med å prøve alle tomhylsene i ditt kammer før du presser dem, går de ikke glatt inn og ut da vil de heller ikke ha harantert funksjon etter pressing.

 

Om du presser dem så grundig at skulderen kommer nedenfor standard kan hylsa gli for langt inn i kammeret og du får tennhetter som kryper ut, men "trykkbeltet" på hylsa vil uansett ha for stor diameter og hylsa vil klebe.

Link to comment
Share on other sites

Du har jo fått en rimelig god pekepinn på at han som skjøt med Lapuapatroner på din skytebane hadde et romslig kammer, så Lapuahylsene kan du vel trygt pensjonere.

 

De gangene jeg plukker engangsskutt messing på skytebanen sørger jeg for å legge merke til hvem som har brukt dem.

Tikka skyttere er et godt tegn når det gjelder 6,5x55 f.eks. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...