Jump to content

BEVERJAKTA 2014


hansen deluxe

Recommended Posts

Da er beverjakta over for i år for min del. Har hatt mange fine opplevelser i skogen i lag med en god kompis.

Første året på mange år uten rifle på jakt etter burre bever, men derimot med kamera i høyeste beredskap.

 

Om dere vil, kan dere bli med oss på jakt.

 

Nok en gang en advarende pekefinger i været. Denne videosnutten inneholder en jaktsituasjon, desverre med fatalt utfall for burre, så om dere ikke liker slikt....IKKE trykk på nedenforstående link.

 

Om dere derimot har vært på jakt før og har opplevd en skarp situasjon eller flere, kan dere bli med oss.

Så får dere unnskylde dølaengelsken. Man prøver så godt man kan og vi håper dere liker denne lille filmsnutten og kan fornemme den fantastiske stemningen ute i skogen nå, disse intense dagene før sommeren slår til for alvor.

 

Om du trykker

kan du bli med oss på beverjakt. Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Avslappet forhold til jakta for min del. Var ute første mai et par timer for å rekognosere i ukjent elv. Svært lite med ferske spor å se i starten. Ingen faktisk. Fant etter hvert en forlatt hytte og grublet fælt på hvor det kunne være bever, halvsliten og halvsur. Ord og setninger som "svindel" og "typisk flaksen min", begynte å forme seg i bakhodet et par minutter mens jeg tittet på mobilgpsen for å se etter flere rolige partier i elva og legge nye planer.

 

Og plutselig var ikke hytta forlatt likevel. En ungbever dukket opp under ti meter fra meg, hilste med halen og forsvant med et plask. Rigget meg til, og ti minutter senere dukket en til opp litt lengre unna (mens jeg ehm... satt i telefonsamtale), kanskje den samme, men så var det slutt. Skyter ikke bever i vannet. I tillegg var det nesten umulig å finne god post der. Siden det mest var rekognoseringstur, dro jeg videre.

 

Ruslet til bilen og kjørte et par hundre meter og stoppet pga noen "mistenkelige" bjørker. Joda, fersk felling. Fant flere spor lenger ned i den kanalen. Kjekk plass å postere neste gang. Til slutt reiste jeg dit jeg vet helt sikkert hvor det er bever, bare for å "hilse på.", men der har jeg ikke lyst å jakte. Det er på en avkjøring fra trafikkert hovedvei, rett ved et par søppelkontainere. Gir ikke akkurat noen stor naturopplevelse å hoste eksos og "sitte i søppel" i en grøftekant. Men selvsagt var det bever der. Kjørte til side, og der var mor og barn i gang med jobben. Kunne glatt skutt fra bilen... Slikt gjør man jo ikke (!), så gikk ut og satte meg på grøftekanten og bare så på. Sønn/datter tullet rund og forstyrret mor. Tok et par bilder og en filmsnutt med mobilen bare, og koste meg med opplevelsen. Kunne tatt småtten, ettåring, tipper jeg, men, som nevnt, noen stor opplevelse i den settingen er det ikke, og jeg føler ikke så voldsom skytetrang. Mor får slippe å miste ungen sin denne gangen. Formeg var uansett turen vellykket. Skulle jo bare finne høvelige poster og fant beverhytte, ferske spor og fikke sett fire (eller tre) dyr. Så får en se i morgen tidlig eller neste helg. :-)

 

Egentlig er morgendagen siste sjanse for meg pga hjemmeeksamen som går utover neste helg, men det er faktisk ikke så farlig. Jeg kaller uansett forrige tur for en tur med jaktlykke. Tar det som det kommer i år! :-)

Link to comment
Share on other sites

Da ble det endelig bever på meg i år. Jaktet med to kompiser denne helga på Mugga og Røa ved femunden, fantastisk tur med myyyye gåing i forskjellig vær og fantastisk tungvint terreng på østsiden av femundsjøen. Jeg var den eneste med kort på Røa, så da den første var ferdig med sitt gikk vi to for å jakte på mitt. Satt ute fra ca 17:00 og fikk bever i sikte klokka 20:30. Hjertet pumpet og adrenalinet sprutet, men fikk sendt avgårde ei 150 grs nosler partition med øyeblikkelig død som følge, helt i hundre så klart. Ikke fullt så gøy og drasse på denne purka som jeg antar veide 20 kg+ (ingen vekt med).

 

Hadde en fantastisk tur og etter mye kulde og venting ble det endelig etter et mislykket fjorår. puh.

 

IMG_20140503_090108_zpsce9f403f.jpg?t=1399209431

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som om det blir en beverløs vår for meg. Var nok siste turen forrige søndag.

 

Var ute to ganger. Første gangen var jeg på plass ca kl 0600. Umiddelbart så jeg bever som svømte rundt, men den ville ikke mot land. Tror den hadde lyst å komme inn i nærheten av hvor jeg stod, men i løpet av natta hadde det lagt seg et islag innover der. Jeg snudde og prøvde å komme fra en annen side, men innen jeg var der, var beveren borte. Ventet litt, men ingen mer dyr å se. Ga meg i halv nitida.

 

Reiste også ut en tur til og var på plass samme sted i sjutida om kvelden. Var der til halv ti, men da måtte jeg nesten reise hjem. Over halvannen times reise, og jeg måtte gjøre unna noe jobb til dagen etter, så det ble en kort affære. Ikke noe dyr å se denne gangen.

 

Litt kjedelig, men pytt pytt. Det får gå. Har sett bever og har hatt muligheten til å kunne skutt, men det var ikke så farlig. Har hatt gode opplevelser likevel.

 

Noe av det artigste med helga var faktisk ikke bever. Søndagen endte også med å se til sammen sju skogsfugl, fire røy og tre orrhøner, på forskjellige steder. Om en skulle spekulere litt, kan det jo se brukbart ut for høsten. :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...