Jump to content

BEVERJAKTA 2014


hansen deluxe

Recommended Posts

Har søkt om beverkort i Trysil i år igjen. Blir nok bare ett dyr, men det holder i grunn. Har ikke all verdens tidt il å drive med det, men èn bever er bedre enn ingen. Vårens vakreste eventyr, definitivt! :-)

 

Fjorårets jakt var over omtrent før jeg fikk begynt. Gikk ut en flott aprilmorgen, med ingen snø i terrenget. Det var faktisk tørt i skogen. Gikk langs elvestrekningen jeg hadde fått tildelt for å se etter sport og posteringsplasser. Sola stekte, og det var bare herlig å rusle langs elva og se vårtegn. Etter en stund kom jeg til et "slagsted", men mengder av felt bjørk. Fant et par interessante plasser før jeg vendte snuta hjemover. Nydelig å høre fuglekvitter og høre på elva bruse mens jeg pauset langs elvebredden. La meg rett og slett ned og slappet av en time og nøt våren. :-)

 

Bestemte meg for å ta turen mot beverplassen på ettermiddagen og gikk ut i sekstida for å komme beveren i forkjøpet. Posterte først inn mot skogen, men fant ut at det kanskje var bedre å sitte ved elva slik at jeg kunne se beveren om den kom svømmende. Flyttet meg derfor helt ute ved bredden. Satt der en stund, men fant ut at å sitte der, helt åpent, kanskje ikke var noen stor idè. Førti meter lengre ned var det en liten odde. Gikk derfor dit og satte meg der. Klokka rundet åtte før jeg begynte å bli utålmodig (er ikke akkurat av det tålmodige slaget!). Tok til og med en telefon til fadern og skravlet i vei i tjue minutter før jeg fant ut at jeg burde legge på. Det kunne jo tross alt komme en bever svømmende! Hadde fritt utsyn både oppover og nedover, og ikke mer enn noen få minutter etter at jeg la på, kom det jammen en svømmende nedover elva! Den var utrolig forsiktig og svømte langs bredden, rett ved der jeg hadde postert. Mulig den var mistenksom på et eller annet, men den ville på land. Hadde bestemt meg for å vente med skuddet til den var godt innpå for å unngå ettersøk/bading i den kalde og ganske dype elva (Østre Grøna, som den heter). Til slutt gikk den opp. Hadde den i trådkorset hele tiden. Nervene var i overkant utapå, så var ganske skjelven før skuddet. Jeg VILLE treffe den slik at den gikk i smellen. Med horrible bomskudd på rev i friskt minne, og konstatering over at jeg nok burde over på linksskyting, konsentrerte jeg meg voldsomt for å holde fokus med høyreøyet (altså ikke venstre, som er naturlig for meg, som også er venstrehendt. Har alltid skutt med høyre før). Tenkte nok på å bytte skulder, men det blir litt bakvendt når man har høyrerifle.

 

Til slutt lot jeg skuddet gå. Et voldsomt smell i dyret sa at jeg traff. Men i skuddøyeblikket måtte det ha skjedd noe, for selv med treff to meter unna vannkanten, og selv om snuta på dyret var vendt innover mot land, spratt beveren uti vannet. Noen fæle plask, så ble det stille. Hev fra meg rifla og løp mot vannkanten tjue meter lengre opp. Der kom dyret flytende sakte nedover. Fikk tak i en pinne og fikk kavet den inn til land. Merkelig nok var det tegn til liv enda, så noen slag i hodet, endte det hele. Fikk dratt den opp og båret den til posten. Fant ikke noe inngangshull, så var faktisk usikker på hvor jeg hadde truffet.

 

Jakta var slutt, og jeg reiste tilbake til hytta og fant kniven. Under flåingen fant jeg i hvert fall ut hvor jeg hadde truffet. Fullstendig bakvendt i forhold til hvor jeg hadde siktet! Jeg siktet på venstre side, midtskips. Treffet var i høyre skinke... Sannsynligvis skvatt beveren rundt i det jeg skulle trekke av, slik at den rakk å snu seg før skuddet gikk. Trolig fikk den været av meg eller fra stedet der jeg satt før jeg flyttet meg. Den gikk nemlig i land så å si over der jeg satt. Mulig det var igjen litt lukt av meg der? Uansett var skuddet svært så dødelig, men ikke umiddelbart, som jeg håpet på. Inngangshullet var "usynlig", men det var rimelig stygt innvendig. Hadde skutt av hofta og laget et knyttnevestort hull gjennom buken.

 

Våpenet som ble brukt, var en Brno Fox .222, med en Zeiss Classic Diatal 7x50 på toppen. Kula var Vmax 40 grs ladet til drøyt 1 000 m/s. Denne kula var nok ikke den beste med dette treffet. Den var jo dødelig, men med treffet i bein, fragmenterte den nok så voldsomt at den ikke umiddelbart ble dødelig. Med treff midskips, hadde den slokket lyset umiddelbart, siden det ikke er kraftige bein der.

 

Opplevelsen med "feilskytinga", har gjort at jeg faktisk har konvertert fullstendig til links nå. Sannsynligvis gikk fokuset over fra høyre- til venstreøyet i det jeg skulle trekke av, slik at det "svartnet" på høyre. Og venstreøyet var jo lukket igjen, slik at jeg etterpå har lurt på om jeg faktisk skjøt i blinde! Ikke bra. Så nå er elgrifla faktisk erstattet av en ny med hanken på venstre side. Fox'en har jeg enda, men den skal også brukes som linksvåpen. Den brukes til rev, bever og fugl, og det er i utgangspunktet mindre sjanse for å ta raske oppfølgingsskudd der, sammenlignet med elgjakt, hvor dyret ofte kommer litt brått på og ofte setter fart etter treff. Er jo mindre sjanse for det uansett med posteringsjakt med Vmax på rev og bever, og med fugl er det også svært så liten sjanse for oppfølgingsskudd. Behovet for links i dette kaliberet føles derfor mindre, men det vurderes salg uansett.

 

Til våren blir det i hvert fall linksskyting for alle penga på jakt!

 

Her er den jeg skjøt, en hannbever på 14 kg:

 

20130427_210423_zps6e5f5fee.jpg

 

Så får en se om det blir beverjakt denne våren og. :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter for det meste fra kano i Glomma med sideelver. Utrolig spennende, men samtidig en noe enklere jakt enn postering. Beveren er ikke så redd ting som beveger seg ute på vannet, og det lar seg gjøre å følge den på god avstand og ta den når den går på land.

 

Her er to bevere fra i fjor:

 

 

v2hc.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei,

 

Jeg er ganske fersk i gamet... Men har endelig fått meg beverjakt. Jeg har funnet en beverhytte som er ca. 1,5-2 meter høyt, og sporene etter gnaging i området så veldig ferske ut. Dette er i et turområde og det er en sti rett ved denne beverdamen så jeg må være forsiktig hvis jeg skal fyre av skudd mot bever. Hvor langt unna hytta må man sitte? Jeg har funnet en fin "vold/knaus" som er ca 20-30 meter unna hytta, tror dere det går fint å sitte der om man er stille eller blir dette for nærme?

 

Håper på gode tips og råd :)

Link to comment
Share on other sites

Beveren har dårlig syn, så hvor du sitter, spiller nesten ingen rolle. Har opplevd å oppdage bever fem meter unna bak meg mens jeg pakket sammen. Det kom jo aldri noen... :lol: Oppdaget den da jeg slengte sekken på rykken. Vendte meg litt i bevegelsen og oppdaget den der den kom svømmende rett mot meg. Stivnet som en stokk, og jammen gikk den i land bare få meter unna. Den var der noen sekunder før den dro uti vannet igjen, og først da, når vinden snudde mot den, fra meg, et par sekunder, kom "smellet" i vannflata, og vips, borte. Rifla lå på bakken, så klart, så var aldri klar til skudd, samtidig som det var et kratt mellom meg og beveren da den var på land. Umulig skudd, men det sier litt om at den har dårlig syn i hvert fall.

 

Er usikker på hvor god hørsel den har (ting tyder på at den jeg hadde rett ved meg ikke akkurat hadde voldsom hørsel), men luktesansen er god. Du må i hvert fall ikke sitte slik at den kan få været av deg. Og, jeg synes det er viktig at beveren får lov å komme på land og føle seg mer eller mindre trygg. De har ofte en tendens til å snu seg mot vannet når de skal sette seg. Da er de lynkjappe om de blir mistenksomme på et eller annet. Skyt den mens den har snuta vendt innover. Sett deg til der du er sikker på at beveren kommer opp. Du vil ofte se "sklier" der de går opp og ned av vannet. Disse er ofte i forbindelse med grøfter og senkninger ved bredden. Å sitte på andre bredden i forhold til der beveren holder på, kan jo være en fordel, da du kan postere slik at du har disse skliene foran deg. God sondering på forhånd er viktig. Finn deg plasser med god oversikt og planlegg hvor du skal sitte. Jeg gjorde en ikke altfor god jobb i fjor, men hadde flaks.

Link to comment
Share on other sites

Beverjakta er en av mine favoritter, sol og fuglesang gjør det til noe av det bedre.

 

"Avtrekksfeil" kommer nedover 3.april til våren så da håper vi på isfri elv til da. Enda ikke en sessong hvor jeg ikke har skutt bever siden jeg starta og jakte det, så satser på at det klaffer i år og.

 

Kaffe er oblegatorisk på beverpost. Ei hytte i nedre hjønre på høyre side, jordhytte. 2 stk kom ut derfra, og vi dro der i fra med 2 i kanoen. :thumbup::winke1:

 

13909_148530615324604_1788638023_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur for å inspesere bekken i går kveld. Åpent og fint, felt to små osper nylig, samt div kratt.. Ny spiseplass, men samme oppgangene som før isen la seg. Vet at det er flere kolonier på et fåtall hundre meter. Til helga vil jeg tro at spora blir lettere å tolke, siden det nå legger seg et fint lite lag nysnø på skarran. Smiler i mitt stille sinn, og gleder meg...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ulf: Jo, selv om vi fant overveldende med spor etter aktivitet i helgen så hadde fortsatt ingen bever kommet ut da det ble for mørkt i 18+ tiden. Må nok opp om morran/natta hvis man skal få has på beveren så tidlig på året, men tror jeg venter til solen spiller litt mer på lag.

Link to comment
Share on other sites

Var på årets første tur etter bever i ettermiddag. Satt meg ved elva litt før kl 17 og begynte å sjekke terrenget. Ser noen hundre meter hver vei, og observerer nesten alltid dyr på dette stedet. Rundt 17.45 kom en fjorårsunge svømmende, og det var bare å vente. Betraktet den i 10 min før skuddet falt på ca 150 meter avstand. Den lå på bredden i 5-10 sekunder før krampetrekningene første den ut i elva igjen, og sank dessverre før jeg fikk tak i den.

 

Brukte Nosler Custom Competition for første gang på bever, så det hadde vært ekstra interessant å se på virkningen. Har skutt i vanndunker og noen gås med denne kula, og virkningen er eksplosiv.

Link to comment
Share on other sites

Tok meg en liten skitur i kveld jeg også, mest for å observere. Her oppi varer jakta til 15 mai pga isen, men vinteren så langt er jo bare en vits, så det er åpent flere steder. Spente av meg skiene og lusket meg mot elvebredden for å sette meg, rakk ikke å få rompa ned på bakken en gang før jeg så burre i vatnet. Dyret svømte litt fram og tilbake, men ble borte etterhvert. Artig å vite at det er aktivitet i alle fall. Har en fire-fem kolonier å jakte på, så da er det da håp. :D

Link to comment
Share on other sites

Har et par spm om beverjakta, har et småbruk i sverige med tilhørende tomt, der har pøbelen vært innlands og vandalisert marka mi. felt ei diger osp over ei bu jeg har og generellt felt masse trær.

 

Er skråning ned til elva og ser stien hans opp og ned derfra. Er det et triks og poste ved de rennene og vente på han?

 

Eller hvordan går dere som skyter bever frem?

 

Og når lønner det seg og sette seg ned? par timer før mørket kommer?

Link to comment
Share on other sites

Der beveren har vært før kommer den ofte tilbake. Se etter steder med god oversikt, gjerne slik at du ser flere steder. Pass på vinden, beveren har god luktesans. Bruk rifle, det gjør ingenting å ta den på litt avstand. Har du bare hagle må du veldig nærme, med risk for at den lukter deg.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med jaktterreng for bever i rimelig kjøreavstand av Asker? Skulle nemlig gjerne ha kommet meg ut på beverjakt, men har lite lyst å dra helt til Kongsberg (selv om det er fødebyen min :wink: ).

 

Får man forresten bare kjøpt kort for bever på inatur? Er førstegangsjeger så har enda ikke kommet meg helt inni dette med kjøp av jaktkort.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei!

Er nybegynner på Beverjakt. Har ei rifle i 6,5x55. Lader ikke selv men har noe V-Max jeg kan bruke. Vil ha skinnet helt og pent så regner med jeg ikke kan bruke V-Max. Noen fabrikkane jeg kan bruke. Leste en svenske som brukte norma diamond line men jeg har ikke peiling på hva som funker.

Mvh Simon

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret!

Herregud, dro tidlig til beverland på morgenen mens det var mørkt. Kom fram å hørte "Plask!!" Tenkte beveger hørte meg og stakk. Kom helt frem og måtte fikkle med tofoten og hørte et nytt plask!! Ojj.. Nå er vel beveren borte tenkte jeg men neida. Jeg kikker i kikkerten og beveren svømmer mot meg og setter seg på 30m. Tar opp rifle men ser ikke en dritt i kikkerten da den funket dårlig å dårlig lys. Jeg venter og beveren gnafser i seg kvist. Det går en stund og beveren stikker å tar seg en runde før han kommer opp samme plass. Ojj! Nå ser jeg dyret i kikkerten på rifla men ser ikke korset.. Farsken!

Etter en stund kommer en til bever på land ved siden av og dem drar ut i vannet igjen. Nå kunne jeg skyte men ville ikke skyte dem i vannet. Plask!! Og beverne var borte. Satser på at imorgen drar jeg enda tidligere slik at jeg får ordentlig nattsyn. Første gang jeg har sett bever så det var morro!! Har to kort på bever så satser på at det blir 2 stykk før sesongen er ferdig!!:)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg er fersk jeger og har noen spørsmål ang beverjakt.

 

Holder det med grunneiers tillatelse? Eller må man søke og hvor lang tid tar det?

Kan man skyte med hagle? Jeg har rifle men kikkerten er ikke noe særlig med lite lys.

Link to comment
Share on other sites

Du må ha et jaktkort, og så grunneiers tillatelse. Her jeg bor er det bare å ta en telefon til vedkommende, jeg vet ikke hvordan eierene av dine eventuelle terreng ser på slikt.

Hagle er tillatt det, men da skal du ikke ha lange holdet. (Jeg har aldri brukt hagle på annet enn fugl og hare, og har tenkt å fortsette sånn.) Det er sikkert noen her inne som har erfaring med slikt.

 

Var ute en tur i kveld også, hørte ett plask og dett var dett. Men det er spor histen og pisten, så det von i hengende snøre.

Link to comment
Share on other sites

Vårens høydare !

Beverjakt er noe av den finste jakta jeg kan tenke meg, sitte på post en stille vårkveld og høre naturen våkne etter en lang vinter er helt fantastisk, Jeg er så heldig å disponere noen gode vann med flere kolonier, disponerer disse alene og jeg er forsiktig med uttaket. tar bare et par bevere i løpet av våren og dette sikrer en god bestand, samt at de ikke blir alt for sky.

Har ikke vært ute for å sjekke ennå, men grunneier melder om stor aktivitet.

Tar muligens en tur til uka bare for å sjekke, men det er ennå tidlig. Liker best slutten på April, har lengre skytelys og det øker jo sjansen. De siste 5 åra har jeg hatt felling første kvelden. Har lovet en kamerat en bevertur, han har aldri prøvd dette før og tenker jeg kun tar med meg videokamera, så får han ta seg av skytinga. Et viktig tips for å berge beveren i land er å ta med seg ei fiskestang (slukstang) Det er sjelden bevern synker direkte og hvis du er rask kan den berges, kast sena over bevern og dra inn, den kroker alltid, bruker ei 35 gram stingsild. Funker hver gang. Så slipper man å bade, Bad i ferskvann i April er oppskytt ! Har prøvd det og det frister ikke til gjentakelse.

Har også fått forespørsel om fjerning av skadebever, men disse må nok tas i feller.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg felt min første bever!

 

Den satte seg på motsatt side av elva og gnagde på noen pinner. Jeg skjøt den i hodet og den var død i det jeg fikk øye på den igjen etter rekylen. Men så sklei den på den gjørmete bredden og såpass uti vannet at strømmen fikk tak i den. Jeg løp til bilen, råkjørte ned til brua og over på andre siden av elva, løp til fallplassen men da var den borte.

 

Nå vet jeg ikke om jeg skal være fornøyd eller sur.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg felt min første bever!

 

Den satte seg på motsatt side av elva og gnagde på noen pinner. Jeg skjøt den i hodet og den var død i det jeg fikk øye på den igjen etter rekylen. Men så sklei den på den gjørmete bredden og såpass uti vannet at strømmen fikk tak i den. Jeg løp til bilen, råkjørte ned til brua og over på andre siden av elva, løp til fallplassen men da var den borte.

 

Nå vet jeg ikke om jeg skal være fornøyd eller sur.

 

I Nitelva eller?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mista en i fjor. Det første viltet med Minien var det f*** meg også... :evil:

Fulgte etter den lenge nedover, men det var for strømt til at jeg turte å prøve noe redningsforsøk.

(Pluss at jeg svømmer som et spett) Vær fornøyd du, skutt er skutt og felt er felt. At naturen tok tilbake dyret får du se litt åndelig på. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser dårlig ut med tanke på beverjakt på meg i år. Har ikke fått svar på søknaden om fellingstillatelse enda engang (Trysil). Tre helger på rad etter påske ryker og pga andre ting, så detta ser dårlig ut! :-( Håper det skjer noe snart, at jeg får svar i det minste.

 

Ellers er det jo artig å se bilder og lese historier om jakta til andre her da. :-)

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i går kveld i elva her bygda. Tok en lenger opp i elva i fjor, og pga høy vannstand der så måtte vi flytte oss til neste koloni ned i elva. Satt i et par timer før børre kom svømmende rett mot oss. Hadde stålkontroll på den nærmeste beiteplassen han var på vei til ca 80 meter unna, og var rimelig sikker på at han kom til å sette seg der. Der hadde vi også rett. Han gikk opp, og snudde siden til da brodern skulle skyte. Rett før skuddet falt, snudde beveren seg rett mot oss og fikk en Oryx i bogen. Det resulterte i at han hoppet mot oss og plaska med halen to-tre ganger før han klarte å komme seg under vann. Vi håpet han skulle komme opp igjen, men det skjedde jo aldri. Med tanke på at det er strøm i denne elva, så bestemte vi oss for å gi opp å lete når det ble mørkt. Kjipt at første beveren til brodern skulle gå slik, men sånn er det nå å jakte i elver...

 

Men har lyst til å tilbake til samme plassen snart fordi det er en veldig fin plass å tilbringe sene vårkvelder :)

Er det mulighet for å få sett noen bevere fra samme koloni på samme plass så tidlig etter vi har skutt en der? Tenkte mest på helga i grunn. Vil de bruke samme beiteplasser? Eller har hver bever sin egen beiteplass? Fortsatt ny innen denne jaktformen :)

Link to comment
Share on other sites

Ble møtt av en overraskelse i innboksen. Sendte spørsmål om når en evt skulle få tilbakemelding på beverjaktsøknaden. Jeg sendte den 27. mai i fjor. Dagen etter var det melding, med jaktkort og jaktrapportkort vedlagt. Hadde de glemt det, mon tro?

 

Uansett, da har jeg en hel bever å jakte på i år og. :)

 

Har overhodet ikke tid til det, men jeg får ta meg tid. Innen jakta er over, skal påskefredningen "gjennomføres", fotballturnering spilles (jentungen altså - jeg er trener), foreldremøter på skole og fotball gjennomføres, større historieoppgave på Ntnu skal gjøres, hjemmeeksamen på en uke skal gjennomføres, lese til to skoleeksamener uka etter jakta er over, ca hundre rettinger og prøver skal gjennomføres, samt at jeg har andre ting som kommer utapå der... Så blir det å skvise inn et kvarter eller to i Trysil på jakt... :roll: Uansett blir det en tur eller tre nå i påskeuka. Mulig jeg tar med rifla, men i hovedsak er det å se etter spor og poster. Er ukjent langs den elva, men vet om en sikker plass hvor det helt sikkert er dyr, men jeg vil nå litt lenger vekk fra hovedveien enn ti meter.

 

I tillegg er beverbørsa på sanatoriet ENDA. Sendte den inn 28. februar for å få byttet avtrekk, med beskjed om tre til fire ukers leveringstid. Sendte epost sist tirsdag, 8. april. Da "drev de og tok den frem". Jaaada... Der skal det freses, mekkes og blåneres, så en må nok regne med tre til fire ukers leveringstid - igjen. Litt smågretten, siden jakta ryker med den børsa (Brno Fox .222), men jeg får bruke reserven, en X-bolt i .308. Ba børsemakeren ta den tida han trenger i stedet for å stresse den ferdig. Trodde jo ikke jeg kom til å få jakt likevel. Men uansett X-bolten går bra den, så jeg bruker ikke tid på å irritere meg over lang tid med Fox'en. Den blir helt sikkert mye bedre enn den var!

 

Skal jeg bruke Hornady GMX 150 grs eller Sierra HP Varmint 110 grs? Vet at sistnevnte garantert sender beveren langt, langt over i de evige bjørkeskoger, men det blir vel tvilsomt om pelsen er noe å ta vare på? Er GMX bedre, eller kan den bli litt hard og ikke slukke lyset så bra? Begge kulene går som hakka møkk i børsa, så jeg heller mot GMX i grunn.

 

Med .222 er jo Vmax'en så fin og ukomplisert. Lysbryter (i hvert fall i teorien) og fin pels...

Link to comment
Share on other sites

Da ble dagen fullkommen. Tenkte jeg skulle se etter Børre i bekken. Rakk knapt å sette meg til før han viste seg.. Blei altså en veldig kjapp postering. 109cm lang, har ikke rukket å veie enda. Jaja, tenkte at jeg fikk sjekke neste bekken også.. Hadde tusle 300m nedover, da kommer Mikkel i trav langsetter ei hogstflate. Datt i smellen på 70m. Begge dagens ble offer for 52grs vmax .223 fra CZ 527.

Link to comment
Share on other sites

Der datt min gitt, 20 kg. 70 meters hold. Vil tro det er ei hoe 21.15 om kvelden med lapua mega 9,3x62 i nakken. På samme turen var det orrufgl å høre, traneskrik, hekkepar med canadagås og svaner - helt Disney :) Jeg er vel ikke den eneste som legger merke til at det er fantastisk ute for tida ,,

 

Men ble litt melankolsk av å felle dyret, har så mye respekt for hva de får til at det var nesten så jeg angra. Men så var det det med jaktlysta...

 

Skitt jakt mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Da datt bever nr 4 for noen dager siden..

 

Bever nr 1:

Skutt på 6/7 meter fra kano.. Kom svømmende imot meg , og siden holdet ble så kort valgte jeg et hodeskudd. Det kommer jeg aldri til å gjøre igjen.. Hode revnet fra øret og helt ut til snuta. Jeg overdriver ikke når jeg sier at minst 1/3 av hode forsvant.

Lapua Mega 6,5x55.

 

Bever nr 2:

Skutt på ca 30 meter fra kano, satt på bredden. (Jakter i elv) skutt skrått inn forifra. Kula gikk inn rett bak kjeven og kom ut rett bak frembeinet på motsatt side. Beveren rullet uti og sank på ca 30 sekunder. Elva er så brun at det er 10 cm sikt i vannet.. Jeg var redd at den var tapt, men etter 2-3 min med roting rundt med en lang klepp kjente jeg heldigvis noe mykt på bunnen og fikk berget dyret.. Det var et veldig god følelse.

Lapua Mega 6,5x55.

 

Bever nr 3:

Denne vil vi huske for alltid!! Padlet nedover elven og fikk øye på en bever som satt helt på toppen av bredden i full siluett.. Beveren så jeg ikke før den var 90grader til høyre for oss så vi måtte snu kanoen og padle motstrøms tilbake (noe som bråker en del). Kom tilbake til stedet vi så beveren første gangen, der satt den enda. Vi la til land 5/6 meter unna beveren. (Trodde den skulle bli var oss da). Beveren fortsatte bare aktiviteten sin på toppen av bredden. Vi knakk noen kvister i håp om at den skulle trekke tilbake mot elva og gi oss sikker bakgrunn mot elvebredden. Dette virket heller ikke, så jeg bestemte meg for og klaske året i vannet, også uten virkning. Vi satt da 5/6m unna beveren og hvisket til hverandre. Kompisen min besluttet seg for han han skulle gå i land med med børsa. Han gikk opp til beveren og skøyt den på 1,5meter. Det var så nærme at kikkertsiktet ikke var nytte så han bare pekte på den (beveren var vel ca 1 meter unna munningen)

Når vi kom hjem og skulle flå beveren så vi at den manglet en tann i underkjeven den andre var løs. Beveren var radmager uten et gram fett på kroppen. Kan vel kalles et barmgjertighetsdrap :roll:

Norma V-Max 22-250 skutt inn i ryggen bakfra (ikke gjennomskutt)

 

Bever nr 4:

Denne la en demper på hele beverjakten. Vi så denne på relativt god avstand. Vi syns begge den ikke så så stor ut der den satt halvveis uti vannet. (vi har bestemt oss for og ikke skyte store hunner i fare for og ta en gravid bever)

Jeg sendte avgårde en 22-250 i nakkeregionen på ca 30 meter. Beveren rullet uti og sank momentant. Heldigvis var det grunt der den lå, så den lå 2-3 cm under overflaten. Desverre ble vi lange i maska da jeg hadde store problemer med og dra beveren opp i kanoen. Det viste seg og være den største beveren jeg har sett død. 23kg. Magen var veldig pløsete. Når vi vommet dyret i garasjen den kvelden så vi desverre at det var en drektig hunne. (Jeg har følt meg så jævelig kun en gang før, det var da jeg skøyt geit fra en kalv i Desember ved en feiltagelse) humøret til oss begge sank ned i bunnen og vi satt bare og diskuterte hvordan vi kunne ta så feil. Skinnet et relativt mye større enn de 3 forrige vi har liggende i uthuset.

Jeg tror faktumet at det begynte å bli mørkt og dyret satt halvveis uti vannet var grunnen til feilen. For vi visket oss imellom om størrelsen og kom frem til at denne kunne vi ta..

Norma V-max 22-250 i nakken. (Ikke gjennomskutt)

 

Så der har vi mine 4 bever i år.. 3 kjempefine opplevelser og 1 totalt ødeleggenede for hele beverjakta.

 

Elva vi jakter i er veldig lang, så vi har bestemt at vi bare skal ta en i hver koloni nedover. Men hva skjer nå med denne kolonien når alfa hunnen er borte, leste en gang at de forsvinner fra området, men hvor drar de i så fall? Bare litt lenger opp / ned i elva?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...