Jump to content

Innskyting før Toppjakta !


EilertseN

Recommended Posts

Hei!

Har sjekket litt rundt innskytingsavstander da jeg nettopp har gått til anskaffelse av en 6,5. Tidligere ble 223 brukt på denne jakta. Ammoen jeg velger å bruke i år er Lapua scenar 7g da jeg har ved flere anledninger sett fuglen fly langt før den klapper vingene sammen med FMJ.

 

Etter å lastet ned Isnipe appen har jeg fått regnet ut litt kulefall ol. Slik jeg ser det må jo en innskytingsavstand på 150m være meget bra. Jeg kan da skyte inntil 180m med 3cm kulefall. Ellers vil det største avviket utenom dette være på 90m 2.8cm over. Altså god presisjon for jakt utenom å måtte klikke masse på siktet.

 

Ved innskyting på 100m vil kulle falle 4,5cm på 150m og 8,5cm fra 180m (!)

 

De fleste avstander vil ligge på ca 120-160m er min erfaring.

 

Noen flere synspunkter her? Hva gjør dere?

Link to comment
Share on other sites

Har du fått med deg den nye kalkulatoren som kom med oppdateringen til Isnipe? Den regner optimal innskytingsavstand for et gitt maksimumavvik ifra kulebane. (PBR) Ellers ser tallene dine fornuftige ut, men hvis du har utvendig justeringstårn på høyde er det beste og tape litt elektrikker tape rundt og skyte inn på aktuelle avstander, eventuell verifiser kulebanen på 2-3 forskjellige hold for så å tilpasse en teoretisk modell i Isnipe og merke på tårnet med tusj.. :)

Link to comment
Share on other sites

Slik som dette kan det se ut "fort å gæli" :lol:

 

QWJ2VjFP.jpeg

 

Legger du 5min ekstra arbeid blir det sikkert litt penere....Jeg ville markert hver 50m ifra 100-200m og hver 25m utenfor 200 hvis toppjakt er målet hvor du kan ha relativt små avvik. Det enkleste er å verifisere kulebanen din i praksis på f.eks 100m, 200m og 300m. Juster hastigheten i ballistikk programmet til kulefallet stemmer og du har tabell for hva du skal markere på tårnet.. :)

Link to comment
Share on other sites

Er du godt fornøyd med HD5 kikkerten? Må få klådd litt på disse, ser meget fornuftig ut til dagjakt. :)

 

Veeeldig fornøyd med kikkert OG pris:) en av de fine tingene er at man må løfte på justeringshjulet til kulebanekompensatoren før å justere. Trenger ikke være redd for at den flytter på seg under jakt og transport. Må ikke sammenlignes med tidligere Conquest, denne er produsert hos zeiss i tyskland :). XXL har den i sortemanget sitt så den kan bestilles. De har itillegg prisløfte. Pris 8990,- fikk tilbud fra jakt og friluft på 6990,- + frakt. Tok med tilbudet til den lokale xxl sjappa. De gikk ned til 6200,- for å være lavest og holde prisløftet :shock: ink frakt :)

Link to comment
Share on other sites

Hei EilertseN!

Før gjorde jeg samme som deg, med samme begrunnelse. Tenkte at det var flott å skyte inn på 150m for da kunne jeg bare holde midt på nesten uansett hold. Jeg lærte imidlertid fort at dette funker jævlig bra i teorien...men ikke like bra i praksis.

 

Poenget er at vi skyter på små mål, ikke sant, og da gjelder det å ha litt å gå på. Det er flere faktorer som jobber imot jegeren når skudd skal avfyres - jeg tenker på vind, garantert dårligere ligge -eller sittestilling enn på skytebana, puls/nervøs jeger, kulde/temperatur og ikke minst "cold bore shot-syndrom". Skyter du nå på 180m og holder midt på så er du allerede 3 cm unna ideelt treffpunkt. Jeg ser du sier at dette enkelt kan kompenseres med endret siktepunkt på fugl, men hvor sikker er du på hvor langt over/under du skal holde?? Er det ikke bedre å være ekstra nøye under innskyting, dvs skyte for hver tiende meter utover og verifisere kulebane du fra før har regnet ut i balistikkprogram?

 

Idag skyter jeg inn på 100m fordi jeg synes det gir meg mer kontroll og en mer nøyaktig innskyting. Verifisert klikktabell og tabell for vindpåvirkning har jeg limt sammen og laminert som et "flippkort" jeg har i lomma. Hvert resultat i balistikkprogram avrundes oppover fordi jeg heller vil treffe litt høyt enn litt lavt. Dette var ikke ment som kritikk eller at jeg skulle være belærende på noe vis da jeg ikke er noen ekspert sjøl, men har kommet frem til dette etter noen års toppjakt nå.

 

Legger ved en snutt fra innskyting i høst:

http://www.youtube.com/watch?v=mlqr3J5NcJ8" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Det var en flott videosnutt. Litt av en bra kamuflert skyte-rigg du har skaffet deg. Og bra treff, hva for kaliber brukes ?

Og fungerer den samme "høst-innskytinga" ute på toppjakta hvis det blir - 20 grader, eller må du justere/prøveskyte på nytt i såfall ?

Link to comment
Share on other sites

Takk, toppjeger! Hadde et lite EC-paint prosjekt i sommer. Fungerer bra, synes jeg. Nokså slitesterkt. Kal. 6,5. Nei, jeg må justere/prøveskyte på nytt. Liker best å skyte inn i 7-8 minus, da er jeg liksom "skodd" for både 0 og minus 15. Er det enda kaldere så skrur jeg gjerne ett ekstra knepp opp, iallfall på lengre hold.

 

Ingen fasit dette, men det funker for meg. Har alltid med meg en blink i bilen for kontrollskyting, om det skulle trenges.

Link to comment
Share on other sites

... Ved innskyting på 100m vil kulle falle 4,5cm på 150m og 8,5cm fra 180m (!)

 

De fleste avstander vil ligge på ca 120-160m er min erfaring.

 

 

Hvis du forutsetter jaktsituasjoner med slike avstander har du grei kontroll, og det er da lite å vinne på å gjøre det mer teknisk.

Min erfaring er at det hyppig skytes på 200-230 meter hold, behov for å ha kontrollert skyting opp mot 300 meter, det er avhengig av topografi, vegetasjon, føre og andre ting.

Avstandsmåler + klikktabell er vel løsningen for oss med "vanlige" kikkertsikter.

Synes trening/innskyting på 200m, og variasjon ned til 100m og ut til 300m er givende. Det er særlig mellom 200 og 300 at det skjer mye med kula..

Utover 300m har jeg ikke ambisjoner om å skyte pr nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker .222 og kommer til å skyte inn på 100 meter. Er fuglen over 150 meter unna, kommer jeg til å prøve å smyge innpå. I følge Norma.cc sin ballistikkalkulator, faller kula 6 cm fra 100 til 150 meter (20 (!) cm på 200 m). Kan velge å sette skuddet litt høyt eller smyge nærmere. Blir mer spenning av å smyge. Større sjanse for at fuglen reiser, men da har man hatt en bra opplevelse uansett. :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk nå testa skytinga i praksis med Lapua scenar 108grs . Omg for en presisjon på de kulene :). Brukte før skyting Isnipe for å få en pekepinne på overslag/kulefall. Og Isnipe var bortimot helt korrekt (!) skjøt først inn rifla på 155m med samling på 14mm . Videre testet jeg skudd på 182m. Her fikk jeg et kulefall på ca 2,5cm. Samling på ca. 16mm. Prøvde så på 100m. Her fikk jeg et overslag på 23mm, samling på 12mm. Her er jeg mange cm innenfor jaktpresisjon på 0-185m. Videre lager jeg meg en klikktabell for avstander fra 190-250m, det bør bli bra:)

 

Nok en gang, for en presisjon på scenarn:)

Link to comment
Share on other sites

Heldig a gitt!

 

Nå har jeg vært to ganger på skytebanen og feid av gårde sytti skudd eller noe slik, og det ser ut som om .222'en snart kan konverteres til hagle. Er ikke snakk om å komme under 50 - 70 mm på 100 m med "fuglekulene". Og seriene sitter overalt. Null mønster i det hele tatt. Rimelig frustrerende. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Ekstrempusset børsa, sjekket at ALLE skruer eller noe som kan minne om skruer, sitter. Demperen er skrudd så fast at den ikke hadde vært mer fast om den hadde vært sveiset. Siktet er uskrudd, da jeg ikke vil skru før jeg får noe som kan minne om et mønster i skytinga. Nyss før jeg vraker driten og drar med meg .308'en over svenskegrensa om to uker i stedet. Sierra Matchkingkulene sitter i småklynger på 13 - 15 mm.

 

Den beste samlingen med .222'en fikk jeg med Vmax 40 grs. Der var det fem på 28 mm. En slenger, så det var fire på 20, hvorav tre var i samme hullet. Langt fra det beste rifla gikk i fjor sommer (har da ikke skutt med den siden i august!), men dog, ikke verst. Men Vmax skal ikke brukes på skogsfuglen, så jeg er jo i grunn like langt. Prøvde også S&B fmj 45 grs, men ingen forbedring. Til slutt prøvde jeg noen Hornady 55 fmjbt. Fire av fem skudd satt i skiva med samling på "tette" 150 mm. Det siste skuddet traff ikke skiva engang. Men jeg visste i grunn at den ikke funker i børsa mi. Skulle bare se hvordan den gikk sammenlignet med kompisen sin Vixen.

 

Det merkelige oppi alt er at rifla gikk som en drøm i hele fjor. Hva som har skjedd, vet da gudene, men jeg får vel dra på med litt tøffere ladninger og prøve igjen. Fra 14 grs N110 til 22 grs Norma 201, bare for å ha prøvd...

 

Er nesten så jeg mistenker at løpet er dårlig, men det skjer da ikke sånn rett over natta det heller... Dessuten holder vel et slikt løp en hel haug tusen skudd, og det har det ikke gått gjennom løpet uansett.

Link to comment
Share on other sites

Føler virkelig med deg, har slitt med samme problem i 2 sesonger. Min .223 ble ikke den samme etter kapping av løp. Kappet løpet ca 7cm. Når man ikke stoler helt på rifla blir ikke jaktturene nært det samme :(

 

Håper det ordner seg, og typisk at dette skjer i januar !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...