Jump to content

Rådyrjakt med .22wmr?


Chim

Recommended Posts

Min svoger er i gang med å starte opp sin jegerkarriere. I den forbindelse var han innom en våpenbutikk for å sondere litt. Der ble han anbefalt en cz455 med pipe i 22lr og .22wmr. I følge selger skulle denne kunne brukes på rådyrjakt. Det jeg har sett av tabeller er .22wmr langt unna kravet, men det er mulig det finnes enkelte patroner som klarer kravet?

Uansett om det er mulig kommer jeg vel ikke til å anbefale ham å satse på denne løsningen. Det er dumt å ha få muligheter for patronvalg, og risikere at du ikke finner noen som egner seg.

Link to comment
Share on other sites

Be han glemme 22wmr til rådyr (Flott rifle til jakt og jaktrening den børsa, 22wmr er fin opp til og med rev).

Han må ha minst kaliber 222r (Der finnes mindre som holder kravet, men det er ikke noe for nybegynnere å rote med. Så minste er i prinsippet gode gamle 222r eller 223r).

 

980J er som nevnt ikke mulig å komme i nærheten av engang med 22wmr.

 

Enkelte selgere burde fått munnkurv til de visste forskjell på opp og ned. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Konklusjonen blir som jeg tenkte: Finner et annet egnet kaliber. Blir fort noe som holder kravet til stort storvilt også.

Men selgeren skulle ha vist frem en patroneske som angivelig holdt kravet. Var derfor på jakt etter info om dette kunne stemme. Skulle gjerne snakket med vedkommende selger selv...

Link to comment
Share on other sites

22WMR er ikke tillatt til rådyr, slik flere over skriver. Den er langt fra å holde kravet, og er heller ikke egnet. Selger bør absolutt få beskjed om at han driver m skikkelig useriøs markedsføring. Bør egentlig ta det opp m sjefen hans. Hvis storvilt ikke står på lista over vilt han ønsker å prøve i nærmeste framtid, ville jeg gått for 223 Rem. Masse amo å velge mellom, rimelig treningsamo og lett å lære å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...