Jump to content

Actionkamera til børsa


Lawman

Recommended Posts

Det finnes noen gode actionkameraer etterhvert, men såvidt jeg har erfart så er alle med vidvinkellinse. Jeg kunne tenkt meg å montere et kamera på rifla for å filme skuddet, og veltet Caroline. 50-150 m unna, og da nytter det ikke med vidvinkel.

 

Er det noen som har noe å anbefale her?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Sony sin nye HDR AS30 og er godt fornøyd med det denne presterer.

Men 150 meter er veldig langt da du ikke har zoom, skal du få med det som skjer i skuddet bør du helst godt under 100 meter. Men dette gjelder så vidt jeg vet alle actionkameraene.

 

Ellers er optikken i kameraet meget bra og det har bildestabilisator som er et stort pluss. Med innebygd Wifi kobler du det opp mot en smarttelefon og kan styre opptak og en del innstillinger derfra. Jeg har hatt Sony'en i stativ på skytebanen ved skivene på ca 50 meter og har god kontroll på opptak via mobilen, så det fungerer bra. Ellers er det bra batteritid, der får jeg ca 2 timer, litt avhengig av hvilken kvalitet det filmes i. Den har også innebygd gps for de som trenger det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner naturligvis at dette ikke kan sammenlignes med en egen kameramann med tele, men teknisk sett er det uproblematisk å løse dette slik jeg beskriver.

 

Problemet er at alle slike kameraer jeg har sett så langt har vidvinkel, også Sony HDR-AS30, og da bør vel holdet gjerne være maks. 50 m. Men det burde jo være actionkameraer i markedet med en liten tele også, men kanskje ikke...?

Link to comment
Share on other sites

Er også på jakt etter noe tilsvarende som ikke er ultrawide-angle (170grader perspektiv, 5,0 mm (in 35mm: 35,0 mm)). Skulle gjerne hatt f.eks. et eagle-eye-objektiv til dette (der senteret har høyere forstørrelse). Men jeg mistenker at dette ikke ville være like egnet for pedaltrampere, basehoppere og snøfjølkjørere så ... kanskje markedet er for lite?

 

Oppdater oss om du finner noe, hilsen Contour +2-eier

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv ett Olympus Tough som jeg har på rifla. Fikk dette anbefalt på foto og video. Har bildestabilisator, 4 g optisk zoom, vanntett til 12 m og støtsikker til 2 m. Filmer bra og er stort som ett kompaktkamera. Fornøyd med dette, men det er litt lite zoom til toppfugljakt...

 

Har også ett gopro. Dette blir ikke brukt lengre..

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner naturligvis at dette ikke kan sammenlignes med en egen kameramann med tele, men teknisk sett er det uproblematisk å løse dette slik jeg beskriver.

 

Problemet er at alle slike kameraer jeg har sett så langt har vidvinkel, også Sony HDR-AS30, og da bør vel holdet gjerne være maks. 50 m. Men det burde jo være actionkameraer i markedet med en liten tele også, men kanskje ikke...?

 

Jeg var nettopp på Foto og Video og snakket med dem om dette. Han sa det samme at mangelen på sterk nok zoom er et problem. Han mente det kommer et lite Sony action kamera til neste år med en kraftigere zoom som vil passe bedre til dette bruket. Tenkte jeg skulle vente å se litt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...