Jump to content

Ladedata A-Frame 6,5x55


Deerhunter

Recommended Posts

Er det noen som kan hjelpe meg med ladedata med With N-150 og 140 grains A-Frame i kaliber 6,5x55 ?

Den eneste "oppskriften"jeg har funnet er på Norma sine sider, men da med URP krutt.

Desverre er jeg for uerfaren til å regne om fra URP til N 150,og hadde håpet å slippe å kjøpe nytt krutt enda.

Med mindre N-150 viser seg totalt uegnet til disse kulene da.

Link to comment
Share on other sites

Tror du kan skrinlegge N150, dersom planen er å fremstille lovlig storviltammo... Jeg ville ha brukt Norma 15 (skytterlagskrutt) med en litt forsiktig tolkning av ladedata for 140 grs kule (står på boksen). Evt Vihtavuori N160/N560. Ladedata finner du på www.nammo.fi . Du kan bruke data for 140 grs Nosler Partition som utgangspunkt, bare hold deg et grain eller to under oppgitte data. Grunnen til dette, er at Swift A-Frame har relativt stiv og tykk mantel, kombinert med noe lang bæreflate (på grunn av alt kobberet) noe som gir raskere trykkoppbygging enn ei helt konvensjonell kule.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar,finner ikke data for A-Frame på den linken,men dersom nosler er et bra utgangspunkt så går det nok bra.Hvorfor vil det bli problematisk å lage lovlig storviltammo med 140grains A-Frame og N150?

Spesielt når det ser ut til å gå bra med for eksempel nosler i samme vekt..?

Link to comment
Share on other sites

Har våpenjournalens ladebok utg 3. der står det tabell for nosler 9,1g med vv 150 krutt.

Max er 41 grain med 790 m/s utg.hast.

Anbefaler norma 15, eller norma mrp. 15 er billigst men kan variere litt på lot.

På nosler med norma 15 gir- 46 grain 819 m/s

- 48,5 grain 863 m/s

 

Bruker norma 15 selv på 10,1 grams oryx, får da 805 m/s med 47 grain

 

Raufoss ra 15 ligger også i samme leia som norma 15.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker norma 15 til den kula, så lader jeg etter det som står til den 140grainskula på boksen. gir 830 m/s i sauern med kappa løp. da er kula lada maks også. hylser og hetter ser fine ut. siden det er skytterlagskrutt er det jo billig også. god presisjon også foresten.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 45,5 grs med N-160, Chronografert hastighet snitt på 827 m/sek meget god presisjon (Sauer 202)

Denne ladevekta med vv n 160 gir 800 i utgang med nosler 9,1 gram.

Da har du et godt løp gutt :wink:

Dette er ifølge ladeboka.

 

Sauerpipa mi var under prøveskytinga helt ny, (gått da ca 50 skudd) milig det kan gi noe mere hastighet enn boka, men ladningene jeg skjøt i chronoen lå mellom 823 og 829, snittet av de tre som lå nærmest 827 ble brukt i samband med målingen. Har også brukt 46.0 grs med N-160 men lite å hente mht. hastighet med dette halve grainet, presisjonen som egentlig er viktigst ble best med denne ladningen på 45.5 grs. ca 15mm treskuddsamlinger, det er jeg meget godt fornøyd med, enda tettere skudbilde får jeg med Rhino 140 grs.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 45,5 grs med N-160, Chronografert hastighet snitt på 827 m/sek meget god presisjon (Sauer 202)

Denne ladevekta med vv n 160 gir 800 i utgang med nosler 9,1 gram.

Da har du et godt løp gutt :wink:

Dette er ifølge ladeboka.

Ikke glem at Vihtavuori N-160 kan variere tildels mye fra lot til lot.

Ladedata fra ulike kilder er utviklet under ulike forhold osv.

Jeg mistenker forfatterne av den Norske Ladeboka for å drive mye testskyting vinterstid med gamle slarkepurker. 8)

Link to comment
Share on other sites

Kan vel hende det Mauser, men dette er tatt fra våpenjournalens ladebok utg.3.

Testvåpnet er en Ruger no.1. m/carl walther pipe

Pipelengden er 66 cm

riflestigning 1-8" eller 203 mm

Norma hylser med cci 200 hetter

Vel, det var dataene jeg kunne finne på "slarkepurka" :wink:

 

Står ikke hvor mange skudd løpet har gått, beklager så mye :oops:

 

Men siden du skyter med sauer 202 kan du jo få bra hastigheter, sauer'n er jo kjent for å gå bra den.

 

Rettelse: det var villreinjegeren som skyter med sauer 202, Mauser skyter jo selvsagt med.... :idea:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...