Jump to content

Vis oss vedlikeholdssettet ditt


razumny

Recommended Posts

Hva slags utstyr bruker du når du vedlikeholder våpnene dine? Hvordan oppbevarer du det? Hva lar du være igjen hjemme til storvasken, og hva tar du med deg på banen? Hva med på jakt?

 

Jeg er utstyrs- og dingsenerd til den store gullmedalje, og har gjort som følger:

 

Til pussen etter å ha skutt sverger jeg til Boresnake. Et par drag gjennom hvert løp med en lett oljet Boresnake har fungert svært bra for meg. I tillegg har jeg naturligvis pussestokker med lapper og plugger, men disse lar jeg stort sett være til storpussen.

 

Hva oppbevaring angår, har jeg en koffert fra Jula hvor jeg får plass til alt sammen, i tillegg til børster med nylon- og messingbust og noen billige mikrofiberkluter.

 

Boresnakene oppbevarer jeg i hvert sitt glass, merket med kaliber.

 

På banen har jeg med hele kofferten, mens jeg på jakt kommer til å ha med en boresnake i rett størrelse og våpenolje.

 

Bilder kommer.

Link to comment
Share on other sites

Alt står på hyller i boden.

Pussestav med propper blir brukt innimellom.

På jakt tar meg med meg en boks med servieter som ble kjøpt på xxl.

 

Boresnake bruker eg ikkje, ønsker å ta vare på kroningen.

 

Pusse lapper kjøpes på apoteket til halveprisen av ka det koster på en våpen forretning.

Link to comment
Share on other sites

Dette med delbar pussestang... Det får utrolig mye kritikk her inne. Jeg barnet par. En kraftig til hagle, og en tynnere til riflene. Har aldri vært i nærheten av å bøyes, og etter mitt skjønn skader den ikke løpet på noen måte.

 

Hvordan kan jeg da forsvare å kjøpe en slik hel stang, fremfor å bare bruke de jeg har?

 

Stengene mine fulgte med i break free-sett fra Safariland.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Fredrik: Har noen slike delbare kobberstenger på samvittigheten.. Mine har hatt en tendens til å knekke ved gjengestykket i kombinasjon med knoting. Det gjelder da spesielt til de mest puslete kaliberene..

Men noen T-håndtak har også gått heden. Hele stenger i mer solid materiale vil jeg tro tåler mye mer.

 

 

Mitt pusseutstyr er mer eller mindre spredd rundt omkring. Noe ligger i en jaktsekk, en del i rotaskuffa og det meste i diverse våpenfutural. Kun det jeg bruker minst ligger der alt egentlig burde vært, i ett arkivskap ved våpenskapet.

 

Forresten.. fremfor slike kobber tannbørster på bildet ditt razumny, anbefaler jeg sterkt en slik Tipton e.l. skrubb. Har gått løs på ett par våpen det jeg var mann for, uten at blåneringen tok skade. De "tannbørstene" er omtrent engangsbruk.

439502.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det var en lang diskusjon på sluttstykke (eller var det no.sport.skyting) i sin tid om slike skrubber som MorganKane viser bilde av..

 

"jordan vet hvordan" sto det vel dengang, og jeg har brukt mange pakker med slike metallskrubber, både på våpen, motordeler og andre skitne metallting som skal rengjøres- og nesten altid med godt resultat.

 

Jeg liker også best hele pussestokker, men ser fordelen med noen delte til å ha i sekken. Pussesnorer synes jeg er for knotete annet enn til å ha i lomma, sånn for sikkerhets skyld.

Link to comment
Share on other sites

Mitt pusseutstyr er jevnt fordelt utover et gammelt salongbord i laderommet, har diverse pussestenger, de fleste delbare som er gjort udelbare med litt loctite, den jeg bruker på større kaliber har jeg trukket på ei krympestrømpe på for å beskytte kroning/løp. Har en masse pussestenger til pistol og haug med børster i alle tenkelige størrelser, enkelte burde sikkert vært kassert for lengst, mange blir aldri brukt :D Har også diverse gamle tannbørster gamle oppklipte laken (hvit flanell er favoritten) og diverse oljer stående.

Pussesett på jakt er enkelt og greit en liten boks (gammel plastboks det lå kuler til 45-70 i) med pussesnor noen lapper(laken seff) og en liten skvett olje, bruker det kun hvis været har vært dårlig.

Jeg pusser ganske grovt etter hver skyting, på rifle tar jeg en oljefukta lapp gjennom løpet og følger på med et par tørre, orntli puss med mantelfjerner og x antall runder med børste tas hvert 2-300. skudd.

Med pistol gjør jeg stort sett det samme, lapp igjennom løpet påfulgt av tørr lapp og tørker vekk synlig sot før det legges vekk, pusser nok pistoler noe oftere enn rifler da det blir litt høyere antall skudd, og halvauto griser jo litt mer enn boltrifle.

 

Ser delbare pussestenger får litt pepper her: jeg fant ut at jeg aldri deler de, og irriterte meg over av de delvis skrudde seg fra hverandre hver gang de ble brukt, løsningen er enkelt å greit å lime den sammen med loctite + evt dra over ei krympestrømpe (sånn en har på ledninger) som en varmer fast, med krympestrømpe ble mine pussestokker for grove til cal22, men fra 30 og opp er det ikkeno problem.

Link to comment
Share on other sites

Matematikkspørsmål fra andreklasse

0,9 eller 9,0

 

"Krokodillemunnen" som den ble kalt ville alltid ha det største

Den spiser den største verdien

0,9 < 9,0

 

Brinell hardness number :

Soft brass 60 < Annealed Chissel steel 235

Messing < Stål

http://www.engineeringtoolbox.com/bhn-brinell-hardness-number-d_1365.html

 

Uansett, så bruker jeg dette for å pusse gammelmausern min :roll:

11484411934_8412396d46_c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...