Jump to content

Rypejakt i Evanger


phoines

Recommended Posts

Tenkte meg ut på rypejakt til helgen med en kompis som kommer på besøk fra østlandet og sitter og ser litt på terrengene til Evanger Syd Grunneigarlag og Evanger Nord Grunneigarlag. Er det noen her inne som har kjennskap til terrengene og har noen formening om hvilket av disse terrengene vi bør velge oss ut? Jeg bor i Bergen og siden vi bare har den ene dagen vil jeg helst gå i ett terreng som ikke tar for lang tid å kjøre til. Evt. andre tips om terrenger i fornuftig kjøreavstand (helst ikke lenger enn unna et par timer) mottas også med glede :D.

Link to comment
Share on other sites

Heisan. Hvis du skal jakte på rype i terrenget rundt Evanger, så trur eg kanskje eg ville ha prøvd på Brekkhus fjellet. Der er det fjellfugl terreng, men er usikker på korlsie det er med bestanden der oppe for tida.

Det ligg ca 20-25 minutts kjøring frå Evanger sentrum. Du kjører mot Eksingedalen i frå Evanger. Ellers så vil eg også anbefale deg å tenkje på Hamlagrø og området rundt Hodnaberg kraftstasjon. Hvis du går i liene der og oppover fjellet, så kan du nok få både lifugl og fjellfugl.

Link to comment
Share on other sites

Hei mauser68, takk for svar :D. Jeg har tilgang på et terreng i Eksingedalen, men det åpner ikke før etter helgen og det er litt for sent med tanke på besøket mitt. Det terrenget du nevner, Hamlagrø og området rundt Hodnaberg kraftstasjon, vet du hvor jeg kan finne informasjon om jakttider og priser på det?

Link to comment
Share on other sites

Post ein rapport om korleis det ser ut med fugl dersom det blir tur. Har fått dystre rapportar frå folk som har vore etter rypa i Vossadistriktet så langt.

 

Har vært dystert for min del mtp på fjellfugl i mange år allerede så det kan neppe blir verre for min del :wink:. Hehe, neida, men det blir en tur på meg på fredag i Vossatraktene uansett så jeg skal selvsagt avlegge en rapport :D. Må bare finne meg et terreng først... :roll:.

 

Ekstra spm, noen som har kjennskap til Kinso? Det ryktes at der skal det være fugl...noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig det at det har vært litt magert med fugl i området ei tid. Men det området på Hamlagrø og bakover mot hardanger, der har eg et par kompiser som skyt et par hundre fugl i året. Så der kan du tenke på.

Er usikker på kven som har med jaktkort, men den linken til H.Nilsen, kan du kikke på. Den er gammel, så det er neppe riktige folk på lista der, men dei veit heilt sikkert kven du skal kontakte hvis du ringer dei.

 

Ellers så er Eksingadalen, dvs øverst på Gullbrå og Grøndalen også greie plasser. Du må opp i høgda på toppene, skal du ha litt fugl, men det er også liafugler der.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg hatt meg en tur oppe ved Volavannet og der var det ikke antydning til fugl. Trasket i tre-fire timer uten å se så mye som en fjær :(. Vi var to stykker som dekket et bra stykke terreng, men uten hell.

 

Så har jeg også hatt meg en tur i Eksingedalen. Der var vi tre stykker som gikk på kryss og tvers i området Beinhelleren. På fire dager så vi kun to flokker, totalt ca 20-30 ryper og disse lettet flere hundre meter i fra oss. Mao ikke veldig oppløftende antall ryper.

 

Skal prøve en tur til år på Voss. Har fått lånt meg en hytte i Oppheims-distriktet, så får vi se om det er noe mer fugl i det området...Noe som har vært der i år?

Link to comment
Share on other sites

Det var synd det ikkje blei meir uttelling på rypa der som du var. Tja, har ikkje så store forhåpninger om at det er så mykje betre på Oppheim eller i distriktet der heller. Men kanskje på Vikafjellet, men den turen eg hadde i sommer på fisking, så såg me ikkje ett einaste kull der oppe som me var.

 

Kanskje du kan kan også tenke på den kanten der ?

Link to comment
Share on other sites

Har også hørt av folk som har vært i Vossafjellene(Gråsida, Stølsheimen og Mjølfjell) at det er veeldig lite fugl.

Var på Kvamskogen i går og har aldri sett så lite fugl. I områder der det alltid sitter fugl var det kun et par flokker med bare voksen fugl. Så bare ett kull på 3( :cry: ) ryper. Er veldig godt kjent i dette området, så uten tvil er det mye mindre fugl enn normalt. Desverre.

Link to comment
Share on other sites

For min del blir det nok ikke mer jakt på rype her vestafjells i år. Sitter med bismak etter jeg skjøt 4 store voksne stegger i går. Mener det skal være et visst overskudd før man tar ut fugl. Vet jeg "syndet" mot et av mine jaktprinsipper ved å skyte det jeg anser som for mange stamfugl i en allerede skral bestand, - derav bismaken :oops:

Da bruker jeg heller mer tid på hjortejakt- den er det iallefall nok av....

normal_P9300060.JPG

Link to comment
Share on other sites

Var oppe på fisketur i Stølsheimen i vår & sommer. Blant annet ved Volahytta ved Store Volavannet. Var et par dager i området. Så ikke snurten av fugl så jeg tror jakt i dette området er mer frisk luft og god mosjon var jaggu er det et seigt terreng.

 

Ellers kunne jeg tenkt meg å jakte på motsatt side av fjellene. Dvs i Solrenningen og Stølsvantet, da må du opp innerst i Modalen kommune. Dvs den frodigste delen av Stølsheimen. Støkket masse ryper der i vår da jeg var oppe der på fisketur. Jeg tror det er mer sjangse for at det er mer vilt av den siden av Stølsheimen med tanke på at stølsheimen stort sett er fjellørken så vil jeg definere Solrenningen som en Oase. Jeg ble fortalt at dette området også har litt skogsfugl av en saue bonde jeg traff på.

 

viewtopic.php?f=79&t=5333 her er linken til turen! Litt bilder av området blant annet.

 

PS! For dette terrenget MÅ du ha godt fottøy. Ulent terreng selv på stiene til Turisthyttene, og det er mye myr. Jeg er dog redd det allerede har kommet snø der oppe nå! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...