Jump to content

Tilberedning av andebryst, trenger tips


amstaff

Recommended Posts

Skal på skytebanen imorgen, og får middagsgjester omtrent på den tiden jeg kommer hjem. Derfor har det blitt samboers oppgave å tilberede andebryst (stokkand).

 

Noen som kan være behjelpelige med oppskrifter på lavt til middels nivå?

Trenger ikke være avansert, kan godt innebære Toro-saus f.eks.

Det viktige er at viltsmaken blir ivaretatt...

 

Alle tips mottas med takk.

 

Edit: Glutenfrie sausalternativer er veldig positivt :wink: Men ikke en deal-breaker...

Link to comment
Share on other sites

Hepp.

 

Ta ut andebrystene og legg dei til sides. Kvern god med pepper på bryst fileten, sånn at dei kan trekke til seg litt peppersmak.

Rett før steiking, så drysser du litt salt over dei. Hvis dei ligg med salt lenge, så drar saltet ut safta i kjøttet.

 

Ta biter av skroget eller bein, vinger, lever krås og hjerter og putt i ei panne med ca 0.5 L vann. Kutt opp ei gulerot og ein halv løk og oppi panna.

Kok dette opp og ha litt salt, pepper og f.eks litt viltkrydder i vannet.

Kok dette i ca 15 minutter. Sil av og kok dette litt inn, ca 0,5 time.

Sil av og sett det på kok igjen. Hvis du skal ha det glutefritt, så meiner eg du kan bruke Maizena sausjevner. Dei har både kvit og brun type, alt etter farge du vil ha på saus. Kjøp inn ein av brun type.

Dryss i maizena 1 SS av gongen og få sausen så tjukk som du vil ha den. Den vil nok tjukne litt etter koking, men det er berre å ta litt vann i.

Krydre med salt og pepper, til du syns det er passelig. Andekrafta smaker litt, så du kan ha litt viltkryder i sausen også, du vil fortsatt kjenne viltsmaken.

 

Smelt litt Margaring i steike panna og sett den på fullt. Demp plata når margarinen blir lysebrun.

Så kjører du på med litt salt på filetene, og rett på steikepanna med dei. Steik filetene, 2 min på kvar side, til dei er begynna og bli litt harde. Istedenfor å tørrsteike dei, så kan du etter et par vendinger, kutte et lite snitt i den eine fileten, og sjå om den er fortsatt litt rå.

 

Heilt på slutten, så heller du inn ca ein halv kvarting med kremfløte. Sausen treng ikkje å koke særlig etter tilsetting av kremfløten.

 

Råstekte Mandelpoteter ( kutt poteta i 2 deler på langs og dryss godt med krydder over dei, og ha dei i langpanna eller steikepanna til gjennomstekt )

Smørdampa brokkoli og rosenkål er flott å ha inntil.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Synd at du kasta resten, men du kan redde det alikevel, men då må du være veldig kjapp. :D

 

Når du er ferdig å steike filetene, så tar du å freser ca 3 dl med vann i steikepanna, sammen med steikefettet. Bruk kanskje litt ekstra margaring ved steiking, sånn at du har litt godt med steikefett i panna. Bruk visp og få med deg alle restene som er i panna og la vannet koke opp. Rør inn maizena jevner til den er passelig tjukk.

Så smaker du det til med litt salt og pepper. Til slutt tar du av steikepanna og rører inn litt kremfløte.

 

Men denne prosedyren må du bruke berre et par minutt på. Ellers vil andefiletene begynne å kjølne av, og det er ikkje så snacks lenger ( filetene har godt av å kvile et par minutt før servering ).

 

Det går nok bra skal du sjå. Du får involvere madammen eller ein gjest til å sette alt på bordet, så du får konsentrere deg om sausen. :D

 

Ellers så er Cesandberg sitt tips, rålekkert !! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Her er ei oppskrift som eg liker veldig godt.

Retten skal vel eigentleg vere med røstipoteter, men eg bytter det ut med slottspoteter. Finner nokon fine med tynt skal, kutter dei opp i betar og steiker dei flatt i ovenen ca en time.

 

Ta ut andefilet helst med skinn og litt feitt.

 

Ta ei eller 2 appelsing ( alt etter kor mange ein er og kor mange fileter det er snakk om )

Er litt på måfå denne oppskrifta..

Bruk kniven på appelsin og kutt vekk skalet og mesteparten av det "kvite".

Kutt denne opp i skiver.

Finn fram ein god balsamico og litt sukker.. eg pleier å bruke 1 ts sukker og 1 ss med balsamico til ca 6-8 skiver appelsin.

 

Steik andefiletane med litt salt og pepper, ta dei ut å la dei kvile.

i andefeitter legg du no nokre skiver med appelsin strør over sukker og balsamico.

La dette surre litt ( svak varme ).. blir kanskje litt lite saus for den som liker mengder, men veldig godt.

 

Pleier og å servere med f.eks bokkoli eller gullerøtter.. enkelte skal jo ha det uansett..

 

Klassisk and og appelsin.

Link to comment
Share on other sites

Den var ikkje sjølvskutt. Men eg snakka med ein gammel skulekompis i dag, så kanskje eg få skutt lit skadegås hos han utover. Var visst opptil 50-60 kanadagås på jordet hos han. Han hadde skutt et par med 30-06, for å skremme vekk gåsa. Og han er ikkje intressert i å ete den sjølv. Så dette kan gå veien i år. Har ikkje skutt meg gås enno, så får håpe dette blir sjansen til det.

Link to comment
Share on other sites

Denne kommer i seneste laget, men for andre som måtte ha en andrik liggende....:

 

Skøyt meg idag en and som jeg hadde lyst å prøvesmake.

Har smakt and før i jobbanledning. Var jeg som hadde skutt den og vi lagde et gourmetmåltid, av blant annet and. Jeg tok bitene som var nederts på anda, og her hadde jeg nok ikke tatt bort alt fettet.. Gud bedre for en transmak.

De andre sa den var god, så jeg måtte da gi and en sjanse til.

 

Tok bare ut bryststykkene idag.

Saltet og peppret. Hadde over litt chili og enebær.

 

Satte poteter på kok og lagde en simpel rødvinssaus:

smeltet smør, mel litt potetvann og litt rødvin. Tynnet denne til ønsket konsistens med potetvann. Krydret med chili, rosmarin, enebær og pepper.

 

Kokte opp vann til grønnsaksblanding og hadde i denne.

 

Fyrte opp stekepanna og hadde i brystene sammens med smør. Ca 4 min på hver side. Hadde en fin rød stripe midt inni. Utrolig mørt og fint selv om mørning ikke hadde vært et tema.

Mot slutten hadde jeg oppi ca 5 cl billig cognac og flamberte det hele....

Løp ut i gangen og blåste på rykvarsleren samtidig som brystene fikk hvile seg litt.

 

La opp på tallerken, og supplerte med litt tyttebærsyltetøy.

Rødvin og vann ved siden av.

 

Nydelig... Nå gjenstår bare oppvaska...

 

 

Enjoy! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Prøv denne:

 

2 stk gåsefileter

1 eple

7-8 svisker uten stein

8 tynne baconskiver

 

 

Vask og tørk gåsefiletene.

Krydre med pepper og litt salt (du trenger ikke mye av det siste p.g.a. baconskivene)

Surr baconskivene rundt kjøttet.

Skrell eplet, ta ut kjernen og skjær i båter. Legg eplebåtene og sviskene i stekepose.

Stek kjøttet på sterk varme, ett minutt på begge sider.

Sett inn steketermometer i den mest kjøttfulle delen av en filet, og legg begge i stekepose, over frukten.

Stek til termometeret viser 65-68 grader.

 

La kjøttet hvile i 5 minutter før du skjærer i det.

Serveres med kokt potet og rosenkål.

 

Saus? Tja, sjyen du får fra gåsekraft, svisker og epler er hinsides enhver beskrivelse. Bruk denne slik den er, evt. spe den med en fløteskvett og litt maisenna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...