Jump to content

Øks-prosjekt:


Lynvingen

Recommended Posts

Her for 2 år siden gravde jeg ut en hønsegård ved siden av ett gammelt vedskjul på gården her.

Da kom jeg over en rusten jernklump i møkka. Jeg lå den til siden og Tenkte ikke så mye mere på den.

Når jeg sjekket denne nærmere viser det seg og være en øks! Og ut i fra formen på øksa minner det om øks fra 1800-tallet. Store sjanser for den er vært brukt av en av mine forfedre.

Så nå har jeg fått blod på tann og lyst til og pusse den opp.

Men jeg er helt grønn på dette.

Noen som kan hjelpe meg med tips?

Stålbørste eller "syre" bad?

Hva slags form på håndtak? Tre sort? Og trenger tips til noen som kan hjelpe meg med lage håndtaket på østlandet og mulig en skinnmaker som kan hjelpe meg med slire.. Setter Pris på alle tips jeg kan få.

Biler kommer imorgen.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, får ikke helt bestemt meg mellom Eik,Rogn eller Ask.

Kom over denne siden: http://www.lauvtrebruk.no som forteller litt informasjon om hver tresort..

Det jeg egentlig hadde håpet på var og komme over ett tre som har ligget i ei mye over lengere tid. Det kunne vært spennende.

 

Øksa kan minne litt om denne:

3_zps3bfaa484.jpg

 

Tenkte på noe som formen av dette håndtaket:

oslashks2_zps6f3d1d60.jpg

 

Og noe slikt av en slire:

slire_zpsd80ea025.png

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er litt størrelse og tyngde i den øksebilen, er det trolig en teljebile brukt i forbindelse med gammel lafting. Du får sjekket ut. Men det kunne vært interessant å sett øksehodet da. :) Både fra siden og forrfra.

 

Det kommer, bare glemte øksehodet hjemme idag.. Prøve og huske det i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Stålbørste eller "syre" bad?

 

Ingen av delene. Prøv elektrolyse.

 

Mettet oppløsning med kaustisk soda og vann

Bilbatterilader

Rustfritt kar

+ på beholderen og - på øksehodet

Henges opp slik at hele øksehodet er under væskenivået, men ikke i kontakt med karet

Bruk vernebriller og kjemikaliehansker

Gjøres utendørs da reaksjonen danner knallgass

 

Når reaksjonene/kokingen har sluttet, er øksa fri for rust.

Da må denne rengjøres/nøytraliseres i f.eks kokende vann.

Etter tørking, noe som kan gjøres i komfyren bør en bruke en form for voks eller fin olje for å hindre ny rust.

 

Dette har jeg gjort mange ganger med godt resultat. Lykke til og legg gjerne ut bilder fra prosessen.

 

Tilnærmet samme opplegget som her http://www.krutnarr.com/bossemakerhjornet/fjerne_rust_ved_hjelp_av_elektrolyse

Link to comment
Share on other sites

Her er vidunderet:

 

IMG_7172_zpsc86313d8.jpg

 

Legg merke til hvordan bladet er bøyd til den ene siden:

 

IMG_7173_zpscd11ec24.jpg

 

IMG_7174_zpsa35f97e2.jpg

 

Jeg syntes innfestningen ser veldig spesiell ut. Noen sett slik før?

 

IMG_7175_zps84610894.jpg

 

Jeg trur jeg har funnet det ut:

Trur det er ei gammel snekker øks som er brukt til Lafting av noen av byggene på gården.

Kom over denne karen:

http://www.smed-terje-granaas.no/index. ... 6&Itemid=9

 

Og der fant jeg dette:

Skjermbilde2013-12-05kl113955_zps6781d278.png

Link to comment
Share on other sites

Fint med noen bilder, av øksa. :) Dette minner mer om ei klasisk vedøks. I området jeg vokste opp, var den formen på øksebladet vanlig på vedøksene. Spessielt det med stor bue på eggen (sett fra siden). Så slike ble produsert både før og etter krigen. De ble brukt både til å hugge "fallspor" i trestammen, før saging. Og til kvisting av trær, samt vanlig vedhugging/vedkløyving. Og alt annet som øksen egnet seg til. Opprinnelig har nok ikke buen på eggen vært så stor, men det er lett å få skader i endene og etter gjentatte "oppslipinger" (på slipestein) har buen blitt større. Buen på eggen har nok vært omtrent, som det nederste bildet du har lagt ut.

 

Som Metallurgen er inne på, så er nok "skafthullet" (øyet) skadet, ved at noen har slått for mye med annet metall oppå "hælen", eller øksehammeren/øksehodet som andre vil kalle det. Derav er metallet på sidene, i skafthullet knekt utover. Det har nok opprinnelig vært ovalt, som på ei noramal øks. Denne øksa er nok kastet, da skafthullet ble ødelagt. En smed kuune fikset dette.

 

Før vi fikk kløyveøkser, var dette den mest vanlige øksa. Og brukes på en litt annen måte enn kløyveøksene. Om øksa ikke kløyvde direke kubben, skulle en snu øksa (med kubben på) og slå øksehudet i huggestabben, gjenntatte ganger til kubben sprakk. Da blir ikke skafthullet ødelagt. Og det var advart mot å bruke annen øks, eller slegge mot økshodet, for å splitte veden. Og det er nok den "dødssynden", som er gjort her. Da ødelegger en økser! Med litt erfaring - så ser en når en kan bruke kun en øks, eller må starte med en "blei" (metallkile), for å splitte kubber.

 

Desverre - denne øksa er ikke så mye å samle på. :(

Link to comment
Share on other sites

Dette var en interessant tråd.

 

Jeg har tenkt på å lage meg en skikkelig veidermanns øks lenge, men har ikke kommet i gang enda.

Treslag har jeg fått tid til å tenke litt på... Ask, bøk eller Valnøtt, Er treslagene jeg har kommet frem til at egner seg best. bøk faller nok bort for min del, da det er litt kjedelig.

 

Når det gjelder form tenkte jeg å hente inspirasjon fra vikingøksa til øyo, som ergonomisk sett er veldig god i bruk.

 

Lykke til med prosjektet Lynvingen! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...