Jump to content

Kongsberg M83 erfaringer?


MarcusJohansen

Recommended Posts

Hei! :)

Etter mye fram og tilbake ser det ut som riflevalget mitt blir en Kongsberg M83 i 308.

Dette av flere grunner, hovedsaklig fordi det var det mest praktiske. Egentlig ville jeg ha en Ruger mini 14 i 223. men dette viste seg å ikke være så lurt. Bruket skal være hovedsaklig rådyr, rev og kanskje noe større seinere.

Det jeg lurer på er om noen har noen erfaringer med den?(presisjon, tolleranse, osv)

Og er det noen som selger et kikkertmontasje til den?

Er takknemmelig for all hjelp!

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ikke M98 og Bergkarabin det samme da, selv om utgangspunktet har vært det samme. Derfor har den også annen betegnelse, nemlig G33/40.

 

Uten å være noen ekspert, så er vel den opprinnelige 98 kassen vesentlig svekket og det er en del andre endringer. Det er vel utfresningen på venstra side, som svekker kassen. Husker et prosjekt i Våpen (eller var det Våpenjornalen), der de stivet av kassen med en stiv skinne. Mener det fungerte bra. Tror det var Høydal som skrev artikklen. Hvilken skinne som er best, vet ikke jeg. Men det kan sikkert andre her svare på.

 

Ei M98 kasse er da bra nok, til det meste av jakt. Jeg har to og begge gå bra.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel sjelden du har så dårlig tid på bane at du trenger ladeklips? Bedre med en skikkelig montasje mener nå jeg. Ang stivhet i kassa, så bør ikke den være noe problem for praktisk bruk. En bekjent har benyttet en helt original M83 til jaktfelt med stort hell. Han skyter så gode samlinger med den at det ikke kan være stort å hente på å stive opp kassa. (Til normal bruk, altså jakt og jaktfelt). Ellers ble det gjennomført en test av børsa i jaktjournalen da den kom tidlig på 80 tallet der den fikk skryt for nettopp god presisjon. Den har ofte en nettskjæring som ser ut som er utført av en full ape, men om det ikke plager deg er børsa god som gull. Den er forøvrig lett å fin å håndtere, så til jakt er den etter mitt syn helt topp. Ville mye heller brukt en slik enn en ny Tikka T3...... Men så er jeg glad i Mausersystemet jeg da........

Link to comment
Share on other sites

Om du velger en sidemontasje vil kikkerten fremdeles sitte rett over låskassa. Dersom du velger å bruke klips for å spare noen sekunder på omlading, må du ha sidemontert kikkert. Dette blir jo ganske sært om du ikke er høyreskytter og ønsker å sikte med venstre øye.

Link to comment
Share on other sites

Har en og skutt med den (M 83) siden den kom på markedet. Har nok gått et femsifret antall "nato" i tillegg til mye annet gjennom originalpipa så den ble byttet ut med ei lett brukt pipe fra ei Heym jaktrifle for noen år siden.

Bruker fremdeles den originale stokken som de fikk speidere på spikkekurs til å lage, men har søylebeddet kassa i denne. Vet ikke om den ble mye mer presis av den grunn for har i grunnen aldri fått mer enn grei presisjon ut av den, heller ikke etter pipeskift.

Som på mange andre Mausere har jeg måttet gi kammerkanten en liten radius for at den skal mate rundnesete blykuler greit.

Originalt er hevarmen unødvendig høy så jeg har fått børsissen til å smi denne ned noe slik at jeg kan bruke lavere montasjer. Montasjene er så vidt jeg husker de samme som for M 98 (klakker).

Kongsbergavtrekket er etterhvert byttet ut med et danskavtrekk da dette lar seg stille lenger ned på avtrekksvekta.

Buelersikringa er overhalt av børsissen en gang da slitasje gjorde at den ikke låste hevarma lenger.

Funksjonen er forsåvidt grei til slarkepurke å være. En og annen tomhylse (.308W) klarer å ikke rote seg ut av låskassen til tross for kontante ladegrep, men det skjer såpass sjelden at jeg ikke har brydd meg om å gjøre noe med det. Kan vel ha noe med tilpassning av utdrager å gjøre, samt sidejusteringstårnet på kikkertsiktet som ser ut til å være såvidt i veien for hylsa på tur ut.

Grei bruksrifle om du likevel skal ha en "jaktifisert" Mauser. Bør vel være verdt et par tre lapper om den er i ok stand. Selv om den på sett og vis er en del av norsk(tysk) våpenhistorie tror jeg neppe dette vil gjenspeile seg i noe merverdi på et våpen som dette.

Link to comment
Share on other sites

Har nok gått et femsifret antall "nato" i tillegg til mye annet gjennom originalpipa så den ble byttet ut med ei lett brukt pipe fra ei Heym jaktrifle for noen år siden.

Bruker fremdeles den originale stokken som de fikk speidere på spikkekurs til å lage, men har søylebeddet kassa i denne. Vet ikke om den ble mye mer presis av den grunn for har i grunnen aldri fått mer enn grei presisjon ut av den, heller ikke etter pipeskift.

 

Ikke ment som noen form for kritikk, men at du aldri har fått mer enn grei presisjon ut av den kan muligens skyldes bruk av mange lotter med Nato.... Jaktrifler fra KV har generelt aldri vært kjent for dårlig presisjon, noe også testen i Jaktjournalen i 83 viste, så at du ikke fikk det kan muligens være untaket som bekrefter regelen. Jeg ville ikke vært bekymret for dette om den aktuelle børsa er i fin stand.

Link to comment
Share on other sites

Jaktrifler fra KV har generelt aldri vært kjent for dårlig presisjon, noe også testen i Jaktjournalen i 83 viste, så at du ikke fikk det kan muligens være untaket som bekrefter regelen.

"Jaktjournalen"? Du mener kanskje Våpenjournalen? :) Så vitt jeg kan erindre, var testen ok, i forhold til ordinær jakt, på begrenset hold! Men da de satte et spørsmålstegn, ved denne pressisjonen, ønsket de også å teste en oppstiving av kassen. Og de gjorde de, med en stiv skinne. Da fikk de etter det jeg kan huske, et bra resultat! Vesentlig bedre, enn uten skinne! Men, det kommer vel også ann på behov og krav. :)

Link to comment
Share on other sites

Du har selvfølgelig rett i at jeg tenkte på Våpenjournalen!!

 

Begrenset hold, hva er det? Elg 200m? Elg 75m? Ingen av disse vil være et problem om han som holder i stokken vet hva han driver med. Tiur på topp, 400m, en helt annen sak!! Det har heller aldri vært hevdet at denne børsa går utenpå alt annet som er lagd hva gjelder presisjon. Den fungerer helt fint til normal storviltjakt, ferdig med det. :D

Link to comment
Share on other sites

Skal innrømme at "grei presisjon" er et noe upresist begrep. Jeg legger i det at om den samler 5 skudd innen 30 mm @ 100 m med ammo den liker så er det greit for ei rifle bygd på Mauserkasse, eller en annen rimelig rifle med tynn jaktpipe. Av ei nyere rifle f eks fra Sauer, Mauser eller Blaser ville jeg forventet bedre.

 

Kan forøvrig legge til at ingen av mine .308er (to forskjellige piper i M 83, og en Tikka M55 Sporter) har likt nato eller annen militær surplus noe særlig.

Typiske samlinger ligger gjerne rundt 50 mm+/- @ 100 m ( heller ikke uvanlig med slengere som åpner gruppa til 70-80 mm)nær sagt uansett lotnr.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel ikke alle som besitter ladeutstyr til å gjenlade natopatroner, men det skal være mulig.

 

Det du sier om at du ikke har opplevd Nato ammunisjon som spesielt presis må jeg si meg enig i. Jeg har prøvd litt forskjellig og kan ikke si de er imponerende presise. Når det er sagt, de som har tilgang til mye slik Nato, de kan tilsynelatende komme frem til noe som fungerer brukbart.

Link to comment
Share on other sites

Finner det ikke bryet verdt å vurdere militær messing til omlading. Da er det bedre å samle engangsskutt sivil messing på skytebanen. Norma og Lapuahylser er vel regnet som attraktive i den sammenheng. Foretrekker å kjøpe fabrikkammo og bruke hylsene fra den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bra pressisjon med 7,62 x 51, i min mauser. Samler innenfor 42 mm, på 200 meter, liggende skyling og med en morerat kikkert. Ikke akkurat noe bench rest pressisjon. Men i mine øyene bra, med tanke på jakt på vanlge avstander.

 

Skal sies at mitt kammer, er kamret for Nato patronen og ikke for den sivile 308W patronen. Begge går likevel bra.

 

For morro skyld har jeg også ladd de Nato patronene, men kun de som er skutt i rifle. De fra AGen er så "herpa", at de har jeg ikke forsøkt meg på. Har ikke sett det som noe stort problem, å lade slike millitærhylser (rifle og pistol ammo). Men jeg bruker en sak fra RCBS for å "jekke" ut de brukte tennhettene. Har også vært borti en sak med en nål, som presser ut tennhetten den vanlige veien. Men syntes den var "fiklete". Hullene er små, vanskelig å entre og på noen Berdan hylser, så er det innvendig krater rundt hullene, som gjør det ennå mer plundrete. Kan finne link til den jekken, hvis noe er interessert. Jeg har også brukt den på 9 mm og på 45 ACP.

Link to comment
Share on other sites

Hva er hovedproblemet med den da? Er det bulken eller er det kvaliteten på messingen? Noe annet?

 

 

Hovedproblemet er berdanhetter som krever ekstra utstyr og tid.

Ikke verdt bryet da det flyter over av brukte "sivile" hylser på alle baner i norges land

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en 83 for ca 25 år siden. Tanken var å bruke den som hundeførervåpen på elgjakt. Børsa er jo en snerten, liten sak. Men for en kar på nærmere 190 cm og med apekattarmer, ble ergonometrien litt så som så.

Men med lyddemper, pacmayer-kappe og en Zeiss V 3-12, ble det en hendig sak for fruen i huset. Med sine 165 cm passet børsa perfekt til henne. Hun tar årlig storviltprøva med denne kreasjonen på første forsøk. 8)

Link to comment
Share on other sites

Start med å se hvor nedslitte bommene er nærmest kammeret, og evt hvor langt fremover i løpet slitasjen går. Men jeg tviler vel litt på at et slikt våpen er så mye brukt, at løpet skal være utskutt.

Vel så viktig er det å se om våpenet er godt vedlikeholdt. Tror det er større sjangs for at løpet er dårlig pga dårlig vedlikehold, enn at det er utskutt.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel ikke alle som besitter ladeutstyr til å gjenlade natopatroner, men det skal være mulig.

 

Det du sier om at du ikke har opplevd Nato ammunisjon som spesielt presis må jeg si meg enig i. Jeg har prøvd litt forskjellig og kan ikke si de er imponerende presise. Når det er sagt, de som har tilgang til mye slik Nato, de kan tilsynelatende komme frem til noe som fungerer brukbart.

 

Men så er det da sånn at NATO bruker drøssevis av forskjellige ladninger i 7,62x51mm. Du tenker kanskje på NM60 eller tilsvarende? Tomsete å skjære alle over én kam, spesielt i Vår herres år 2013 hvor det finnes utallige varianter med skarpskytterammunisjon som har et uendelig mye større presisjonspotensiale enn alle gubber på Kammeret samlet..

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel ikke alle som besitter ladeutstyr til å gjenlade natopatroner, men det skal være mulig.

 

Det du sier om at du ikke har opplevd Nato ammunisjon som spesielt presis må jeg si meg enig i. Jeg har prøvd litt forskjellig og kan ikke si de er imponerende presise. Når det er sagt, de som har tilgang til mye slik Nato, de kan tilsynelatende komme frem til noe som fungerer brukbart.

 

Men så er det da sånn at NATO bruker drøssevis av forskjellige ladninger i 7,62x51mm. Du tenker kanskje på NM60 eller tilsvarende? Tomsete å skjære alle over én kam, spesielt i Vår herres år 2013 hvor det finnes utallige varianter med skarpskytterammunisjon som har et uendelig mye større presisjonspotensiale enn alle gubber på Kammeret samlet..

 

Dette er vel strengt tatt skivebom. Vavlo som jeg kommenterte hadde skutt et femsifret antall med Nato siden M83 kom, altså tidlig 80 tall. Da er det vel ikke så relevant å sammenlikne med hva som er tilgjengelig fra forsvaret i 2013? At Nils Bernt Rinde har god tilgang til nyere og bedre ammunisjon er sikkert ikke feil, men igjen, det er ikke så relevant i denne sammenhengen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...