Jump to content

Tips til links rådyrrifle


Rifla

Recommended Posts

Hei

Jeg er på jakt etter ei rifle som kan brukes til det meste, foretrekker ei rifle som er lett og bære med seg.

Har tenkt litt på 6,5x55. Ønsker at det skal være lyddemper på rifla. Og den må leveres som links. Tenker at det kan være ei rifle til rådyr jakt og til topp jakt på storfugl i samme pakka. Har ei 30-06 men føler den er rene kanonen å bære med seg, med langt løp, tofot, lyddemper er den noe i overkant svær for meg.

Noen som kan komme med tips her?

 

Endret tittel. -Ranger#44

Link to comment
Share on other sites

Hva slags budsjett har du?

 

Linksrifle koster gjerne et par tusenlapper mer enn høyrerifle. Det hender det er annonser med bra tilbud. Bare så synd det sjelden gjelder linksvåpen.

 

Lite ca-eksempel: Tikka T3 Lite, 6,5x55 links koster ca 9 000,- (8 790,- hos J&F i skrivende stund). Denne skal gjenges og få påmontert lyddemper. Dette koster minimum et par tusen, feks med S&L-demper (koster 1 490,- hos J&F + gjenging). Montasje koster kanskje en tusenlapp. Et greit sikte som kan passe til rådyr- og toppjakt koster fort fra fem til ti tusen . Til rådyr er gjerne et sikte i størrelsesorden 1,5-6x42 greit, mens det kan være greit med mer forstørrelse til toppjakt. Siktet kan godt ha greie skumringsegenskaper med tanke på rådyr og greie motlysegenskaper til toppjakt. Det er mye mulig at et sikte ala 2,5-10x50 er passe allround. Zeiss Classic, Meopta, Docter m.fl. er kurante sikter i seks, sjutusenkronersklassen (Zeiss HD5 2-10x42 koster feks 6 490,- hos J&F). Da blir totalsum på rundt 18 000,-. Det går an å gjøre det rimeligere, men du ender ofte med et sikte som kanskje ikke holder holder helt mål. Spørs hva du selv blir fornøyd med. Det går an å sette på et sikte til et par tusen og, og fremdeles være rimelig fornøyd, ala Sightron SI, Redfield og et par til. Sightron SI 3-9x40 koster feks 1 490,- hos Jaktfall.

 

Be om pris på hel pakke i butikken. Da får du gjerne noe rabatt. Med litt hell, kan du komme deg ned på 15 000,-.

 

Jeg kjøpte selv en Browning X-bolt Hunter links for litt siden. Med Hausken-demper og Leupold QR-montasje kom totalen på 14 700,-. Dette uten sikte. Jeg endte med en Leupold VX6 2-12x42 til oppunder åtte tusen. Med andre ord ble det nesten 23 000,-.

 

Blaser er nevnt, men da er du plutselig oppi 27 000,- før siktet kommer på... Jeg fikk tilbud på omtrent dette beløpet to steder. Fine børser, men du finner neppe flere fugler eller får flere rådyr på post selv med en Blaser.

 

Ellers kan du vurdere Schultz/Larsen Classic DL. Jakt&friluft ga meg bra pris på denne før jeg kjøpte Browningen, samme pris som for høyrerifle (16 110,- ordinært for links, 12 990,- for høyre). Kom litt dyrere ut totalt, dessverre. Den har for øvrig løpsskiftesystem. http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10001&prodid=20530

 

Til slutt, Rösler Titan. Virker som solid og godt håndtverk det og. Denne har også løpsskiftesystem. http://www.vaabenhuset.no/rossler.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...