Jump to content

Suppe på ei Mauser-kasse


Pekkan

Recommended Posts

Yepp. Jeg ER spenna gærn. Punktum. Og kameraten min, en psykiater, er helt enig ;)

Nok et Mauser-prosjekt har sett dagens lys. Disse slarkete håpløse kassene som alle forståsegpåerne mener er foreldet og er et redskap som hørte krigen til. Nettopp det er mer enn grunn god nok til å fyre opp et nytt Mauser-prosjekt.

Selvsagt vet jeg at det kryr av bedre alternativer, men har du en lidelse a la Mauser-virus innabords så hjelper det lite å komme med TacTic-Tull, Howa-Tikka GRS XT, Vanguard Turbo-GT, Remchester Hardtop med doble forgassere, aller hva de nå enn heter alle sammen.

normal__PEP5328.JPG

Jeg kom over ei kasse på Kammeret.no. Er det ikke her det aller meste starter? En yrkesbror i bladet Våpen hadde laget en reportasje om en belgisk-produsert Geco-kasse med ei pipe i 9X57, for en del år siden. Hele førstesida og flere sider inne i blekkja var viet denne gamle krigeren. Nå var den til salgs. Ja, ikke bladet, da. Det ble dessverre nedlagt for mange år siden – men Gecon.

Jeg greide ikke å styre meg og kjøpte den. Tante blå på Lillestrøm hadde ingen motforestillinger om at gamle-kragen, banemauseren og alt det andre fikk besøk i våpenskapet.

Testskyting ble foretatt. Et Redding-die-sett, noe ammo og en del kuler og hylser fulgte med og elektronikken på 100 meteren fikk seg noen hull. Uansett hva jeg prøvde av kruttyper, kruttmengde og kulevarianter, viste det seg at Gecon ikke hadde lyst til å lage tette samlinger. Samlingene var av en slik karakter at til og med en gjennomsnittlig elgjeger ville rynket litt på nesa. Og jeg, som er godt over snittet opptatt av presisjon, likte det dårlig, for å si det mildt.

Noe av forklaringen kunne ligge i et skjefte som var vondt å skyte med. At det i tillegg var fryktelig stygt hadde imidlertid liten innvirkning på treffbildet. Åpne sikter, og et originalt, men langt og ujevnt avtrekk gjorde det ikke bedre. Dandering av sandsekker i en benk hjalp heller ikke stort. Høflig hjelp om bistand fra oven, hadde overhodet ingen innvirkning. Akkurat da, under den tredje testskytingen, begynte det å tordne, så det var mulig at det kun var værgudene som svarte på mine bønner.

Noe måtte gjøres. Jeg gikk berserk og byttet til meg alt mulig som kunne bli aktuelt å bruke, for å koke ei dugelig Mauser-suppe. Og om den nye våpenloven hadde trådt i kraft og lege/psykiater-besøk hadde vært påkrevd, ville jeg blitt fratatt alle mine våpen til evig tid. Å tilte så totalt er et soleklart bevis på at man umulig kan være i mental balanse.

Dette er suppe på spiker i Mauser-form. Man tager ei låskasse, og….

Timney-avtrekk, trepunkt-sikring, nytt underbeslag med tre-fire løse magasiner og Leupold stålskinne havnet kjapt på roterommet.

normal__PEP5333.JPG

normal__PEP5337.JPG

 

Halvard Stormoen er skjeftemaker i kremklassen fra Ullensaker. Han hadde et ubrukt og et meget behagelig skjefte liggende på verkstedet. Det ble innkjøpt. En Boyd-stokk laminat-typen i pepper-farge havnet dessuten i roterommet i et svakt øyeblikk og ble betalt med noen hylser.

Og så var det pipene, da. Jeg hadde ei matchpipe i 6,5 liggende. Den var lite brukt etter at jeg for mange år siden plutselig fant ut at det eneste vettuge var å skyte DFS med 308. Det var ikke noe sjakktrekk i Magnus Carlsen-klassen, forresten ;) Men gamle-pipa fant ikke vegen tilbake i bane-Mauseren. Den fant vegen ned på roterommet. At børsemakeren trodde at pipa var oppspist av rust har midlertid mer med mine manglende evner til puss og våpenstell enn fuktig alderdomspåvirkning å gjøre.

Ei fryktelig lang og tung matchpipe fra Kongsberg våpenfabrikk kom jeg over og jammen fikk jeg ikke tilgang på ei jaktpipe i 308 også. Begge de to pipene er, etter nøye målinger og bruk av tolk, (formodentlig fra våpenspråk til norsk. Hva annet kan man bruke en tolk til?) Uansett viste det seg at .30-pipene praktisk talt var ubrukt.

Men for å få utnyttet alle disse pipene i Mauseren er det muffe som gjelder. Ei muffe mellom kassa og pipa.

Så spratt det faktisk fram ei Sauerpipe i 6,5 fra en gammel skytterkollega. Ja, han er både skytter og kollega, og, ja, faktisk noen få år eldre enn meg. Den har jeg fryktelig lyst til å lage 6,5-06/AI/A-square av og tilpasse den til muffa. Og så greier jeg ikke å kaste vrak på 9x57-pipa heller. Jeg tipper at også den blir dreid ned og tilpasset muffa. Da sitter jeg med ei Mauser-kasse av ypperste system-rifle-klassen.

6,5, 308, 30-06, 6,5-06 A-square og 9x57. Da har jeg hele rekka av kjedelige pipetyper, (og et par andre) og pipene kan skiftes med håndmakt.

normal__PEP5339.JPG

Her er tre av de ferdige pipene og to prosjekt-piper, samt Boyd-stokken...

normal__PEP5341.JPG

Stokken ble beddet. Kassa er rettet av og låseklakker er polert. Pipene ble dreid og tilpasset. Avtrekket og sikring ble tilpasset og montasjen ble – ehhh, montert..

Pipene har faktisk fått gjenger i front også. Det har jeg aldri hatt på riflene mine, og en egenprodusert demper er også blitt produsert. Vel, egenprodusert er faktisk en løgn. Den er produsert av en som kan.

Nå nærmer det seg seriøs testing etter at tre piper er tilpasset Gecon. Det meste er gjort. Det eneste jeg ikke vet er om gamle-mauseren faktisk er i stand til å levere anstendige samlinger.

Men treffer jeg ikke med kremladning med 6,5, så kan det jo hende at jeg finne en i 30-06, eller i 308 eller i…

Uansett kan jeg få mange hyggelige kvelder i laderommet i hvert fall..

Noen raske skudd på ei håndvåpen-bane viser at pipene går greit ut til 25 meter. Det er ingen grunn til å tro at det skal være mulig å få anstendige samlinger også på lengre hold… Jeg er veldig god fornøyd så langt.

normal_IMG_0147.JPG

Tre skudd med 6,5x55. Alternativt to skudd, men da må jeg ha bomma på hele skiva med det tredje. ;-)

normal_IMG_0162.JPG

Fem skudd med 308. NB. Stor "operatør-problematikk". Slurvete skyting...

normal_IMG_0173.JPG

Og her ei klyse på fem skudd med 30-06.

Hva hele gildet har kosta?

Spør du madammen min så fikk jeg det meste fryktelig billig… Spør du meg, så svarer jeg at Mausere selges på billigsalg for tida. Det er enkelte av småtinga man «må ha» i tillegg som koster..

Hva den skal brukes til?

Skyte – selvsagt! Om ikke annet så for å få ladet litt til.

Og så har jeg en hemmelig drøm om å velte en bukk på 500 meter – stående. Om jeg med mine manglende egenskaper som skytter er i stand til å felle en bukk på det holdet, er jeg veldig usikker på. Da har jeg mer tror på at Mauseren er i stand til det.

Jeg har ingen planer om å gå aktivt inn i debatten om jakt på langhold. Nei, bukken har ikke fire bein og blodpumpe. Den er «kun» 20 kilo og er lagd av stål. Og sist gang jeg hørte om den, sto den på Meheia på rekke og rad sammen med fire kamerater. Der sto de og støvet ned.

Og bommer jeg på bukken så forlanger jeg at president Mustaparta hjelper meg. Han kan godt få låne Gecon. Når jeg har samlet sammen så mange deler til en gammel Mauser, er det det minste metallsilhuettsjefen kan gjøre. Han har jo tross alt fått et nytt medlem i NMF.

Det eneste jeg så langt har bevist er at det er mulig å koke suppe, ehh, - sette sammen en haug med deler til noe som ser ut som et våpen.

Edit: Rettet en irriterende skrivefeil...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mauserprosjekt er morro og enda mer morro er att disse gamle riflene leverer som bare det, smeller hver gang man trekker i avtrekkeren gjør de og:) det er det ikke alltid mange av de mer moderne riflene gjør..

 

Artig lesnin og ei knall rifle du har fått deg!

 

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

@1983: Joda Boyd-stokken kjentes god ut. Den gikk rett inn i Geco-mekanikken. Eller mer korrekt: motsatt. Kassa og resten gled rett ned i Boyd-stokken ;-)

To elementer ble avgjørende i valget av stokk. A) Stormoen-stokken føltes meget god. B) Selve pistolgrepet på Boyd-stokken passet meg litt dårligere, og samtidig oppfattet jeg grepet som ekstremt glatt... (Men det er det jo fullt mulig å gjøre noe med).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ikke mange mistenker meg for å tenke mye. En av kammerets medlemmer har i en annen debatt ettertrykkelig slått fast at jeg ikke er i stand til å lese, heller. ;-) Det utelukker bruk av skriftlig materiale og dermed spør jeg kammer-folket.

Den påsatte jaktstokken er forsåvidt grei nok. Den var relativt god å skyte med. Boyd-stokken ligger godt nede på roterommet. Men jeg har en Bredvold-stokk på banemauseren. Det er av den moderne typen med justerbart kinnstykke. Det skulle vært morsomt å sette på Bredvold-stokken og se om jeg kan teste litt skyting på lengre hold enn jeg har prøvd som DFS-skytter, dvs lenger enn 300 meter. Det er jo en tung stokk med flere justeringsmuligheter og dette blir jo liggende skyting med tofot. Skulle jo vært gøy å teste ut ;-) Har dette no for seg???

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte et Bredvold skjefte her på kammeret for en kompis av meg. beddet og satt på tykk rekylpute. dette er samme type skjefte med forskjellige justeringer. kompisen er storfornøyd og jeg synes rifla ble helt nydelig å skyte med.(liggende-tofot) han har og Heen system og ser nå etter en fin langholdspatron/løp.

så sett på stokken og kos deg :D

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jeg skal kun ha skylda for å samle sammen løse deler. En børsemaker i Gjøvik-området gjorde jobben. Den siste finpussen skulle jeg gjøre sjøl. Det er aldri blitt gjort. Men nå tror jeg jammen Hassel kan gjøre jobben i stedet ;-)

PS: Heen-muffa er IKKE den eneste det går an å bruke. Dyktige børsemakere har funnet løsninger som (i følge ryktene) er minst like gode. Men det lille jeg har testet, så funker det faktisk greit. Ikke treffpunkt-forskyvning mellom pipeskiftene, heller... Skjøt en serie med 30-06, skrudde inn 308-pipa og traff samme sted som før pipeskiftet... Morsom løsning og jeg dro bare til med håndkraft...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...