Jump to content

En Bettinsoli Silverlite ved navn Beatrice


razumny

Recommended Posts

På fredag var jeg en tur innom Intersport Bogstadveien for å se på hagle, og det skulle vise seg at de hadde en pent brukt Bettinsoli Silver Lite i 12 kal. til salgs. Dessverre kunne jeg ikke slå til på den der og da, for jeg har jo ikke tatt jegerprøven ennå.

 

Da var det fint at svigermor kom på besøk, for hun har både bestått jegerprøven og plass i garderoben til en hagle.

 

I dag var jeg innom og betalte et depositum på den, og ble tatt mål av; den vil være klar om ikke så lang tid, så snart svigermor har fått ordnet med våpensøknad.

 

Hagla ligger svært godt i armene, og vil bli enda bedre når den er ferdig tilpasset. *Glede seg*

 

Her er noen bilder av damen:

 

photo1.jpg

photo2.jpg

photo3.jpg

photo7.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Litt uvant system for bytte av hvilket løp som skytes først; man flytter sikringsknappen til siden; står den til venstre skyter man med øvre løp først; til høyre avfyres nedre løp først. I bildet under ser man at den står til høyre, og dermed skyter man først med nedre løp - noen som har vært borti en lignende løsning før?

 

photo7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker godt spillet i treverket. Det er dog ikke like flott og shiny som det ser ut på bildene, men litt mer mattet. Det er forsåvidt helt greit for meg; dette skal være et bruksvåpen. Jeg har dog tenkt å smøre stokken og forskjeftet med olje ifm. rutinemessig vedlikehold av våpenet. Det er jo sånt som gjør at det blir enda lekrere.

 

På denne hagla slår sikringen automagisk inn når man brekker ned løpet.

 

P.t. er det ikke reimfesteskrue på skjeftet, men det tar børsemakeren seg av når han tilpasser hagla. Så er det bare å finne en reim som passer til.

 

Jeg lurer litt på å prøve å finne en reproduksjon av de som var på M1 Garand'en, den varianten som var i skinn. Synes den ser vanvittig bra ut, og har hørt rykter fra venner som jobber som sikkerhetsvakter for turgrupper i Israel om at de er gode. (Little known fact: M1 Garand bæres mer eller mindre daglig av sikkerhetsvakter som jobber med turistgrupper i Israel.)

 

Spørsmålet blir også hva damen skal hete. Hun er jo italiener, og selv har jeg en forkjærlighet for Shakespeare, så det er fare for at det får en sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg kom hjem fra jobb i dag, lå bærestroppen i postkassa. Det oste skinn da jeg tok den ut, og ikke noe mindre da jeg åpnet konvolutten. Til alt overmål var den pakket i dobbel konvolutt, den ytre i Tyvek, den indre i plast, og så pakket i shrink-wrap. Her er vidunderet:

 

Hele stroppen:

photo1-1.jpg

Detalj, keeper som sitter over den ene "frog'en":

photo2-2.jpg

Detalj, søm på baksida av "frog":

photo3-1.jpg

Detalj, søm på forsiden av den korte stroppen:

photo4-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da var damen kommet i hus. Riktig flott er hun, om jeg får si det selv. Satt opp med Improved Cylinder i nederste løp, og Modified i øverste.

 

Helfigur:

2013-12-20191657.jpg

 

Gravyre:

2013-12-20191704.jpg

2013-12-20191726.jpg

2013-12-20191735.jpg

 

Detalj, stokken

2013-12-20191719.jpg

 

Damen fikk seg en omgang med Raudolje med en eneste gang, og det gjorde forskjell på glansen, det:

2013-12-20192709.jpg

2013-12-20192716.jpg

 

Det eneste som er synd, er at remfestene ikke passer til reima jeg har kjøpt, og øyeskruene er for små til å ta mot en Uncle Mike's-festene. Ikke et problem med den på stokken, for denne kunne jeg evt. byttet ut, men den andre er fast montert på løpet. Sånn går det, jeg får bare finne noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...