Jump to content

Howa gsr kal 6,5x55


MrTgu

Recommended Posts

Heisann

Jeg lurer på å kjøpe en Howa Gsr 6,5x55 med 5 skudds løsmagasin, men finner bare med hengslet magasin! Har hørt at det skal passe med Weatherby låsekasse/ magasin. Er det noen som vet om dette stemmer og vet hvor jeg kan få kjøpt dette?

 

På forhand takk :D

Link to comment
Share on other sites

Har vert i kontakt med Jaktdepoet, men han jeg mailen med mente de ikke leverte det... Ser at Midway.no har låsekasse, men finner ikke 6,5x55 magasin...

Mulig jeg går for Howa'n som den er, og kjøper ny låsekasse og magasin etterhvert...

Link to comment
Share on other sites

Howa leverer ikke løse magasin til 6,5-30-06 lengde låskasser. Det gjør Weatherby. De er derimot 3 sk ikke 5 sk som TS spør etter

 

Howa leverer underbeslag og magasiner til Short Action (SA) som er 223-308 lengde patroner. Der får man både 5 og 10 sk magasiner.

 

De TS skal ha er ett underbeslag med magasin, låskassen er den samme og skal ikke byttes.

Link to comment
Share on other sites

M67, en slik rigg fra howa koster ca 10.000,- pluss din dyre kikkert, picskinne, ringer og demper. Med rimelig kikkert ala nikko 3-12x56, kr 15.000,- ready to rock...

Det var det jeg trodde. Om jeg får lov, så vil jeg da råde en håpefull langholdsskytter til å bruke de samme pengene på en Sauer 200STR. Den kommer med sikter for 15k, til langhold, ikke jakt :wink:

Kjøper man en brukt så får man fort kikkert også innen 15k.

 

Da får man også en velprøvd magasinløsning (bruktkjøp følger ofte med 6-8 magasiner), og løpsbyttesystem. Og alt du trenger er ferdigtenkt og ferdiglagd.

 

Det er min mening, etter å ha hatt mange forskjellige rifleløsninger, til mange forskjellige priser. Hadde man spart penger med Howaen skulle jeg ikke sagt noe, men her er de altså like dyre, og ved første løpsbytte passerer Howaen Saueren i pris... Og brukt, får du knapt prisen for GRS-stokken for Howaen. Kjøper du saueren brukt, så får du pengene igjen 100% når du selger den.

 

Sannsynligheten for å få ei rifle som ikke skyter som den skal, med en T3 eller en Sauer er nesten 0. Men de Howaene... Jeg vat at jaktdespoten bytter dem om de går for jævlig, men er det uker med testing for å finne ei ladning som går du er ute etter?

 

Jeg er ute av stand til å forstå at noen vurderer Howaen til den prisen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at enkelte med tilknytning på Sørlandet har endel personlige agendaer, men en får holde seg unna å skrive tull om ting en absolutt ikke har noen erfaring med.

 

Det hadde vært artig å utfordre Krister på en rein presisjonsduell. Du tar med deg hvilket som helst merke jaktrifle uansett pris. Jegbstiller med en Howa så skyter vi 5x5Agg og sammenligner resultatet. Har all respekt for det meste du skriver Krister og det meste er fornuftig. Ikke ødelegg det ved å skrive tull om ting du har svært begrenset eller ingen erfaring med.

 

At TS er bedre tjent med en brukt STR som ren LH rigg er vi derimot helt enige om. Som jaktrifle er er saken akkurat like svart hvit andre veien.

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med du våkna av den :wink: Som selger av Howaen har vel ikke du personlig agenda ?

 

Uansett er vi jo helt enige. Det jeg skriver er min mening, ingen fasit, men jeg føler det riktig å minne om at en får andre gode rifler for 11 000. Jeg tviler ikke på at de fleste av de Howaene er svært presise heller.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tja om poenget er å provosere er det lett oppnåelig.

 

Nå ville min reaksjon vært den samme om det var snakk om Savage, Ruger, Remington eller Tikka, S&L som ble beskrevet på måte som er bare tull uansett hvem som var avsender.

 

Med kvaliteten som er på dagens våpen er det uflaks om en ikke finner ladninger kjapt som ikke skyter 1/2-3/4 Moa med matchkuler. Da er det skytteren som er begrensningene.

 

Ikke akkurat alle kule og kruttkombinasjoner som gjør det i STR heller :wink: jmf intensive testingen av matchkuler i siste ladeboken. Få ladninger der som er <1/2MOA.

 

For 10 lapper får en mye bra skytejern. Om det beste er en GRS Stokket Howa, kan vi gjerne diskutere. Men det må nok bli i ett annet fora.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå kan jo jeg skrive at Howa'n til kompisen min, samla 3-4mm på 100 meter med 5 skudd sist vi skjøt, 300 wm, 220 Lapua.

Og så er det jo en kjennsgjerning at de fleste som skyter langhold med Sauer, bruker en SSG stokk, som koster litt.

Da har du jo betalt 12-15000, pluss SSG stokken.

 

En GRS stokk ligger på 5-6000, og man slipper å kjøpe en SSG ;)

Link to comment
Share on other sites

Men KnuteriK, hvor gikk den Howaen første gangen dere skjøt?

 

Uansett prøver jeg ikke å påstå at Howaen ikke er ei presis rifle, den er vel en japansk Weatherby mer eller mindre, og de er vel ikke noe dårligere enn tyskerene når de prøver iallefall.

Det jeg vil ha fram, er at når en kryper opp mot 12 000 før en får ei rifle med magasin, så er det ikke billig lenger, og en kan se seg rundt etter andre rifler det prisleiet. Rifler som jeg mener gir mer for pengene.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Uansett, skal du skyte med Sauer og SSG skjefte, som de aller fleste bruker, så koster den rifla over 20000 kr.

Om du bruker 10000 på en Howa, og ender opp med 3000,- hos en børsemaker for oppretting av kasse og lapping av klakker, så har du fremdeles 7000,- til ammo, og en rifle som går meget godt. Og som har et skikkelig skjefte ;)

 

Og ja, den første Howa'n vi fikk i hus, holdt ikke treffpunktet ved kald/varm skyting, men det kosta 0 kr å fixe det.

Sånn som det er nå, så går den Howa'n bedre enn min Tikka med LW pipe og mye kos :) Men men.

Link to comment
Share on other sites

Ergonomisk og skytemessig ville det vært moro å høre hva du ville anbefalt TS å kjøpe i samme prisklasse?

Ergonomisk og skytemessig tror jeg det er bortimot dødt løp.

Det koker mye ned til at jeg er en snobb tror jeg. Howa er - vel - Howa, ei billigrifle, og så koster den plutselig en hel masse...

GRS-stokken har suveren ergonomi, for de som liker den. Sett KnuteriK til å male dem, så skal jeg like dem - men det samme gjelder Sauerstokken, den er stygg og jeg liker den ikke, T3ene samme, osv... De andre argumentene har jeg allerede nevnt.

 

Men du kan jo sende ned ei rifle her, så skal jeg hardteste den mot saueren, og kjøre den presisjonstesten mot meg selv - og lage en fyldig rapport :wink: tør du det?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det kan vi gjerne gjøre. Men K kan nok om testing til at å sende noe til test til en som kategoriserer det han skal teste som billig ræl og kan ikke forstå at noen engang kan vurdere å kjøpe den er vel å sette seg opp for en sikker katastrofe eller ? Skal jo litt til å være upartisk med det utgangspunktet? Så akkurat her tror jeg ikke K er den rette til å utføre testene :)

 

Savner svar på hva K mener er en bedre skyterigg til 10k?

 

Å sammenligne en Howa, Remchester, Savage med ei rein matchrifle som en STR er rått parti. Blir som om jeg skulle tatt med meg diesel stasjonsvogna på Vålerbanen og konkurrert med asfaltgutta. Får jo sammenligne epler og epler.

 

Tar gjerne meg meg en SSG og sammenligner med hvilken som helst Sauer. Men forventer ikke at ei rifle til halve prisen skyter som den dyreste eller?

 

Forventer at en std Howa skyter bra ammo under 25 mm, 15 med tilpasset ammo og utvalgte komponenter. Om en Sauer skyter bedre- ja den gjør det med flere ulike ladninger da det er en bedre match plattform.

 

En litt fikset Savage i passende kaliber til 12-13k sender jeg gjerne, da de har modeller som er mer match tilpasset.

 

Jeg er blant de største Sauer horene som finnes og eier pr idag ett halv dusin i ulike kalibere og mener derfor og ha ett ganske edruelig bilde av hva som bor i dem. Bra presisjon er lett å få. Benkepresisjon derimot er en ganske så tøff nøtt. Da tror jeg en håret Howa er ganske så mye bedre.

 

Kanskje K vil prøve Howa'n min i 6 BR. Den skyter i ring rundt alle Sauerne mine.STR'ene inkludert

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men K kan nok om testing til at å sende noe til test til en som kategoriserer det han skal teste som billig ræl og kan ikke forstå at noen engang kan vurdere å kjøpe den er vel å sette seg opp for en sikker katastrofe eller ? Skal jo litt til å være upartisk med det utgangspunktet? Så akkurat her tror jeg ikke K er den rette til å utføre testene

Der tar du feil. En som kan noe om testing skal klare å være objektiv. Skal man være subjektiv slik jeg har vært hittil, så trenger man ikke å teste - da kan man synse... Det har jeg gjort over, og lar det være med det.

 

Jeg tror ikke du finner så mange testere her på Kammeret som har mer erfaring, da jeg har levd av å planlegge og utføre eksperimenter i omtrent 20 år. En test er en test og resultater snakker for seg selv - selv om det er mer enn presisjon her. Jeg har blitt kalt mye, men såvidt jeg vet aldri uærlig.

Et av mine største ankepunkter med "tester" i våpenbladene er nettopp at de konkluderer slik de tenkte på forhånd, ikke etter resultatene.

 

Det er dessuten plenty folk her som vil overvåke en slik "test", så jeg tviler jeg slipper unna med fusk - du, og Kammeret skal få den rå uforfalskede sannheten - og harjeg tatt feil, så skal du få gleden av å se meg innrømme det uten tvil og uten noen problemer.

Jeg tror faktisk det vil være til din fordel - og om du ikke tør så vet jeg at det godt kan være fordi det faktisk koster deg litt, og at du ikke ser noen markedsverdi, om du tror på produktet ditt. Andre kan tro andre ting...

 

Forventer at en std Howa skyter bra ammo under 25 mm, 15 med tilpasset ammo og utvalgte komponenter. Om en Sauer skyter bedre- ja den gjør det med flere ulike ladninger da det er en bedre match plattform.

 

En litt fikset Savage i passende kaliber til 12-13k sender jeg gjerne, da de har modeller som er mer match tilpasset.

25mm ja... Fiks en Savage da. Men det var Howaen vi diskuterte, jeg lukter litt kylling her :wink: Men jeg er enig i at det er urettferdig å sammenligne med Saueren, den bør pinadø vinne - men om den ikke gjør, eller bare såvidt, så er det jammen et interessant resultat.

 

Kanskje K vil prøve Howa'n min i 6 BR. Den skyter i ring rundt alle Sauerne mine.STR'ene inkludert

Do it! Jeg skal skyte på 500 og 1000m den 30.11, til info. Men er den representativ for de som folk kjøper ut av hylla?

 

Savner svar på hva K mener er en bedre skyterigg til 10k?

Denne f.eks. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44544729&searchQuery=sauer#resultat?keyword

 

10k er litt feil iht. annonsering, Howan er ca 12 før man har magasin i den, om man må det.

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=111E&prodid=2848

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

K her syns jeg du angriper Sauer 150 på en ufin måte. Ved hjelp av retorikk setter du han i en uheldig situasjon. Dessuten har Sauer 150 vært j..nøye med å være privat person her inne og ikke Jaktdepoet. Du angriper han som Jaktdepoet og det er intet mindre enn ufint! Skamme seg, er min mening når jeg har lest hele tråden.

 

Howa har vel ikke vært solgt som benkerifle eller presisjonsrigg, men jaktrifle. Du argumenterer som om de selger et lureprodukt, mens din egentlige innvending er at børsa er noen tusen kr for dyr?? Jeg skjønner ikke hva det har på forumet å gjøre en gang?

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Helt uenig med Proffen. Som fersk rifleskytter fant jeg dette som en svært informativ tråd. Jeg har også hørt at Howa skal være svært bra presisjonsmessig. Det var et rykte jeg ikke ante stemte eller ikke. Nyttig at noen med mye erfaring uttaler seg. Såvidt jeg kan se, gir M67 gode råd til en annen rifleskytter, ikke noe personlig angrep på noen andre.

 

Dessuten: Nytter det å presisjonsteste ett eksemplar av et våpen? Kan man ikke ha flaks eller uflaks med dette ene eksemplaret? Skal man blande vitenskap inn i dette, tror jeg ikke man kan basere noe som helst resultat på ett eller to eksemplarer. Jeg liker å lese tester, men de er typisk av ett eneste eksemplar, og jeg tar de derfor med en liten klype salt. Det er HER mange års kunnskap blant folk på Kammeret.no kommer inn. Det er DERFOR jeg leser enkeltes innlegg her på kammeret med største interesse.

Link to comment
Share on other sites

K her syns jeg du angriper Sauer 150 på en ufin måte. Ved hjelp av retorikk setter du han i en uheldig situasjon

Om jeg er "ufin" i denne tråden, så er det mye ufint på Kammeret. Jeg ser heller ikke det uheldige i situasjonen jeg har satt ham i, i mine øyne er det en sjanse til, nesten gratis, å få en en test, og en god omtale av det han mener er et godt produkt. Og av noen andre enn de vanlige "bladtesterene".

Idar har her en sjanse til å nærmest "stoppe kjeften" på nesten alle og enhver som måtte henge ut Howa som billigræl - og til å tvinge meg til å innrømme at jeg tok feil :oops: - det er bortimot to fluer i ett smekk det.

 

Jeg vet ikke om det har noen verdi, men er det en "uheldig situasjon"?

 

Om jeg skal teste denne rifla, så innebærer det faktisk litt arbeid for meg, og noen turer og timer på banen som jeg kunne brukt til å trene, til å bli bedre og til å fintune tabellene til feltriflene, men jeg er altså alt for nysgjerrig til det...

 

Forøvrig takk for hederlig omtale av retorikken min :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Helt uenig med Proffen. Som fersk rifleskytter fant jeg dette som en svært informativ tråd. Jeg har også hørt at Howa skal være svært bra presisjonsmessig. Det var et rykte jeg ikke ante stemte eller ikke. Nyttig at noen med mye erfaring uttaler seg. Såvidt jeg kan se, gir M67 gode råd til en annen rifleskytter, ikke noe personlig angrep på noen andre.

 

Dessuten: Nytter det å presisjonsteste ett eksemplar av et våpen? Kan man ikke ha flaks eller uflaks med dette ene eksemplaret? Skal man blande vitenskap inn i dette, tror jeg ikke man kan basere noe som helst resultat på ett eller to eksemplarer. Jeg liker å lese tester, men de er typisk av ett eneste eksemplar, og jeg tar de derfor med en liten klype salt. Det er HER mange års kunnskap blant folk på Kammeret.no kommer inn. Det er DERFOR jeg leser enkeltes innlegg her på kammeret med største interesse.

 

Hva nyttig har du lært? Er det hold i noe av det som er sagt? Du har fått noens subjektive mening, som kanskje knapt har skutt en Howa. Hvilket rykte skal du tro på nå?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om jeg er "ufin" i denne tråden, så er det mye ufint på Kammeret. Jeg ser heller ikke det uheldige i situasjonen jeg har satt ham i, i mine øyne er det en sjanse til, nesten gratis, å få en en test, og en god omtale av det han mener er et godt produkt. Og av noen andre enn de vanlige "bladtesterene".

Idar har her en sjanse til å nærmest "stoppe kjeften" på nesten alle og enhver som måtte henge ut Howa som billigræl - og til å tvinge meg til å innrømme at jeg tok feil - det er bortimot to fluer i ett smekk det.

 

Du kunne vel lett ha testet en Howa mot en Tikka hvilken som helst dag og publisert det her? Hvis hensikten din er å objektivt teste Howa mot et konkurrerende merke, hadde det ikke vært nødvendig å forsøke å sette Sauer 150 i et dårlig lys samtidig? Nei, her konkluderer jeg med andre underliggende motiver enn gode ønsker for forbrukerne Krister.

 

Skal Sauer 150 få lov til å være privatperson på Kammeret syns du? Eller må han svare for alt som kan gå galt eller er dårlig i bedriften Jaktdepoet? Snakke dritt om et produkt kan man gjøre etter dokumenterbar negativ erfaring og da tar man det opp med bedriften, ikke privatpersonen!!

Link to comment
Share on other sites

Om jeg skal teste denne rifla, så innebærer det faktisk litt arbeid for meg, og noen turer og timer på banen som jeg kunne brukt til å trene, til å bli bedre og til å fintune tabellene til feltriflene, men jeg er altså alt for nysgjerrig til det...

 

Ingen som har bedt deg om å teste Howa. Det er ditt forslag. Får ikke trøst av meg for å ofre fritiden din da..

Link to comment
Share on other sites

Lært at:

-Større sjanse for å få en presis rifle utav boksen med Tikka/Sauer enn Howa.

-Man bør tenke annenhåndsverdi for bygg versus fabrikkbygd rifle.

 

Ja, er klar over at dette er subjektive meninger, men hva er en verdifull objektiv test verdt? Hva er en god objektiv test? Test av en rifle? Hadde en objektiv test vært mer troverdig om en testet flere eksemplarer?

 

Har et spørsmål til: Er en god rifle en som ikke er kresen på ammo? Altså, vil en god rifle være mindre kresen på ammo? Finnes det noe skille her?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal skyte på bane eller bare langhold på gong og papir, ikke jakt. Velg Sauer 200 STR, ingen tvil om det. Men det koster 18000 med en GRS stokk, før montasje og kikkert.

 

Skal du jakte med børsa er Howa og Tikka gode kandidater. Og Howaen får du altså til 10000 med GRS stokk.

 

Poenget mitt er at det går da ikke ann å sammenligne de to? Og ihvertfall ikke henge ut noen som selger Howa GRS for 10000? Du kjøper aldeles ikke katta i sekken hvis du går for den.

 

Hva koster en Tikka GRS?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si at en god rifle tenderer til å være mindre kresen. Test av en enkelt rifle sier ikke så mye, alle fabrikanter kan lage noen superpresise rifler. Å masseprodusere dette er noe annet, der har tyskerne utmerket seg i lang tid, finnene også. Japanerene kan nok konkurrere med de fleste hvis de vil. Howa ser jeg på som et solid godt produkt til en god pris, den er ikke ment å være best. Erfaring over tid teller.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men hvis Howa skal lide for enkelte menneskers dårlige erfaringer med enten selgere eller butikk for x-antall år siden. Er det da mulig å kunne gi en objektiv test? Skal ikke påstå at jeg lenger er objektiv i forhold til nevnte butikk, men har noen av disse som klager på nevnte butikk dårlig erfaring med noe i den senere tid? Ikke vet jeg..

 

Jeg har tidligere handlet i mange forskjellige butikker rundt om, og må vel si at mange har hatt variabel service til tider, eller mangelfull, men jeg har da gitt dem flere sjanser. Noen har vist seg i bedre lys ved senere sjanser.

Med dette mener jeg at klager mot enkeltpersoner/butikker kanskje ikke alltid er annet enn hva en måtte føle i en gitt situasjon/hendelse. Hvilket ikke betyr at det er fasiten for alle andre i samme butikk.

 

Desto større grunn til å være litt forsiktig med å utbasunere noen/butikk som dårligere basert på gamle erfaringer. Utskiftninger skjer i alle bedrifter, noen gode og noen til det være. Men da må man jo faktisk prøve å gjøre seg en ny erfaring, og det er det kanskje mange som er for "inngrodde" til å tørre?

Et annet poeng er vel at, så vidt jeg kan se, sa TS ikke hva han skull bruke børsa til i første strofe. M67 tar da utgangspunkt i bane umiddelbart, mens jeg tenkt jakt.. Så feil av meg?

Link to comment
Share on other sites

Heisann

Jeg lurer på å kjøpe en Howa Gsr 6,5x55 med 5 skudds løsmagasin, men finner bare med hengslet magasin! Har hørt at det skal passe med Weatherby låsekasse/ magasin. Er det noen som vet om dette stemmer og vet hvor jeg kan få kjøpt dette?

 

På forhand takk :D

Trådstarter lurer her på en ting. la oss holde oss til det temaet, han spør etter løse magasiner . nå er folket her ganske langt ute i OT myra. BRM

Link to comment
Share on other sites

Wow alle sammen hold your horses !! På begge sider av gjerdet. Alle tar 2 steg tilbake og teller til 10, leser en gang til og teller en gang til 10 før en trykker ok-publiser.

 

Jeg kjenner ikke Krister fra noe annet fora enn dette, men jeg vet at spesielt en i hans nære omgangskrets bruker alle anledninger til å omtale undertegnede i lite heldige vendinger uansett hvilken del av det jeg befatter dagene med det gjelder. Han om det - det er som alltid ellers en veldig god ting å feie for egen dør først - så kan man ta andre senere. Om Krister er farget av det i det han skriver på nett aner jeg ikke og jeg har aldri oppfattet at Krister og jeg har noe usnakket noen gang. Men jeg kan basert på hva jeg leser, hva som anbefales og hva som slik det virker bevist unnlates å skive noe om danne meg ett bilde og synse litt på bakgrunn av det. Det blir jo en subjektiv oppfattelse som kan være like riktig og uriktig som alle andre subjektive oppfattelser, kanskje ikke helt fjernt fra det vi diskuterer i tråden :wink:

 

Krister skal gjerne få ei børse å teste basert på at han lager ett test regime som objektiv tester varen. Det er lett å lage ett testregime der en basert på vekting av kriterier kan få en eller annen vare til å "vinne" basert på hva man velger å teste og hvordan disse kriteriene vektlegges. Når ett slikt testregime foreligge er jo det en henvendelse en kan ta stilling til. At Krister ønsker å prøve en basert på egen nysgjerrighet holder nok ikke for å ta kostnaden dette tross alt er.

 

Om vi skal ta for oss de 2 riflene som er diskutert opp i mente i tråden som egentlig ikke har noe med hverandre å gjøre, en Howa med GRS stokk og en STR.

 

Som eksempel kan vi jo ta noe så enkelt som våpenvekt. Om bruken er hovedsakelig bane vil en STR med 2kg ekstra å gå på og 20 cm lengre løp være vinneren. Om hovedbruken er jakt er fasiten akkurat motsatt.

 

Avtrekk - til skudd på stillestående blinker er ett punktavtrekk og ett lett sådann ha alle fordeler. Til skudd på bevegelige mål er det igjen akkurat motsatt.

 

Om følelse i bolten skal testes vil alltid en fet bolt som en Sauer/S&L, Steyr osv være bedre i gangen enn en bolt med 2-3 låsklakker framme som sklir kun på dem.

 

Sånne eksempler kan vi sikkert finne 8-10 stykker av på de nevnte der bruken er det som avgjør hvilken av dem som er det rette valget.

 

Så det som K mener lukter av fjørkre er vel heller en ganske sunn skepsis til å sende noe til test der en ikke vet hva som skal testes, hvordan og hvorfor? Hva er det vi kan oppnå ved at unnskyld uttrykket en "anonym hvermansen" på ett nettforum tester 2 våpen mot hverandre som ikke er oppnådd i allerede publiserte tester fra de som har dette som jobb?

 

Howa rifler er jo ganske så gjennomtestet og om en leter finnes det ett utall tester fra inn og utland som alle mer eller mindre har den samme konklusjonen. Veldig bra presisjon, veldig bra kvalitet, sikker bra konstruksjon og iblant litt bob bob finish som selvfølgelig avspeiler prisklassen de tross alt er i.

 

Men om det er interesse i forumet at en bruker tester ei rifle og legger ut resultatet her etterpå skal vi ordne det. Siden jeg ikke stoler helt på Krister er nok ikke han den som vil få den, men det er jo en annen veldig profilert bruker her på forumet som er veldig god på å dokumentere alt han gjør med video og har både utstyr og lokasjonen til å prøve rifler på avstander de fleste av oss bare har tilgang til noen få ganger i året. Knut Erik sendte meg en melding på morgenen i dag og stilte seg til disposisjon siden kompisen allerede har en av den rigger tråden opprinnelig startet med som skyter fantastisk godt. Kanskje så godt at Krister bør føle seg truet til 500 UNL av en helt std billigræl i en laminat stokk fra Horningdal som koster omtrent 1/2 parten av den på Sørlandet foretrukne og hardt anbefalte riggen.

 

Så vi sjekker hva som ligger på lager på mandag. Monterer det sammen - sender den til Hareid. KE lader skyter og dokumenterer som han pleier og presenterer det for forumet på godt og eventuelt vondt etter hvert som det skjer. Det vil da være en test som vil være 100% lik den erfaringen en hvilken som helst bruker kan forvente når han/hun har kjøpt en tilsvarende rigg.

 

Vi får høre med moderator korpset også om hvor dette eventuelt skal publiseres da dette sikkert er i gråsonen over hva de regner som reklame og ikke. Basert på antallet tråder som omhandler f eks en 200 STR og dens fortreffelighet og KE's manglende tilknytting til noen andre i bransjen enn GRS bør det være greit. Men alltid greit å rådføre de høye herrer før en setter i gang. Om det er interesse for en slik test kan vi sette i gang en.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle gode innspill!

Jeg skal kun bruke riflen til hjortejakt, men det er interessant å høre hvordan riflen fungerer på bane også! Jeg vurderer enten Howa eller Tikka T3. Har hørt snakk om at Howa skal ha litt bedre presisjon enn Tikka, men at avtrekkeren ofte må justeres/byttes. Prismessig så er vel Howa litt billigere i utgangspunktet, men siden jeg har et stort ønske om løs magasin så nærmer den seg kansje Tikkaen? (Har jeg skjønt det riktig at det bare leveres 3 sk mag til Howa 6,5x55?)

Link to comment
Share on other sites

Så det som K mener lukter av fjørkre er vel heller en ganske sunn skepsis

Jeg håper du så det som var bak der, en :wink: Det er en sunn skepsis. Jeg har full forståelse for at det har en kostnad for deg, og mest sannsynlig ikke så stor verdi.

Selv om jeg kjenner jeg blir irritert over at du "ikke stoler på meg", så har jeg forståelse for det. KE vil utvilsomt være mindre forutinntatt.

På den andre siden, så vil neppe noen finne eventuelle ulemper med en GRS-stokk der oppe...

 

Likevel ser jeg ikke hva slags agenda jeg skal ha, siden ikke selger noe som helst. Det eneste måtte være at fornøyde riflekjøpere bidrar til mye bedre stemning på banen, mer skyting, og mer moro. Alt blir bedre når ting virker, og det er riflemerker som utmerker seg i begge retninger.

 

Dette har, som du sier, tatt fullstendig av - og jeg er ikke sikker på hvorfor, for jeg kan ikke se at jeg har "rakket ned" på hverken Howa, Jaktdepotet, deg, eller noen andre personer (utover å kalle deg "Jaktdespoten", som vel mest henspeiler på at du har sterke meninger, noe som det ikke er noe galt med - om du er støtt av det så beklager jeg det).

Hittil så har vi vel knapt vært uenige heller?

Jeg sa at JEG heller ville kjøpt en brukt Sauer, og det står jeg ved. Og hvorfor kan jeg ikke få lov til å mene det uten å bli beskyldt for diverse skjulte agendaer? Jeg ville ikke starte på en 338LM rigg med en Rem 700 Police heller, men jeg tror vi er enige om at KnuteriK sin virker...

 

Så vi sjekker hva som ligger på lager på mandag. Monterer det sammen - sender den til Hareid. KE lader skyter og dokumenterer som han pleier og presenterer det for forumet på godt og eventuelt vondt etter hvert som det skjer.

Jeg har et forslag, siden blindtest ble nevnt - Når vi kalibrerer analyseutstyr så deltar vi ofte i det vi kaller "Round Robin" tester - man sender like prøver til en drøss laboratorier og ser om de får samme resultat når de analyserer...

Forslag, :

Send rifla til Hareid, Vi blir enige om hva testenskal inneholde - KE og TA tester og gjør seg opp ei mening, men holder 100% kjeft. Så sender de rifla hit, og Vet|us og jeg gjør opp vår mening - på den måten blir kostnaden minimal. Begge parter sender oppsummeringen sin til deg, uten å vite hva de andre fant ut? Så kunngjør vi hvert vårt resultat samtidig her på Kammeret.

Hva testen skal inneholde må vi jo selvsagt bli enige om, det er mye mer enn presisjon som skal være på plass i ei rifle.

 

Howa skal ha litt bedre presisjon enn Tikka

Da er de isåfall ekstremt bra. T3 pleier å være ekstremt presise, sammenlignet med andre fabrikkbygde rifler til under 30 000 eller så.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke blande meg inn i diskusjonen over men jeg kan si at den ene riflen inneholde det fleste man ønsker av en rifle, den andre er en billigversjon som føles god ut og har rykte på seg å være veldig presis.

 

Howa:

+Bolt i et stykke

+M16 utdrager

+Integrert rekylklakk

+3p sikring

+tar alle Rem 700 montasjer

 

-Litt stygt underbeslag ( formen på bøylen, i mine øyne )

-Forskjellig meninger om avtrekket, noen mener det blir kryp i den igjen etter x antal år. Aner ikke noe om det nye, da jeg har en gammel versjon

 

 

Tikka T3

+integrert montasje skinne ( om du finner noen montasjer som bruker dette på en jaktrifle, SPUHR er tilgjenngelig om du vil ha en langholdsrifle ), ellers må du skru dem på som alle andre

+godt avtrekk

+god sluttstykkegange

+kan velge bolt håndtak selv og bytte lett selv

 

-bolt i flere deler, selv om man kan bytte håndtak selv, så slår ikke det Howa sin løsning i mine øyne.

-sandwich rekylklakk. Men det virker som den holder, selv om man ikke skulle tro det. Bytt til en i rustfri stål om du kan. De fleste stokker kommer med dette innstalert.

-plast underbeslag, men får aluminium, enten for fabrikk magasin ( som man trenger i lengre kaliber, 6,5x55, 30-06 etc ) eller AICS

-plastmuffe, bytt til alu eller stål!

 

 

 

 

For langholdsskytere kommer det flere og flere valg til T3en ( bare korte kaliber ), selv om jeg synes at HOWAen også fortjener den oppmerksomheten!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner K og han er helt 100% til å stole på og innehaver av en kombinasjon av egnet kompetanse som nok få eller ingen andre her i landet er i besittelse av!

På den andre side ser jeg nok ikke noen kommersiell verdi for Idar i en test, selv om den ville være rettferdig, og helt sikkert både vitenskapelig gjennomført og meget interessant!

Krister leser med briller, langholdsbriller (og skylapper), TS nevnte vel ikke med ett ord langholdsskyting i sin innledning, gjorde han?

Jeg er jaktfeltskytter og leser uten briller, men med jaktfelt briller. Tror Howaen er det beste kjøpet til min form for skyting! Bruker selv en hårete STR i jegerklassen, og det er ikke mulig å konkurrere i pris med Howaen for en ferdig rigg. STR'en er et alt for tungt utgangspunkt, slanking av løp, blånering, spesialmontasjer og en ny stokk koster kroner, med kikkert havner man over 30kilo,kr!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner K og han er helt 100% til å stole på og innehaver av en kombinasjon av egnet kompetanse som nok få eller ingen andre her i landet er i besittelse av!

 

Det er mitt inntrykk og. Nettopp derfor bør man la vær å synse så til de grader om et produkt noen andre faktisk lever av å selge. Tror ikke hvermannsen her inne så lett skiller..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...