Jump to content

300win eller 338 mag. ??


Che

Recommended Posts

Spørs hvor mye fokus du skal ha på langhold og hvor mye fokus du skal ha på jaktdelen. Og selvfølgelig litt hvilke avstander du skal strekke riggen til.

 

Til jakt er HT 3-12x56 ASV, Swaro 2,5-15, 3-18, 3-15, Hensholdt 4-16x56 og Zeiss FL alle ok til jakt og brukende til LH.

 

PM-II 3-20, 5-25, Zeiss 6-24x56, 6-24x72 og Hensholdt sin tilsvarende alle gode. Best pr i dag mener jeg Kahles K624i'n er.

Link to comment
Share on other sites

Lett - 300 Mag.

 

338 WM er ikke kjent for suveren presisjon, i tillegg er hylsevolumet litt for lite til å gi de ballistisk sett beste kulene tilstrekkelig hastighet til skikkelig LH.

Edit: slettet dobbelsitering

Har ikkje erfaring frå 300WM, men frå 338WM, og mi rifle har ikkje veldig god presisjon: Fem på ein femkroning på 100m. God nok til jakt. Ikkje til langhold. Men eg skuldar børsa for det. Ikkje kaliberet. Tenkte tråden trong eit pro-338WM-innlegg :wink:

 

Presisjon:

 

338 WM fekk ryktet sitt som upresist kaliber på den tida Nosler funderte på om dei skulle laga Partition. I dag er det eit urettferdig rykte. Har hendt forskjellige ting i kuleverda etter det, og tidlegare feilkonstruksjonar er nå ideelle våpen. Du kan seia at den var før si tid. Før var 338WM ei for stor kule i ei for lita hylse. Heilt sant det. Med 225grs blyspiss kom aldri farten heilt over 900m/s utan i spesielt lange løp. Du fekk farten til 30-06 med 338-kaliber, og 338WM kan derfor reknast som eit standardkaliber i .338".

 

Kuler/hylsevolum:

 

Nå kan du lada med 175grs kuler med god ballistikk som passer hylsevolumet som hand i hanske. Og du får meir fart enn før. 338 WM var tidlegare verken standardvåpen eller magnum. Ei 'jolly good' jaktrifle, javel. Men ingen topprestasjonar. Og mykje juling. Med dei nye kulene er det blitt den, meiner eg, beste 338-magnumen. Den er rask nok, ~1000m/s, men likevel ikkje så raskt at løpet blir øydelagt av det. Putter du i kvalitetskuler på 225grs eller SP på 250grs, blir heller ikkje slaktet øydelagt. Lette kuler medfører også mindre rekyl, og betre skyting. Kulekaliberet er kjent for høg BC.

 

Skal du ha løpet som eitt av dine mest brukte jaktvåpen er eg ikkje i tvil: 338WM. Langholdsgutta spring i flokk: 6,5x55, 300WM og 338Lapua. Har du noko anna enn det, må du rekna med å forsvara valet ditt. Eg hadde sjølv gjerne bygd langholdsrifle på 338WM hvis det ikkje var for at eg alt er i gang med ei ombygging av M67 til langholdsrigg. 6,5x55 er trass alt billegast å mengdetrena med :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nooby ,

 

Jeg har opp igjennom årene hatt den tvilsomme æren av å lade for en mengd eulike kalibere. Blant annet har mange kompiser og bekjente hatt ulike 338 rifler fra Heym og Sako. Felles for alle er at de ikke går godt selv med matchkuler fra Sierra, Lapua. Når testene fra de her hjemme som en stoler på sier det samme er jeg nok der at du er på litt tynn is.....

 

175grs kuler i .338 har ingen ting med LH å gjøre. kuler til LH i .338 er kulene med vekt fra 250grs og oppover. Du får ca 820m/s med ei 250 grs kule, kanskje 730-740m/s med ei 285-300 grs kule som er det en vil ha.

 

En 300 mag gjør 830-850 med 230 Berger som har BC tilnærmet 300 MK i .338. Ergo MYE bedre. I tillegg kan du skyte masse med billige Matchkuler ut til 8-1000m for 1/3del av prisen.

 

Som sagt lett valg - enn 300 er bedre -> mer presis, bedre ballistisk og vesentlig billigere å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Noen formening om en god kikkert til LH?

 

Snuser litt på ZEISS VICTORY DIAVARI 6-24X56 og den bør jo prestere...?

 

 

Du fikk jo noen gode forslag til kikkert og er enig med Sauer 150 der. Felles for dem er høy kvalitet og stiv pris..andre muligheter er Vortex Razor og forsåvidt viper, Nightforce og IOR. Finnes fler og..du bør ihvertfall sjekke at kikkerten har nok klikk til de holdene du skal skyte på med ditt kaliber...

 

Og som Sauer 150 sier ganske stor forskjell på om du skal ha først og fremst langhold kikkert eller først og fremst jaktkikkert.

 

Zeissen er definitiv først og fremst en jaktkikkert og har ikke mange klikk tilgjengelig..

Link to comment
Share on other sites

...Kulekaliberet er kjent for høg BC...

 

 

Men ikke med, for kaliberet, lette kuler vel? Eller...

 

Edit: Endret en klønete preposisjon.

Spørsmålet er ikkje utelukkande tunge vs. lette kuler.

Spørsmålet er også om materialval.

Ei homogen kule er lenger enn ei mantla kule ved samme vekt.

Ved samme BC vil ei homogen kule vera lettare enn ei mantla kule.

Link to comment
Share on other sites

Hva med litt av begge, 30-338, noen som har erfaring med den?

 

30-338 er tvillingen til 308 Norma mag. Yter det samme som de andre 300'ene - 910-940 /s med 180grs kuler og 870-900m/s med 200-210grs kuler. Hadde ord på seg for å være litt mer tilgivende presisjonsmessig på lange avstander og med lavere ES enn de større hylsene for 20-30 år siden og var derfor en del brukt til 1000y HP og BR. I dag bruker de fleste som skyter kal 30, 300 WSM.

 

Jørund Lien hadde jo en for en del år siden som nok var den første godt kjente og mye omtalte LH jaktriggen her hjemme. Hastighetene han hadde i sin med laaaangt løp var minst 300 Wby i hastigheter og er jo like giftig som hva som helst annet med samme diameter.

 

*** Kahles K624i 6-24X56 blir riktig... Er denne ok til jakt også?

 

På en veldig spesialisert jaktrigg som kun brukes på lange avstander er den nok helt ok. Synsfeltet i en 6-24 på 6x er derimot veldig begrensende på hvilke typer jakt den er passende til. Ett storvilt som dukker opp i skogen på 60-80m er ikke lett å finne i en slik kikkert. Vet av smertelig erfaring at en iblant mister dyr fordi utstyret iblant har blitt så spesialisert at det er direkte uegnet til det meste annet.

Link to comment
Share on other sites

Kan hende er eg på djupt vatn. Får så vera.

Uansett koseleg at informasjonsverdien tar seg opp på denne tråden.

 

Eg er mitt alias Nooby. Eg innrømmer difor glatt at eg ikkje veit alt, og eg held på den demokratiske retten min til å ta feil. Men eg synest at ein mann som spør kva han skal bruka 16 tusen på bør få eit meir utfyllande svar enn: "300WM. Fordi eg seier det." Då hjelper det ikkje om rådgjevaren var norgesmeistar. Det vert ikkje meir sakleg av den grunn.

 

Kan hende fekk eg også synt fram pros and cons om 338WM? Eg lærte i alle fall at det ikkje er håp for rifla mi uansett kuler :wtf::lol: Eg får leve med den som elgvelter.

 

Kast alltid stein frå glashus. Kven vil vel bu i eit glashus? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sauer 150 har selvsagt rett når han sier at Kahles K624i ikke er lettest å hanskes med når elgen kommer ut av skogen på 60-70 meter. Men det går, jeg skjøt en elg på 40 meter her i høst med den kikkerten. Kikkerten sto da heller ikke på 6X mer 10 el 12 tror jeg..

 

Fantastisk kikkert. Personlig har jeg valgt Hensholdt 4-16X56 på den av langholdsriflene som skal brukes mest på jakt. Rett og slett fordi at de mest sannsynlige avstandene på jakt er mer semi-langhold. Og korte avstander opptrer oftere enn extremt lange hold. Dessuten er jeg ikke dyktig nok til å jakte på extremt lange hold.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det går ikke det minste ut over presisjonen. Men det går utover hastigheten. Når du har 308, er det liten vits å kjøpe 300wm som du kapper på 50 cm. Da har du tatt bort den fordelen 300'n har over 308'n. Kapp 308'n på 47-50 og sett demper på den. 300 kjøper du hvis du skal skyte langt og da bør du ha langt løp.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...