Jump to content

223.Rem eller 6,5x55 på rådyr og rev?


MarcusJohansen

Recommended Posts

Hei! :)

Jeg har en godkjent søknad på en ruger mini 14 223.rem og var egentlig bestemt på å kjøpe denne til bruk på rådyr og rev.

Men nå ble jeg litt usikker på om jeg skal ha en rifle i 6,5x55 isteden, virker som om det er mye mer praktisk, men det ser ut som det ikke er noe halvauto rifler i dette kaliberet.

eller går det fint med 223.rem på rådyr, uten for store skader?

Er takknemmelig for al hjelp! :D

Link to comment
Share on other sites

Skutt ca 10 rådyr med 223, og blyspisskule, ikke loddet. Det blir en del blodslag mellom hinnene i bogen, og enda mer hvis du treffer bein. Men det syns jeg det blir med 308n min også..

 

Kjøp det kaliberet du har lyst på. Skal du jakte rådyr og oppover (større dyr) så kjøp 6.5, skal du jakte f.eks skjære, kråke, gås, rev og rådyr så kan 223 være et bedre alternativ.

Kanskje.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en del rådyr(70-80) med 222 og 223, og de er begge kalibre som fungerer godt på rådyr om man bruker de rette kulene.

Min klare personlige favoritt i 223 er Barnes TSX kuler som du får som ferdig ladet patron i form av Barnes Vor-Tx ammo.

 

Da får du god skuddeffekt, som oftest gjennomskudd og uten mye kjøttskader.

 

Når det gjelder ruger mini 14 i 223, er jeg mere skeptisk da de to jeg har testet av dette skytevåpenet ikke har vært i stand til å gi en presisjon som jeg finner god nok til jakt på rådyr og rev.

Selvsagt kan det være eksemplarer som gir god presisjon, men inntrykket mitt er at det som oftest ikke er all verden.

 

Dersom du vurderer å jakte noe større enn rådyr, vil det være mer praktisk å kjøpe en 6.5x55, men du kan selvsagt også kjøpe ei rifle i dette kalibret i tillegg etterhvert også :)

 

Er det noen spesiell grunn til at du ønsker å kjøpe ei halvauto rifle?

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips og svar! :D

Grunnen for at jeg vill ha et halvautomatisk våpen er at det virker greit med et raskt oppfølgningsskudd, og jeg skal også bruke den en del på bane.

Skal da mest sannsynlig kjøpe den nye 581 versjonen som har tykkere løp og bedre presisjon, skal også kjøpe accu-strutt som stabiliserer løpet.

Var ihvertfall det som var den egentlige planen :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en del rådyr(70-80) med 222 og 223, og de er begge kalibre som fungerer godt på rådyr om man bruker de rette kulene.

Min klare personlige favoritt i 223 er Barnes TSX kuler som du får som ferdig ladet patron i form av Barnes Vor-Tx ammo.

 

Da får du god skuddeffekt, som oftest gjennomskudd og uten mye kjøttskader.

 

Var i polen nå nettopp der den ene jegeren brukte barnes vor- tx i 223. Ville aldri brukt denne på rådyr utfra hans erfaringer på denne turen. Dyrene sprang opptil 400m etter skudd i bog, og flere dyr(4tror jeg) ble ikke funnet. Lite fint hull inn, lite hull ut, seint blodtrykksfall=lange fluktstrekninger. En frustrert jeger måtte etterhvert begynne med hals og hodeskudd, og det funker jo med all slags ammo.

I test er fusion kommet meget godt ut i 223 til rådyr. Jeg brukte fusion i 6,5 på nevnte tur, aldri hatt penere slakt.

Jeg har 6,5x55, og er superfornøyd med virkning i rådyr(hadde 3006 før, funka godt det og). Kommer til å kjøpe 223 eller 22-250'etterhvert pga veldig lite rekyl og enda flatere kulebane :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke brukt 223 mye på rådyr, men i ungdommen brukte jeg og en kompis utelukkende 222 hjemmeladd på rådyra. Ble skutt 15-20 rådyr i året hos oss før det ble bestemt at alle rådyra i omegnen er forbeholdt gaupa :evil:

 

Vi brukte 60 grs Solid base foran en passe dose 202 som ga 890m/s i normale piper. Noen dyr gikk 40-60m etter skuttet men de fleste ble liggende på stedet eller i umiddelbar nærhet. Gjennomskudd på samtlige selv på skrå frontskudd.

 

I dag ville jeg selvfølgelig heller valgt en 223 grunnet utvalget i våpen og ammo, men for 20 år siden var 222 minst like populær som 223 er i dag.

 

Om en lader selv er en solid loddet blyspiss som gir stor diameter det beste valget i mine øyne. Med 2x ekspansjon vil en ekspandert .224 kule være veldig lik en 100 grs Mega i f eks 243 men omtrent samme anslagshastighet, uten å ha den samme gjennomtrengningen selvfølgelig. Men rådyra er ikke store og med 25-30cm gjennomtrengning er du i vitale deler nesten uansett anstendig vinkel på ett rådyr.

 

Om valget er hovedsakelig rådyr er 6,5'n overlegen. Større kule og bedre gjennomtregning er aldri negativt. På diverse annet småvilt er en .224 patron like overlegen.

 

Mange mener i dag en 222/223 er for smått til rådyr, noe jeg er veldig uenig med. 223 er omtrent halvparten av en 6,5, men brukes på vilt som er 1/10parten i størrelse av en voksen elg. Rart hvordan bare 2x mer patron er veldig bra til 10x viltet.

 

Skal en leke med tall er en 223 like bra på rådyr som en 378/416 er på elg. Fungerer utmerket bare en treffer skikkelig :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en del rådyr(70-80) med 222 og 223, og de er begge kalibre som fungerer godt på rådyr om man bruker de rette kulene.

Min klare personlige favoritt i 223 er Barnes TSX kuler som du får som ferdig ladet patron i form av Barnes Vor-Tx ammo.

 

Da får du god skuddeffekt, som oftest gjennomskudd og uten mye kjøttskader.

 

Var i polen nå nettopp der den ene jegeren brukte barnes vor- tx i 223. Ville aldri brukt denne på rådyr utfra hans erfaringer på denne turen. Dyrene sprang opptil 400m etter skudd i bog, og flere dyr(4tror jeg) ble ikke funnet. Lite fint hull inn, lite hull ut, seint blodtrykksfall=lange fluktstrekninger. En frustrert jeger måtte etterhvert begynne med hals og hodeskudd, og det funker jo med all slags ammo.

I test er fusion kommet meget godt ut i 223 til rådyr. Jeg brukte fusion i 6,5 på nevnte tur, aldri hatt penere slakt.

Jeg har 6,5x55, og er superfornøyd med virkning i rådyr(hadde 3006 før, funka godt det og). Kommer til å kjøpe 223 eller 22-250'etterhvert pga veldig lite rekyl og enda flatere kulebane :wink:

 

Man kan alltids ha mye forskjellige erfaringer, men ikke for alt i verden om et rådyr springer 400 meter etter et skudd noenlunde sentralt i bogen.

Det gjør det ikke om du skyter det med helmantel engang.

Om ikke da rådyrene i Polen er sinnsykt mye mer hardskutte enn rådyrene i Norge og Sverige.

 

En 6.5x55 gir selvsagt meget god skuddvirkning på rådyr med gode treff, men det skulle bare mangle med tanke på størrelsen på rådyrene og er vel egentlig litt overkill i forhold til hva som er nødvendig på dem.

 

Når det er sagt, så er 6.5-06 mitt favorittkaliber til rådyr og det meste av annet vilt :)

 

Marcus

Med litt trening, skyter du et sikkert andreskudd nesten like fort med ei boltrifle som du gjør med en halvautomat.

Ei boltrifle er generelt sett betraktelig mer presis.

 

Ser egentlig ikke noe poeng i å ha ei halvautorifle til jakt i Norge så fremt man ikke har noen form for handikapp som gjør det vanskelig/umulig å bruke hevarmen på ei boltrifle.

Link to comment
Share on other sites

Vet at det høres utrolig ut, men det er faktisk sant(er ikke kjent for å overdrive :wink: ). Om litt av grunnen er at det ble skutt på lange hold(200m og opp), og at kula ikke ekspanderte skikkelig vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke om alle skudd var midt i bog, men kanskje bak. Skøyt selv et lite kje(maks 8kg) midt i bog med 6,5 fusion som sprang 70-80m før det datt(var rimelig overrasket da :roll: ).

Jeg vet at det satt en ulykkelig jeger etter første jaktdag, da han hadde 4 dyr som ikke ble funnet etter tydelige treff. Han hadde flere som ble skutt, og som sprang 200m og opp til 400m(hans ord da), før de falt om. Heldigvis er markene i Polen gigastore slik at han likevel så at de falt.

 

Støtter ellers at ei god boltrifle er langt å foretrekke foran halvauto i 223. Poenget med 223 er jo god presisjon, noe rugern ikke kjent for.

Link to comment
Share on other sites

223 kan få kuler opp i respektablehastigheter hvor det ikke er sikkert at kula trenger gjennom et bogblad på korte hold, selvfølgelig avhengig av kula. En tyngre litt grovere kule er å foretrekke. Jeg mangler personlig erfaring med 6mm på jakt, men 243 er vel ansett på vilt til og med impalas størrelse i Sør Afrika. Den vil da muligens fungere svært så bra på rådyr med rett kule. 243 kan også brukes som ren skadedyrspatron på rev kråke m.m.

Ruger Mini 14 er svært lite egnet til jakt i og med at presisjonen ikke er så grei å få til uten mye styr. Den diskvalifiseer seg som jakt våpen for mitt vedkommende i og med at den leveres i 223.

Noe av det minst trøblete våpen jeg har sett i det siste er tikka T3. I "gjengen" har vi 4 stk, fra 22-250 til 308. Alle som en er kjempefornøyde med disse.

Siden 22-250en er min vil jeg si at det er hakket mer ubrukelig til rådyr enn 223. Heldigvis traff jeg rådyret foran bogen sånn at kula "eksploderte" inn i lungeområdet. Fant ikke en gang splinter igjen av kula. Dette var med hastigheter litt over 223 fart , men ikke mye. 6,5 er bra greier til rådyr og kanskje små hjorter, men er som 223 på rådyr om man bruker 6,5 på elg. For smått og spett og ja jeg vet at fettern til kompisen til svigerfar til … har brukt 6,5 og skutt hundrevis av elg og alle har detti i smellen. For meg er 223 for pinglete til rådyr og 6,5 for spe til elg, sorry for overlagt trådslingring(eller ikke).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...