Jump to content

Villsvinforeningen.no


Villsvinforeningen

Recommended Posts

Når et dyr har vært tilhørende den Norske faunaen, så har det full rett til å komme tilbake.

Må spørre deg hvilke skader Villsvinene vi allerede har her i Norge har gjort av skade?

 

Hvis du vil karakterisere Villsvinet som et skadedyr så er det opp til deg, jeg vil karakterisere det som en stor naturressurs.

 

Hva tror du genererer mest penger av Elgjakten eller Villsvinjakten i Sverige?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal vi ha villsvin? Fordi det genererer penger til grunneiere?

Hvilke fordeler ser du ved og ha villsvin i norge?

Jeg syns vi skal ha Villsvin fordi de allerede har vært en del av Norsk fauna, og som sagt at det er en stor Naturressurs.

Det at grunneiere kan få en ny inntektskilde er vel en positiv bi effekt.

 

Vi vil få lettere tilgang på Villsvinkjøtt, noe som ikke er feil etter min mening :)

 

En annen ting er hvor mye penger norske jegere bruker på å reise utenlands for å jakte Villsvin, dette er det ikke alle som har råd til.

 

Plantelivet kan få en positiv effekt av dette, for eks flere Orkideer.

 

Ulven vil få et nytt byttedyr, det vil jo lette jakttrykket på Elg, Hjort og Rådyr først og fremst.

 

Har du jaktet Villsvin Xolo?

Link to comment
Share on other sites

Vi diskuterer svineriet i en annen tråd også.

 

Det kan jo også stilles spørsmålstegn ved påstanden om at villsvinet ble "utryddet" for ca. 2.500 år siden. I perioden BP 3500 - 2000 hadde vi ei kraftig klimaforverring. Villsvina foretrekker edelløvskog, og tåler ikke at det går mye tele i bakken. Det ble rett og slett for kaldt, både for svina og biotopen deres - og det er det nok fremdeles, i størstedelen av landet.

 

"Norsk Villsvin Forening": Lær dere vanlig norsk rettskrivning, og gi heimesiden en språkvask.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker villsvinet velkommen. Men det er sett fra jegerhjertet. Jeg vet mange innen landbruk er skeptisk, kanskje med god grunn, men her burde man vel lytte til Svenske erfaringer.

Synes vel forøvrig at dagens regelverk er greit nok. Såvidt jeg vet er sugge med unger fredet og da er dyrevelferden og etikken greit ivaretatt.

Forøvrig er vel klimaet i Norge fortsatt slik at stammen vil være begrenset til de sørligste delene av landet.

Et tankeeksperiment: dåhjort begynner å spre seg fra de begrensede områdene den finnes i dag, hvithalehjort runder østersjøen og sprer seg sørover i Sverige/Norge. Skal disse også på svartelista?

Link to comment
Share on other sites

Nei, har ikke jaktet villsvin. Og har ikke noe i mot de. Bare lurte på hvilke fordeler du så ved og innføre de.

Kunne godt tenke meg å jakte villsvin. Sikkert artig det.

 

Hvilke ulemper er det snakk om at de gjør? Siden de er svartelistet.

 

Mener og ha sett noen youtube videoer av jakt i England på villsvin. Gjør de ikke stor skade på dyrket mark?

Link to comment
Share on other sites

klimaendringer vil gjør at vi får inn nye arter i Norge. Skal alle disse svartelistes? Hva med fuglearter? Hører lite om svartelisting av fugl....Havsule er vel eks. på en ny art som har kommet på egen hånd, kanadagås et eks. på utsetting (den burde vel helt klart vært svartelistet) Så har vi de som sprer seg til nye områder innen landet. Fiskemåken f.eks. burde jo vært utryddet fra fjellområdene våre...eller?

Link to comment
Share on other sites

Mulig det er skade dyr, men med myndighetene sin enorme innsats for det norske landbruket så er jeg ikke sikker på hva den kan skade lenger. Noe dyr må det jo være i skogen, storfe og sau er det jo nesten slutt på her i kongerike, så noen villsvin som roter rundt i skogen kan nå vell ikke gjøre mye galt, det er jo snart ufremkommelig i store deler av skogen på grunn av et tilnærmet dødt landbruk mange plasser. Aktive bønder kan i mange bygder snart telles på en finger så villsvinet kan kanskje gjøre en bra jobb med og begrense jungelen av en skog som vokser opp rundt oss som ingen gidder og hugge ved i lenger da varmepumpe og billig ved fra Øst Europa er inn nå.

Så har jeg hørt av mine venner fra Polen og Litauen at villsvin jakt er veldig gøy og kjøttet smaker godt så kanskje det ikke er så dumt tross alt :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
både ulven og svina har vore vekke ei stund. ulven for lov å vera her på visse vilkår. Burde ikkje da svina og få lov?

 

Dette her er i hvert fall jeg enig i :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva fint at jeg fant denne tråden!: D Jeg er opprinnelig fra Tyskland og havnet i Norge 15 år siden. Personlig har jeg jaktet veldig mye på villsvin i mine hjemme trakter (gjør det fortsatt) og kan garantere for at denne typen jakt er noe av det mest interessante og spennende som finnes. Villsviner har intelligens og det merkes under jakta. Ibland kan det være veldig vanskelig og krevende å oppspore dem, da hjelper ofte ikke ens hunder. Vorstehhunder etc. kan man nesten alltid glemme, fordi de fleste blir livredde når dem lukter svin, men da kommer jaktterrieren til sin rett. :) Det hjelper til det garanterer jeg for. :D Ellers så jakter vi på kontinentet mest på natta ved månelyset respektive snø på bakken. I Tyskland jakter vi oftest etter det såkalte "Lüneburger modell" som vil si at man jakter fra de minste dyrene oppover. Altså kultinger og års- griser i hovedsak. Suggene som har kultinger blir ikke jaktet på så klart. Galter fra 100kg eller minst 5 år. Det er vanskelig å finne ut om ibland ...

Siden villsviner sprer seg i Sverige med høyest tempo, så kommer Norge ikke å slippe unna. Det går med rakett tempoet, noe jeg opplevde selv i 1970 - 80 tallet. Heldigvis kommer dem, de blir en berikelse for alle av oss.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg jakter en del villsvin i Sverige, og synes det er en storartes jakt, men ser også hvilke skader de gjør...

 

Først og femst liker de myk bakke og edelløvskog, der det ikke er tele (frost og tele er i denne sammenheng to forskjellige ting før noen starter den diskusjonen). Dette betyr jordbruk- og kulturlandskap. At "noen villsvin går rund i skogen" er rett nok, men et fryktelig lite gjennomtenkt standpunkt. I sørsverige må en gjerde inne hager med strøm for å holde villsvin ute av de. De gjør MYE skade på dyrket mark. Mange steder er problemet å få skutt nok gris...

 

Hva vil så mest sannsynlig skje med villsvin i Norge? De vil bosette seg der det er mest fruktbar landbruksjord og lite tele, dvs rundt Oslofjorden og sørlandet til Jæren. Her vil de gjøre mye skade.

 

Ser en i lengre perspektiv så har en problemer med villsvin i forstedene i bl.a. Tyskland, hvor villsvin plyndrer søppelbøtter og bor i parkene...

 

Jeg foreslår at villsvinforeningen.no allerede nå forplikter alle medlemmene sine til å sitte tre dager i uken på åte for å holde bestanden nede, slik realiteten er blitt enkelte steder i Sverige der kommunene i sammarbeid med jegerne ikke klarer å redusere bestanden...

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...