Jump to content

Helleu :)


AndreasB86

Recommended Posts

Vet ikke helt hva jeg skal skrive jeg.. Heter Andreas hvertfall :)

 

Ny på forumet, ny på facebook-gruppen.

Jobber daglig med support på betalingsterminaler, og tilbringer en smule for mye tid foran PC-en.

 

Jegerprøve-kurs den 18.11 (Hell yeah xD Ser fram til det. ) Litt usikker på hva jeg kunne tenke meg å jakte på, men jeg finner vel ut av det med tiden.

Link to comment
Share on other sites

Du kan med jegerprøve godkjent kjøpe 6 jaktvåpen uten videre spørsmål fra politiet. Skal du ha flere enn det må det god dokumentasjon om hvorfor du trenger flere.

 

Våpenskap trenger du også for å få invilget våpensøknad. Dette kan du kjøpe sammen med våpen(våpenbestilling) i butikken.

 

Mye fint av våpen å finne brukt det sparer jo litt penger om det er noe som en har lite med. Kikkertsikter like så.

 

Kaliber til småvilt opptil rådyr. 222rem,223rem,243win,260rem,6,5x55 og 270win. De 2 siste der er også godkjente til storvilt om du bare vil ha ett våpen.

Link to comment
Share on other sites

Tja bør ikke være noe problem.

 

Leverte når jeg hadde 2 jaktvåpen i skapet. 4 søknader på nye jaktvåpen 3 rifler og ei salongrifle. Skrev bare jakt på hva de skulle brukes til og 2 uker senere fikk jeg ett brev fra politiet med 4 godkjente søknader.

 

Så ikke noe tull med skummle spørsmål osv. Vi er ikke i Russland altså :winke1::mrgreen:

 

 

Åhh ja liten edit. Du betaler pr gang du søker ikek pr søknad så lever søknad for flere våpen når du søker.

 

Du trenger:

1. Salongrifle(22lr)

1. Hagle.

1. Rifle til rådyr og småvilt.

1. Rifle til storvilt

1. Kombi(rifleoghagle i samme våpen)

Pluss 1 gammel kriger for moro på banen :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hm, ingen av de er vel spisbare? :D

Velkommen til forumet :)

 

Det må ikkje være spisbart for at du skal jakte på det, det heter viltstell. Så får du mer spisbart vilt å spise:) + at det er utrolig gøy.

 

Når det gjelder søknader så kan du levere inn 6 stk, på samme våpen om det er ønskelig, hagle,rifle.

 

Når det kommer til våpen og optikk så må du finne ut ka du ønsker å bruke å ka det skal brukes til.

 

Som førstegangs jeger så høre en hagle med i hus som første våpen, denne tar du med deg på banen å trener mye med, leirdue skyting er utrolig artig.

 

Så kan du evt kjøpe deg en cz455 som er et systemvåpen 22lr/17hmr/22wmr. Dette teller som et våpen i garderoben din.

 

Lykke til med jegerprøven :)

Link to comment
Share on other sites

Du trenger:

1. Salongrifle(22lr)

1. Hagle.

1. Rifle til rådyr og småvilt.

1. Rifle til storvilt

1. Kombi(rifleoghagle i samme våpen)

Pluss 1 gammel kriger for moro på banen :mrgreen:

o.O Hvorfor trenger jeg alle de? Burde vel holde med ei hagle, samt ei rifle som er tillatt for småvilt+storvilt.

 

Jeg leste noe om at det skal være spesifisert på søknaden merke og type våpen man søker om? Vil det si at man må finne ut spesifikt hvilket våpen man ønsker når man søker?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hagle til storvilt? ;)

 

Til storvilt er det rifle som gjelder. Og gjerne litt grøvt kaliber. Regner med dere får en innføring i dette på kurset før eksamen :)

 

Velkommen hit!

 

Edit: du kan skyte rådyr med hagle da. Men rådyr regnes vel i så tilfelle som småvilt? På litt tynn is her nå ;)

 

 

Sent from my iPhone

Link to comment
Share on other sites

Hagle til storvilt? ;)

 

Til storvilt er det rifle som gjelder. Og gjerne litt grøvt kaliber. Regner med dere får en innføring i dette på kurset før eksamen :)

Fredrik no er jo rådyr storvilt/småvilt da. Så det er ikkje noe problem å kalle det storvilt selv om det er småvilt. så eg kaller det småvilt/storvilt :)

Link to comment
Share on other sites

Beklager, men jeg .. Har mer respekt for våpen enn at jeg ville hatt noe bare "fordi det er kult å ha". Når det er sagt, så må våpenet først og fremst værefunksjonabelt, og på 2 plass se.. noenlunde bra ut. (Jaggu mye stygge rifler)

Et våpen er et verktøy som skal utføre en jobb (Jakt av småvilt/storvilt).

 

Det som er "Kult å ha" er ikke tillatt. (M4A1, AR15, etc. AA12 ^^ ). Disse våpnene er vel strengt ulovlig utenfor militæret?

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe som slår følelsen av å jakte med gamle militære våpen som Krag, Mauser, Mosin Nagant, Lee Enfield og mye annet. Selv om våpen er skummle greier og ett verktøy trenger det ikke bare være alvorlige greier.

 

Skyte frukt, Flasker med vann osv. Moro men det kan fortsatt gjøres på en trygg og sikker måte.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger:

1. Salongrifle(22lr)

1. Hagle.

1. Rifle til rådyr og småvilt.

1. Rifle til storvilt

1. Kombi(rifleoghagle i samme våpen)

Pluss 1 gammel kriger for moro på banen :mrgreen:

Kjapt spørsmål, som kanskje kan være av interesse for TS og; ved søknad om våpenkort til hagle; må du da spesifisere kaliber (hva benevner man det med på norsk forøvrig? Bore eller Gauge? Eller noe annet?)

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke alle de våpenene. Kombi er f eks et veldig spesiellt våpen. Har hatt en sånn, men solgte den med tap, da jeg ikke fant anvendelsesområdet.

 

Etter hvor du bor i landet / hvem du kjenner mm er det forskjellig typer jakt som kan være aktuellt. Finn ut det, så kjøper du et våpen som passer til den jakta. Mange typer jakt kan også utføres med samme våpen.

De fleste starter med småvilt av noe slag. Bor du på Østlandet kan det være en kamp bare å finne det.

Foreslår at du hører med din lokale Jeger- og Fiskeforening. Det kan være de har et opplegg for nye jegere, at du f eks kan være med på viltstell, revejakt f eks. Som postjeger på revejakt med hund f eks holder det med ei middels god hagle.

 

Jeg vil ikke anbefale en nybegynner å kjøpe grovkalibra rifle, som det står lenger opp. Finkalibra holder, inntil 30-kaliber. Det er mer enn nok rekyl og smell å lære seg å skyte med.

 

Han skyter ikke dynamisk, han er "nybegynner", og må ta det derfra.

 

 

Og still aldri spørsmålet "hva må jeg kjøpe for å jakte" til en som jobber i jaktbutikk. Finn ut det med utstyr og våpen før du går i butikken. Har sett dem pushe uhåndterlige eller dumme ting på nybegynnere mer enn en gang.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her er et par tråder du kan ha nytte av:

 

Alt du trenger å vite om våpensøknad

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=32871

 

FAQ om riflekjøp

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=28999

 

Som nybegynner trenger du et våpen du kan øve med uten å gå konkurs - det rimeligste å skyte med er 22lr, dvs en salongrifle. Den kan du også jakte med på alt opp til hares størrelse, men ikke hare. En hagle er vanskelig å komme utenom hvis du skal jakte småvilt, men en sentertent rifle kan du forsåvidt klare deg uten så lenge du ikke skal på storviltjakt eller toppjakt.

 

Som du ser er det ikke risikofritt å spørre folk om hva du trenger - her på Kammeret er de fleste såpass til våpennerder at våpengarderoben fint kunne vært satt til hundre våpen og vi ville likevel slitt med å få plass til alt vi har behov for ;)

Link to comment
Share on other sites

Beklager, men jeg .. Har mer respekt for våpen enn at jeg ville hatt noe bare "fordi det er kult å ha". Når det er sagt, så må våpenet først og fremst værefunksjonabelt, og på 2 plass se.. noenlunde bra ut. (Jaggu mye stygge rifler)

Et våpen er et verktøy som skal utføre en jobb (Jakt av småvilt/storvilt).

 

Det som er "Kult å ha" er ikke tillatt. (M4A1, AR15, etc. AA12 ^^ ). Disse våpnene er vel strengt ulovlig utenfor militæret?

 

For å si det slikt.. å ha mer enn to våpen går ikke på at det er "kult", det går på at det er ganske så vanskelig å finne et riflekaliber til alle typer vilt her til lands. Videre så blir det fort vanskelig å bruke samme rifle til mink og elg. Tror du bør legge av deg innstillingen om at å ville ha flere våpen er useriøst :winke1:

 

Å ikke kjøpe en .22LR i startfasen er noe du vil angre på. Det viktigste her er mengdetrening, mengdetrening, mengdetrening til du blir blå i avtrekkerfingeren og du skiter tomhylser. Å kjøpe en 6,5x55mm, .308 Winchester, eller .30-06 Springfield (forresten de tre mest populære sentertenningspatronene her i Norge) for å så skyte deg skuddredd og personlig konkurs er neppe det beste for noen som (jeg antar) er ny til skyttersport og jakt :wink:

 

Enkelte modeller av AR-15 er som nevnt ervervbart dersom du er sportsskytter. Helautomatiske våpen er naturlig nok noe kun samlere, forsvar, og de som jobber på store båter utenfor Somalia får lov til å ha, og da selvfølgelig under svært streng lovgivning :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...