Jump to content

ønskes: opplæring støkkjakt


valemon

Recommended Posts

Jeg er en relativt fersk jeger, med et par sesonger bak meg, og har kommet dit at jeg gjerne skulle sett og lært støkkjakt fra noen som kan det. Søker derfor en erfaren støkkjeger som kunne tenke seg å dele litt kunnskap ved at vi tar en jakttur sammen. Jeg vil selvfølgelig dekke drivstoff, jaktkort, mat, etc, og også et passende honorar til som kan tenke seg å gjøre dette :)

 

Er på østlandet og mobil, så nøyaktig hvor dette kan foregå kan vi komme tilbake til...

 

Gi tilbakemelding her eller PM dersom du kunne tenke deg å lære bort litt og tjene en slant :)

Link to comment
Share on other sites

Er det så mye å lære da? Du lærer best om du går mange turer i skauen og prøver og feiler. Jeg vet at dette ikke var svaret du var ute etter, men dersom ingen inviterer deg med på tur, så anbefaler jeg at du bare hopper i det og prøver selv :)

Link to comment
Share on other sites

Om du jakter støkk eller med hund er det en ting som er uvurderlig hvertfall i begynnelsen og det er kjennskap til terrenget du jakter i.

Det får du ved å legge ned mil etter mil med trakking og etterhvert ser du hvilke biotoper som har størst sjanse til å ha fugl som igjen vil gi deg bedre sjanser selv i terreng du ikke er kjent, som støkkjeger må disse biotopene oppsøkes i større grad enn med hund og spesiellt gjelder dette med fugl som trykker bra.

 

Nå kan nok en tur med en erfaren jeger gi deg en pekepinn men det kan like gjerne være en med hund, det er mye læring å ta til seg fra å se en bra hund i arbeid og se hvilke biotoper den oppsøker.

 

Det er nok ingen som vil ta seg betalt for noe slikt og hvis du noensinne befinner deg vestpå så får du gi beskjed :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svarene. Jeg begynner etterhvert å få ganske mange mil på nakken, men stusselig med skuddsjangser.

 

Begynner å få noen idèer om hva som er "riktig" skogstype for fugl, og det er nettopp dette med biotoper, hvilken type skau jeg skal bruke tida mi i, som hadde vært fint å få litt praktiske tips på :) Så fortsatt.. om noen på østlandet ser dette og har muligheten, si i fra!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gått MYE støkk, og da jeg leste tråden din slo det meg, "hvor flink kan man egentlig bli til å gå støkk?"

 

Jeg er enig med han over, at det handler i aller høyeste grad om å bli kjent i terrenget. Dette er det soleklart viktigste. Ellers så er det småtteri som å lære deg å gå der hvor du faktisk kan skyte (ikke still deg opp midt i et bjørkekratt å se etter hare/fugl).

 

Man vil og med erfaring lære seg typiske plasser viltet befinner seg. Dette kan man til en viss grad lese seg til, men det vil og variere veldig fra terreng til terreng.

 

Andre ting er å lære seg å se etter spor, for å få en indikator på hvor mye vilt det er i terrenget du jakter i...

 

Konklusjonen min er altså at du kan lære litt av andre, men 98% kommer med erfaring..! :)

Link to comment
Share on other sites

Støkkjakt kan jaktes på en enkelt måte hvor jegeren går rundt i skauen og må ha flaks ved at alle tilfeldigheter vil det til at man skal lykkes, eller man kan gjøre seg mindre avhengig av tilfeldigheter og jakte svært effektivt. Det handler i stor grad om lokalkunnskap, men det er også hauger og lass av tips og triks. Triksene kan være alt fra ammovalg og choker, til tempo, lyddisiplin, tiden på året eller den aktuelle jaktdagen og ikke minst værforholdene. Man trenger ikke sjøl erfare alt dette for å ta det med i regnestykket. Mye kan læres bort. Man vil alltid være avhengig av en god porsjon flaks, men jeg mener absolutt at støkkjakt er noe man kan bli god på hvis man grundig til verks...

 

Du vil som støkkjeger ha mange fantastiske og adrenalinfylte opplevelser å se fram til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter ved å gå 10 skritt, og så "stå stille i 4". Så går jeg 10 skritt igjen, osv. Da blir viltet usikker på om de er oppdaget. Jeg opplever også mer på denne måten siden jeg får mer tid til å sanse det rundt meg. Har ofte opplevd at viltet flyr ut akkurat idet jeg starter å bevege meg igjen. Dette gjelder nesten all slags vilt.

 

Uansett vil man se bevegelse fra viltet bedre når man selv står i ro. Resten handler som nevnt ovenfor av andre om lokalkunnskap, lesing om viltets vaner og prøving og feiling.

 

Tvi tvi!

Link to comment
Share on other sites

Jeg (dessverre) enig med de over. Ikke mye å lære bort her. En ting jeg i vertfall har lært er at en støkkjeger må være forberedt på at de ikke skyter storfugl hvert år så du har kanskje høye forventninger?

Et tips har jeg og det er å forsøke å slenge deg med en skogsfugljeger som går med hund gjerne bare for å se. Da vil du få se mange flere fuglesituasjoner og lære mer om hvor de sitter og hva de gjør.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en relativt fersk jeger, med et par sesonger bak meg, og har kommet dit at jeg gjerne skulle sett og lært støkkjakt fra noen som kan det. Søker derfor en erfaren støkkjeger som kunne tenke seg å dele litt kunnskap ved at vi tar en jakttur sammen. Jeg vil selvfølgelig dekke drivstoff, jaktkort, mat, etc, og også et passende honorar til som kan tenke seg å gjøre dette :)

 

Er på østlandet og mobil, så nøyaktig hvor dette kan foregå kan vi komme tilbake til...

 

Gi tilbakemelding her eller PM dersom du kunne tenke deg å lære bort litt og tjene en slant :)

 

Hvis du i det opprinnelige innlegget ditt hadde sagt at du var en 22 år gammel jente som ønsket opplæring i støkkjakt, så hadde du allerede vært overlesset med tilbud om gratis jaktopplæring og alle utgifter dekket.

Link to comment
Share on other sites

Det du faktisk kan lære av å gå sammen med en annen er hvordan man på beste måte går på støkkjakt når man er to, istedet for èn. Da tenker jeg på både sikkerhet, og hvordan man kan gjøre jakta mer effektiv ved samarbeid. Det er nokså enkelt å gå alene, men en kunst å gå to.

 

(Med enkelt mener jeg ikke effektivt. Det er ofte mindre effektivt å gå alene, og mer utbytterikt når to samkjørte jegere går sammen).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...