Jump to content

Vedlikehold av trestokk...etter jakta..


Raudnakke

Recommended Posts

Jakta er over..og slik ser børsa også ut..

 

Her i fjor var tilhøva i x-heimen ikke optimale før starten på reinsjakta, så jeg måtte gå over børsa i hytt og gevær under jaktas gang..

 

Dette dokumenterte jeg relativt grundig i denne tråden: viewtopic.php?f=38&t=75594&p=830768#p830768

 

Helt klar skal det nok innrømmes at jeg ikke var 20. august i år heller, men siden jeg hadde gjort en grundig jobb med børsa i fjor regnet jeg med at det fikk holde.. og det gjorde det.

 

 

Nå har reinsjakta vært over noen uker og børsa har vel tørka opp, så jeg bestemte meg for å lage en liten Post-Jaktum vedlikeholdstråd, slik at jeg i verste fall ikke er noe værre ute og kjører neste høst..

 

Børsa har vært i aksjon en god del uker i fjellet..det bærer den preg av med litt matte felter der den har gnisset mot klær og ryggsekk dag ut og dag inn. Den har vel ligget ute i uvær hele dager og..mens far og bikkje prøvde å holde koken i duken. En del netter på bakken i lavvoen har den og bak seg.

 

Vi får ta et overblikk..

 

Vi ser at stokken har vært mye ute i vær og vind..matt, men heldigvis ikke seriøse skrammer og sår fra steinrøyser:

 

 

Kimb001.jpg

 

 

Går vi litt tettere på ser vi dette tydeligere:

 

 

Kimb002.jpg

 

 

Skjefteolje og stålull 0000...Det kommer en langt med..

 

Kimb003.jpg

 

 

Lett pussing over hele stokken med stålull for å fjerne oksidasjon og møkk.. Neglebørsten får pussetøvet ut av nettskjæreinga og kommer til anvendelse litt senere og..

 

 

Kimb004.jpg

 

 

Jeg påfører alltid olje tynt med fingertuppen.. skulle ikke det tynne laget være tilstrekkelig, gjentar jeg dette steget etter et par dagers tørk:

 

Kimb005.jpg

 

Littegranne rausere er jeg med olja i nettsjæringa hvis den virker tørr.. Her er det større totalareal enn overflatemåla og jeg fordeler og børster olja inn med neglebørsten:

 

Kimb006.jpg

 

 

Ferdig nettsjæring ser da slik ut:

 

 

Kimb007.jpg

 

 

..og et par titt på det ferdige resultatet før det settes bort til tørk ser sånn ut:

 

 

Kimb008.jpg

 

 

Kimb009.jpg

 

 

Jeg lar det hele nå tørke et par dager før jeg kikker på det igjen..dvs..jeg gnir vel over med tørr handbak i kveldinga da..

 

jeg beklager bildekvaliteten..mobilkamera..

Link to comment
Share on other sites

Da er et snaut døgn gått, og jeg masserte over stokken med håndbaken før jeg la meg i går..

 

Jeg kunne da stå opp til dette:

 

Kimb010.jpg

 

Kimb011.jpg

 

Som vi ser er det en jevn tynn overflatehinne nå.. omtrent så mye det går an uten å få fare for Skinning,(fenomen beskrevet i Woodstocktråden)

 

Jeg lar nå stokken tørke et døgn til før jeg vurderer veien videre...

Link to comment
Share on other sites

Dagens oppdatering på dette lille vedlikeholdsprosjektet...

 

I dag er overflaten redusert til en fin oljefilm..

Dette indikerer at stokken, til tross for gjentatt høytrykksvask ved 0-2 grader og stiv kuling ikke er blitt utvasket i veden og at det lille den trekker skjer gjennom porene...

 

Mere håndbak og mere tørk..

 

Kimb012.jpg

 

Kimb013.jpg

 

Merker at bildekvaliteten ikke lengre holder til å gi annet enn en ide om hva som skjer, så jeg får bruke tørketia til å surfe litt på fotosidene på Finn.no..

 

Edit: Heiv inn en annonse etter kamera på Byttes-sidene på forumet her..

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig med slike spa, og terapitråder fra sanatoriet igjen :D

Hva gjør du med treværket innvendig i stokken ? Her er vel en del endeved, grovmaskinering etc..

Tenker spesielt på de flatene som ikke er dekket av en evt. beddemasse på rifler, eller treværk mot baskyle på f.eks hagler.

Link to comment
Share on other sites

De innvendige flatene er pusset jevne og grundig marinert når børsa var frahverandre..også under kolbekappa. År om annen, enten ved avslutta jaktsesong eller før oppskyting tar jeg stålet ut av stokken for å pusse og fette det. I den anledning etterbehandler jeg også treverket innvendig.

 

Jeg har muligens et nytt kamera på vei, så da skal jeg poste et bilde av hvordan det typisk ser ut inne på det ikke synlige treflatene mine..

Link to comment
Share on other sites

Takker, hansen deluxe...faktisk godt å være tilbake :D

 

Vel, da er vi oppe i omtrent noenogfemti tier etter påføring av laget og nå ser omsider overflata ut til å tørke skikkelig..

 

Er fremdeles på mobilkamera, men iflg. gode Kammerater skal det bli en løsning på dette i starten av neste uke..

 

Bildet under viser likevel sånn nogenlunde hva som har skjedd siden i går:

 

normal_Kimb014.jpg

 

Vi ser at med unntak av noen få felter har overflaten blitt hard og ikke klissete.Disse feltene er ennå litt våte så jeg lar dem tørke en stund til..

 

 

Hadde jeg fulgt et slavisk 24 eller 48-timer regime her, hadde jeg endt opp med å få på for mye..og risikert skinning..

 

Trur jeg lar denne hvile over helga nå jeg...før jeg går videre.

Link to comment
Share on other sites

Da har det gått en stund, og overflata er blitt hard..

 

Kunne sikkert ha gått videre for flere dager siden, men jeg har venta på et kamera som kom i går. Jeg annonserte jo etter et kamera på "Byttes" forumet, og ganske fort kom det en PM fra HP om at han hadde noe liggende som ikke lengre var i bruk. Dette var et Kodak Eazyshare Hybridkamera som virker å være ypperlig til verkstedkamera..

 

Stativ hadde jeg..et billigkjøp som ble for pinglete for spottescopet, så nå ser oppsettet slik ut:

 

Kimb081101.jpg

 

Jatta..tatt med mobilen :wink:

 

Stor takk til HP som donerte dette kameraet :D

 

La oss nå se hvordan overflaten ble:

 

Kimb081102.JPG

 

Kimb081103.JPG

 

Kimb081104.JPG

 

Som vi ser er både stokkens overflate og bildene mye bedre, selv om jeg ennå har litt læretid igjen på kameraet..

 

Jeg ser jeg bør ha på et lag til, men må gå noen runder med meg sjøl om hvor langt jeg ønsker å ta denne stokken. Dette er rufsebørsa mi og jeg har ikke utbedret hakk eller skrammer fra de siste par-tre års villreinjakter.. Jeg lurer derfor på om jeg skal holde en Hunters Grade Finish på denne..

 

Gruble litt utover dagen..

Link to comment
Share on other sites

Gikk noen dager før jeg fikk plukka opp dette prosjektet igjen.. litt familie, litt jakt og litt anna som skulle gjøres..

 

Kanskje like greit, siden jeg måtte finne ut hvor jeg ville med denne stokken.

 

Jeg har sagt tidligere at dette er rufsebørsa mi..steinrøyser har den sett mange av og flere blir det vel, så derfor velger jeg å gå for Hunters Grade Finish og la hakk og sår være i fred så lenge de ikke er for seriøse..

 

Avarsel: Sterke bilder!!! Jeg har lært meg zooming og macro..

 

 

På de første par bildene ser vi overflata som den er etter siste fyldige påføring og en god del dagers tørk..faktisk nesten ei uke..

 

Kimb111101.JPG

 

Kimb111102.JPG

 

Kimb111103.JPG

 

 

Jeg nevnete at jeg la på så fett at jeg lå helt på grensa til skinning, og det synes ennå på disse bildene i form av lett fuktige flekker. Disse flekkene er oljas mer flyktige forbindelser som gasser og damper ut av porene etterhvert som olja inne i stokken tørker.. Ikke noe utgangspunkt for en Best gun-finish ennå altså, men det er ikke det vi er ute etter her..

 

 

Ergo har vi en overflate der det stedvis ligger på og stedvis er trukket helt inn.. For at overflata skal bli mest mulig jevn i behandling velger jeg derfor nå å matte med stålull 0000..

 

 

"Arbeid pågår"..

 

Kimb111104.JPG

 

..og ferdig mattet:

 

Kimb111105.JPG

 

 

På tide å få på¨litt olje da.. Når jeg skal olje på slik overflate bruker jeg en bestemt teknikk; Av med korken, setter pekefingeren over flasketuten, snur opp-ned og tilbake igjen og løfter fingeren..

 

Det som nå er på fingertuppen trykker jeg ned på stokken med litt avstand i mellom.. i dette tilfellet ble det 5 "fingeravtrykk":

 

Kimb111106.JPG

 

Jeg tar nå pekefingeren og jevner dette utover med sirkulære bevegelser.. Disse 5 flekkene holdt faktisk til hele ene siden av kolben, kolberyggen og kolbebuken... Drøye saker..

 

Kimb111107.JPG

 

Da er er det bare å gjenta til hele stokken har fått sitt..

 

 

Kimb111108.JPG

 

 

..og sette til tørk.

 

Stay tuned..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også en av de som fikk skinning i løpet av siste halvår. Siste runde ble for raus. Tolker jeg deg riktkg at man da bruker stålull og då nytt tynt(!) lag med olje? Det skal ha trukket godt inn da jeg har tatt meg god tid med oljingen føre siste strøk...

Link to comment
Share on other sites

Sånn..da var omtrent ei uke gått, så en får kikke litt..

 

Siste ukes olje er nå hard:

 

Kimb191101.JPG

 

..men vi ser at det enå er litt matt i porene..

 

Kimb191102.JPG

 

..så vi gjentar prosedyren fra forrige uke:

 

Kimb191103.JPG

 

Jevnet utover blir da wetlooken slik:

 

Kimb191104.JPG

 

..og det hele endte opp slik:

 

Kimb191105.JPG

 

Denne gangen valgte jeg å ikke matte ned med stålull før oljepåføring.. Overflata er rimelig jevn, og den litt glatte overflata fra forrige uke hjelper når jeg masserer over stokken noen ganger frem mot kvelden for å få mest mulig av olja ned i porene..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg ville poste en liten oppdatering..både for å vise litt av prosessen og fordi jeg driver og lærer meg å fotografere litt bedre...

 

Sånn 24 timer senere ser det hele slik ut:

 

Kimb201101.JPG

 

Kimb201102.JPG

 

Kimb201103.JPG

 

Kimb201104.JPG

 

Jeg har massert og gnidd over både i gårkveld og i morges, og oljen fordeler seg helt jevnt..

 

Mulig jeg gnir over igjen i kveld..ellers blir det ei ukes tørk..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...