Jump to content

Pros and cons 300wsm


porkpicker

Recommended Posts

Hei godtfolk.. Skal lage meg ei ny grisebørse.. Tankene spinner litt rundt .300wsm.. Men jeg har lyst til å ha den relativt kort og med demper. Hvor kort kan jeg gå? Snakker jo ikke om lange hold på åtejakta, og ikke går jeg på elg heller. Tenker munningsflamme osv.. Eller skal man bare være kjedelig å holde seg til 308? Tenkte at den lille ekstra oumphfen kunne være grei.. Kom gjerne med innspill, da bygginga starter en av dagene..

Link to comment
Share on other sites

Nevnte kaliber krever vel litt tregere krutt enn f.eks. .308Win. Tregere krutt krever litt lengre løp for å brenne opp/gi fra seg all effekt. Altså er ikke .300WSM egnet til veldig kort løp, slik sett er nok .308Win et bedre valg etter mitt ringe sjønn til nevnte rigg.

Link to comment
Share on other sites

Aldri ladet selv men snust litt på kaliberet (det jeg skriver baserer seg på hva andre har fortalt meg). Konkurrenten er 300win mag, patronen er kortere og uten magnumbelte (som uansett ikke brukes lengre). Ulempen er hylsevolum og moderne homogene kuler som er lengre enn vanlige kuler = patronen kommer til sin rett med hjemmelading og magasin som tar litt lengre patroner enn fabrikkstandard.

 

Hva med en 338 Federal ?

Link to comment
Share on other sites

Få deg ett kaliber som skyter en litt grov kule med moderat hastighet :wink:

 

Lyddemper utgjør en ytterligere feilkilde så normalt langt løp og elektroniske hørselsvern er en langt bedre løsning.

 

Det er få ting som har større potensielle feilkilder enn lyddemper.... :mrgreen:

 

 

9.3x57 eller 9.3x63 pipe 55-60cm en lyssterk kikkert, gode elektroniske hørselsvern og du er klar :wink:

 

PS...308win 6.5x55 fungerer i praksis like bra...grisen blir like "dø"...løper like langt etter godt treff...og opplevelsen er like stor med mindre rekyl og lavere kostnader på ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Er du like intressert i våpen som i jakt så skal du selvfølgelig bygge deg ei børse :wink:

Siden du nevner WSM vil jeg tro dette.

Knall kaliber som garantert holder til formålet.

MEN, til gris og grisejakt som hovedformål ville jeg gjort som grevlingen1 sier og bygd ei skikkelig grisebørse med grovt høl i tuten.

Noe slikt kanskje (som var 300 WSM før ombygg) i 450 Marlin

normal_SAM_1600.JPG

Link to comment
Share on other sites

Få deg ett kaliber som skyter en litt grov kule med moderat hastighet :wink:

 

Lyddemper utgjør en ytterligere feilkilde så normalt langt løp og elektroniske hørselsvern er en langt bedre løsning.

 

Det er få ting som har større potensielle feilkilder enn lyddemper.... :mrgreen:

 

 

9.3x57 eller 9.3x63 pipe 55-60cm en lyssterk kikkert, gode elektroniske hørselsvern og du er klar :wink:

 

PS...308win 6.5x55 fungerer i praksis like bra...grisen blir like "dø"...løper like langt etter godt treff...og opplevelsen er like stor med mindre rekyl og lavere kostnader på ammunisjon.

 

 

Du er jo ikke i nærheten av svare på spm til TS... Og hva mener du med feilkilder ift lyddemper?

 

Til TS: Som grisebørse til korte hold er det ingen vits i å velge 300WSM. Du får ikke utnyttet denne patronen i et kort løp. 308, 9,3x62 og 358 er nevnt og er gode kandidater.

Link to comment
Share on other sites

Gode argumenter fra flere her. 450 er vel den beste kandidaten her gitt bruken og mulighet for korte korte løp uten munningsflamme, men jeg ville seriøst startet med lading hvis du skal drive med slikt. 450 ammo tror jeg ikke jeg har sett i butikker rundt her. Og hvis de hadde lagerført, så er prisen, hva skal vi si; spenstig :lol:

 

358 win høres forlokkende ut. 338 fed er nevnt. 9,3x57 er jeg usikker på om går ned i en kort kasse, noen som har prøvd kan vel opplyse oss dødelige. Ellers har jeg sett en tøff liten sak hos den lokale smelldoktoren: 9,3-08. Den går i kort kasse. Et spenstig valg for en fremtidig hjemmelader ...

 

Lyddempere fungerer dårligere og dårligere med større kulediameter. Nå skal jeg ikke uttale meg om HVOR mye dårligere effekten blir, men en demper ville vel uansett hjelpe ganske mye. Både med tanke på demping av rekyl, munningsflamme og bevaring av hørsel. Samt at det blir lettere å komme ned på dyret igjen med kikkerten. Eneste bakdelen med demperen er at børsa blir noe lengre og litt tyngre.

 

Edit: Med tanke på 300WSM: kan noen med QL legge inn 185gr Mega med 65-55-45 cm pipe, VV550 krutt og legge ut hastighetene her. 300wsm vil helt sikkert gi mer enn 308 uansett, selv om munningsflammen blir imponerende. Det du må spørre deg selv om, er om grisen blir dødere av .30 kule i 850m/s kontra en .30 kule i 800m/s? Så hvis du ser på disse to isolert, bruk 308. Enklere, billigere og etter mitt skjønn, like bra. Skal du endre noe i forhold til 308, så velg noe som lager større hull.

Link to comment
Share on other sites

Hei godtfolk.. Skal lage meg ei ny grisebørse.. Tankene spinner litt rundt .300wsm.. Men jeg har lyst til å ha den relativt kort og med demper. Hvor kort kan jeg gå? Snakker jo ikke om lange hold på åtejakta, og ikke går jeg på elg heller. Tenker munningsflamme osv.. Eller skal man bare være kjedelig å holde seg til 308? Tenkte at den lille ekstra oumphfen kunne være grei.. Kom gjerne med innspill, da bygginga starter en av dagene..

 

Dersom du ønsker å kutte pipa, så er 300 wsm bortkasta.

Til åtejakt på gris med kort pipe og lyddemper, hadde jeg valgt å bygge meg en 9.3x62 og brukt tunge kuler.

Da får du rimelig snill rekyl og smell kombinert med skikkelig oumphf.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

300 WSM er et ypperlig kaliber og valg for de som ønsker og trenger magnumytelse i en kort låskasse.

 

Har selv en Remington 7 i 300 RSAUM, men hadde ikke valgt dette kaliberet dersom bruken var "kortholdsjakt".

Som et kaliber til allsidig jakt fungerer div. Short Magnum bra, mener nå jeg.

Fordelen med Short Magnum kontra eks .308 Win er økt hastighet og flatere kulebane, i de situasjoner der slikt er viktig...

 

Ulempen med Short Magnum er mindre magasinkapasitet, jeg får 2 stk 300 RSAUM i magasinet og 1 stk i kammeret på min Rem 7, det føler jeg er litt lite på villsvinjakt med hurtige skudd mot bevegelige mål.

En annen ulempe er selve omladningen, korte tykke hylser med bratt skulder mater ikke like glatt som eks hylser basert på .308 Win. Problemfri omlading er viktigere enn utgangshastighet når dyra kommer fort og du må repetere sluttstykket med børsa mot skuldra for å rekke et oppfølgingsskudd.

Andre ulemper jeg opplever med Short Magnum kontra en .308 Win er mer rekyl, smell og munningsflamme, egenskaper som ikke nødvendigvis fremmer gode skudd i "kaotiske situasjoner".

 

Skulle jeg valgt en kaliber til denne typen "kortholdsjakt" hadde jeg vurdert .308 Win, .338 Fed, .358 Win(for kort låsekasse), evt. 8x57 eller 9.3x57(for medium låskasse).

 

Har selv en Remington 7 i .358 Win som jeg liker veldig godt til "kortholdsjakt".

4 skudd i magasinet og 1 i kammeret, glatt ladegrep og tung(250 grain) kule i moderat(700 m/s) hastighet.

Skulle jeg beholdt bare ei av mine rifler til min jakt(Gud forby...), hadde .358 Win rifla vært et selvsagt valg.

 

Det er iallefall noen tanker fra meg og min jakt...

Link to comment
Share on other sites

300WSM, eller 7mm WSM som vi nå er en liten gjeng som har - har EN fordel. Det sender ei tung for kaliberet kule ut i en drabelig hastighet. Resultatet er gode ytelser i vinden på langt hold, lang-langt hold. På middels langt hold kan man skyte lettere kuler og få en flattskytende "laser".

For å oppnå dette opererer man med mye krutt og høyt trykk. Rekyl, men særlig smell, uten lyddemper er betydelig. 300WM er jo direkte sammenlignbar.

 

Jeg kan forstå at man velger 300WM, som er et standardkaliber, til grisejakt i skogen, men å plage seg selv med WSMene uten å ha bruk for noen av fordelene de gir, det forstår ikke jeg at man vil.. De brenner løp fort, har dyre hylser, lite ladedata, osv.

Til langhold, og langholdsjakt, der en trenger, eller vil ha de ekstra marginene de gir over en 30-06 eller en 6.5x55 - kjempegreier. Men inne i skogen, til ingen nytte? Hvorfor?

Må jo også si at det er rart å se et byggeprosjekt med såpass potensiale til å bli dyrt, komme fra en som "absolutt" må ha den kjipeste kikkerten som er :wink:

 

Man kan ha veldig mye gøy med en 300WSM, men inne i tetta tror jeg man kan ha det mer gøy med andre ting. Det skulle være rart om det ikke fins en 338WSM f.eks. 338WM er jo et vanlig kaliber og en elg/gris-"velter", 9.3x62 må med på lista over skogskalibere, eller hva med ei dobbeltrifle i et grovt R-kaliber, sånn bare for å ha noe å plages med :mrgreen:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når man diskuterer patroner og løpslengder ville jeg først startet med å definere maks totallende og funksjonalitet på våpenet. Så ville jeg bestemt meg for mekanisme som er avgjørende for hvilken maks løpslengde jeg kunne oppnå innenfor maks totallengde. Eks: en Steyr M (lang kasse) helstokk i 9,3x62 har omtrent samme totallengde som en en Rem 7 i 358win når pipelengden er lik. Blaser er enda kortere enn disse med samme pipelengde. Strekker man blaseren til samme totallengde som Rem 7 har Blaseren lenger løp. Etc, etc, etc..

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen.. Hovedgrunnen til spørsmålet rundt .300wsm er at jeg synes en mild mag kunne være artig, og at patrone er frekk å se på.. Samt at dette skal bli et howaprosjekt. Kan vippes opp på .300wm også, men jeg tenkte at en midt imellommagnum kunne være grei. Skal ikke ned på 40cm, eller rein krattbørse, men ser ikke helt for meg langholdsløp. Brenning av løp antar jeg heller ikke jeg vil oppnå, da flere våpen står i skapet. Er som sagt ikke bare grisejakt, men det var grunntanken. Har titta på .338fed også. Søt sak, men ikke i howas sortiment så vidt jeg vet. Ser heller ikke på kruttforbrenningen som et kjempeproblem i forhold til hastigheten eller for dempern. Dempern koster jo ikke stort uansett. Men fyll meg gjerne inn med mer info om kaliberet da det er uprøvd for meg så langt..

 

M67, he he. Halvauto'n får ny eier. Tankespinnerier fører mye rart med seg, og planer er til for å forkastes he he. Men ta det ikke for gitt at det blir et halvt statsbudsjett i kikkert uansett.

Fikk donert en antikvarisk 3-12x56, men den endte på .223,n istede.. Billig merke som gjør jobben greit på reveåtet.

Link to comment
Share on other sites

Til opplysning kan jeg jo si at nåværende griseklasker er .30-06.. Og dette kaliberet gjør jo i og for seg jobben helt tilfredsstillende. Ville bare vært artig å prøve noe nytt for min del.. Tenkte at kula ville ha tåelig samme fart etter kapping som .30-06, men muligheter for tyngre kule. Og da noe mer gjennomslagskraft/ drep i seg, i feks større galter.

 

Dette med trang boltgange pga hylseformen, er dette gjengs i de fleste merker?

M67, jeg lytter/leser i spenning hva du kan gi meg av innputt her. Ikke ta ladedata og ammokost som et større problem. Har noe tilgang, da noen jobber med å produsere disse :roll: ...

 

Se jo at .308 egner seg godt til kortkort og demper, men kunne tenke meg nok en gang å være litt utenfor samfunnets etablerte normer. Som sagt et "reint" Howaprosjekt..

Link to comment
Share on other sites

Men fyll meg gjerne inn med mer info om kaliberet da det er uprøvd for meg så langt..

Tror det meste er nevnt. Magnum som tåler forholdvis raskt krutt med rette kuler, lkke så magnum at det blir uhandterlig med løpslevetid og puss, eller varme i demper og løp. Men forvent at alt blir mye varmere enn med 6.5x55 og slikt, MYE varmere, regn iallefall godt under halvparten så mange skudd som en 308 før du må stoppe, men dempes bra. Med demper er rekylen nada.

Kan rockes til heftige langholdsytelser, og beholder bedre ytelser enn det meste selv med kort løp.

Til veldig bred allroundbruk må jeg si at det er en genial patron, jeg har spart litt rekyl ved å velge lillebroren 7mm WSM, men det eneste jeg oppnådde er vel egentlig dyrere kuler... Dog er den lettere å skyte i jaktrifle-form, særlig uten demper. Jeg liker å se det jeg skyter på, når jeg treffer det.

Rifla mi, og Jonnyvang si nesten likens, er ei halvtung jaktrifle på 4.5kg, med 27" pipe og jaktstokk - som på langhold holder følge med så godt som alt, Og som man smyger inn gjennom tetta til en elgpost med like naturlig.

I 30-kaliber er kuler og ladekost ingenting å bry seg med, heller ikke til jakt uansett. Det er mengdeskyting det betyr noe for. Men kjøpeammo er ikke akkurat vanlig. Går du 7mm så er vi en gjeng som sitter på data. Hylser i 300 har Lapua, good shit. I 7mm må de formes fra 270 eller 300. Eller bruk Winchester, de er greie nok. N15 er godkrutt.

Til allround, kjempekaliber, til ren grisejakt = tull. Men må vel si at dersom langhold ikke er med i ligninga så gjør den ikke noe 30-06 ikke gjør. Og selv da skal det være forbanna langt før den gjør noe mer.

 

Tankespinnerier fører mye rart med seg, og planer er til for å forkastes

Jepp, det er sånn vi er.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Så m67, du vil ha meg over på nok en .30-06? Hmmmm...

Fabrikkammo har de greit av på jaktdepotet, både merker og tyngden. Ser jo at kosten er høyere enn mye annet, men du vet jo at jeg ikke skyter sååå mye at jeg går bankrått av disse smellene.. Vel, stokken er plukka ut, samt noe småtteri å henge rundt om. Men ikke stålet foreløpig.. Hadde .338fed vært i sortimentet, kunne den vært festlig den også.

 

Ang kapping, hvis du måtte, hvor kort ser du for deg? Misforstå meg rett, tenker sonic55/45 og håpa på å kunne få dempern nærme forskjeftet..

Link to comment
Share on other sites

Så m67, du vil ha meg over på nok en .30-06? Hmmmm...

Hvis jeg ikke (trodde at jeg) hadde bruk for muligheten til å skyte på langt hold, eller hadde som hobby å skyte på langt hold for skytingens skyld - så hadde jeg hatt enda en liten 308 istf. den 7mmWSMen. Men om lange hold er med i ligningen, så er WSMene geniale.

OG, man skal kjøpe det man har lyst på, ikke det andre sier man skal. Likevel er det greit å få med seg andres meninger, fakta, tanker man ikke har tenkt, osv.

338Fed. er et veldig forskjellig kaliber, nesten motsatt faktisk.

 

Ang kapping, hvis du måtte, hvor kort ser du for deg?

Så kort som du må, eller vil - 24" er jo vanlig, 20" går sikkert fint, men ha en magnumdemper - uansett.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takker for konstruktive innspill m67.. Mange tanker som spinner rundt her nå.. Fristelsen for dette er jo ikke logisk som du sier. Men det er vel derfor det heter fristelse og ikke fornuft?

Ang 338'n så tenkte jeg at ei litt feit kule kunne være greit i grisefettet. Hva angår kulebane og slikt har jeg egentlig ikke vurdert.. Vet jo at .308 kunne vært like godt for mitt bruk. Har ikke komponert alt ennå, så sluttvekt på riggen er uviss, men blir langt mer transportabel enn gamle dreggen min..

Link to comment
Share on other sites

Da er valget tatt, og komponentene satt sammen i dag.. Ble .300wsm i axiomstokk, tofot, pictannyskinne og en rimelig kikkert foreløpig. Sendes til kapping og kroning ved første mulighet. Antar så langt at jeg tar 10cm av lengden, som nå er 61cm for å ende på samme lengde med demper på.. Vet at jeg vil få nok munningsflamme og tap av hastighet. Men men, tenker at det blir greit nok jeg.

Takker for innspill, og håper ikke jeg blir kvalt for mine håpløse ønsker og upolitiske handlinger.

Link to comment
Share on other sites

Er slik stilt at dempere ikke blir dyre hvis jeg blåser den ut. Men hvis dere mener at jeg er tryggere med 55, ja da er det vel like greit. Denne ql greia som ble nevnt, noen som har? Ser ut til at det blir ferdigrulla på meg ei stund fremover..

 

Er jeg long gone hvis jeg tar av 10cm? riggen er jo "lang" nok nå synes jeg. Og 45 bygger ennå 10cm på løpet. 55 husker jeg ikke i farta. Børsa vil nok ikke bli brukt uten demper vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Slitasje på demperen ville jeg ikke brydd meg om, det er en bruksgjenstand. Du bruker bilen selv om den slites...

Jeg bruker en Atec Maxim, den holder, @27" pipe. Er det en aludemper, så vær nazi på å holde den under 200°C, så holder den. Skyter du den mye varmere enn det, så buler den lettere. Min demper blir omlag 15°C varmere for hvert skudd, så om du vil drepe demperen så skyter du 12-15 kjappe skudd...

 

Jeg ville prøvd den med 61cm først. Er det for langt så kapp - jeg vet jo ikke hvor viktig det er for deg at den er kort heller.. Munningsflamme trenger du ikek bry deg med, den bkir igjen inni demperen. Bare ikke forvent å kunne skyte lange serier...

Tror det blir ei bra børse det der.

 

QL trenger du ikke til fabrikkammo. De nye versjonen er forresten nokså fiffig kopibeskyttet, så det kan være vanskelig å få QL "billig" nå om dagen. Jeg har det ikke selv lenger engang.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takker igjen m67.. Er ikke et must med kapp.. Men hvis en tenker at en sitter i en av de trangere vaktårna, så er det jo cm på cm i minus med plass. glemte i forbifarten å måle totalen mens den sto på benken der inne. men vurderer å ta 10cm som sagt. Ang skuddtakt, så tror jeg ikke jeg holder ditt tempo. Så mye gris eller bambi står sjelden stille å venter på meg :roll: .. Men om Peddyslate får lurt meg ut på banen en gang så kanskje..

Link to comment
Share on other sites

Ql var med tanke på hva jeg kunne forvente på rundt 50cm løp med ferdigammo. Tar jeg helt feil når jeg ser for meg litt over 30-06, men tyngre kule? Ser det er mange meninger rundt killeffect, men jeg tenkte at tung kule ga litt mer klask i grisefettet. Og to tre bambi i samme slengen hvis de parallelparkerer he he..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...