Jump to content

Hvordan beskytte riflekikker i håndbagasjen?


Maritim

Recommended Posts

Skal ut på tur og skal ha med et par kikkerter i håndbagasjen. Dette er en diavari 6-24*72 og en Duralytt 1.2-5*36. Skulle gjerne hatt en boks/koffert som rommer en eller begge. Litt av poenget må være at den/de gir god beskyttelse men tar liten plass.

Noen som veit om en smart løsning?

Link to comment
Share on other sites

Ja gode kofferter er det ikke mangel på. De fleste av disse er ganske klumpete/store for plassering i håndbagasje. Hvis dette ikke er viktig er det ikke noe å lure på.

Link to comment
Share on other sites

Endte opp med Clas Olson kofferten. Den har den smarte "pelle ut terninger i skum" løsningen.

Kjempe fin om enn kansje litt stor. Blir tipp topp som håndbagasje med to kikkerter og avstandsmåler. Blir like vel å lete etter passende rør i tilfelle jeg bare skal ha med en kikkert eller om jeg skal ha med meg en kikkert i sekken på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Obs obs hvis du skal reise utenlands med fly.

Anbefales det at du pakker rifleoptikk spesielt om de er i montasjer, i riflekofferten evt kofferten om det ikke er mulig.

 

Det er mange som har støtt på problemer da flyplass/flyselskap ansatte og div regler/tolkninger regner dette som våpendel som IKKE kan medbringes i håndbagasjen.

 

Jeg la mitt i pelicasen med riflen til afrika og kun håndkikkert i håndbagasjen.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner.. Den problematikken har ikke jeg tenkt på.. Jeg reiser direkte Oslo-Praha. Noen som veit no om politikken rundt dette på denne ruta?

Nå har jeg kjøpt en relativt stor hardplastkuffert med masse skum, så jeg tror vel at det går greit om jeg putter denne i kufferten med klær rundt, men vil jo aller helst ha den med i kabinen selvfølgelig...

Link to comment
Share on other sites

Hvilke problemer kan riflekikkerter i håndbagasjen føre til? Det ensete jeg har opplevd var å bli spurt om Zeiss 3-12 m lys i siktet hadde lasergiver. Dette var på Frankfurt på vei hjem fra Sør Afrika for tredje gang. Jeg har tidligere hatt sikter og Zeiss RF i sekken uten å bli konfrontert med det. En gang har jeg fløyet over Amsterdam og to ganger over Frankfurt. Jeg har litt ekstra klær i håndbagasjen som jeg tuller optikk og kamera m.m. inn i. Mac booken har jeg hatt i et neopren etui. Jeg bruker alltid en svart utgave av den stridsekken forsvaret har. Masse plass og god å bære og ryggplaten er stiv nok til å gi tålelig grei beskyttelse. Denne bruker jeg også på Landcruiseren til det jeg vil ha med på jakta.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I de fleste tilfeller går det sikkert fint med riflekikkert i håndbaggasjen, men slett ikke alltid. Ble selv stoppet i Frankfurt. Dette var en del av et våpen og helt uaktuelt som håndbaggasje. Forsøkte forklare, men kom ikke så langt. Hadde heldigvis litt god tid, men blei mye styr. Måtte pakke den etter beste evne i en pappeske. Deretter ble jeg geleidet av væpnede sikkerhetsvakter tilbake til innsjekking. Gikk fint, men i dag jeg lar den heller sitte på rifla, eller pakker godt i annen innsjekket bagasje.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Anders i dette. Blir alltid stoppet i sikkerhetssjekken og spurt hva dette er, om slikt er lagt i håndbagasjen. Enten om det er riflekikkert eller håndkikkert. Unødvendig opphold og forklaringer. Bør i hvert fall legge inn tid til slikt, hvis det skal prøves ut. Sitter den rette i skranken, så blir kikkerten liggende igjen. Og det er mest kjedelig på vei til jakt. Pakk det godt og send det med innsjekket bagasje. Benytt en godt polstra riflekoffert og legg både rifle og håndkikkert i denne. Om denne skulle veie 10 eller 16 kilo er det ingen som hefter deg med. Dette er mine erfaringer fra mange turer.

Link to comment
Share on other sites

Da ser det ut til at en koffert i øvre klasse til innsjekking av både rifle og optikk er tingen. På tur der det er ønskelig å bære rifla uten sikte, ev. bæring av et ekstra sikte i sekken, er et plastrør som nevnt tidligere en god løsning. Jeg vet om en som har en Stormcase til salgs :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hva er enkleste kilde for å få tak på slikt?

Jeg finner ikke noe passende muffe med gjenger, men for de fleste vil det holde med endestykker i passende diameter.

http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-o ... opp-88082/

http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-o ... ror-87252/

Pass på at endestykkene ikke sitter for hardt.

En utsparring for grep til tommelfinger vil sikkert hjelpe.

Bruk av bobleplast anbefales ikke da jeg mistenker at den kan klebe/ekspandere hvis det blir fuktig/varmt/høyt over havet.

En T-skjorte eller noe burde gjøre susen uten at innholdet blir sittende fast.

En VVS/rørleggerbutikk har sikkert ett langt bedre utvalg.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Riflekikkert i håndbagasjen !

Aldri mer.

 

For en del år siden tok jeg alltid av kikkertsiktet og pakket den i håndbagasjen, men etter flere ubehagelige opplevelser gjør jeg ikke det mer.

Siste gangen var i Singapore. Da var det på nippet at jeg ikke ble værende igjen da flyet gikk. Det var rimelig ubehagelig og j.... langt hjemmefra.

 

Siden pakket jeg kikkertsiktet sammen med riflen og alt har gått helt fint. Forsinkes / forsvinner riflekofferten så har jeg ikke brukt for siktet anyway.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...