Jump to content

Førstegangsrifle i links til småvilt og skytetrening


Logaren

Recommended Posts

Hei :D

 

Jeg skal til med jegerprøven, og etterhvert kjøpe min første rifle. Sambygdingene truer dog med kronerulling, for å sikre at det kun innkjøpes plombert Krag. Slik at folk og fe fremdeles kan leve trygt i bygden :oops:

 

Her på forumet har jeg oppdaget at finnes mye informasjon, og jeg har forsøkt å lese meg opp slik at jeg kan bli litt klokere. Jeg skyter links, og det begrenser utvalget av aktuelle våpen noe.

 

Bruksområde

------------------

a) Skytetrening. Jeg har skutt lite, og satser på mye tid til å bli en bedre skytter. Det er en fordel om prisene på ammunisjon er lavest mulig. Jeg ser ikke for meg at hjemmelading blir aktuelt sånn med en gang.

 

b) Småviltjakt. Det er brukbare muligheter for toppjakt, andejakt, gås etc i nærområdet. Rev og bever er også aktuelt.

 

c) Ser det som uaktuelt i nærmeste fremtid å jakte storvilt. Men det er muligheter for rådyr og sel. Elg tror jeg aldri blir aktuelt.

 

Kalibervalg

--------------

Her har jeg fått ganske ulike råd, men de faller stort sett i to grupper. Dersom jeg kun ser for meg å kjøpe en rifle, da bør jeg kjøpe noe i 6.5x55 eller .308. Dersom jeg tror jeg vil kjøpe en rifle nummer to senere, så vil noe i .223 være fornuftig til bruksområdet over.

 

Med utgangspunkt i dette, så er jeg primært på jakt etter en rifle i links i .223, men jeg setter pris på andre forslag!

 

Budsjett

---------------

Helst under 20.000 inkludert optikk og montasjer, men kan strekke det til 25.000 om havelysten er tilstrekkelig stor.

 

Utvalg i links i .223

---------------

Jeg har sett på litt forskjellig. Stort sett har det vært boltrifler, men jeg har sansen for enkeltskuddsrifler også. Halvauto vet jeg lite om.

 

-Tikka T3. Denne kommer jo i forskjellige varianter i links i aktuelt kaliber. Dette virker som et fornuftig valg, bortsett fra lang låsekasse. Jeg har ikke sett Tikkaen med trekolbe, men plastkolben likte jeg ikke så godt. Positivt med 1:8 stigning.

 

-Browning xbolt. Det eneste jeg er litt skeptisk til på denne er 1:12 stigning, ellers så virker denne å være veldig grei. Alm våpen holder til ikke så langt unna der jeg bor, og regner med god lokal hjelp om jeg kjøper Browning.

 

-CZ 527. Denne har jeg ikke kjent på, men ser den får stort sett god omtale. 1:12 riflestigning. Prisen er jo attraktiv.

 

-T/C Encore. Har heller ikke sett denne, og omtalen er litt sprikende. 1:12 stigning, og prisen er lav.

 

-Ruger no. 1. Jeg liker utseende veldig godt på denne, men den kommer visstnok kun i .222 i år, og presisjonen er visstnok så som så? Det er også attraktivt at den ikke er så avhengig av om du er venstre- eller høyrehendt.

 

-Ruger M77 Denne kommer i links og .223. Riflestigning 1:9.

 

-Blaser K95 - Dessverre for dyr...dessverre...dessverre...

 

-Sako 85 Hunter. Kommer ikke i .223 i links, kun i .22-250. Det er vel ikke så praktisk til skytetrening?...da er det vel mer fornuftig å kjøpe den i 6.5x55? Noe dyr.

 

Jeg må innrømme at jeg er litt rådvill. Bør jeg vurdere noe helt annet enn de over? Burde jeg heller satse på noe annet enn .223? Rekylen i de .223 jeg har prøvd har vært veldig behagelig. Det er lettere for meg å skyte brukbart med disse enn med grovere kaliber. Et forsøk med .30-06 gav ikke mersmak :oops:

 

Ellers takk for et veldig godt forum, med mye god info!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med så mange av disse, men jeg ville nok gått for en boltrifle. Fikk tips om en Ruger 1 her om dagen og syntes det hørtes interessant ut selv, men i "elgskogen" er det greit å kunne dra på med et kjapt oppfølgingsskudd. Det samme gjelder jo for så vidt rev også. Kjedelig å se et skadeskutt dyr løpe av gårde mens man fikler med å brekke våpenet. Da er det raskere å ta nytt ladegrep.

 

Selv melder jeg overgang til links for tiden og har sett på tre våpen. Det er Tikka T3 Lite, Browning X-bolt Hunter og Schultz&Larsen Classic DL. Fikk også tilbud på Browning A-bolt. Ellers har jeg for øvrig en eldre Sako og en eldre Brno Fox (forgjengeren til CZ527).

 

En ting å tenke på er om du vil ha trestokk eller syntstokk. Vil du ha syntstokk, er utvalget veldig begrenset. Av de mer eller mindre vanlige merkene, er det vel stort sett bare Tikka T3 og Browning A-bolt som leverer i links, synt og .223. Fordelen med Tikka T3 er riflestigningen og at den normalt er superpresis rett fra esken. Vil nesten påstå at det er mest pang for penga under ti lapper i dag. Ulempen er en "litt" kjedelig stokk. Den er hard, hul og glatt. Når det er sagt, den er søtti ganger bedre enn tyggegummistokkene fra andre, rimelige merker. Det er for øvrig også en annen ting jeg synes er dumt. Låskassa er dimensjonert for langt større kalibere. Du får en storviltrifle med liten patron om du går for .223.

 

Har ellers fiklet på en A-bolt i .223 en gang. Denne syntes jeg var knakende fin. Du har sikring på kolbehalsen, boksmagasin i hengsle og en gummiert stokk (Duratouch). Stokken er bedre å holde i enn T3'en, og du får kort låskasse. Ulempen er riflestigningen.

 

Når det gjelder trestokk, er det flere muligheter. Browning X-bolt er det jeg går for selv (bestiller i morgen, tenker jeg). Stokken har et moderne og, synes jeg, et pent design, samtidig som den er god å holde i. Du kan tømme rifla i sikret tilstand, og den er lett som en syntrifle. Denne har også sikring på kolbehalsen, noe jeg selv synes er helt topp. Ulempen er selvsagt at den ikke er i syntstokk om man vil ha det, i tillegg til riflestigningen. I .223 kommer den med kort kasse.

 

CZ527 er en dedikert småviltrifle hvor alt er tilpasset kaliberet. Nett og fin liten sak. Ulempen er riflestigningen her også.

 

Når det gjelder riflestigning er i grunn dette noe som er mer for hjemmeladere enn de som kjøper ferdigammo. Dette for å kunne lade tyngre kuler enn 55 - 60 grs. Noe særlig tyngre kuler enn dette gjør at de med 1:12 mister presisjonen.

 

Kan for øvrig nevne at jeg har tilbud på X-bolt Hunter links i .308 med montasje og Hauskendemper for under femten lapper. Det synes jeg den er verdt. Både A-bolt og X-bolt er gjenget fra fabrikk, så du slipper den ekstra tusenlappen i kostnad på det om du vil ha demper. Selv om X-bolten ikke er den billigste, er det godt mulig å få på et kurant sikte og komme under 20 000,-.

Link to comment
Share on other sites

Har en CZ 527 i links, flott (justerbart) avtrekk (med snellert!)

 

En annen fordel er at den faktisk har en "krympet mausermekanisme" som er beregnet på .223, som gir korte fine ladegrep, i motsetning til mange av konkurentene som har "one size" låskase som oftest er tilpasset atskillig lengre patroner (.30-06).

 

Riflestigningen har ikke skapt hodbry for min del (lader selv) og det fins fabrikkammo i bøtter og spann som går utmerket i 527'en (kulevekt rundt 55-55gr).

Har flere grøvere rifler så jeg har aldri følt behovet for tyngre kuler i .223'n!

 

Grei finish, og mye bang for the buck!

Link to comment
Share on other sites

En Kongsberg 393 / Lakelander i 6.5x55 kan du finne billig.

Dette er våpen på linje med Sako 75, men verden vil bedras. :roll:

 

Jeg kjøpte ei for et år siden til 4500,-

Disse kostet ny i 1994 kr15 000,- med jaktstokk og 20 000,- med sporterstokk.

 

Justerbart og meget bra avtrekk, 3 låseklakker, 4+1skudds integrert magasin med tømmefunksjon (knapp og alt flyr ut i hånda di). Smooth boltgang på linje med 200STR (abolt, T3 og annet dyrt blir morsomt i forhold) Låsekassen er meget "true" rett fra fabrikk og Kongsberg leverer gode piper, til en rimelig penge.

Link to comment
Share on other sites

Vist du skal skyte mye med riflen ville eg valgt et våpen som er kaliber 223.

Det har lite rekyl og er veldig lett å skyte bra med, selv etter mange skudd.

 

Selvfølgelig kan du velge deg større kaliber også men da blir prisen dyrer.

Lyddemper er også en god ting.

6,5x55 eller 308 med demper er veldig behagelig å skyte med.

 

Går du til din lokale forhandler gir han deg sikkert en god pris vist du kjøper litt i slengen.

 

Her har du en oversikt over links våpen viewtopic.php?f=14&t=75785&hilit=oversikt+links+v%C3%A5pen

 

Sjøl så bruker eg 223, 6,5 og 308. Det som er kjekkeste å skyte mye med blir 223. Det koster meg svært lite når man lader sjøl og man skyter mye mer når man kan lade sjøl også. Eg bruker Remington umc og de er gode hylser til lading som du kan lade mange ganger.

Link to comment
Share on other sites

kjøp Cz 527 links i 7,62x39, du.. :wink:

 

Treningsammunisjon får du til under tre kroner per stykk om du kjøper Barnaul.

 

Jeg digger den kombinasjonen, men det et svært dårlig valg om man ikke lader selv.

Ikke bare sliter man med trening om barnaul går dårlig, men man har et elendig utvalg av jaktammunisjon også.

Link to comment
Share on other sites

Hei.....

 

Ligger ute ei topp Tikka T3 på salgskammeret her. Kal 223, den er det KKC stokk på i tillegg slik at det er mulig å tilpasse den maksimalt for optimal skyting. Mener den også var borret for lyddemper. Ut fra prisen den ligger ute med er det et meget godt kjøp. Jeg er ute etter slik selv, men er ikke links dessverre akkurat nå.

 

 

Den ligger også på Facebook under salg av jaktutstyr, lå masse bilder av den der. Må være den samme ut fra beskrivelsen.

 

Var bare et tips.

 

Hilsen

 

Røssler

Link to comment
Share on other sites

Leste innlegget ditt litt bedre nå, ut fra budsjettet ditt hadde jeg satsa på den Tikkaen som ligger ute i kal. 223. Tikka er jo kjent for topp presisjon. Legger du 6.7 8 000 i optikk har du en rigg du vil få mye glede av. Alt vilt fra og med rådyr og nedover, null rekyl, topp presisjon på lange hold. Topp førstegangsbørse, blir garantert ikke skuddredd.

 

Røssler

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...