Jump to content

Hva er egentlig en original Kar98 verdt?


Peddyslate

Recommended Posts

Jeg vet av ei børse som jeg kunne tenke meg å vite litt mer om hva man kan/burde gjøre med. Det er snakk om en original Kar98 Fra 1939, husker i farta ikke produksjonsstedet, men alle deler på rifla har samme serienr. Bolten skiller seg ut. Den er aldri rørt av noen norske myndigheter, og ser sånn ut som når siste eier forlot den et sted oppi Finnmark. Den er langt fra mint, men er i god bruksstand, og ikke mer slitt enn mange norske jaktvåpen. Den er og helt fri for rust. Bajonett og reim har den ikke.

 

Skal den bare syltes ned som den er, eller er dette et våpen som har mer bruksverdi enn som samlerobjekt? Jeg er bittelitt frista å slå kloa i denne for å rett og slett forkorte hele greia. Beholde alle trekk og "looken" den har i dag, men sette saga i stokk og løp, flytte siktet og alt, og presse totallengda ned på metern.

 

EDIT: Når jeg tenker etter, jeg er er 99% sikker på at den er produsert i Oberndorf, om det er relevant.

Link to comment
Share on other sites

Desse var originalt 7.92,eller 8x57. De fleste vart omgjort til kal. 30-06,noen ble beholdt i org. 8x57 kaliber for å bruke opp rest-ammoen som tyskerne etterlot seg. Dette var vel hovedsakligt kystartilleriet viss eg husker rett.

 

None the less er de ikke verdt så mye uansett,da de finns veldig mange av de. Er den ombygd (F1) er den knapt verdt noe mer enn 5-800kr,dønn original UTEN preging på låsekassa noe mer,kansje 1500-3000 alt ettersom (viss du finner en kjøper da).

Priser er uansett kun hva en potensiell kjøper er villig til å gi ;)

Link to comment
Share on other sites

Ingen norske merkinger, kaliber 8x57. Etter at en tysk soldat satte denne fra seg så kan den ikke ha stått der lenge før noen plukka den opp og stua den bort et tørt sted. Denne har aldri vært i hendene på myndighetene. Om jeg får kloa i den så kanskje jeg skulle prøvd å finne orignal bajonett og reim, for å så sylte den ned og stue den bort et trygt sted?

Link to comment
Share on other sites

Helsike ;)

 

Da må jeg skaffe meg denne og et annet våpen i 8x57 eller tilsvarende kaliber! Vil veldig gjerne ha ei krattbørse på under metern, men i relativt grovt kaliber for svinejakt til neste år. Det hadde vært ubegripelig kult med noe som så ut som om den ble konstruert på 30-tallet. Med lang stokk, overtre og altmulig. Jeg hadde begynt å legge planer om hva ørna med hakekorset skulle gjøres om til... Tenkte det kunne bli hodet på en elg, men vingene som gevir osv. Men den skal få ligge i fred.

Link to comment
Share on other sites

Da sier vi at vi har kommet til en konklusjon her nå!

 

Men så lurer jeg på om kassa fra en M98 i 30-06 kan bygges om til 9.3x62...? Jeg har allerede en .308 og vil ha noe med skikkelig trøkk i. Dette skal være en nødbrems som slynger tunge kuler på relativt korte hold. Jeg lefler og med ideen om å stikke til Svalbard en gang i framtia.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...
  • 5 months later...
On 11/18/2020 at 3:17 PM, Jegerlærling said:

Om ikke myndighetene har vært borti den, er det da mulig å få den lovlig registrert? 

han mener nok at den aldri har vert innom det norske militæret å blitt herja ihjel/¨ordnet opp¨ til f1. flere mausere endte opp direkte i sivile hender etter krigen uten at det ble begått noe ulovligheter.

hadde den ikke vert registrert så hadde han nok ikke vert dum nok til å spørre så mye på et internett forum.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...