Jump to content

1-4/6 kikkert (Vixen etc.) vs. aimpoint


daggis

Recommended Posts

Leter etter kikkert for tiden, men sliter litt med å finne det jeg leter etter.

 

Jeg vil ha en kikkert som er:

 

1. Lite kresen på hodeplassering, så jeg kan få siktebilde uten å styre for mye.

 

2. Går ned til 1x, slik at jeg kan ha begge øyne oppe.

 

3. Sterk rødpunkt som fungerer bra i dagslys.

 

4. Lite optisk forvrengning, slik at det er greit å se med begge øyne oppe.

 

 

Har kikket på Swarovski 1-6 og Trijicon 1-4, men etter å ha prøvd de litt strøk de på henholdvsis 1 og 3.

 

Trodde jeg hadde funnet gull når jeg fikk prøve leupolds VX6 1-6. Den oppfyllte 1,2 og 3. Etter å ha brukt den litt merket raskt at det var noe jeg ikke hadde tenkt på, nemlig punkt 4. Ser flere sliter med dette på kikkerten, og jeg klarer ikke fokusere lenger enn noen sekunder før øynene gir opp og det blir uskarpt. Nesten så jeg blir litt usikker på om den er 1x, og ikke 1,1 eller noe slikt, for jeg får mye av samme følelsen som på Zeiss 1,1-4.

 

Ser at Winge Våpen nå har kampanje på Vixen 1-6 m/lys. Noen som vet noe om denne?

 

Ser den har fått god omtale i bl.a. jagdpraxis, se her:

 

http://opticscamp.com/pdfs/vixen-1-6x24-euro-review-full.pdf

 

Lurer på om denne kan være noe? Er litt skeptisk i og med at den er såpass billig. Det pleier jo å være en sammenheng der.

 

Er det noen kikkerter jeg har oversett som kan fungere?

 

Eller er det slik at jeg må ty til gode gamle aimpoint og ha en kikkert i bakhånd i tilfelle jeg trenger forstørrelse? (Bruker Blaser, så er jo ikke så vrient å bytte).

 

 

Bruksområde er stort sett rådyr med hund og støkkjakt på skogsfugl med drilling og rifle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skøyt to år med Trijicon 1-4 og har denne sesongen byttet til Z6i. Trijiconen kjøpte jeg fordi jeg ikke hadde råd til det dyreste, og etter å ha kikket gjennom det meste som var tilgjengelig på det norske markedet i den prisklassen var det den som fungerte best, spesielt på 1x. Når det gjelder toppoptikk så har jeg fortsatt ikke sett noen som matcher Z6i, hverken på 1x eller oppover, men det er jo min oppfatning.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder de punktene du har satt opp er Aimpionten veldig bra og dekker dine behov greit. Har jaktet alt fra elg til orrfugel med Aimpoint og det fungerer. Men selv om Aimpoint har sine styrker som dekker de punktene du nevner har den også noen ulemper... Det jeg spesielt savner er zoom...

 

Opp til 50m er Aimpointen suveren! Opp til til 100m er den grei, men skal du over dette, spesielt på små mål, sliter du med kombinasjonen av mangel på zoom og en prikk som dekker ett relativt stort område på målet.

 

Det er vanskelig å drive skikkelig presisjonsskyting med Aimpoint på litt lenger hold(100-150m) og med dette i bakhodet har jeg funnet ut at den ikke dekker mitt behov og er selv på utkikk etter ett sikte i 1-6 klassen som har de egenskapene du beskriver.

 

Men som du sier så har du Blaser og kan kombinere en Aimpoint med ett f. eks 2,5-10 sikte. Da har du 2 "spesialiserte" sikter du kan bytte mellom alt etter type jakt.

 

Men som ett alround-sikte vil jeg si at Aimpoint ikke er særlig egnet, og at du som du kanskje selv også har konkludert, er bedre utstyrt med ett 1-6 sikte...

Link to comment
Share on other sites

Har kikket på Swarovski 1-6 og Trijicon 1-4, men etter å ha prøvd de litt strøk de på henholdvsis 1 og 3.
Dette er jeg interessert i at du beskriver litt mer.

 

 

At Swarovski sin 1-6 (og alle andre 1-6?) har liten utgangspupill og at Trijicons lyspunkt er betydelig svakere enn sine batteribaserte konkurrenter?

Link to comment
Share on other sites

Ta en kikk i Meoptas meostar 1-4x22. Den likte jeg veldig godt. Har selv den vanlige leupold 1-4x20 vxII.

 

Takk for tipset, den skal jeg sjekke ut! Hvilke butikker fører disse? Ser det er endel som selger de på nettet, men skulle nå helst ta tittet og klådd litt..

Link to comment
Share on other sites

Har kikket på Swarovski 1-6 og Trijicon 1-4, men etter å ha prøvd de litt strøk de på henholdvsis 1 og 3.

 

Har begge kikkertsiktene som du refererer til her.. Og kjenner meg overhode ikke igjen.. Hodeplaseringen og hvor kresen den eventuelt er bestemmes mye på hvordan siktet plasseres og okularet blir justert.. At trijicon siktet har for svakt "rødpunkt" :shock: i mitt sikte føler jeg at det er for sterkt i dagslys og må dempe "lysblenderen" for at lyset ikke skal gjøre vondt for øynene... Har også aimpoint mikro H1 2moa med blaser montasje og det er et helt ok sikte men det gjør ingenting som ikke trijicon 1-4x24 eller Z6i 1-4x24 siktet gjør.. Grunnen til at jeg liker trijiconen er at siktet gjør at jeg får ekstremt raskt målet i sikte.. Mye raskere enn jeg får det i swarovski siktet.. Men mistenker at grunnen til at til at jeg ikke finner "målet" like fort med z6i siktet er at jeg her har 4Ai retikkel og at det er grunnen til at jeg liker trijiconen bedre når det skal skyter raske skudd..

Link to comment
Share on other sites

Swarovski er med i testen jeg linket til, og har minst utgangspupill av alle de testede siktene. Jeg synes jeg merket det godt i praktisk bruk. Kan jo være derfor du finner målet raskere med Trijiconen?

 

Nå er det en stund siden jeg teste Trijicon, men jeg kan ikke huske noe om at jeg justerte på noen lysblender. Trodde det var noe slikt radioaktive greier som lagde doten der?

Var en som hadde den på skytebanen, prøvde den raskt, syntes doten var så svak at jeg la den raskt fra meg. Hvis det er noen form for justering kan det jo være at han hadde justert den ned, og at dotten kunne bli sterkere.

 

Synes aimpointen kan bli litt for sterk på maks, men mener du altså at Trijiconen kan få like sterk belysning som en aimpoint på f.eks. setting 8? Da må jeg isåfall ta en ny kikk på den.

 

Du vil ikke selge aimpointen din da? :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Trijiconen har en "blenderåpning" hvor du justerer hvor mye av fiberoptikken som mottar lys, om du er ute i fint hver med sol og klar himmel må man skru den omtrent helt ned.

De radioaktive greiene generer kun lys når det ikke er annet lys tilgjengelig, midt på natta o.l.

Link to comment
Share on other sites

Ta en kikk i Meoptas meostar 1-4x22. Den likte jeg veldig godt. Har selv den vanlige leupold 1-4x20 vxII.

 

Du kan trygt hoppe over Meopta. Har en 1-4x24 rd som jeg byttet til meg mot en Schmidt & Bender. Den var da ny/ubrukt. Så løsner innmaten under innskyting. Jeg får den sendt inn til importøren (det er jo tross alt 30 års garanti). Det viser seg at kikkerten var solgt i Danmark, og det kostet meg kort fortalt 1900,- kroner for å få "reklamert".

 

Kjøper nok ikke en Meopta til nei... Tviler for at dette hadde skjedd med en Zeiss, S&B eller Swaro.

 

Ikke allverdens av penger, men relativt irriterende.

Link to comment
Share on other sites

Da bør vel ikke utlendinger på besøk i Norge heller ikke kjøpe optikk her. Det sies det lite om i norske butikker...

 

Men til sakens tema så ville jeg sett litt på hvor langt inn i røret den fremste linsa står. På Meopta sine er det omlag 4 cm fra kanten av røret og inn til linsa. Det er nokså vanskelig å få tørka fukt...

Link to comment
Share on other sites

Swarovski er med i testen jeg linket til, og har minst utgangspupill av alle de testede siktene. Jeg synes jeg merket det godt i praktisk bruk. Kan jo være derfor du finner målet raskere med Trijiconen?

 

Nå er det en stund siden jeg teste Trijicon, men jeg kan ikke huske noe om at jeg justerte på noen lysblender. Trodde det var noe slikt radioaktive greier som lagde doten der?

Var en som hadde den på skytebanen, prøvde den raskt, syntes doten var så svak at jeg la den raskt fra meg. Hvis det er noen form for justering kan det jo være at han hadde justert den ned, og at dotten kunne bli sterkere.

 

Synes aimpointen kan bli litt for sterk på maks, men mener du altså at Trijiconen kan få like sterk belysning som en aimpoint på f.eks. setting 8? Da må jeg isåfall ta en ny kikk på den.

 

Du vil ikke selge aimpointen din da? :winke1:

 

Daggis: Er det bare litt sollys.. Eller litt sterkt dagslys ute så blir lyspunktet på trijicon siktet så sterkt om "lysblenderen" står på full åpning at det gjør vondt i øynene og en må nesten skru den helt ned.. Ingen av mine sikter får så følt sterk dott som det en kan få på trijicon siktet.. Men det er det som er fint med det siktet at uansett lysforhold så kan en få den " styrken" på lyspunktet en ønsker..

 

Nå har jeg amber triangel retikkel med gult lys, og den er ganske stor.. Og dermed blir følelsen av lys veldig intens om lysblenderen står på fullt.. Retikkelet er genialt i så måte.. "Spissen" på trekanten i retikkelet er det jeg har skutt inn på, og skal jeg "presisjonsskyte" så bruker jeg spissen..til å sikte.. Skyter fint 5 innertier med siktet på hundre meter.. Beste samlingen som jeg har skutt med det siktet er en tre skudds samling som en kunne dekket med en klistrelapp.. På kort hold og hurtig skudd så "sikter" en med hele "trekanten"..

 

Smaken er som baken men og jeg har mange "kvalitetssikter" ( swarovski Z6i 2.5-15x56 gen 2 med skinne og BT, swarovski Z6i 1-4x24, Leica ER 2.5-10x42, schmidt & Bender Zenith 2.5-10x56, aimpoint h1 micro ) og nevnte trijicon sikte.. Og jeg har ingen problemer med å anbefale trijicon 1-4x24... Ikke fordi jeg vitenskaplig har testet det opp mot alle alternativene.. Men ene og alene fordi jeg synes det er et forbanna bra sikte :-)

 

Hehe.. Nei skal nok ikke selge aimpointen min.. Den spiser ikke mat og plager ingen der den ligger.. Og en kan være sikker på at om en først selger så angrer en fort som f... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...