Jump to content

Skal kjøpe drilling


gordon28

Recommended Posts

Hei! Jeg har funnet ut at mine 2 jaktrifler må gå til fordel for drilling. Jeg jakter mest fugl pg litt rådyr. Jeg har en valmet 412s kombi 12/76 og 5,6x52r nå vil jeg gjerne ha en drilling i storvilt kaliber da jeg får tilbud om et par dager hjortejakt i året. Budsjettet mitt er på ca 23.000 er student så mer har jeg ikke å bruke på dette pr dags dato. Når jeg et ferdig utdannet så er jeg hundre prosendt sikker på at det blir kjøpt ny drilling. Bår det gjelder drillingen jeg nå ser etter er jeg veldig åpen for både kaliber og merk. Gi meg gjerne noen gode tips i denne prisklassen, egun og import ser jeg på så absolutt som et alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Krave patron for enklere å få ut tomhylsa...

Kaliber 20 for å spare vekt...

 

Har ikke erfaring fra import fra utlandet, men jeg ville ikke vært skeptisk til det...

Mye gode tilbud utenfor Norges grenser, sjekk http://www.blocket.se" target="_blank og svenske våpenforhandlere.

Enkelt å ta seg en helgetur til Sverige...

 

Ellers er vel Kammeret og Finn et godt råd...

 

Lykke til og hold oss oppdatert!

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Jeg er overhodet ingen ekspert men har tenkt og grubla mye ifm eget kjøp. En viktig ting å tenke på er kikkertsikte, om du skal ha det da.

Jeg kjøpte drilling uten kikkert og fikk montert svingmontasje og kikkert i ettertid. Dyr løsning. Det er nok mye å spare på å se etter en drilling som allerede har et skikte du kan tenke deg. Eller iallefall egnet montasje.

 

Mange av de brukte drillingene har nokså store sikter med fast forstørrelse. Gjerne både 4 og 6. Jeg syns det er litt snodig hvis man ser på drillingen som ei hagle med et rifleløp. Dessuten er kinnkontakt med kolben omtrent fraværende med slike sikter. Dersom du primært jakter fugl stiller det seg kanskje annerledes. Da vil du kanskje primært jakte uten kikkert samtig som du kan skyte rådyr på en viss avstand med åpne sikter. Så kan du heller smette på en fast 6x ved behov. En drilling er som oftest finst og gir best balanse uten kikkertsikte, men har sine begrensninger ift om en har kikkert på.

 

Så mitt råd er å tenke gjennom behovet for kikkertsikte ev andre typer siktemidler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt noen forskjellige drillinger, og har en ny på vei nå. Her er mine tanker om dette:

 

1. Kragepatron. Det går greit uten også, men hvorfor ikke?

2. Hagle 20 eller 16. Dersom du primært skal jakte rådyr så er det sikkert greit med 12, men på fugl blir det fortungt og klumpete å gå hele dagen med en 12 drilling.

3. Sikring på kollbehalsen. Det gjelder meg i alle fall, jeg får ikke til sikring på siden.

4. Bestem deg om du har en rifle med haglemulighet, eller hagle med riflemulighet. Jeg bruker drillingen aller mest med åpne sikter, smygjakt og mulig støkk. Har aldri fått til å jakte med kikkert på drillingen, selv da jeg hadde 1-4 med lysprikk. Jeg synes hele ballansen forsvinner. Vil ha mulighet til å smekke på et kikkertsikte under postering.

 

Lykke til, og kos deg med fantastisk våpen

Link to comment
Share on other sites

Kjøp brukt, riflekaliber 7x57R eller 8x57IRS, haglekaliber er egentlig hipp som happ, men de prisgunstige er ofte i kaliber 16.

Sitter det en gammel hakemontert kikkert på den så er det en grei løsning, min bor i radiolomma på jaktjakka og blir satt på ved behov, men siden jeg har skutt opp med åpne sikter de siste 6 årene er det sjelden jeg monterer kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke 7x65R?

 

jeg har kjøpt mine siste drillinger på egun.de. Det bør ikke stå kein ausland, dersom det gjør det må du kontakte selger og høre om han allikevel vil selge. Du kan regne med at prisen hjem til deg blir omtrent 10NOK per euro, eller drøyt det. Men sjekk hva selger tar for å sende til deg før du byr.

Link to comment
Share on other sites

Mye å spare på kjøp utenlands. Jeg kjøpte i Tyskland via en kontakt i Sverige i år. Sauer&Sohn 16/16/7x57R modell 3000.

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=87359&p=981073#p981073

 

Veldig fornøyd foreløpig, men selv etter +1000 monteringer hjemme og en del leirduer går tommelen automatisk opp på toppen av kolbehalsen når jeg ser eller hører fugl for å avsikre, som jeg alltid har gjort med hagla. Der sitter velgeren for rifleløpet og jeg har fortsatt sikringen på, og den er jo av typen greener, og sitter på siden. Krevende å venne seg av med automatiserte bevegelser.

Link to comment
Share on other sites

Krave patron for enklere å få ut tomhylsa...
På jakt må jeg innrømme at det blir vesentlig oftere at jeg tar ut en skarp patron.... :(

 

Om du skal kjøpe brukt, og ikke bruke for mye penger nå, ikke sett for mange krav til kaliber, etc. Se hva som dukker opp. Ofte er det beste kjøpet i kaliber som mange ikke vill ha.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...