Jump to content

Hvordan snike seg inn på fjellryper


Feskaar

Recommended Posts

Jeg gikk på fjellrypejakt med min Marlin 22lr som er skutt inn på 80 meter idag. Da jeg kom opp på en stor slette, så jeg to mistenksomme objekter stikke opp fra en stein ca 350 meter bortenfor. Jeg snek meg nærmere (ca 200 meter unna) og gjemte meg bak en stein og speidet i kikkerten og telte 4 fjellryper.

 

Da forsøkte jeg og krype nærmere og komme på skuddhold, og 7 stykker lettet opp når jeg hadde passert rundt 150 meter. Jeg gikk rolig videre for å se om det var noen gjenliggere, men alle var fløyet langt vekk. Noen som har noen taktikker for å snike seg inn på fjellrypa?

 

Jeg var ikke akkurat veldig kamuflert; jeg hadde en lilla caps og en blå jakke, kan det ha gjort noe utslag? Setter veldig stor pris på hjelp :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

1. Nærm deg rypene nedenfra. Ofte setter de seg til i bratte urer og fjellsider. Gå nedenfra og oppover. Rypene føler seg tryggere når de sitter høyere enn deg.

2. Ofte blir rypene lettere å ha med utover ettermiddagen. Timen før det blir mørkt er de ikke så vanskelig å komme inn på.

3. Hvis de er veldig skjærre, og oppmerksomme på deg, blir de lettere mistenksomme hvis du blir borte bak en stein eller knaus. Gå mot dem, slik at de har kontroll på hvor du er. Det bør likevel være sjanse til å komme på rifle/salonghold.

4. Jeg har liten tro på betydningen av kamuflasje - de ser deg uansett. Men nøytral bekledning gir deg kanskje noen meter ekstra - og det kan være det som berger dagen.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Skal du snike deg inn på fjellryper, må du forsøke å oppdage dem, før de oppdager deg! Er du oppdaget og du ser det (da begynner de gjerne å gå unna), endre retning, nærme deg ved å gå i "sikk/sakk" mot dem. Kan du utnytte terrenget og nærme deg ute av syne, er det bra. Da kan du forsiktig prøve å se/oppdage dem, før de oppdager deg igjen.

 

Gennerelt - gå aldri rett mot ryper som har oppservert deg. Dvs. Prøv deg frem, se hvor nærme du kan komme, før de begynner å gå/løpe på bakken før de flyr). Gå de på vingene, vet du litt om hvor nærme du kan komme. Men før du endrer retning, eventuellt gå ut av syne.

 

Ryper som mange andre fugler, setter ut "vakpost(er)", når de er en flokk. Oppdager du flokken, uten at de oppdager deg, skyt vaktposten først. (Den sitter normalt noe høyere enn de andre, gjerne oppå en stein med god oversikt). Da kommer normalt en annen rype og overter jobben. Slik kan du skyte en og en rype. Skyter du en i flokken som beiter, reagere ofte vaktposten og alle flyr avgårde.

Link to comment
Share on other sites

Tror det finnes like mange teorier om "hvordan snike seg innpå fjellrype", som et finnes jegere.. :winke1:

 

Kan dele en blodfersk erfaring fra i dag; Var på vei oppover i terrenget, da jeg hørte en stegg. Litt vanskelig å lokalisere lyden, så jeg fortsatte rolig oppover. Etter en stund stopper jeg opp litt, og saumfarer terrenget med øyne og ører. Da ser jeg litt nedenfor meg på skrå, ca. 70 meters hold oppå en stein, noe som kan ligne på en rype. Står helt rolig og ser på dette som kan være en rype i sikkert 3-4 minutter... Ser ingen mulighet til ta en omvei for å komme meg på haglehold..

Jaja, får gå rett på, og håpe jeg kommer meg innpå.. 50 meter.. ja det er faktisk en rype!! 45 meter.. dette går bra.. :P 40 meter, den begynner å bli urolig.. 35 meter.. den tar sats for å lette. Bakerste avtrekker- sikker felling :D

 

Noen kommer man seg innpå, andre ikke, sånn er det bare.

Link to comment
Share on other sites

Tror det finnes like mange teorier om "hvordan snike seg innpå fjellrype", som et finnes jegere.. :winke1:

 

Noen kommer man seg innpå, andre ikke, sånn er det bare.

Det er forskjell på lirype og fjellrype! Men under gode forhold kan en komme ganske nært fjellrypene også. Men jeg har aldri opplevd, eller hørt om noen, som kom så nære ei fjellrype so så jegeren.

 

Selfølgelig er det flere metoder, også meninger! Jeg kom bare med mitt bidrag. At du kom deg innpå den rypa, er ikke din fortjeneste. Den var bare ikke "skjær".

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er forskjell på li og fjellrype. Jeg har felt begge deler, ganske mange ganger.

Men tråden handler om fjellrype, og det jeg skrev i forrige post var en fjellrype, eller "skarve" som vi sier her. Den henger nå til mørning sammen med en artsfrende.

Ikke min fortjeneste..? Nei kansje ikke.. Kansje jeg bare hadde griseflaks, men det må man få lov til.. Har skjedd før.

Som du sier, den rypa var ikke særlig skjær. Men hvorfor var den ikke det? Var den bare litt lat i dag? Var det noe med vinden, været eller temperaturen?

Av og til kommer man innpå, av og til ikke. Er jo det som er spenningen!

Link to comment
Share on other sites

"Jeg har liten tro på betydningen av kamuflasje"

 

Som nevnt i tråden tidligere - er kamuflasje av mindre betydning.

Forsåvidt i all jaktsammenheng - mener jeg.

 

Jeg har ligget i skjul bak en orange fortøyningsblåse - og gåsa har kommet på 20 m.

Jeg har stått rett/opp/og ned - i orange kamuflasje - og fått Kudu, hjort, rådyr, oryx etc. i fanget.

 

Fjellrypa kan lette på korte/lange hold.

Den kan lette - og sette seg ned på samme plass osv.

 

For en tid tilbake - før jeg hadde fått klar et par hunder - forsøkte jeg meg på støkkjakt med hagle - og riflejakt på fjellrypa.

 

Til å begynne med brukte jeg 222, deretter 22-250 og 220 Swift, 243 Win, men hadde en teori om at 6 mm Rem måtte være tingen. Og fant ut at den ikke var bedre enn min .243 :roll::roll::roll::roll: .

Og ble ikke klokere enn av noe som helst - vedr. avstand/kjøttødeleggelse :shock:

 

Når det er nevnt - syntes jeg smellen/rekylen var unødvendig kraftig på ovenfornevnte kaliber (ikke misforstå meg: Jeg skyter med skikkelig grovt i rifle/revolver).

 

Drillingkaliberet mitt - 6,5x55 - er hva jeg har endt opp med - til all jakt.

 

Jeg har kommet til den erkjennelse - at korte hold/sniking på viltet - er hvordan jeg vil jakte.

 

Derfor jakter jeg ikke rype/and - med noe annet enn 22 LR - hvis jeg skal bruke en rifle.

Innskutt på +4 cm på 50 m, holder jeg rett på inntil 70 m.

 

Når jeg jakter i Afrika - jakter jeg kun med håndvåpen - som betinger korte avstander.

 

Å skyte noe på langt hold - krever ikke "jegeren".

 

Men selvsagt: Det kreves skyteferdigheter.

 

Min "lette" konklusjon er:

 

Hvis du er oppdaget - spiller det ingen rolle hvilke farger du er iført - og hvordan du "sniker" deg fram.

 

Jeg har ihvertfall ikke funnet noen metode for å snike innpå - enn å bruke naturlige "snikefaktorer" som stein, berghyller etc.

 

Rett og slett - å bevege seg uten å bli sett :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange nyttige svar :)

 

Det skal vel også sies at det regnet ganske hardt når jeg oppdaget dem. Vet ikke om de trykker dårligere da, men det jeg vet fra før er at hvis rypa allerede har sett deg, skal du gå rolig mot dem (ikke rett mot dem) fordi da føler de at de er trygge og har til enhver tid kontroll på hvor jeg er.

 

Har funnet ut at hvis du er sikker på at de ikke har sett deg enda, kan du prøve å f.eks gå litt lenger ned i terrenget, forså å smyge rifla over en kant en annen plass, slik at de havner innenfor skuddhold. :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke jakta mye på rype men fikk et tips av en kompis. Om rypa har sett deg, gå mot den som om du skal gå forbi den. Skrå forbi den liksom men slik at du kommer på hold med det våpenet du skal bruke.

Det funka nå i høst, jeg så at en satte seg i ei ur og jeg gikk mot ura. Da jeg kom nærme begynte jeg å skrå litt vekk fra rett på rypa. Jeg så ikke et eneste sekund rett på rypa men passa på å ha den i sidesynet hele tida.

Jeg skaut den på 10-12 meter :shock:

 

Hypotesen er vel at så lenge rypa tror du ikke har sett den så sitter den der.

Link to comment
Share on other sites

Jepp går aldri rett på. Lat som du ikke bryr deg.

Bruker samme taktikk på uv jakt etter fisk. Hvis fisken ser at du stirrer på den, så stikker den av. Holder den i sidesynet og later som jeg er optatt med andre ting.

Når det kommer til motordur, så er det en enkel forklaring. Alle rovdyr sniker seg rundtomkring.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har forsåvidt sagt mitt. Men, jeg vil likeve kommentere et par "ting".

 

Hjortevilt, har ikke fargesyn. Men, det har fugler!

 

At en gitte dager likevel kan komme innpå ryper (uansett bekledning), forandrer ikke på dette. Det skyldes andre forhold.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Min erfaring med fjellrypejakt, viste at det i steikende solskinn ofte gikk an å komme seg på godt skuddhold av fjellrypa. Men dette kunne selfølgelig variere fra dag til dag.

Av erfarne rypejegere ble jeg forklart at man skulle gå rett mot rypa med geværet klart til skudd, og når rypene begynte å bevege seg rastløst, var det rett før de lettet. Fikk endel fugl på denne måten!

Ellers så var det ofte suksess etter flere dager med stiv kuling å gå på le-siden av fjellet. Da kunne man komme til svært gode skuddsjanser.

Ellers var det Winchester double X str US 5 og full trangborring som funka:-) Dette var i de gode gamle dager da bly fortsatt var lovlig!

 

mvh

olafen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...